PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC STYCZEŃ
1. WIADOMOŚCI Z BIAŁYCH LĄDÓW
2. KOCHANYM BABCIOM I DZIADKOM
- oglądanie ilustracji przedstawiających „mroźne krainy”
- wskazywanie na globusie GRENLANDII I ANTARKTYDY – porównywanie ich wielkość w stosunku do naszego kraju
- słuchanie ciekawostek na temat tych odległych krain
- wypowiedzi dzieci nt. obrazka „Kraina Dalekiej Północy”; rozmowa nt. pogody jaka panuje w tych krainach, warunków życia zwierząt, zajęciach ludzi i zabaw dzieci eskimoskich.
- ćwiczenia z szarfami
- poznanie flagi i godła Grenlandii – kolorowanie ich
- składanie mapy z puzzli
- ćwiczenia poranne
- słuchanie fragmentów opowiadania A. Cz. Centkiewiczów „Odrapi syn Egiggwy”
- poznanie mieszkańców Grenlandii i ich warunków życia
- wzbogacanie słownika dzieci o nowe wyrazy: Eskimos, igloo
- budowanie igloo z pudełek od margaryny i pociętych w kwadraty kartek papieru
- ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową – szybkie reagowanie na sygnały dźwiękowe
- „Która droga prowadzi do igloo?” – rozwiązywanie labiryntu
Środa ZWIERZĘTA MROŹNYCH KRAIN
- przypomnienie gdzie leży Grenlandia i Antarktyda
- rozwiązywanie zagadek o zwierzętach
- zabawa ruchowa „Wędrujący pingwinek”
- oglądanie ilustracji zwierząt polarnych – próby rozpoznawania ich po odsłoniętych fragmentach, określanie ich wyglądu zewnętrznego
- nauka na pamięć wierszyka B. Lewandowskiej „Plusk do wody”
- segregowanie ryb według koloru i wielkości – przyklejanie w odpowiednie miejsca na kartce
- kolorowanie sylwet zwierząt polarnych kredkami świecowymi, wykonanie albumu z prac dzieci.
Czwartek PINGWINEK NASZ MAŁY
- zabawa ruchowa PINGWIN
- słuchanie opowiadania o życiu pingwinów z wykorzystaniem fragmentu utworu A. Cz. Centkiewiczów „Zaczarowana zagroda”
- poznanie wyglądu, sposobu odżywiania pingwinów
- praca indywidualna – wyklejanie sylwety pingwina kawałkami wełny
- nadawanie imion wykonanym pingwinom
- zabawy dowolne
Piątek QUIZ WIEDZY O MROŹNYCH KRAINACH
- konkurs z nagrodami: co wiemy o Grenlandii i Antarktydzie
- zabawy na śniegu: lepienie i rzucanie śnieżkami, lepienie bałwana, budowanie śnieżnych budowli / igloo/
KOCHANYM BABCIOM I DZIADKOM
PONIEDZIAŁEK Z OKAZJI ŚWIĘTA BABCI I DZIADKA
- nauka wiersza na pamięć „Z okazji święta” uświadomienie dzieciom, że za pomocą wiersza można także złożyć życzenia;
- utrwalenie imion swoich babć i dziadków;
- zabawa dziennikarska - wywiad z dziećmi na temat: Za co kochamy babcię i dziadka? (nagranie na dyktafon);
- rozwijanie mowy dziecka;
- rysowanie portretu babci lub dziadka, doklejanie serduszek w ramkach;
WTOREK SERDUSZKO DLA BABCI I DZIADKA
- wysłuchanie wiersza H. Łochockiej „Dla babci” – rozmowa na temat sprawiania najbliższym niespodzianek w różnej formie: rysunek, dobry uczynek itp.;
- wykonanie prezentu - laurki dla babci i dziadka w kształcie serduszka; naklejanie na tekturkę kompozycji kwiatowych z gotowych elementów (wykorzystanie kolorowej bibuły); próby ułożenia estetycznej kompozycji, umiarkowane nakładanie kleju na tekturkę;
- budzenie radości z efektów swojej pracy i możliwości sprawienia dziadkom niespodzianki;
- zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Niedźwiadki wyszły na spacer” oraz toczenia „Piłka i kręgle”.
ŚRODA PIOSENKI DLA BABCI I DZIADKA
- zabawa rytmiczno – ruchowa; klaskanie w rytm melodii; ćwiczenie sprawnego ustawiania się w kole, w parach, w rozsypce;
- zabawy rytmiczne do muzyki głośnej i cichej (klaskanie, stukanie palcami o podłogę);
- zabawy z imionami „Ciepło – zimno” – szukanie imion kolegów ukrytych w różnych miejscach sali
- nauka piosenki „Kiedy Babcia była mała”
- opowiadanie co dzieci lubią robić ze swoimi dziadkami
- malowanie czerwoną farbą gipsowych serduszek, ozdabianie brokatem
CZWARTEK CIASTA, CIASTKA, CIASTECZKA DLA DZIADKÓW
- zabawy ruchowe z elementami improwizowania
- zakupy dla Babci i Dziadka (biegi po sali, skoki, podskoki), zabawa „ Ciężka torba z zakupami (naśladowanie niesienia ciężkiej torby, odpoczynek...), Spacer babci z pieskiem, itd.
- kwiatek dla babci – segregowanie kwiatów ze względu na ich kolor, kształt, układanie kółek tego samego koloru, przeliczanie
- wykonanie kwiatka z kolorowego bristolu (odrysowanie ręki)
- „Wścibskie wnuczęta” – rozmowa o prawidłowym zachowaniu w stosunku do osób starszych
- babcine słodkości – doklejanie ciasteczek na talerzykach
PIĄTEK POMAGAM DZIADKOWI
- „O babuni i dziaduniu” – quiz; reagowanie gestami na czytane przez nauczyciela zdania
- słuchanie wiersza „Dzień dziadka”- rozmowa na temat treści wiersza
- „Wizyta u dziadków” – ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlażnik
- na rybach – zabawa dydaktyczna z liczeniem
- kolorowanie obrazka dla dziadka
- spacer z dziadkiem – zabawa muzyczno – ruchowa
BEZPIECZNE FERIE ZIMOWE
marczeszka