ppdps.pdf

(97 KB) Pobierz
zawody_346_04
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA
W ZAWODZIE
OPIEKUN W DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
symbol cyfrowy 346[04]
Akceptuje: Zatwierdzam:
Minister Pracy i Polityki Minister Edukacji Narodowej
Społecznej
I. ZAŁO ENIA PROGRAMOWO-ORGANIZACYJNE
KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
A. OPIS KWALIFIKACJI ABSOLWENTA
W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent szkoły powinien umie:
1) okrela misj instytucji opiekuczych i pomocowych ze szczególnym
uwzgldnieniem roli domu pomocy społecznej w zmieniajcych si warunkach
społecznych,
2) okrela zadania i kompetencje zawodowe opiekuna w pomocy instytucjonalnej
uwzgldniajc obowizujce standardy usług,
3) postrzega człowieka jako niepowtarzaln, złoon jednostk w kontekcie jego
moliwoci, ogranicze oraz interakcji społecznych,
4) dokonywa w sposób kompleksowy analizy potrzeb i problemów podopiecznego,
5) wspiera i towarzyszy człowiekowi w rónych czynnociach ycia codziennego
(higiena osobista, samoobsługa, organizacja czasu wolnego) oraz dba o jego
bezpieczestwo,
6) wykorzystywa w praktyce zawodowej róne metody i narzdzia rehabilitacji,
terapii i aktywizacji,
7) współpracowa z podopiecznym oraz z innymi, wanymi dla niego osobami
(rodzina, znajomi, specjalici),
8) wykorzystywa wiedz teoretyczn w celu ułatwienia adaptacji jednostki do
warunków ycia w placówkach opiekuczych lub pomocowych, bd do zmian
zwizanych z przewlekł chorob, niepełn sprawnoci lub staroci,
9) kształtowa odpowiednie postawy u podopiecznych,
10) dokonywa systematycznej ewaluacji pracy z podopiecznym,
11) komunikowa si z rónymi grupami podopiecznych oraz udziela wsparcia i porad
w sytuacjach trudnych lub kryzysowych,
12) kierowa si zasadami etyki midzyludzkiej i zawodowej,
13) podnosi kwalifikacje zawodowe oraz jako wiadczonych usług opiekuczych,
14) aktywnie uczestniczy w projektach integracji podopiecznych ze rodowiskiem
lokalnym,
15) stosowa zasady dobrej organizacji pracy własnej i podopiecznego,
16) skutecznie negocjowa i rozwizywa problemy oraz konflikty wród
podopiecznych placówek opiekuczych,
17) nagłania i prezentowa na forum publicznym interesy podopiecznego,
18) udziela pierwszej pomocy w sytuacji zagroenia zdrowia lub ycia,
19) nauczy podopiecznego wykonywania podstawowych czynnoci poprzez planowane
zajcia ruchowe, plastyczne lub techniczne,
20) prowadzi dokumentacj pracy z podopiecznym,
21) wykorzystywa osignicia techniki w pracy z podopiecznym (w szczególnoci
takie jak komputer),
22) wzbogaca warsztat własnej pracy przez udział w kursach, szkoleniach lub
wymian dowiadcze z innymi opiekunami,
23) współuczestniczy w procesie kształcenia praktycznego adeptów do zawodu.
2
B. SPECYFICZNE WYMAGANIA KSZTAŁCENIA
W ZAWODZIE
1. Wymagania psychofizyczne właciwe dla zawodu:
1) umiejtno nawizywania kontaktów z ludmi,
2) dojrzało emocjonaln,
3) odporno na sytuacje trudne i stres,
4) umiejtno pokonywania przeszkód i ogranicze w działaniu,
5) odpowiedzialno, zdyscyplinowanie i systematyczno,
6) yczliwo, wraliwo i empatia w stosunku do innych ludzi, tolerancja
i poszanowanie godnoci drugiego człowieka.
2. Podstawowym celem kształcenia opiekuna zatrudnionego w domu pomocy
społecznej (dps) jest przygotowanie go do:
1) stymulacji rozwoju i aktywizacji osób przebywajcych w domu pomocy
społecznej oraz wykorzystywania w tym celu rónorodnych metod i narzdzi
rehabilitacji lub terapii;
2) towarzyszenia i pomocy podopiecznemu domu pomocy społecznej
w zaspakajaniu potrzeb i wykonywaniu rónych czynnoci z zakresu
samoobsługi, higieny osobistej,
3) organizacji i wykorzystania przez podopiecznego czasu wolnego w sposób
konstruktywny, umoliwiajcy samorealizacj, rozwój zainteresowa oraz
integracj z rodzin, innymi osobami przebywajcymi w dps bd ze
społecznoci lokaln,
4) aktywnego włczania si i wzmacniania profesjonalnych działa wynikajcych
z realizacji indywidualnego planu pracy i pomocy człowiekowi
przebywajcemu w domu pomocy społecznej lub innej instytucji opiekuczej.
Dostrzegajc potrzeby i problemy wyej wspomnianych osób oraz podejmujc
profesjonalne działania na ich rzecz, opiekun zatrudniony w domu pomocy społecznej
moe doskonali i rozwija wiadczone usługi oraz kształtowa rónorodne formy
działalnoci instytucji opiekuczych bd pomocowych. Moe te przyczynia si do
powstawania zindywidualizowanych programów oddziaływa ukierunkowanych na
osob korzystajc z pomocy instytucjonalnej.
Do zada opiekuna zatrudnionego w domu pomocy społecznej naley:
1) pomoc i towarzyszenie człowiekowi w codziennych czynnociach z zakresu
samoobsługi i higieny osobistej (mycie, kpanie, ubieranie, czesanie, golenie,
pomoc w słaniu łóka, zmianie bielizny pocielowej, udział w wiczeniach
rehabilitacyjnych lub aktywizujcych zaleconych przez lekarza bd
terapeut ),
2) pielgnowanie oraz dbanie o zdrowie i higien osobist osób chorych
i niesamodzielnych,
3) aktywizowanie podopiecznego do zwikszenia jego samodzielnoci yciowej,
4) doradzanie w zakresie planowania wydatków lub sposobu spdzania czasu
wolnego,
3
5) mobilizowanie podopiecznego do aktywnego spdzania czasu wolnego oraz
rozwijanie jego zainteresowa,
6) udzielanie pierwszej pomocy w sytuacjach zagroenia zdrowia lub ycia
podopiecznego,
7) aktywne uczestniczenie w procesie rehabilitacji i aktywizacji podopiecznego
oraz wykonywanie okrelonych zada pod nadzorem lub na zlecenie lekarza
bd terapeuty,
8) kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych w najbliszym otoczeniu
podopiecznego,
9) udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych, kryzysowych.
Realizacja tych zada jest determinowana właciwymi postawami opiekuna.
Absolwent szkoły kształccej opiekunów zatrudnionych w domach pomocy społecznej
powinien prezentowa nastpujce postawy:
1) wraliwo i empati w kontaktach midzyludzkich,
2) kultur osobist i poszanowanie godnoci oraz odmiennoci drugiego
człowieka,
3) yczliwo i altruizm,
4) gotowo do niesienia pomocy i dyspozycyjno,
5) cierpliwo i wytrwało,
6) odpowiedzialno i systematyczno w pracy,
7) kreatywno,
8) gotowo do stałego podnoszenia kwalifikacji,
9) refleksyjno nad podejmowanymi działaniami
10) uczciwo,
11) dojrzało emocjonaln.
3. Aby organizacja kształcenia „wspomagała” osiganie zamierzonych celów edukacji,
szkoła winna dysponowa baz, która spełnia okrelone warunki techniczne.
Dla prawidłowej realizacji procesu dydaktycznego niezbdne s nastpujce
pomieszczenia dydaktyczne:
1) sale wykładowe,
2) sale wiczeniowo - warsztatowe, w których słuchacze podzieleni na małe grupy
mog rozwija i utrwala umiejtnoci niezbdne w zawodzie opiekuna osoby
umieszczonej w domu pomocy społecznej,
3) sala treningowa do realizacji zaj treningu integracyjnego, elementów
rehabilitacji, aktywizacji oraz psychoterapii,
4) sala gimnastyczna umoliwiajca prowadzenie zaj wychowania fizycznego
z elementami rehabilitacji fizycznej (wskazane jest umieszczenie przy sali:
szatni, natrysków, magazynku na sprzt oraz pokoju dla nauczyciela),
5) pracownia komputerowa,
6) pracownia artystyczna,
7) biblioteka i czytelnia (czytelnia powinna zajmowa due pomieszczenie,
w którym słuchacze w ciszy bd mogli przygotowywa si do zaj lub
pogłbia wiedz korzystajc ze specjalistycznej literatury).
4
Dla prawidłowego przebiegu zaj wane jest, aby pomieszczenia do prowadzenia
zaj dydaktycznych zostały wyposaone w odpowiedni sprzt i pomoce naukowe:
1) sprzt RTV (telewizor, odtwarzacz, radiomagnetofon, kamera),
2) rzutnik do slajdów,
3) diaskop,
4) ekran,
5) tablice (np. magnetyczne, samokopiujce, flip-chart ),
6) listwy przycienne do zawieszania plansz,
7) foliogramy,
8) dyktafony,
9) plansze tematyczne, tablice pogldowe,
10) tamy i filmy z odpowiednimi nagraniami,
11) przybory i rodki pielgnacyjno – toaletowe,
12) łóko z materacami specjalistycznymi,
13) urzdzenia do pielgnacji osoby całkowicie unieruchomionej,
14) rodki opatrunkowe,
15) manekiny do wiczenia zabiegów reanimacyjnych i elementarnych zabiegów
medycznych,
16) aparat fotograficzny,
17) przybory do szycia, malowania, rysowania, rzebienia, wycinania, klejenia.
Sale treningowe i gimnastyczna powinny by dodatkowo wyposaone w:
1) materace i maty,
2) piłki w tym równie lekarskie,
3) drabinki,
4) ławeczki,
5) ciarki,
6) drki,
7) obrcze,
8) szarfy itp.
W pracowni komputerowej obok tablic i ekranu naley umieci:
1) stanowiska komputerowe – jedno stanowisko dla jednego słuchacza i jedno dla
nauczyciela,
2) drukark kolorow lub czarno-biał,
3) panel projekcyjny,
4) skaner,
5) modem lub inne urzdzenie do podłczenia Internetu,
6) wskanik laserowy,
7) zainstalowane licencjonowane niezbdne oprogramowanie: Microsoft,
Windows, Word, Excel.
Ponadto niezbdne jest, aby szkoła dysponowała kserokopiark.
4. Zakres umiejtnoci i treci kształcenia wynikajcy z opisu kwalifikacji absolwenta
jest ujty w piciu blokach programowych:
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin