Tytuł: Kurs zastępowych Hufca.
1. Organizator: Komendant Kursu oraz Instruktorzy Hufca.
2.
A. Są odpowiedzialni za:
· Treści programowe
· Wyznaczenie komendanta i oboźnego kursu zastępowych
· Sprawną organizację bazy (nocleg i wyżywienie)
· Zabezpieczenie medyczne
B. Komendant kursu czuwa nad:
· Wysokim poziomem zajęć prowadzonych przez instruktorów
· Dba o dyscyplinę i bezpieczeństwo uczestników kursu
· Ma prawo do wnoszenia poprawek oraz zmian w programie (w porozumieniu z oboźnym i komendantem hufca)
· Czuwa nad sprawnym przebiegiem spotkań
· Zabezpiecza środki dydaktyczne potrzebne do prowadzenia zajęć
C. Oboźny kursu:
· Jest odpowiedzialny za sprawną komunikację między uczestnikami a organizatorami kursu, dotyczącą oczekiwań, uwag, wniosków
· Dba o życzliwą przyjazną, atmosferę
· Dba o nienaganną dyscyplinę
· Podczas nieobecności komendanta kursu przejmuje jego obowiązki
1. Cele kursu:
A. Przygotowanie harcerzy do pełnienia funkcji zastępowych
B. Po zakończeniu kursu zastępowych harcerz:
· Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą metod pracy z zastępem
· Zna doskonale i rozumie przesłanki Prawa Harcerskiego
· Wykazuje się znajomością systemu stopni i sprawności harcerskich, musztry, kwatermistrzostwa, zasad przygotowania gier terenowych i biegów harcerskich
· W praktyce wykorzystuje posiadaną wiedzę
1. Uczestnicy kursu:
Harcerze 11 – 15 lat, grupa do 20 osób.
2. Finansowanie kursu:
A. Koszt uczestnictwa np. 10 zł od osoby.
B. Noclegi
D. Wyżywienie
1. Organizacja:
B. 4 spotkania weekendowe 1 raz w miesiącu (X, XI, XII, I)
C. Ramowy plan dnia
· 7.30 – 8.00 pobudka, toaleta poranna
· 8.00 – 9.00 śniadanie
· 9.00 – 14.00 zajęcia programowe
· 14.00 – 15.00 obiad
· 15.00 – 16.30 zajęcia programowe
· 16.30 – 17.00 podwieczorek
· 17.00 – 19.00 zajęcia programowe
· 19.00 – 20.00 kolacja
· 20.00 – 21.00 kominek
· 21.00 – 22.00 toaleta wieczorna
· 22.00 – 7.30 cisza nocna
D. Prowadzący zajęcia:
Instruktorzy Hufca
E. Proponowana tematyka zajęć:
Þ Pierwsze spotkanie weekendowe:
· 16.00 – 17.00 przybycie uczestników, zakwaterowanie
· 17.00 – 17.30 apel
· 17.30 – 18.00 wypełnienie ankiety personalnej
· 18.00 – 19.00 zajęcia integracyjne (poznajmy się)
· 20.00 – 21.00 kominek na temat: jaki powinien być zastępowy (burza mózgów), śpiewnik
· 9.00 – 11.00 podział na zastępy (nazwa, piosenka, kronika, proporzec zastępu)
· 11.00 – 14.00 Bezpieczeństwo w grupie (zasady przygotowania oraz poprowadzenia dobrej zbiórki, elementy i rodzaje zbiórek)
· 15.00 – 16.30 Umiejętność słuchania (gry i zabawy integracyjne)
· 17.00 – 19.00 System stopni i sprawności (układanie kart prób na stopnie)
· 20.00 – 21.00 kominek na temat: historia skautingu oraz harcerstwa
· 9.30 – 11.00 Podsumowanie pierwszego spotkania, wyznaczenie zadań na kolejne spotkanie.
Þ Drugie spotkanie weekendowe:
· 16.00 – 17.00 Przybycie i rozlokowanie uczestników
· 17.00 – 19.00 Szyfry
· 20.00 – 21.30 Kominek (nauka pląsów)
· 9.00 – 11.00 Pisanie konspektów do zbiórek pokazowych (w zastępach)
· 11.00 – 12.00 Układanie szyfru zastępu
· 12.00 – 14.00 Musztra
· 15.00 – 18.00 Zasady przygotowywania gier terenowych i biegów harcerskich
· 18.00 – 19.00 Kwatermistrzostwo (majątek zastępu, ewidencja, pozyskiwanie środków)
· 20.00 – 21.30 kominek: prezentacje szyfrów, omówienie indywidualnych konspektów zbiórek pokazowych w zastępach, zawody na wesoło.
· 9.00 – 11.00 Podsumowanie drugiego spotkania, wyznaczenie zadań na spotkanie trzecie.
Þ Trzecie spotkanie weekendowe:
· 17.00 – 19.00 Statut ZHP, struktura ZHP, Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie
· 20.00 – 21.30 Kominek: nauka pląsów, zabawy integracyjne
· 9.00 – 14.00 Zwiad terenowy (alfabet Morse’a)
· 15.00 –17.00 Terenoznawstwo
· 17.00 – 19.00 Wykonanie proporca zastępu
· 20.00 – 21.30 Kominek: podsumowanie zwiadu, wybór najlepiej wykonanego proporca zastępu.
· 9.00 – 11.00 Podsumowanie trzeciego spotkania, wyznaczenie zadań na spotkanie czwarte.
Þ Czwarte spotkanie weekendowe:
· 17.00 – 19.00 Samarytanka
· 20.00 – 21.30 Kominek: symbolika, zawody na wesoło
· 9.00 – 10.00 Zbiórka pokazowa
· 10.00 – 11.00 Regulamin mundurowy
· 11.00 – 14.00 Gra francuska
· 15.00 – 17.00 Test kompetencji zastępowego
· 17.00 – 19.00 Czas na przygotowanie prezentacji zastępów kursowych na kominku
· 20.00 – 21.30 Kominek: prezentacje zastępów, śpiewanki, pląsy. Pogadanka na temat “moje wrażenia z kursu”. Wypełnienie ankiety testowej kursu - egzaminacyjnej.
· 9.30 – 11.00 Uroczyste śniadanie, podsumowanie kursu, wręczenie patentów ukończenia kursu zastępowych.
Tytuł: Kurs dla zastępowych - podstawy z topografii
I. UCZESTNICY: Zastępowi z drużyn harcerskich.
II. CZAS TRWANIA: 2 dni.
III. RAMOWY ROZKŁAD DNIA:
7.00 - 7.05 pobudka
7.05 - 7.20 gimnastyka poranna
7.20 - 8.00 mycie, sprzątanie
8.00 - 8.15 apel poranny
8.15 - 9.00 śniadanie
9.00 - 12.00 zajęcia programowe
12.00 - 12.15. przerwa
12.15 - 13.30 zajęcia programowe
13.30 - 14.00 obiad
14.00 - 14.30 przerwa
14.30 - 17.30 zajęcia programowe
17.30 - 17.45 przerwa
17.45 - 19.00 zajęcia programowe
19.00 - 19.30 kolacja
19.30 - 21.00 czas wolny
21.00 - 22.00 świeczkowisko
22.00 - 22.15 apel wieczorny
22.15 - 23.00 toaleta wieczorna
i przygotowanie do ciszy nocnej
23.00 - 7.00 cisza nocna
IV. PROGRAM KURSU:
1. CEL KURSU:
Celem kursu jest podniesienie wiadomości z zakresu topografii, aby młody zastępowy w przyszłości mógł przekazać nabytą wiedzę członkom swojego zastępu, a także wraz z nim mógł bezbłędnie poruszać się w nieznanym terenie.
2. ZAŁOŻENIA:
Wiedza uczestnika kursu z zakresu topografii jest na poziomie zerowym.
3. ZAJĘCIA:
1. Zajęcia teoretyczne:
- co to jest azymut?
Azymut jest to kąt zawarty pomiędzy północą magnetyczną, a danym punktem w terenie mierzony zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
- co to jest mapa, plan i skala?
Mapa jest to graficzne przedstawienie trójwymiarowej powierzchni określonego terenu za pomocą odpowiednich umownych znaków (zwanych topograficznymi) w zmniejszeniu, zwanym skalą mapy. Plan jest analogicznym przedstawieniem terenu bez obrazu jego rzeźby.
- co to jest skala mapy i jak ją przeliczyć?
Skala mapy przedstawia zależności między odległością wykazaną na mapie a faktyczną odległością w terenie. Jeśli tę zależność wyrazimy ułamkiem o liczniku = 1, np. 1:10 000
Najczęściej stosowane mapy to: 1:10 000, 1:25 000, 1:50 000, 1:100 000.
Mapa w skali 1:10 000
1 cm na mapie = 10 000 cm w terenie
1 cm na mapie = 100 m w terenie
Mapa w skali 1:25 000
1 cm na mapie = 25 000 cm w terenie
1 cm na mapie = 250 m w terenie
- co to są i jak wyglądają znaki topograficzne?
Znaki topograficzne są to umowne znaki, które stosujemy do przedstawienia trójwymiarowych rzeczy występujących w rzeczywistości, np.
- północ na mapie?
Mapa topograficzna jest tak skonstruowana, że północ wyznacz nam górna krawędź mapy (w innych wypadkach północ jest zaznaczona graficznie.
2. ...
zuch_harcerz