INDIANIN
1. Zostaliśmy przyjęci do szczepu indiańskiego, wykonaliśmy odpowiednie stroje i malowidła na skórze.
2. Zbudowaliśmy wioskę indiańską , w której każda szóstka miała swoje tipi.
3. Po przejściu prób zorganizowaliśmy uroczystość nadania imion.
4. Zorganizowaliśmy polowanie na bizona.
5. Zdobyliśmy totem.
6. Urządziliśmy ucztę przyjaźni , na którą zaprosiliśmy wodzów z sąsiednich wiosek, wypaliliśmy z nimi fajkę pokoju, zakopaliśmy topór wojenny.
7. Urządziliśmy indiańskie zawody zręczności i sprawności.
8. Zorganizowaliśmy Święto Słońca.
9. Walczyliśmy o tereny łowieckie.
10.Tropiliśmy zwierzęta.
Zbiórka 1
1. Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice – Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki przyjęte w gromadzie.
2. Gry i ćwiczenia:
· „Odszyfrowywanie wiadomości” (zuchy muszą odczytać wiadomość napisaną szyfrem GADERYPOLUKI. Hasłem jest pióro)
3. Dźwięk indiańskiej pieśni (puszczanej z magnetofonu) przyciąga uwagę zuchów. Zauważają one , że do zuchówki wchodzi Wódz Orle Pióro – przebrany drużynowy za Indianina, który zaprasza zuchy do kręgu.
4. Gawęda - Wódz Orle Pióro opowiada zuchom legendę „ O wojennych piórach orła”, czyli dlaczego Czejeni przywiązują tak ogromną wagę do orlich piór. Wódz Orle Pióro opowiada zuchom o tym, że Indianin zanim zostanie prawdziwym wojownikiem , nazywa się UTI. Dlatego od tej pory wszyscy będą się do zuchów zwracać w ten sposób. Wódz mówi również co trzeba uczynić , aby zostać wojownikiem należy zdobyć 3 pióra. Uczy zuchy okrzyku:
Uti- pilnie się uczy!
Uti- kocha przyrodę!
Uti- lubi powietrze i swobodę
5. Majsterka: Zuchy wykonują z materiału opaskę indiańską na głowę, ale bez piór.
6. Gry i ćwiczenia:
· „Gdzie ptak” (usłyszawszy głos orła –wydawany przez harcerza-zuch musi wskazać kierunek, z którego dobiega dźwięk i jak najszybciej odnaleźć ptaka)
· „Orzełek” (wszyscy siadają w kole , kilka osób wychodzi, wszyscy zasłaniają usta , jedna osoba udaje pisk orła, osoby które wyszły musza powrócić i zgadnąć, kto wydaje dźwięk)
7. Piosenki i pląsy: Wódz naucza zuchy piosenki „ Indianie”
Komu bliski przygód świat
Kto jest dzielny a kto chwat
Czeka nas indiański kraj
Wielkich przygód cudny raj
Wódz już dał swój tajny znak
Każdy wie, że przyszedł czas
Czas by, Uti został wojem
Dam da dam da dam
8. Krąg Rady(Rada 44 wodzów) - Podjęcie decyzji o przynależności do plemienia Czejenów i rozpoczęciu zdobywania sprawności Indianina. Wódz orle pióro uczy tańca indiańskiego , którym się pożegnamy.
9. Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice - Obrzędowe Zakończenie zbiórki – Taniec indiański.
Zbiórka 2
BUDUJEMY TIPI
1. Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice – Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki – okrzyk
Indianie- lud dzielny!
Indianie- lud prawy!
Indianie- lud skory do zabawy!
I wykonujemy indiańskie odgłosy poprzez zasłanianie ust dłonią.
2. Zwiad - W poszukiwaniu Cętkowanego Niedźwiedzia – przybocznego . Uti po zapachu cebuli pocieranej o drzewa docierają do szamana, który ukryty jest w lesie.
3. Gawęda- szaman Cętkowany Niedźwiedź opowiada Uti historię i sposób budowania tipi.
4. Gry i ćwiczenia: Zuchy zbierają gałązki do tipi.
5. Piosenki i pląsy - Nauka pląsu „Do przodu jedną gałąź daj!” (na zasadzie pląsu „Do przodu prawą rękę daj”)
6. Majsterka - Zuchy budują swoje tipi szóstek – szałasy.
7. Piosenki i pląsy: Powtórzenie piosenki z poprzedniej zbiórki „ Indianie”
8. Krąg Rady(Rada 44 wodzów) - Podjęcie decyzji o przyznaniu Uti pierwszego pióra
10. Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice – Obrzęd przyznania pióra. Obrzędowe Zakończenie zbiórki – Taniec indiański.
Zbiórka 3
STROJE INDIAŃSKIE
2. Gawęda - Wódz Orle Pióro opowiada zuchom i pokazuje książkę ze strojami indiańskimi. Zachęca zuchy do zrobienia strojów indiańskich i biżuterii
3. Majsterka – Zuchy wykonują z prześcieradła stroje indiańskie.
4. Piosenki i pląsy - Nauka pląsu „Micitanga”
5. Gry i ćwiczenia:
· KIM (Zuchy poznają po dotyku jarzębinę, szyszki, gałązki)
· „Kto pierwszy” (Który zuch zbierze w jak najkrótszym czasie najwięcej szyszek)
6. Gawęda - Rozmowa z zuchami, na temat tego, do czego mogą przydać się szyszki, jarzębina, drobne gałązki. Dochodzimy do wniosku, że można je wykorzystać do zrobienia biżuterii.
7. Krąg Rady(Rada 44 wodzów) - Podjęcie decyzji o przyznaniu Uti drugiego pióra. Zadanie międzyzbiórkowe każdy zuch ma wykonać w domu korale z szyszek lub jarzębiny.
8. Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice – Obrzęd przyznania pióra. Obrzędowe Zakończenie zbiórki – Taniec indiański.
Zbiórka 4
NADANIE IMION
2. Gawęda - Wódz Orle Pióro i Szaman Centkowany Niedźwiedź opowiadają zuchom , że dziś jest ważny dla nich dzień. Od dziś ten kto przejdzie wszystkie próby , otrzyma trzecie pióro , indiańskie imię i zostanie wojownikiem. Zapraszają zuchy do sprawdzenia swoich umiejętności
3. Gry i ćwiczenia:
· Próba 1. Wypić eliksir dzielności szamana
· Próba 2. Przeczołgać się jak Indianin pod liną
· Próba 3. Przejść po szyszkach
· Próba 4. Trafić szyszka do celu
· Próba 5.Zaśpiewać piosenkę
· Próba 6.Wydać z siebie indiański okrzyk
4. Krąg Rady(Rada 44 wodzów) - Podjęcie decyzji , kto pomyślnie przeszedł próby i może otrzymać imię indiańskie oraz zostać wojownikiem
5. Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice - nadanie imion Czejeńskich i przyjecie do grona wojowników.
6. Gawęda - Rozmowa na temat znaczenia i symboliki przyznanych imion indiańskich
7. Majsterka - Wykonanie przez każdego zucha swojego totemu
8. Gry i ćwiczenia:
· „ Nasi opiekunowie” (zuchy naśladują zachowania i odgłosy swoich indiańskich opiekunów np. wilka, żabę)
9. Krąg Rady(Rada 44 wodzów) – Podsumowanie zbiórki
10. Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice –. Obrzędowe Zakończenie zbiórki – Taniec indiański.
Zbiórka 5
WOJOWNICY
2. Zwiad - Przy drzwiach do zuchówki zuchy zauważają leżącą wędkę i rybki z papieru. Idą po rybkach do celu. Spostrzegają Indianina , myśliwego Tępy Nóż, który siedzi nad brzegiem jeziora.
3. Gawęda Tępy Nóż opowiada zuchom o połowie ryb .
4. Majsterka - Robimy wędki ( na nitce zaczepiamy wycięta rybkę z oczkiem zrobionym dziurkaczem.
· „Ryby” (każdy zuch ma przywiązana rybkę , zadanie polega na zebraniu jak największej ilości papierowych rybek)
6. Gawęda - Tępy Nóż mówi zuchom, że dobry myśliwy musi umieć ujeżdżać mustangi
7. Piosenki i pląsy - Pląs „Wyścigi konne”
· „ Lasso” (zarzucamy lasso na konie)
· „Ujeżdżamy mustangi”
Zbiórka 6
POLOWANIE NA BIZONY
2. Gawęda - Biały Koń opowiada legendę „Jak zaczęto polować na bizony
· „Ekwipunek” (zuchy kompletują ekwipunek na polowanie, powieszone karteczki na ścianie zrywają te, na których narysowane są rzeczy, które im się przydadzą)
4. Majsterka - Robimy tomahawki i przygotowujemy prowiant na wyprawę
5. Piosenki i pląsy - Nauka pląsu „Epoetata”
6. Zabawa tematyczna - Wyruszamy na polowanie, tropimy zwierzęta, polujemy na bizony(przebrani harcerze).Schwytane bizony zabieramy do obozowiska Czejenów
7. Wielka czejeńska uczta - ognisko z kiełbaskami
8. Krąg Rady(Rada 44 wodzów) – Podsumowanie zbiórki
9. Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice –. Obrzędowe Zakończenie zbiórki – Taniec indiański.
Zbiórka 7
PORWANIE
2.Gawęda - Zuchy dostają wampum od innego plemienia, które mówi, o tym ze porwali Szamana Cętkowanego Niedźwiedzia.
3. Krąg Rady(Rada 44 wodzów) - Podjęcie decyzji o uwolnieniu Szamana Cętkowanego Niedźwiedzia.
4. Gry i ćwiczenia: Przed wyprawa trzeba się przygotować!
· „Podchody” (zuch siedzi w środku koła, a inne zuchy musza go podejść)
· „Strzelanie z łuku” (strzelanie z łuku do celu)
· „Rzuty tomahawkiem” (rzucamy „tomahawkiem” do celu)
· Majsterka - Malujemy na twarzach barwy wojenne
5. Zabawa tematyczna - Zuchy idą po zostawionych przez szamana śladach. Dochodzą do obozowiska innego plemienia. Zauważają szamana i śpiących wkoło Indian. Po cichu dochodzą do porwanego, rozwiązują go i cicho uciekają
6. Gawęda - Do Czejenów przychodzi wysłannik wodza Apaczów , prosząc o zakopanie toporu wojennego
7. Piosenki i pląsy - Nauka tańca na pojednanie
8. Krąg Rady(Rada 44 wodzów) - Zakopujemy topór wojenny. Siadamy w kręgu i palimy fajkę pokoju. Podsumowanie zbiórki
Zbiórka 8
ŚWIĘTO SŁOŃCA
2. Gawęda - Wódź Orle Pióro, oznajmia zuchom, że dzisiaj jest najważniejszy dzień. Obchodzone będzie Święto Słońca. Opowiada on zuchom o tym święcie.
3. Majsterka - Robimy maski i instrumenty potrzebne do obchodów Święta Słońca.
Obchody Świętą słońca:
4. Teatr samorodny: Każda szóstka ma przedstawić jedna z poznanych w czasie cyklu legend
5. Piosenki i pląsy: Powtórzenie piosenki z poprzedniej zbiórki „ Indianie”
7. Tańce dookoła ogniska
8. Krąg Rady(Rada 44 wodzów) - Podjęcie decyzji o przyznaniu sprawności zespołowej i indywidualnych. Podsumowanie cyklu. Wpisy do kroniki.
9. Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice - Przyznanie sprawności zespołowej „Indianina” i sprawności indywidualnych. Obrzędowe Pożegnanie Zbiórki
10. Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice –. Obrzędowe Zakończenie zbiórki
OBRZĘDOWOŚĆ DO SPRAWNOŚCI
Imiona dla zuchów - ...
sias