SiC_10 mosty napędowe.pdf
(
17219 KB
)
Pobierz
SiC_10 mosty napędowe
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Mosty nap
ę
dowe
1
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Most nap
ę
dowy
– zespół mechanizmów tworzących oś napędzaną
pojazdu. W skład mostu napędowego wchodzą:
przekładnia główna
,
mechanizm ró
Ŝ
nicowy
,
półosie nap
ę
dowe
. Mechanizmy mostu
doprowadzają moment napędowy do
piast kół nap
ę
dzanych
.
kierunek jazdy
wał nap
ę
dowy
przekładnia główna +
mechanizm ró
Ŝ
nicowy
przekładnia główna +
mechanizm ró
Ŝ
nicowy
półosie nap
ę
dowe
półosie nap
ę
dowe
tylny most w klasycznym układzie
nap
ę
dowym
przedni most w zblokowanym
układzie nap
ę
dowym
Mosty nap
ę
dowe
2
1
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
W tzw.
sztywnych mostach nap
ę
dowych
wszystkie mechanizmy
są zamknięte we wspólnej obudowie, łączącej oba koła.
W tzw.
mostach przegubowych
w obudowie zamknięte są tylko
przekładnia główna i mechanizm róŜnicowy.
sztywna obudowa
tylnego mostu
obudowa
przekładni głównej
i mechanizmu
ró
Ŝ
nicowego
tylny sztywny most napędowy
póło
ś
nap
ę
dowa
tylny przegubowy most napędowy
Mosty nap
ę
dowe
3
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
7
5
3
4
6
10
9
1
2
8
Tylny sztywny most nap
ę
dowy samochodu ci
ęŜ
arowego
1 – kołnierz poł
ą
czenia z wałem nap
ę
dowym, 2 – wałek wej
ś
ciowy przekładni głównej,
3 – koło talerzowe przekładni głównej, 4 – mechanizm ró
Ŝ
nicowy, 5 – blokada mechanizmu
ró
Ŝ
nicowego, 6 – sztywna póło
ś
nap
ę
dowa, 7 – obudowa mostu, 8 – pokrywa obudowy mostu,
9 – piasta koła z b
ę
bnem hamulcowym, 10 – szcz
ę
ka hamulca b
ę
bnowego
Mosty nap
ę
dowe
4
2
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
1
6
2
4
5
7
5
3
Tylny przegubowy most nap
ę
dowy samochodu osobowego
1 – kołnierz poł
ą
czenia z wałem nap
ę
dowym, 2 – wałek wej
ś
ciowy z kołem atakuj
ą
cym
przekładni głównej, 3 – koło talerzowe przekładni głównej, 4 – mechanizm ró
Ŝ
nicowy,
5 – przegubowa póło
ś
nap
ę
dowa, 6 – obudowa przekładni głównej i mechanizmu
ró
Ŝ
nicowego, 7 – piasta koła
Mosty nap
ę
dowe
5
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
1
Przedni przegubowy most
nap
ę
dowy samochodu
osobowego
2
1 – koło talerzowe przekładni
głównej, 2 – mechanizm
ró
Ŝ
nicowy, 3 – przegubowa
póło
ś
nap
ę
dowa, 4 – piasta
koła
3
4
Mosty nap
ę
dowe
6
3
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
1
3
3
2
Most portalowy autobusu
niskopodłogowego
1 – póło
ś
nap
ę
dowa, 2 – przekładnia
główna i mechanizm ró
Ŝ
nicowy,
3 – przekładnia boczna (portal)
Mosty nap
ę
dowe
7
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Widok kompletnego
mostu portalowego
autobusu
niskopodłogowego
Mosty nap
ę
dowe
8
4
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Przekładnie główne
Podstawowe zadania przekładni głównej:
1. zwi
ę
kszenie warto
ś
ci momentu obrotowego
przekazywanego
ze skrzyni biegów
(pozwala to na stosowanie mniej obci
ąŜ
onych –
czyli mniejszych, l
Ŝ
ejszych i bardziej wytrzymałych skrzy
ń
przekładniowych).
Skutkiem zwiększenia momentu obrotowego
jest oczywiście spadek prędkości obrotowej.
2.
zmiana o 90
o
kierunku przekazywania momentu obrotowego
tylko
w przypadku układów nap
ę
dowych, w których o
ś
wałka
głównego skrzyni biegów jest zgodna z kierunkiem osi podłu
Ŝ
nej
samochodu – np. w klasycznym układzie nap
ę
dowym)
Mosty nap
ę
dowe
9
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Przekładnie główne
Przeło
Ŝ
enie przekładni głównej:
i
=
n
n
sV
=
n
1
2 65
d
(
-
s
)
g
sV
,
V
k
max
max
gdzie:
•
V
max
- pr
ę
dko
ść
maksymalna samochodu na najwy
Ŝ
szym biegu [km/h],
•
n
sV
- pr
ę
dko
ść
obrotowa silnika przy Vmax [obr/min],
•
n
kmax
- pr
ę
dko
ść
obrotowa kół przy Vmax [obr/min],
•
r
d
- promie
ń
dynamiczny koła [m],
•
s
- po
ś
lizg przy przenoszeniu siły nap
ę
dowej
Mosty nap
ę
dowe
10
5
r
Plik z chomika:
gosia9121
Inne pliki z tego folderu:
SiC_10 mosty napędowe.pdf
(17219 KB)
SiC_11 napędy wieloosiowe.pdf
(2044 KB)
SiC_13b opony samochodowe 2.pdf
(1919 KB)
SiC_13c opony samochodowe 3.pdf
(3508 KB)
SiC_14a zawieszenia 1.pdf
(2520 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin