SiC_8c skrzynie biegów automatyczne.pdf

(11172 KB) Pobierz
SiC_8c skrzynie biegów automatyczne
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Skrzynie przekładniowe
Cz ęść III:
skrzynie zautomatyzowane
i automatyczne
1
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Skrzynie sterowane półautomatycznie
Przełączenie biegów na najbliŜszy bieg sąsiedni w kierunku wska-
zanym przez kierowcę (bieg wyŜszy lub niŜszy) wykonują siłowniki hydrau-
liczne, elektrohydrauliczne lub elektromagnetyczne.
Sygnał sterujący najczęściej uruchamia równocześnie układ auto-
matycznego rozłączenia (na czas przełączania biegu) sprzęgła głównego.
Zalety:
+ szybsze przeł ą czanie mi ę dzy kolejnymi biegami
+ zmniejszenie wysiłku kierowcy
Wady:
- bardziej skomplikowana budowa skrzyni
- konieczno ść wybierania kolejnych biegów
- wy Ŝ sza cena
Skrzynie przekładniowe półautomatyczne
2
1
391582247.017.png 391582247.018.png 391582247.019.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Skrzynie sterowane półautomatycznie
Skrzynia
przekładniowa z
elektromagnetycznym
wybieraniem biegów
Kulki
blokuj ą ce
Skrzynie przekładniowe półautomatyczne
3
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Skrzynie sterowane półautomatycznie
Skrzynia
półautomatyczna z
siłownikami
elektrohydraulicznymi
siłowniki
steruj ą ce
skrzyni
biegów
siłownik
steruj ą cy
sprz ę gła
d ź wignia
wybieraka
sterownik
Skrzynie przekładniowe półautomatyczne
4
2
391582247.020.png 391582247.001.png 391582247.002.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Skrzynie sterowane półautomatycznie
Skrzynia półautomatyczna Direct Shift Gearbox (DSG)
podwójny
wałek sprz ę głowy
sprz ę gło
podwójne
układ steruj ą cy
Schemat skrzyni DSG
Skrzynie przekładniowe półautomatyczne
5
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
ą czony IV bieg
przeł ą czenie sprz ę gła
Sprzęgło podwójne
skrzyni DSG
1,2 – płytki cierne
3 – tarcza dociskaj ą ca
ą czony V bieg
Skrzynie przekładniowe półautomatyczne
6
3
391582247.003.png 391582247.004.png 391582247.005.png 391582247.006.png 391582247.007.png 391582247.008.png 391582247.009.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Skrzynie sterowane automatycznie
Zasada działania
Przekładnia o ciągłej zmianie przełoŜeń ( i CVT ) napędza przekładnię
planetarną o stałym przełoŜeniu ( i pp )
Sterowanie wg odpowiednich programów pozwala na wybór odpowiedniego
zakresu przełoŜeń skrzyni ( i sk ) przez wybór przełoŜenia przekładni planetarnej lub
zespołu przekładni planetarnych (tzw. szeregu przekładni)
i CVT min i CVT max
i sk1 min
i sk1 max
i pp 1
=
i CVT min i CVT max
i sk2 min
i sk2 max
i pp 2 =
i CVT min i CVT max
i sk3 min
i sk3 max
i pp 2 =
i sk min
i sk max
Skrzynie przekładniowe automatyczne
7
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
3
2
4
Organizacja automatycznej
skrzyni biegów
(przedni układ napędowy)
5
1 – przekładnia CVT
(hydrokinetyczna)
2 – pompa oleju
3 – chłodnica oleju
4 – zespół przekładni planetarnych
5 – wałek po ś redni
6 – przekładnia główna
7 – mechanizm ró Ŝ nicowy
8 – kołnierz mocowania półosi
6
1
7
8
Skrzynie przekładniowe automatyczne
8
4
391582247.010.png 391582247.011.png 391582247.012.png 391582247.013.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Schemat automatycznej skrzyni biegów
Przekrój automatycznej skrzyni biegów
1 – przekładnia o ci ą głej zmianie przeło Ŝ enia
(hydrokinetyczna)
2 – zespół przekładni planetarnych
3 – układ sterowania
1 – przekładnia hydrokinetyczna
2 – wałek przej ś ciowy
3 – zwalniacz hydrokinetyczny
4 – zespół przekładni planetarnych
5 – układ sterowania
Skrzynie przekładniowe automatyczne
9
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Hydrokinetyczna przekładnia o ci ą głej zmianie przeło Ŝ enia
a)
c)
b)
Idea działania:
a) sprzęgła hydrokinetycznego
b) przekładni hydrokinetycznej
c) kierownicy w przekładni
hydrokinetycznej
Skrzynie przekładniowe automatyczne
10
5
391582247.014.png 391582247.015.png 391582247.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin