12.03.2012
® STYLE KOMUNIKACJI:
ü Styl komunikacji zorientowany na działanie – osoby są:
· pragmatyczni (stoją na ziemi)
· bezpośredni ( do rzeczy panowie)
· niecierpliwi
· zdecydowani
· szybcy ( przeskakują z jednej aktywności w drugą)
· energiczni (stawiają innym wyzwania)
ü Styl komunikacji zorientowany na proces – osoby są:
· systematyczni
· logiczni
· trzymają się faktów ( szukają przyczyny i skutków)
· rozwlekli, chłodni, bez emocji
· ostrożni
· cierpliwi
ü Styl komunikacji zorientowany na ludzi – osoby są:
· spontaniczni
· empatyczni
· ciepli
· subiektywni
· emocjonalni
· spostrzegawcze
· wrażliwi
ü Styl komunikacji zorientowany na pomysły – osoby są:
· z wyobraźnią
· charyzmatyczni
· trudni do zrozumienia
· egocentryczni
· fantaści
· twórczy, pełni pomysłów
· prowokacyjni
® Reakcja na wpływ społeczny:
ULEGANIE:
ü motywacja – pragnienie pozyskania nagrody lub uniknięcia kary
ü trwałość – pożądane zachowanie trwa do momentu utrzymania obietnicy nagrody lub groźby kary; najmniej trwała, efekty mają powierzchowny charakter
· Osoba podporządkowana zdaje sobie sprawę z presji okoliczności i bez trudu zmieni swoje zachowanie, kiedy zmienią się okoliczności.
IDENTYFIKACJA:
ü motywacja – pragnienie jednostki by być podobnym
ü trwałość – zachowanie pozostaje do czasu gdy osoba od której zaczerpnęliśmy poglądy pozostaje dla nas znacząca osoba ta nadal wyznaje te poglądy, poglądy te nie zostaną podważone przez inne, pochodzące od grupy/ jednostki bardziej znaczącej
INTERNALIZACJA:
ü motywacja – pragnienie, by mieć słuszność. Nagroda o charakterze wewnętrznym, budowanie pozytywnej samooceny
ü trwałość – wpływ najtrwalszy, najgłębiej zakorzeniona
® Tożsamość grupowa
Relacja grupy „MY” Z GRUPĄ „ONI”
Grupa „MY” – inaczej grupa własna, grupa z którą identyfikuje się jednostka i uważa, że do niej przynależy
Grupa „ONI” – inaczej grupa obca z którą dana osoba nie identyfikuje się
ü Co może wynikać z tożsamości grupowej wzajemnych relacjach:
· anonimowość
· uprzedzenia
· domysły
· wzajemna nieznajomość
ü Skutki tożsamości grupowych:
· gorsza ocena grupy „oni”
· postrzeganie grupy obcej jako masy, a nie zbioru różnorodnych jednostek
· generalizacja, jednolita tożsamość grupowa
· budowanie uprzedzeń i stereotypów, które tworzy się łatwo, ale trudno eliminuje
Efekt homogeniczności – skłonność do postrzegania większego podobieństwa w grupie obcej niż własnej;
Uprzedzenia –wroga lub negatywna postawa wobec pewnej (dającej się wyróżnić) grupy ludzi, oparta jedynie na ich przynależności do grupy;
® Pułapki tożsamości grupowej:
ü Anonimowość jednostek – jestem w grupie, nie jestem postrzegany jako jednostka, ale jako grupa
ü Deindywidualizacja – kontrola zachowań jednostkowych słabnie, normy i standardy maleją, zanika strach przed indywidualną normą społeczną
ü Wzrost pobudzenia emocjonalnego – członkowie grupy aprobując jakiś pomysł, dostarczają bodźców do jego realizacji; motywują
socjologia ogólna – wykład
coliberek44