Kwestionariusz.pdf

(179 KB) Pobierz
reklama o studiach bez łamanych
Z doświadczeń praktyków
Renata Czabaj
K westionariusz
objawów dysleksji
u uczniów klas IV–VI
W trak cie pro ce su dy dak tycz ne go na uczy ciel
mo że za ob ser wo wać u uczniów róż ne ob ja wy
wska zu ją ce na nie har mo nij ny roz wój funk cji per -
cep cyj no -mo to rycz nych, wa run ku ją cych pra wi dło -
wy prze bieg na uki czy ta nia i pi sa nia. Ob ja wy te
zmie nia ją się w za leż no ści od wie ku ucznia i ro -
dza ju za dań re ali zo wa nych w szko le.
U ucznia, któ ry na eta pie kształ ce nia zin te gro wa -
ne go uczęsz czał na za ję cia ko rek cyj no -kom pen sa -
cyj ne, mo gą mi nąć trud no ści z tech ni ką czy ta nia,
przy utrzy mu ją cej się nie chę ci do sa mej czyn no ści
czy ta nia i trud no ściach ze zro zu mie niem czy ta ne go
tek stu. Błę dy spe cy ficz ne ustę pu ją miej sca błę dom
ty po wo or to gra ficz nym. Mi mo do brej zna jo mo ści za -
sad pi sow ni uczeń nie po tra fi do ko nać au to ko rek ty
swych prac pi sem nych, po nie waż nie do strze ga po -
peł nio nych błę dów. Wy stę pu ją błę dy gra ma tycz ne
i sty li stycz ne. Wraz z no wy mi przed mio ta mi po ja wia -
ją się no we symp to my, na przy kład trud no ści w na -
uce ję zy ków ob cych, geo me trii, geo gra fii.
Ni niej szy kwe stio na riusz ma uła twić na uczy cie -
lom wyodrębnienie uczniów, których trudności mo-
gą mieć cha rak ter dys lek tycz ny. Kwe stio na riusz nie
ma mo cy dia gno stycz nej, to zna czy nie wska zu je
na wy stę po wa nie dys lek sji lub jej brak, ale sy gna li -
zu je ist nie nie pro ble mu, któ ry po wi nien być zdia gno -
zo wa ny w po rad ni psy cho lo gicz no -pe da go gicz nej.
Kwe stio na riusz ob ja wów
dys lek sji u uczniów kla s IV–VI*
Po prze czy ta niu każ de go py ta nia na le ży wy brać
i za zna czyć krzy ży kiem wła ści wą od po wiedź. Je śli
od po wie dzi po zy tyw nych bę dzie wię cej niż 50%,
ko niecz na jest dia gno za spe cja li stycz na w po rad ni
psy cho lo gicz no -pe da go gicz nej.
* Kwestionariusz w próbnej wersji będzie sprawdzany w dalszych
badaniach, standaryzowany i normalizowany.
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
45
42311086.003.png 42311086.004.png
Lp.
Charakterystyczne objawy
Występowanie
TAK NIE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Uczeń ma ubogi zasób słów.
Uczeń ma trudności z budowaniem dłuższych wypowiedzi słownych.
Uczeń zniekształca mało znane słowa.
Uczeń robi błędy gramatyczne w mówieniu i pisaniu.
Uczeń ma wadę wymowy.
Uczeń przejawia niechęć do zajęć ruchowych.
Uczeń jest mało sprawny ruchowo: słabo biega, skacze, ma trudności
z łapaniem piłki i rzucaniem jej do celu, źle jeździ na rowerze i deskorolce.
Uczeń brzydko pisze.
Uczeń ma wolne tempo pisania.
Pismo ucznia nie mieści się w liniaturze.
Uczeń zbyt mocno lub zbyt słabo naciska długopisem na kartkę podczas pisania.
Uczeń szybko się męczy podczas pisania i rysowania, co wpływa na obniżenie
poziomu graficznego jego prac.
Uczeń niechętnie rysuje.
Uczeń nieprawidłowo trzyma długopis, ołówek.
Uczeń z trudem posługuje się nożyczkami.
Uczeń przejawia niechęć do klejenia modeli.
Uczeń myli kolejność działań matematycznych.
Uczeń ma trudności z nauką tabliczki mnożenia.
Uczeń ma trudności z zapisem działań matematycznych.
Uczeń myli znaki „<”, „>”.
Uczeń popełnia błędy ortograficzne mimo znajomości zasad.
Uczeń popełnia błędy podczas przepisywania.
Uczeń ma trudności z zapamiętaniem pisowni rzadko używanych liter (Ł, E, F, f).
Uczeń opuszcza drobne elementy liter.
Uczeń myli litery: w–f, z–s, d–t, k–g, b–p.
Uczeń nie różnicuje: ę–em–en, ą–o–on.
Uczeń myli litery: m–n, l–ł–t, o–a–e, u–y, b–p–d–g, i–j.
Podczas czytania i/lub pisania uczeń opuszcza bądź dodaje litery, a także
przestawia kolejność liter w wyrazach i wyrazów w zdaniach.
Uczeń ma trudności z podziałem wyrazów na głoski/sylaby i łączeniem
głosek/sylab w wyrazy.
Uczeń myli wyrazy podobnie brzmiące.
Uczeń wolno czyta.
Uczeń czyta szybko, ale popełnia dużo błędów.
Uczeń ma trudności z rozumieniem czytanego tekstu.
Uczeń nie opanował techniki czytania.
Uczeń przejawia niechęć do czytania dłuższych tekstów.
Uczeń ma trudności w rozróżnianiu prawej i lewej strony ciała.
Uczeń ma trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie.
Uczeń nie dostrzega różnic w podobnych obrazkach.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
42311086.005.png 42311086.006.png 42311086.001.png 42311086.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin