Ogólna charakterystyka osób z głębokim upośledzeniem umysłowym.pdf

(105 KB) Pobierz
58686104 UNPDF
Ogólna charakterystyka osób z głębokim upośledzeniem
umysłowym
             Strona główna    >  Zaburzenia rozwoju    >  Upośledzenie umysłowe
Upośledzenie w stopniu głębokim jest najczęściej uwarunkowane genetycznie (np. zespół Blocka‐Sulzberga, zespół Downa) lub takimi czynnikami jak:
urazy, zatrucia, które uszkadzają ośrodkowy układ nerwowy dziecka w okresie jego rozwoju płodowego. Głębszemu upośledzeniu umysłowemu
towarzyszy dość często epilepsja ‐ stanowi ona wówczas objaw uszkodzenia mózgu.
Kirejczyk K. uważa, iż niezależnie od wieku badanej osoby, o głębokim upośledzeniu umysłowym świadczy:
l Iloraz inteligencji wahający się w granicach 0‐19.
l Iloraz rozwoju poszczególnych sprawności intelektualnych waha się (w zależności od stosowanej techniki pomiaru) w granicach 0‐19 lub 24.
l Iloraz dojrzałości społecznej (skala dojrzałości społecznej E. Dolla) waha się w granicach 0‐23.
Osoby z głębokim upośledzeniem umysłowym nie są w stanie przekroczyć okresu inteligencji zmysłowej. Jedynie silny bodziec może zaktywizować
uwagę mimowolną, brak jest uwagi dowolnej. Rozwój mowy najczęściej zostaje zatrzymany w okresie melodii. Bywa zachowane powtarzanie kilku
wybranych słów, jednakże bez spontaniczności. Osoba taka reaguje na słowa powiązane z odpowiednim gestem. K. Kirejczyk zawraca uwagę na fakt,
że jednostki z głębokim upośledzeniem umysłowym nie są wstanie przekroczyć okresu inteligencji ruchowo‐zmysłowej (manipulacyjnej), a okres ten
przypada na pierwsze dwa lata życia dziecka w normie intelektualnej. Pomocna jest w tym długotrwała „rewalidacja”.
Upośledzeniu umysłowemu w stopniu głębokim towarzyszą liczne wady słuchu, wzroku, mowy, niedowłady i porażenia kończyn. Mając na uwadze
kompleksowe ograniczenia w funkcjonowaniu jednostki głęboko upośledzonej umysłowo, a więc w rozwoju fizycznym, emocjonalnym, poznawczym
społecznym występują wyraźne ograniczenia lub zniekształcenia. W tym przypadku słuszne jest zastępowanie terminu „upośledzenie” terminem
„głęboka wieloraka niepełnosprawność”. Termin „upośledzenie umysłowe” zbyt jednoznacznie i jednostronnie sugeruje sposób postępowania
rewalidacyjno‐wychowawczego, co nie jest adekwatne do stanu psychoruchowego i społecznego omawianych jednostek. Natomiast termin „głęboka
wieloraka niepełnosprawność” jest zgodny z humanistyczną koncepcją człowieka oraz na tyle szeroki, że realistyczne obejmuje jednostki głęboko
upośledzone pod względem psychicznym, fizycznym i społecznym.
Opracowanie: Marzena Mieszkowicz ‐ neurologopeda
58686104.010.png 58686104.011.png 58686104.012.png 58686104.013.png 58686104.001.png 58686104.002.png 58686104.003.png 58686104.004.png 58686104.005.png 58686104.006.png 58686104.007.png 58686104.008.png 58686104.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin