Ogólna charakterystyka osób z głębokim upośledzeniem umysłowym.pdf
(
105 KB
)
Pobierz
58686104 UNPDF
Ogólna charakterystyka osób z głębokim upośledzeniem
umysłowym
Strona główna
>
Zaburzenia rozwoju
>
Upośledzenie umysłowe
Upośledzenie w stopniu głębokim jest najczęściej uwarunkowane genetycznie (np. zespół Blocka‐Sulzberga, zespół Downa) lub takimi czynnikami jak:
urazy, zatrucia, które uszkadzają ośrodkowy układ nerwowy dziecka w okresie jego rozwoju płodowego. Głębszemu upośledzeniu umysłowemu
towarzyszy dość często epilepsja ‐ stanowi ona wówczas objaw uszkodzenia mózgu.
Kirejczyk K. uważa, iż niezależnie od wieku badanej osoby, o głębokim upośledzeniu umysłowym świadczy:
l
Iloraz inteligencji wahający się w granicach 0‐19.
l
Iloraz rozwoju poszczególnych sprawności intelektualnych waha się (w zależności od stosowanej techniki pomiaru) w granicach 0‐19 lub 24.
l
Iloraz dojrzałości społecznej (skala dojrzałości społecznej E. Dolla) waha się w granicach 0‐23.
Osoby z głębokim upośledzeniem umysłowym nie są w stanie przekroczyć okresu inteligencji zmysłowej. Jedynie silny bodziec może zaktywizować
uwagę mimowolną, brak jest uwagi dowolnej. Rozwój mowy najczęściej zostaje zatrzymany w okresie melodii. Bywa zachowane powtarzanie kilku
wybranych słów, jednakże bez spontaniczności. Osoba taka reaguje na słowa powiązane z odpowiednim gestem. K. Kirejczyk zawraca uwagę na fakt,
że jednostki z głębokim upośledzeniem umysłowym nie są wstanie przekroczyć okresu inteligencji ruchowo‐zmysłowej (manipulacyjnej), a okres ten
przypada na pierwsze dwa lata życia dziecka w normie intelektualnej. Pomocna jest w tym długotrwała „rewalidacja”.
Upośledzeniu umysłowemu w stopniu głębokim towarzyszą liczne wady słuchu, wzroku, mowy, niedowłady i porażenia kończyn. Mając na uwadze
kompleksowe ograniczenia w funkcjonowaniu jednostki głęboko upośledzonej umysłowo, a więc w rozwoju fizycznym, emocjonalnym, poznawczym
społecznym występują wyraźne ograniczenia lub zniekształcenia. W tym przypadku słuszne jest zastępowanie terminu „upośledzenie” terminem
„głęboka wieloraka niepełnosprawność”. Termin „upośledzenie umysłowe” zbyt jednoznacznie i jednostronnie sugeruje sposób postępowania
rewalidacyjno‐wychowawczego, co nie jest adekwatne do stanu psychoruchowego i społecznego omawianych jednostek. Natomiast termin „głęboka
wieloraka niepełnosprawność” jest zgodny z humanistyczną koncepcją człowieka oraz na tyle szeroki, że realistyczne obejmuje jednostki głęboko
upośledzone pod względem psychicznym, fizycznym i społecznym.
Opracowanie: Marzena Mieszkowicz ‐ neurologopeda
Strona główna
>
Zaburzenia rozwoju
>
Upośledzenie umysłowe
Plik z chomika:
karolka3d
Inne pliki z tego folderu:
zagadki_agatki.zip
(246 KB)
Wybrane metody pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim.doc
(96 KB)
Wczesne wspomaganie rozwoju- najczesciej popelniane bledy- Maria Piszczek.rar
(13352 KB)
w_lesie.zip
(1431 KB)
Rozpoznanie i pomoc dziecku z zespołem Aspergera.doc
(44 KB)
Inne foldery tego chomika:
1 ZESZYT
12 miesięcy kolorowanka
2 latek
3 latek
4 latek
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin