Rozdzial8.pdf

(79 KB) Pobierz
QPrint
Ostatecznie kierownik zespoþu podejmuje decyzjħ, kiedy
zakoıczyę resuscytacjħ.
Po przeczytaniu tego rozdziaþu czytelnik
powinien:
cc
ccc
c
WeŅmie on rwnieŇ udziaþ w spotkaniu, na ktrym dana
resuscytacja zostanie omwiona i przedstawi on peþne
sprawozdanie z przeprowadzonej akcji.
W czasie resuscytacji dziecka muszĢ byę wykonywane
okreĻlone czynnoĻci. Powinny one byę przeprowadzone
zgodnie ze schematem ABC i mogĢ zawieraę poniŇsze
procedury
UdroŇnienie drg oddechowych
Podanie 100% tlenu w wolnym przepþywie
Od momentu, kiedy bħdzie dostħpny odpowiedni sprzħt
oraz wykwalifikowany personel medyczny naleŇy
zastĢpię podstawowe zabiegi resuscytacyjne
wdroŇeniem zaawansowanych metod.
Stabilizacja szyjnego odcinka krħgosþupa
Odsysanie nosa i gardþa
Wentylacja 100% tlenem za pomocĢ worka
samorozprħŇalnego z maskĢ
Czþonek personelu medycznego najbardziej
doĻwiadczony w resuscytacji pediatrycznej powinien
kierowaę resuscytacjĢ dajĢc jasno do zrozumienia, Ňe
bħdzie przewodziþ zespoþowi.
Intubacja dotchawicza
Umocowanie rurki intubacyjnej
Polecenia powinny byę wydawane tylko przez niego,
aby uniknĢę zamieszania. Czþonek zespoþu, do ktrego
zostaþo skierowane polecenie, powinien je powtrzyę,
aby potwierdzię, Ňe w peþni zrozumiaþ zadanie, jakie ma
do wykonania.
Odsysanie z rurki intubacyjnej
Odbarczenie odmy prħŇnej
KaŇde wykonane zadanie naleŇy zameldowaę
kierownikowi zespoþu.
Wykonywanie uciĻniħę klatki piersiowej
Idealnie byþoby, gdyby mgþ on nadzorowaę
resuscytacjħ kierujĢc zespoþem i koordynujĢc jego
pracħ.
PodþĢczenie monitora (elektrody do EKG, czujnik
saturacji, ciĻnienie tħtnicze krwi, pomiar koıcowo-
wydechowego CO 2 )
Przyniesienie defibrylatora i postawienie przy þŇku
pacjenta
Zapewnia i gwarantuje on bezpieczeıstwo zarwno
personelowi jak i dziecku.
Porozumiewa siħ z innymi czþonkami zespoþu, co do
objħtego celu i decyzji, jakie podejmuje.
Wykonanie defibrylacji lub kardiowersji
ZaþoŇenie dostħpu donaczyniowego
Tak szybko jak to jest moŇliwe, szef zespoþu zbiera
krtki wywiad (AMPLE) i informuje rodzicw o
resuscytacji i moŇliwym rokowaniu. Informacja musi byę
szczera, jasno powiedziana i przekazana wszystkim
zainteresowanym. JeĻli zarwno zespþ jak i rodzice siħ
zgodzĢ, mogĢ oni pozostaę z dzieckiem podczas
resuscytacji (patrz. Rozdz.13).
Pobranie prbek krwi do badaı
Zamwienie koncentratu krwinek czerwonych
(KKCZ)
Przygotowanie i podaŇ pþynw
Przygotowanie i podaŇ lekw do podawania w
bolusach
68591198.001.png
Rola Zespoþu Resuscytacyjnego
Przygotowanie i podaŇ lekw do podawania w
ciĢgþej infuzji
z
Dostħp donaczyniowy naleŇy zapewnię w czasie
nieprzekraczajĢcym piħciu minut od momentu
rozpoczħcia resuscytacji. JeĻli nie da siħ uzyskaę
natychmiast dostħpu doŇylnego obwodowego lub
centralnego, konieczne jest wprowadzenie igþy
doszpikowej. Leki oraz pþyny wypeþniajĢce þoŇysko
naczyniowe mogĢ byę podawane tĢ drogĢ w zaleŇnoĻci
od wskazaı i stanu klinicznego dziecka (patrz Rozdz. 4 i
5).
ZaþoŇenie sondy do ŇoþĢdka.
KaŇdy czþonek zespoþu musi zostaę przydzielony do
wykonywania okreĻlonych zadaı wyznaczonych przez
kierownika zespoþu.
Nie ma idealnych zaleceı, co do liczby osb, ale
kierownik zespoþu plus trzy lub cztery osoby stanowiĢ
odpowiedniĢ liczbħ do przeprowadzenia resuscytacji.
Ponowna ocena dziecka powinna byę wykonywana
wielokrotnie przez kierownika zespoþu, aby porwnaę jĢ
z informacjami otrzymanymi od czþonw zespoþu
przeprowadzajĢcego resuscytacjħ. JeĻli istnieje taka
moŇliwoĻę naleŇy w sposb ciĢgþy oceniaę tħtno na
tħtnicy udowej, aby kontrolowaę jakoĻę uciĻniħę klatki
piersiowej.
Jedna osoba odpowiedzialna jest za drogi
oddechowe, inny czþonek zespoþu moŇe jej
pomagaę (np.: w udraŇnianiu drg oddechowych,
stabilizacji krħgosþupa szyjnego, odsysaniu drg
oddechowych, podawaniu rurki intubacyjnej,
umocowywaniu rurki i ocenie oddychania...)
Kolejna osoba lub dwie odpowiedzialna jest za
uciskania klatki piersiowej, wykonywanie
defibrylacji i ocenħ krĢŇenia
Komunikacja z rodzicami, zespoþem i oddziaþem
Intensywnej Opieki Pediatrycznej powinna byę
zainicjowana przez kierownika zespoþu jak tylko bħdĢ ku
temu moŇliwoĻci.
Jedna lub dwie osoby zajmujĢ siħ uzyskaniem
dostħpu doŇylnego lub doszpikowego,
przygotowaniem i podaniem lekw i pþynw
RolĢ czwartej osoby jest notowanie kolejnoĻci
dziaþaı, ktre majĢ miejsce podczas
przeprowadzania resuscytacji.
NaleŇy udroŇnię drogi oddechowe i wentylowaę
pacjenta dodatnimi ciĻnieniami z tlenem o
maksymalnym dostħpnym stħŇeniu.
z
Kierownik zespoþu resuscytacyjnego koordynuje
i dowodzi akcjĢ resuscytacyjnĢ.
z
On teŇ informuje rodzicw lub opiekunw.
W czasie resuscytacji dziecka jest do speþnienia
wiele zadaı. Powinny one byę wykonywane
zgodnie ze schematem ABC.
NaleŇy ocenię rytm serca przy uŇyciu monitora lub
poprzez zastosowanie þyŇek defibrylatora (patrz Rozdz.
6). Powinno siħ jednoczeĻnie zbadaę tħtno na tħtnicy
centralnej, poszukiwaę oznak krĢŇenia i oceniaę rytm na
monitorze. JeŇeli istnieje taka koniecznoĻę, naleŇy
rozpoczĢę uciskania klatki piersiowej postħpujĢc
zgodnie z algorytmem (patrz Rozdz. 2 i 6). Czþonkowie
zespoþu wykonujĢcy uciskania klatki piersiowej powinni
zmieniaę siħ co dwie minuty (podczas tej przerwy
wykonuje siħ szybkĢ ocenħ rytmu na monitorze) aby
zapobiec zmħczeniu i zmniejszeniu skutecznoĻci
uciĻniħę.
KaŇdy czþonek zespoþu ma wyznaczonĢ jednĢ
rolħ podczas resuscytacji i o swoich dziaþaniach
powinien informowaę kierownika zespoþu.
Idealnie byþoby, aby co najmniej kierownik
zespoþu plus trzy osoby stanowiþy zespþ
przeprowadzajĢcy resuscytacjħ.
68591198.002.png
 
1. British Medical Association. Decisions Relating to
Cardiopulmonary Resuscitation: a joint statement from the British
Medical Association, the Resuscitation Council (UK) and the Royal
College of Nursing. J Med Ethics 2001;27:310-316
2. Dowd, M. D., C. McAneney, et al.. Maximizing the sensitivity
and specificity of pediatric trauma team activation criteria. Acad
Emerg Med 2000;7:1119-1125.
3. Hourihan F , G Bishop , K M Hillman , K Daffurn. The Medical
Emergency Team: a new strategy to identify and intervene in high-
risk patients. Clinical Intensive Care1995; 6:269.
4. Lanoix R, Golden J. The facilitated pediatric emergency
resuscitation room. J Emerg Med 1999;17:363-366.
5. Palmisano, J. M., O. A. Akingbola, et al. Simulated pediatric
cardiopulmonary resuscitation: Initial events and response times of
a hospital arrest team. Respiratory Care 1994;39: 725-729
6. Sugrue M, Seger M, Kerridge R, Sloane D, Deane S.A
prospective study of the performance of the trauma team leader. J
Trauma. 1995 Jan;38(1):79-82
7. Tibballs, J., S. Kinney, et al. Reduction of paediatric in-patient
cardiac arrest and death with a medical emergency team:
preliminary results. Arch Disease Childhood. 005;90:1148-1152
68591198.003.png
Rola Zespoþu Resuscytacyjnego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin