SiC_10 mosty napędowe.pdf

(17219 KB) Pobierz
SiC_10 mosty napędowe
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Mosty nap ę dowe
1
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Most nap ę dowy – zespół mechanizmów tworzących oś napędzaną
pojazdu. W skład mostu napędowego wchodzą: przekładnia główna ,
mechanizm ró Ŝ nicowy , półosie nap ę dowe . Mechanizmy mostu
doprowadzają moment napędowy do piast kół nap ę dzanych .
kierunek jazdy
wał nap ę dowy
przekładnia główna +
mechanizm ró Ŝ nicowy
przekładnia główna +
mechanizm ró Ŝ nicowy
półosie nap ę dowe
półosie nap ę dowe
tylny most w klasycznym układzie
nap ę dowym
przedni most w zblokowanym
układzie nap ę dowym
Mosty nap ę dowe
2
1
391582249.013.png 391582249.014.png 391582249.015.png 391582249.016.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
W tzw. sztywnych mostach nap ę dowych wszystkie mechanizmy
są zamknięte we wspólnej obudowie, łączącej oba koła.
W tzw. mostach przegubowych w obudowie zamknięte są tylko
przekładnia główna i mechanizm róŜnicowy.
sztywna obudowa
tylnego mostu
obudowa
przekładni głównej
i mechanizmu
Ŝ nicowego
tylny sztywny most napędowy
póło ś
nap ę dowa
tylny przegubowy most napędowy
Mosty nap ę dowe
3
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
7
5
3
4
6
10
9
1
2
8
Tylny sztywny most nap ę dowy samochodu ci ęŜ arowego
1 – kołnierz poł ą czenia z wałem nap ę dowym, 2 – wałek wej ś ciowy przekładni głównej,
3 – koło talerzowe przekładni głównej, 4 – mechanizm ró Ŝ nicowy, 5 – blokada mechanizmu
Ŝ nicowego, 6 – sztywna póło ś nap ę dowa, 7 – obudowa mostu, 8 – pokrywa obudowy mostu,
9 – piasta koła z b ę bnem hamulcowym, 10 – szcz ę ka hamulca b ę bnowego
Mosty nap ę dowe
4
2
391582249.001.png 391582249.002.png 391582249.003.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
1
6
2
4
5
7
5
3
Tylny przegubowy most nap ę dowy samochodu osobowego
1 – kołnierz poł ą czenia z wałem nap ę dowym, 2 – wałek wej ś ciowy z kołem atakuj ą cym
przekładni głównej, 3 – koło talerzowe przekładni głównej, 4 – mechanizm ró Ŝ nicowy,
5 – przegubowa póło ś nap ę dowa, 6 – obudowa przekładni głównej i mechanizmu
Ŝ nicowego, 7 – piasta koła
Mosty nap ę dowe
5
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
1
Przedni przegubowy most
nap ę dowy samochodu
osobowego
2
1 – koło talerzowe przekładni
głównej, 2 – mechanizm
Ŝ nicowy, 3 – przegubowa
póło ś nap ę dowa, 4 – piasta
koła
3
4
Mosty nap ę dowe
6
3
391582249.004.png 391582249.005.png 391582249.006.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
1
3
3
2
Most portalowy autobusu
niskopodłogowego
1 – póło ś nap ę dowa, 2 – przekładnia
główna i mechanizm ró Ŝ nicowy,
3 – przekładnia boczna (portal)
Mosty nap ę dowe
7
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Widok kompletnego
mostu portalowego
autobusu
niskopodłogowego
Mosty nap ę dowe
8
4
391582249.007.png 391582249.008.png 391582249.009.png
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Przekładnie główne
Podstawowe zadania przekładni głównej:
1. zwi ę kszenie warto ś ci momentu obrotowego przekazywanego
ze skrzyni biegów (pozwala to na stosowanie mniej obci ąŜ onych –
czyli mniejszych, l Ŝ ejszych i bardziej wytrzymałych skrzy ń
przekładniowych). Skutkiem zwiększenia momentu obrotowego
jest oczywiście spadek prędkości obrotowej.
2. zmiana o 90 o kierunku przekazywania momentu obrotowego
tylko w przypadku układów nap ę dowych, w których o ś wałka
głównego skrzyni biegów jest zgodna z kierunkiem osi podłu Ŝ nej
samochodu – np. w klasycznym układzie nap ę dowym)
Mosty nap ę dowe
9
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Przekładnie główne
Przeło Ŝ enie przekładni głównej:
i
=
n
n
sV
=
n
1
2 65
d
(
-
s
)
g
sV
,
V
k
max
max
gdzie:
V max - pr ę dko ść maksymalna samochodu na najwy Ŝ szym biegu [km/h],
n sV - pr ę dko ść obrotowa silnika przy Vmax [obr/min],
n kmax - pr ę dko ść obrotowa kół przy Vmax [obr/min],
r d - promie ń dynamiczny koła [m],
s - po ś lizg przy przenoszeniu siły nap ę dowej
Mosty nap ę dowe
10
5
r
391582249.010.png 391582249.011.png 391582249.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin