Potega_wartosci_Jak_zbudowac_niesmiertelna_firme_potwar.pdf

(361 KB) Pobierz
Potķga wartoľci. Jak
zbudowaě nieľmiertelnĴ firmķ
Autor: Agata Stachowicz-Stanusch
ISBN: 83-246-0758-7
Format: A5, stron: 272
Zwyciķstwo kultury organizacyjnej
¤ Realizacja wizji, misji i celu wspĀczesnego przedsiķbiorstwa
¤ Budowanie potencjaĀu poprzez zarzĴdzanie wartoľciami
¤ Integrowanie pracownikw i rozwj organizacyjny
Co wyrŃnia takie korporacje jak Microsoft, Hewlett-Packard czy American Express?
W czym tkwi ich klucz do sukcesu? Bez wĴtpienia ĀĴczy je jedno: wysoko rozwiniķte
poczucie wartoľci organizacyjnych. W wielu przypadkach wartoľci te zostaĀy
sformuĀowane przez zaĀoŃycieli firmy lub osoby, ktre niĴ zarzĴdzaĀy. Nie sĴ one
wytworem chwili, lecz wielu lat pracy wszystkich ludzi zatrudnionych w danej
organizacji. MwiĴ o tym, co jest dla firmy najwaŃniejsze, a identyfikujĴ siķ z nimi
wszyscy pracownicy, zarwno ci szeregowi, jak i dyrektorzy najwyŃszych szczebli.
KaŃda firma ma taki zbir wartoľci. To one decydujĴ o jej misji, o strategii, ktrĴ realizuje,
a takŃe o tym, w jaki sposb jej pracownicy komunikujĴ siķ z klientami i kontrahentami.
Bardzo waŃne jest, Ńeby wszystkie osoby zatrudnione w firmie byĀy ich ľwiadome.
Nie mogĴ to byě wartoľci sztucznie narzucane, bķdĴce efektem aktualnego trendu
w zarzĴdzaniu. MuszĴ one stanowiě integralnĴ czķľě firmy i leŃeě u podstaw kaŃdej
podejmowanej decyzji. To wĀaľnie te wartoľci Ð praktykowane, a nie deklarowane Ð
decydujĴ o sukcesie firmy.
Z tej ksiĴŃki dowiesz siķ:
¤ co to sĴ gĀwne wartoľci firmy;
¤ jak je odkryě i rozwijaě;
¤ jak robiĴ to najlepsi, czyli poznasz historie sukcesu najwiķkszych amerykaĺskich
korporacji w kontekľcie zarzĴdzania poprzez wartoľci.
992901814.051.png 992901814.062.png 992901814.073.png 992901814.083.png 992901814.001.png 992901814.002.png 992901814.003.png 992901814.004.png 992901814.005.png 992901814.006.png 992901814.007.png 992901814.008.png 992901814.009.png 992901814.010.png 992901814.011.png 992901814.012.png 992901814.013.png 992901814.014.png 992901814.015.png 992901814.016.png 992901814.017.png 992901814.018.png 992901814.019.png 992901814.020.png 992901814.021.png 992901814.022.png 992901814.023.png 992901814.024.png 992901814.025.png 992901814.026.png 992901814.027.png 992901814.028.png 992901814.029.png 992901814.030.png 992901814.031.png 992901814.032.png 992901814.033.png 992901814.034.png 992901814.035.png 992901814.036.png 992901814.037.png 992901814.038.png 992901814.039.png 992901814.040.png 992901814.041.png 992901814.042.png 992901814.043.png 992901814.044.png 992901814.045.png 992901814.046.png 992901814.047.png 992901814.048.png 992901814.049.png 992901814.050.png 992901814.052.png 992901814.053.png 992901814.054.png 992901814.055.png 992901814.056.png 992901814.057.png 992901814.058.png 992901814.059.png 992901814.060.png 992901814.061.png 992901814.063.png 992901814.064.png 992901814.065.png 992901814.066.png 992901814.067.png 992901814.068.png 992901814.069.png 992901814.070.png 992901814.071.png 992901814.072.png 992901814.074.png 992901814.075.png 992901814.076.png 992901814.077.png 992901814.078.png 992901814.079.png
Wstęp
7
ROZDZIAŁ 1. POTĘGA GŁÓWNYCH WARTOŚCI,
CZYLI DLACZEGO NIE MOŻNA BEZ NICH ŻYĆ
I NALEŻY TRAKTOWAĆ JE POWAŻNIE
11
Główne wartości jako nośnik nieśmiertelności organizacji
11
Główne wartości jako dziedzictwo kulturowe przedsiębiorstwa
13
Główne wartości jako element integrujący pracownika
z przedsiębiorstwem
15
Główne wartości jako katalizator atmosfery pobudzenia
organizacyjnego
18
Główne wartości jako element motywujący jednostkę
do działania
22
Główne wartości jako generatory zyskowności
23
Główne wartości jako przywabiacz talentów
28
Główne wartości jako czynnik wspomagający zarządzanie
zmianą
30
Główne wartości jako drogowskaz w czasie kryzysu
32
992901814.080.png 992901814.081.png 992901814.082.png
 
6
|
POTĘGA WARTOŚCI
ROZDZIAŁ 2. PROCES ZARZĄDZANIA POPRZEZ
WARTOŚCI JAKO PODSTAWA TRWANIA
I ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA
35
Zarządzanie poprzez wartości. Cóż to takiego?
35
Definicja głównych wartości przedsiębiorstwa,
czyli o czym tak naprawdę mówimy
41
Odkrywanie głównych wartości,
czyli w co tak naprawdę wierzymy
52
Rozwój głównych wartości,
czyli co ożywia główne wartości przedsiębiorstwa
61
Komunikowanie głównych wartości,
czyli jak powiedzieć o nich innym
72
Zaangażowanie w proces zarządzania poprzez wartości,
czyli jak uczynić lekcję skuteczną
81
Jak to się robi w praktyce, czyli jak odkrywać i rozwijać
główne wartości przedsiębiorstwa
92
Instytucjonalizacja głównych wartości
116
W kierunku kultury prorozwojowej
131
ROZDZIAŁ 3. ZARZĄDZANIE POPRZEZ
WARTOŚCI W PRAKTYCE,
CZYLI JAK TO ROBIĄ NAJLEPSI
139
American Express i Blue Box Values
139
Korzenie sukcesu Microsoftu
159
Jak zbudowano najbardziej lojalną markę na rynku
motoryzacyjnym — Saturn Corporation
179
Wartości w trakcie zmiany: studium przypadku fuzji
Hewlett-Packard i Compaq Computer
202
ZAKOŃCZENIE
227
DODATEK A ZAŁĄCZNIKI
229
Narzędzie diagnozujące zarządzanie poprzez wartości
w przedsiębiorstwie
229
Narzędzie do badania kultury organizacyjnej sprzyjającej
wdrożeniu zarządzania poprzez wartości
234
LITERATURA
237
SPIS TABEL
253
SKOROWIDZ
255
Rozdział 1. Potęga głównych wartości, czyli dlaczego nie można bez nich żyć i
należy traktować je poważnie
GŁÓWNE WARTOŚCI JAKO NOŚNIK
NIEŚMIERTELNOŚCI ORGANIZACJI
Pięćsetletnia historia przedsiębiorstwa komercyjnego stanowi
niewielki ułamek czasu wobec istnienia naszej cywilizacji. A jed-
nak mimo swej krótkiej historii przedsiębiorstwa komercyjne
odniosły ogromny sukces jako producent dóbr i dostarczyciel
usług. Wraz z rozwojem i podnoszeniem się standardów życia
ludzkości przedsiębiorstwo stało się bardziej potrzebne niż kie-
dykolwiek przedtem.
Jeżeli przeanalizujemy historię przedsiębiorstwa komercyj-
nego z punktu widzenia jego żywotności, to stwierdzimy, iż za-
straszająca większość tego typu inwestycji nie potrafiła prze-
trwać wstrząsów wywołanych przez zmiany, konkurencję i umarła
przedwcześnie.
Wydaje się, iż większość przedsiębiorstw w ciągu minionych
pięciuset lat wykorzystała jedynie cząstkę swojego potencjału oraz
możliwości trwania i rozwoju. Dowodem na powyższe słowa niech
992901814.084.png 992901814.085.png 992901814.086.png
12
|
POTĘGA WARTOŚCI
będą firmy z listy Fortune 500 . Doskonale wiemy, iż po trzyna-
stu latach od jej opublikowania 1 / 3 z nich przestała istnieć, a śred-
nia życia korporacji, które się na niej znalazły, wahała się mię-
dzy 40 a 50 lat 1 . Możemy powiedzieć, iż my — istoty ludzkie
— również w trakcie swojego życia wykorzystujemy zaledwie
ułamek własnych możliwości i często umieramy przedwcześnie.
Jest to prawda, lecz na przestrzeni choćby owych pięciuset lat
ludzkość uczyła się na błędach swych przodków. Uczyliśmy się,
jak przetrwać, i obecnie średnia życia człowieka jest prawie
dwukrotnie wyższa niż pięćset lat temu.
Czyżby przedsiębiorstwa nie potrafiły uczyć się i wynosić lek-
cji z przeszłości? Czyżby DNA firmy bardziej ograniczało jej ży-
cie niż DNA człowieka? Czy istnieją przedsiębiorstwa o stażu
zbliżonym do wieku, który osiąga współczesny człowiek? Na szczę-
ście istnieje kilka takich przedsiębiorstw. Na szczęście, gdyż być
może współczesne przedsiębiorstwa będą mogły nauczyć się od
nich, jak żyć długo, odkryć źródła ich nieśmiertelności. Do naj-
bardziej leciwych przedsiębiorstw należą między innymi: Ame-
rican Express, Marriott, Disneyland, Due Point, Hudson Bay
Corp. Poza wymienionymi istnieje pewna grupa organizacji ta-
kich jak kościoły, armie, uniwersytety, które wydaje się, iż po-
siadają „złoty środek nieśmiertelności”. Dlaczego więc tak wiele
przedsiębiorstw umiera przedwcześnie, zanim osiągnie wiek doj-
rzałości?
W literaturze istnieje wiele spekulacji na ten temat i za-
pewne wymagają one jeszcze dogłębnych badań, lecz w oparciu
o badania i analizy już przeprowadzone, czy to przez J. Porrasa
1 A. Geus: The Living Company. Habits for Survival in a Turbulent
Business Environment , Harvard Business School Press, 2002, s. 1.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin