SiC_8b skrzynie biegów manualne.pdf

(4583 KB) Pobierz
SiC_8b skrzynie biegów manualne
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Skrzynie przekładniowe
Cz ęść II:
budowa i działanie
1
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Zadania skrzy ń przekładniowych
1. Zmiana wartości momentu obrotowego oraz prędkości
obrotowej przekazywanych z silnika dla dopasowania
ich do chwilowych oporów ruchu (zmiana przełoŜenia)
wykorzystanie zale Ŝ no ś ci:
M O
=
c
*
N
n
gdzie: M O – moment obrotowy, N – moc, n – pr ę dko ść
obrotowa, c – współczynnik proporcjonalno ś ci
2. Zmiana kierunku przekazywania napędu (bieg
wsteczny)
3. Trwałe rozłączenie silnika i reszty układu napędowego
Skrzynie przekładniowe
2
1
391582246.034.png 391582246.035.png 391582246.036.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Rodzaje skrzy ń przekładniowych
z punktu widzenia budowy przekładni:
1. skrzynie o osiach stałych (ka Ŝ de przeło Ŝ enia realizuje para kół
z ę batych o uz ę bieniu zewn ę trznym)
2. skrzynie o osiach ruchomych (przeło Ŝ enia s ą realizowane przez
przekładni ę lub zespół przekładni planetarnych)
3. skrzynie CVT ( C ontinously V ariable T ransmission – ciągła zmiana
przełoŜenia) (przeło Ŝ enia zmieniaj ą ce si ę w pewnym zakresie w
sposób ci ą gły realizowane s ą przez przekładni ę hydrokinetyczn ą lub
mechaniczna przekładni ę o ci ą głej zmianie przeło Ŝ enia)
Skrzynie przekładniowe
3
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Rodzaje skrzy ń przekładniowych
z punktu widzenia sposobu sterowania:
1. skrzynie sterowane manualnie (kierowca wybiera moment zmiany
przeło Ŝ enia i jego warto ść oraz przeł ą cza bieg)
2. skrzynie sterowane półautomatycznie – tzw. sterowanie
preselekcyjne (kierowca wybiera moment i kierunek zmiany
przeło Ŝ enia – na wy Ŝ sze lub ni Ŝ sze. Przeł ą czanie biegów wykonuje
sterowany siłownik)
3. skrzynie sterowane automatycznie (moment zmiany przeło Ŝ enia
oraz przeł ą czanie biegów na kolejne biegi ni Ŝ sze lub wy Ŝ sze
wykonuje układ steruj ą cy. Kierowca mo Ŝ e tylko wybra ć program
według którego b ę dzie realizowane sterowanie)
Skrzynie przekładniowe
4
2
391582246.037.png 391582246.001.png 391582246.002.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Rodzaje skrzy ń przekładniowych
z punktu widzenia warto ś ci zastosowanych przeło Ŝ e ń :
1. skrzynie redukcyjne wszystkie przeło Ŝ enia wi ę ksze od 1
(zwi ę kszanie momentu obrotowego, zmniejszanie pr ę dko ś ci
obrotowej)
2. skrzynie redukcyjno-bezpo ś rednie najwy Ŝ sze przeło Ŝ enie
równe 1 (nie zmienia momentu i pr ę dko ś ci) , pozostałe przeło Ŝ enia
wi ę ksze od 1 (zwi ę kszanie momentu obrotowego, zmniejszanie
pr ę dko ś ci obrotowej)
3. skrzynie redukcyjno-bezpo ś rednio-multiplikacyjne najwy Ŝ sze
przeło Ŝ enie lub przeło Ŝ enia ni Ŝ sze od 1 (zwi ę kszanie pr ę dko ś ci,
zmniejszanie momentu obrotowego) , jedno przeło Ŝ enie równe 1 (nie
zmienia momentu i pr ę dko ś ci) , pozostałe przeło Ŝ enia wi ę ksze od 1
(zwi ę kszanie momentu obrotowego, zmniejszanie pr ę dko ś ci
obrotowej)
Skrzynie przekładniowe
5
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Rodzaje skrzy ń przekładniowych
z punktu widzenia sposobu zmiany warto ś ci przeło Ŝ e ń :
1. skrzynie o skokowej zmianie warto ś ci przeło Ŝ e ń – ka Ŝ dy bieg
w skrzyni ma stał ą warto ść przeło Ŝ enia, inn ą od przeło Ŝ e ń
pozostałych biegów
2. skrzynie o ci ą głej zmianie warto ś ci przeło Ŝ e ń – w skrzyni jest
najcz ęś ciej jedna przekładnia, zmieniaj ą ca przeło Ŝ enie w pewnym
zakresie w sposób ci ą gły
3. skrzynie o mieszanym sposobie zmiany warto ś ci przeło Ŝ e ń –
jedna przekładnia o ci ą głej zmianie przeło Ŝ enia współpracuje z
kilkoma przekładniami o stałych warto ś ciach przeło Ŝ e ń (pozwala to
na zmian ę zakresu przeło Ŝ enia zmienianego w sposób ci ą gły)
Skrzynie przekładniowe
6
3
391582246.003.png 391582246.004.png 391582246.005.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
obudowa
sprz ę gła
widełki
wałek
główny
Manualna
skrzynia biegów
wałek
sprz ę głowy
IV
wałek
po ś redni
W
III
I
II
V
wałek biegu
wstecznego
Manualne skrzynie biegów
7
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Schemat przepływu mocy w skrzyni manualnej
II
I
II
I
I bieg
II bieg
Manualne skrzynie biegów
8
4
391582246.006.png 391582246.007.png 391582246.008.png 391582246.009.png 391582246.010.png 391582246.011.png 391582246.012.png 391582246.013.png 391582246.014.png 391582246.015.png 391582246.016.png 391582246.017.png 391582246.018.png 391582246.019.png 391582246.020.png 391582246.021.png 391582246.022.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Schemat przepływu mocy w skrzyni manualnej
IV
W
IV bieg
wsteczny bieg
Manualne skrzynie biegów
9
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
1. wałek z kołem z ę batym biegu wstecznego, 2. wałek główny ze stałymi kołami z ę batymi,
3. wałek po ś redni z kołami z ę batymi, 4. dr ąŜ ki widełek zmiany biegów, 5. przekładnia główna,
6. widełki zmiany biegów
Manualne skrzynie biegów
10
5
391582246.023.png 391582246.024.png 391582246.025.png 391582246.026.png 391582246.027.png 391582246.028.png 391582246.029.png 391582246.030.png 391582246.031.png 391582246.032.png 391582246.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin