Program edukacyjny-higiena.doc

(58 KB) Pobierz
Anna Jaczewska

Anna Jaczewska

Justyna Kamińska

Internat Specjalnego Ośrodka-

Szkolno - Wychowawczego

W Kartuzach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Dbam o siebie i o otoczenie” –program edukacyjny z zakresu higieny, bezpieczeństwa i ekologii
dla wychowanków internatu SOS-W w Kartuzach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kartuzy 2006

 

 

WSTĘP

 

 

              Celem nadrzędnym programu jest kształtowanie u wychowanków odpowiedzialności za swoje zdrowie i za stan otoczenia. Ma umożliwić poznanie siebie i otaczającego ich środowiska oraz współzależności między nimi. Dlatego treści zawarte w programie mają przekazywać wiedzę na temat zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych i wyposażyć wychowanków w umiejętność wykorzystania tej wiedzy w praktyce. Mają nauczyć szacunku dla własnej osoby i przyrody oraz korzystania z walorów przyrodniczych, nie niszcząc środowiska naturalnego.

 

Program kładzie nacisk w szczególności na:

  1. Konieczność dbania o swoje zdrowie i bezpieczeństwo
  2. Podniesienie świadomości ekologicznej poprzez zaznajomienie wychowanków
    z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i wdrażanie działań sprzyjających zachowaniom proekologicznym

 

Cele rewalidacyjne:

Ø      wdrażanie do codziennej troski o swoje ciało i zdrowie

Ø      wdrażanie do dbałości o swoje miejsce zamieszkania

Ø      zapoznanie z zagrożeniami cywilizacyjnymi i przeciwdziałanie im

Ø      rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych i potrzeby bezpośredniego z nią kontaktu

Ø      wyrabianie umiejętności korzystania z dóbr przyrody bez jej degradacji i bezmyślnego niszczenia

Ø      kształtowanie umiejętności krytycznej oceny działalności człowieka w przyrodzie

Ø      kształtowanie umiejętności planowania i podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w najbliższym otoczeniu

Ø      podniesienie świadomości zdrowotnej i ekologicznej

 

 

 

 

 

 

ZAGADNIENIA

TEMATYKA

SPOSÓB REALIZACJI

Higiena mojego ciała i umysłu

1.          Czym jest higiena? Skutki braku higieny ciała i umysłu. Samopoczucie, zmęczenie, wypoczynek

2.          Codzienna dbałość o czystość ciała

3.          Pasożyty zewnętrzne
i wewnętrzne. Zapobieganie
i sposoby walki z nimi

4.          Utrzymywanie czystości
w internacie i w domu

5.          Dlaczego łatwiej jest żyć
z planem dnia? Plan dnia
i plan tygodnia. Zainteresowania, wymagania wobec siebie (higiena pracy
i wypoczynku)

·         dbałość o higienę osobistą poprzez codzienną toaletę

·         okresowe sprawdzanie czystości głów

·         przepierki bielizny osobistej

·         bieżące porządki w salach sypialnych

·         pogadanki i dyskusje

·         spotkania z higienistką

·         spotkania z kosmetyczką

·         konkurs czystości sal sypialnych

Jak się odżywiam?

1.          Prawidłowe odżywianie się

2.          Estetyka, jakość i ilość spożywanych posiłków

·         rozmowy nauczające

·         analiza reklam, ulotek

·         zajęcia kulinarne

Sport to zdrowie

1.          Dyscypliny sportu uprawiane przez wychowanków

2.          Znaczenie uprawiania sportu dla zdrowia

·         zachęcanie do uprawiania sportu poprzez wspólne zajęcia ruchowe

·         marsze i marszobiegi na ścieżce zdrowia

Dlaczego nałogi są szkodliwe?

1.          Nałogi i złe nawyki

2.          Przyczyny uzależnień
w młodym wieku i konsekwencje zdrowotne
w przyszłości

·         rozmowy nauczające

·         zajęcia tematyczne w ramach Szkolnego Programu Profilaktyki (Tydzień walki z uzależnieniami)

·         spotkania z pielęgniarką

·         spotkania z psychologiem

·         konkurs na plakat „Złe nałogi”

Bawimy się bezpiecznie

1.          Co to jest niebezpieczeństwo, niebezpieczna sytuacja?

2.          Niebezpieczne sytuacje
w życiu i ich skutki

3.          Bezpieczeństwo podczas zabaw w internacie i w domu

·         pogadanki, rozmowy pouczające

·         tematyczne zajęcia plastyczne

·         pokaz i ćwiczenia w opatrywaniu

·         omówienie działania ogólnodostępnych leków

Niewybuchy, niewypały i środki pirotechniczne

1.          Niebezpieczne przedmioty
i miejsca zagrożeń

2.          Zachowanie się w niebezpiecznych sytuacjach: pożar, powódź, miejsce skażenia, kąpiele słoneczne

·         rozmowy nauczające

·         pokaz ilustracji, przegląd broszur

Małe środowiska życia organizmów

1.          Ekosystemy miejskie (parki,       skwery, pasy zieleni, oczka wodne)

2.          Ekosystem leśny. Drzewa
i krzewy naszych lasów. Ptaki i ssaki naszych lasów. Rośliny i zwierzęta chronione. Walory gospodarcze i zdrowotne lasów.

3.          Ekosystem wodny. Zbiorniki wodne (oceany, morza, jeziora, rzeki, stawy). Znaczenie gospodarcze
i wypoczynkowe.

·         Rozpoznawanie roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku poprzez wycieczki terenowe do parków, lasu, na łąkę, nad jezioro

·         Pokazy ilustracji, zdjęć
i filmów ukazujących bogactwo poszczególnych ekosystemów

·         Spotkanie z leśnikiem

·     Spotkanie z członkiem organizacji  praw zwierząt

Przyczyny i skutki niepożądanych zmian
w środowisku przyrodniczym

1.          Źródła zanieczyszczeń środowiska przyrodniczego. Zagrożenia wynikające z produkcji energii, składowania odpadów. Niszczenie środowiska przez rolnictwo, przemysł i usługi

2.          Zagrożenia cywilizacyjne
w postaci smogu atmosferycznego, dziury ozonowej, globalnego ocieplenia, kwaśnych deszczów, katastrof tankowców i elektrowni atomowych, wycinki lasów, pożarów

·         Wycieczki terenowe ukazujące dewastację środowiska
w najbliższej okolicy

·         Pokazy ilustracji, zdjęć i filmów ukazujących skutki zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego

·         Spotkanie z przedstawicielem organizacji działających na rzecz ochrony środowiska

·         Konkurs rysunkowy pt. „Grzechy wobec przyrody”

 

Działalność
na rzecz ochrony środowiska

    1. Sposoby wykorzystywania surowców wtórnych
    2. Alternatywne źródła energii
    3. Ekologiczne uprawy
    4. Urządzenia wspomagające redukcję spalin, dymów
      i pyłów
    5. Organizacje działające na rzecz ochrony środowiska

·         Wycieczki tematyczne np. do pobliskiej oczyszczalni ścieków, stacji uzdatniania wody

·         Organizowanie akcji np. Święta Ziemi, Sprzątanie Świata

·         Prowadzenie ekologicznych miniupraw

·         Segregacja odpadów na terenie internatu

·         Zbiórki surowców wtórnych

·         Organizowanie festynów ekologicznych

·         Konkurs plastyczny „Śmiecio-sztuka”

·         Wykonanie plakatów zachęcających do segregacji odpadów

Rozwijanie wrażliwości ekologicznej - udział w programie „Czym skorupka za młodu nasiąknie, czyli jak pokochać przyrodę, żeby ona pokochała nas...”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin