socjologia ogólna 12.03.doc

(58 KB) Pobierz
12

12.03.2012

®     STYLE KOMUNIKACJI:

 

ü      Styl komunikacji zorientowany na działanieosoby są:

·         pragmatyczni (stoją na ziemi)

·         bezpośredni ( do rzeczy panowie)

·         niecierpliwi

·         zdecydowani

·         szybcy ( przeskakują z jednej aktywności w drugą)

·         energiczni (stawiają innym wyzwania)

 

ü      Styl komunikacji zorientowany na procesosoby są:

·         systematyczni

·         logiczni

·         trzymają się faktów ( szukają przyczyny i skutków)

·         rozwlekli, chłodni, bez emocji

·         ostrożni

·         cierpliwi

 

ü      Styl komunikacji zorientowany na ludzi – osoby są:

·         spontaniczni

·         empatyczni

·         ciepli

·         subiektywni

·         emocjonalni

·         spostrzegawcze

·         wrażliwi

 

ü      Styl komunikacji zorientowany na pomysły – osoby są:

·         z wyobraźnią

·         charyzmatyczni

·         trudni do zrozumienia

·         egocentryczni

·         fantaści

·         twórczy, pełni pomysłów

·         prowokacyjni

 

 

®     Reakcja na wpływ społeczny:

 

ULEGANIE:

ü      motywacja – pragnienie pozyskania nagrody lub uniknięcia kary

ü      trwałość – pożądane zachowanie trwa do momentu utrzymania obietnicy nagrody lub groźby kary; najmniej trwała, efekty mają powierzchowny charakter

 

·         Osoba podporządkowana zdaje sobie sprawę z presji okoliczności i bez trudu zmieni swoje zachowanie, kiedy zmienią się okoliczności.

 

 

 

 

IDENTYFIKACJA:

ü      motywacja – pragnienie jednostki by być podobnym

ü      trwałość – zachowanie pozostaje do czasu gdy osoba od której zaczerpnęliśmy poglądy pozostaje dla nas znacząca osoba ta nadal wyznaje te poglądy, poglądy te nie zostaną podważone przez inne, pochodzące od grupy/ jednostki bardziej znaczącej

 

INTERNALIZACJA:

ü      motywacjapragnienie, by mieć słuszność. Nagroda o charakterze wewnętrznym, budowanie pozytywnej samooceny

ü      trwałośćwpływ najtrwalszy, najgłębiej zakorzeniona

 

 

 

®     Tożsamość grupowa

Relacja grupy „MY” Z GRUPĄ „ONI”

 

Grupa „MY” – inaczej grupa własna, grupa z którą identyfikuje się jednostka i uważa, że do niej przynależy

 

Grupa „ONI” – inaczej grupa obca z którą dana osoba nie identyfikuje się

 

ü      Co może wynikać z tożsamości grupowej wzajemnych relacjach:

·         anonimowość

·         uprzedzenia

·         domysły

·         wzajemna nieznajomość

 

ü      Skutki tożsamości grupowych:

·         gorsza ocena grupy „oni”

·         postrzeganie grupy obcej jako masy, a nie zbioru różnorodnych jednostek

·         generalizacja, jednolita tożsamość grupowa

·         budowanie uprzedzeń i stereotypów, które tworzy się łatwo, ale trudno eliminuje

 

 

Efekt homogeniczności – skłonność do postrzegania większego podobieństwa w grupie obcej niż własnej;

 

Uprzedzenia –wroga lub negatywna postawa wobec pewnej (dającej się wyróżnić) grupy ludzi, oparta jedynie na ich przynależności do grupy;

 

®     Pułapki tożsamości grupowej:

 

ü      Anonimowość jednostek – jestem w grupie, nie jestem postrzegany jako jednostka, ale jako grupa

 

ü      Deindywidualizacja – kontrola zachowań jednostkowych słabnie, normy i standardy maleją, zanika strach przed indywidualną normą społeczną

 

ü      Wzrost pobudzenia emocjonalnego – członkowie grupy aprobując jakiś pomysł, dostarczają bodźców do jego realizacji; motywują

socjologia ogólna – wykład

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin