Anna Jaczewska
Justyna Kamińska
Internat Specjalnego Ośrodka-
Szkolno - Wychowawczego
W Kartuzach
„Dbam o siebie i o otoczenie” –program edukacyjny z zakresu higieny, bezpieczeństwa i ekologiidla wychowanków internatu SOS-W w Kartuzach
Celem nadrzędnym programu jest kształtowanie u wychowanków odpowiedzialności za swoje zdrowie i za stan otoczenia. Ma umożliwić poznanie siebie i otaczającego ich środowiska oraz współzależności między nimi. Dlatego treści zawarte w programie mają przekazywać wiedzę na temat zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych i wyposażyć wychowanków w umiejętność wykorzystania tej wiedzy w praktyce. Mają nauczyć szacunku dla własnej osoby i przyrody oraz korzystania z walorów przyrodniczych, nie niszcząc środowiska naturalnego.
Program kładzie nacisk w szczególności na:
Cele rewalidacyjne:
Ø wdrażanie do codziennej troski o swoje ciało i zdrowie
Ø wdrażanie do dbałości o swoje miejsce zamieszkania
Ø zapoznanie z zagrożeniami cywilizacyjnymi i przeciwdziałanie im
Ø rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych i potrzeby bezpośredniego z nią kontaktu
Ø wyrabianie umiejętności korzystania z dóbr przyrody bez jej degradacji i bezmyślnego niszczenia
Ø kształtowanie umiejętności krytycznej oceny działalności człowieka w przyrodzie
Ø kształtowanie umiejętności planowania i podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w najbliższym otoczeniu
Ø podniesienie świadomości zdrowotnej i ekologicznej
Higiena mojego ciała i umysłu
1. Czym jest higiena? Skutki braku higieny ciała i umysłu. Samopoczucie, zmęczenie, wypoczynek
2. Codzienna dbałość o czystość ciała
3. Pasożyty zewnętrzne i wewnętrzne. Zapobieganie i sposoby walki z nimi
4. Utrzymywanie czystości w internacie i w domu
5. Dlaczego łatwiej jest żyć z planem dnia? Plan dnia i plan tygodnia. Zainteresowania, wymagania wobec siebie (higiena pracy i wypoczynku)
· dbałość o higienę osobistą poprzez codzienną toaletę
· okresowe sprawdzanie czystości głów
· przepierki bielizny osobistej
· bieżące porządki w salach sypialnych
· pogadanki i dyskusje
· spotkania z higienistką
· spotkania z kosmetyczką
· konkurs czystości sal sypialnych
Jak się odżywiam?
1. Prawidłowe odżywianie się
2. Estetyka, jakość i ilość spożywanych posiłków
· rozmowy nauczające
· analiza reklam, ulotek
· zajęcia kulinarne
Sport to zdrowie
1. Dyscypliny sportu uprawiane przez wychowanków
2. Znaczenie uprawiania sportu dla zdrowia
· zachęcanie do uprawiania sportu poprzez wspólne zajęcia ruchowe
· marsze i marszobiegi na ścieżce zdrowia
Dlaczego nałogi są szkodliwe?
1. Nałogi i złe nawyki
2. Przyczyny uzależnień w młodym wieku i konsekwencje zdrowotne w przyszłości
· zajęcia tematyczne w ramach Szkolnego Programu Profilaktyki (Tydzień walki z uzależnieniami)
· spotkania z pielęgniarką
· spotkania z psychologiem
· konkurs na plakat „Złe nałogi”
Bawimy się bezpiecznie
1. Co to jest niebezpieczeństwo, niebezpieczna sytuacja?
2. Niebezpieczne sytuacje w życiu i ich skutki
3. Bezpieczeństwo podczas zabaw w internacie i w domu
· pogadanki, rozmowy pouczające
· tematyczne zajęcia plastyczne
· pokaz i ćwiczenia w opatrywaniu
· omówienie działania ogólnodostępnych leków
Niewybuchy, niewypały i środki pirotechniczne
1. Niebezpieczne przedmioty i miejsca zagrożeń
2. Zachowanie się w niebezpiecznych sytuacjach: pożar, powódź, miejsce skażenia, kąpiele słoneczne
· pokaz ilustracji, przegląd broszur
Małe środowiska życia organizmów
1. Ekosystemy miejskie (parki, skwery, pasy zieleni, oczka wodne)
2. Ekosystem leśny. Drzewa i krzewy naszych lasów. Ptaki i ssaki naszych lasów. Rośliny i zwierzęta chronione. Walory gospodarcze i zdrowotne lasów.
3. Ekosystem wodny. Zbiorniki wodne (oceany, morza, jeziora, rzeki, stawy). Znaczenie gospodarcze i wypoczynkowe.
· Rozpoznawanie roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku poprzez wycieczki terenowe do parków, lasu, na łąkę, nad jezioro
· Pokazy ilustracji, zdjęć i filmów ukazujących bogactwo poszczególnych ekosystemów
· Spotkanie z leśnikiem
· Spotkanie z członkiem organizacji praw zwierząt
Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w środowisku przyrodniczym
1. Źródła zanieczyszczeń środowiska przyrodniczego. Zagrożenia wynikające z produkcji energii, składowania odpadów. Niszczenie środowiska przez rolnictwo, przemysł i usługi
2. Zagrożenia cywilizacyjne w postaci smogu atmosferycznego, dziury ozonowej, globalnego ocieplenia, kwaśnych deszczów, katastrof tankowców i elektrowni atomowych, wycinki lasów, pożarów
· Wycieczki terenowe ukazujące dewastację środowiska w najbliższej okolicy
· Pokazy ilustracji, zdjęć i filmów ukazujących skutki zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego
· Spotkanie z przedstawicielem organizacji działających na rzecz ochrony środowiska
· Konkurs rysunkowy pt. „Grzechy wobec przyrody”
Działalność na rzecz ochrony środowiska
· Wycieczki tematyczne np. do pobliskiej oczyszczalni ścieków, stacji uzdatniania wody
· Organizowanie akcji np. Święta Ziemi, Sprzątanie Świata
· Prowadzenie ekologicznych miniupraw
· Segregacja odpadów na terenie internatu
· Zbiórki surowców wtórnych
· Organizowanie festynów ekologicznych
· Konkurs plastyczny „Śmiecio-sztuka”
· Wykonanie plakatów zachęcających do segregacji odpadów
Rozwijanie wrażliwości ekologicznej - udział w programie „Czym skorupka za młodu nasiąknie, czyli jak pokochać przyrodę, żeby ona pokochała nas...”
aiwlyscho