cykl_Robinson_2.doc

(56 KB) Pobierz


robinson
Robinson

 

                      

Należy on do sprawności z grupy - wielkiej przygody. Drużyna zuchów w czasie zdobywania tej sprawności zamienia się w grupę ludzi pomagających sobie wzajemnie. Służy wyrabianiu zaradności, samodzielności, pomysłowości, gospodarności.

 

Zbiórka 1

Nasza wyspa.
1. Zuchu poznają głównego bohatera cyklu w gawędzie - Rozbitek.
2. Bawią się - Lądowanie Robinsona na wyspie.
3. Idą na zwiad w celu wybrania miejsca na założenia osady i wykonania mapy wyspy.

Podczas tej zbiórki zwracam uwagę na to, że nie zniechęcamy się trudnościami. Wskazuję trudne położenie bohatera, ale zuch jest zaradny i musi sobie z tym problemem poradzić. Następnie poprzez zwiad następuje poznanie okolicy i wybranie miejsca, gdzie najlepiej można się bawić w przygody Robinsona.

 

 

Zbiórka 2

Osada Robinsona.
1. Gawęda - Robinson zakłada osadę.
2. Krąg Rady - ustalenie planu budowy osady, dokonanie podziału zadań między szóstki.
3. Majsterkowanie: szałas chroniący przed słońcem i deszczem, miejsce na ognisko, zegar słoneczny, kalendarz.
4. Zabawa tematyczna - urządzanie i zagospodarowanie osady.
5. Teatrzyk zuchowy - Rozbitkowie.

Zuchy tym razem z gawędy dowiadują się, że trzeba mieć oczy szeroko otwarte, a przyroda sama podpowie jak zagospodarować teren osady, jak bezpiecznie organizować zabawę, pracę przy zagospodarowaniu szałasu. Teatrzyk natomiast pozwoli jeszcze raz przeżyć przygodę Robinsona, gdy szóstki będą kolejno przedstawiały - Rozbitków na wyspie.

 

 

Zbiórka 3

Wyprawa na zatopiony statek.
1. Gawęda - Morze wyrzuca na brzeg wrak statku "Diana"
2. Majsterka - budowa tajnego skarbca, tratew i łódek z kory.
3. Zabawa tematyczna: wyprawa po "skarby".
4. Gry i ćwiczenia kształtujące spostrzegawczość, odwagę, orientację.
5. Gra terenowa - Obrona skarbca.

Te formy zbiórki dostarczą wiedzy, jak określa się strony świata bez kompasu, odczytuje czas na zegarze słonecznym. Wykonane modele łódek, tratew pozwolą "Robinsonowi" wybrać się po ciekawe skarby: szyszki, ptasie pióra, kamienie, muszelki itp. Gra terenowa i zabawa będą doskonalić zmysły i sprawność fizyczną bez względu na trudności.

 

 

Zbiórka 4

Spotkanie z Piętaszkiem.
1. Zwiad - wyprawa w poszukiwaniu nowych przyjaźni.
2. Zabawa tematyczna - Spotkanie z Piętaszkiem.
3. Gry i ćwiczenia - gra terenowa - Wyzwolenie Piętaszka.
4. Krąg Rady - zawarcie paktu przyjaźni z sąsiednim plemieniem (zadanie międzyzbiórkowe - komu i w jaki sposób można pomóc).

Robinson tym razem wyzwoli Piętaszka i zaskarbi sobie jego przyjaźń. Realizacja tego tematu będzie możliwa przez właściwe współdziałanie w grupie rówieśniczej. Zuchy będą pomagały sobie wzajemnie.

 

Zbiórka 5

Praca na wyspie.
1. Gawęda - Współczesny Robinson.
2. Krąg Rady - ustalenie komu można pomóc, przydział zadań szóstkom.
3. Pożyteczne prace - zbieranie zapasów pokarmu dla ptactwa na zimę.
4. Majsterkowanie - lepienie garnków z gliny. Przyrządzanie potraw.

Wymogi regulaminu spełnione tutaj będą przez szacunek własności swojej, wspólnej i innych. Treści poznawcze: to z których owoców leśnych można przygotować posiłek jak suszyć zioła, owoce, grzyby. Ucząc w ten sposób gospodarności.

 

 

Zbiórka 6

Pożegnanie wyspy.
1. Gawęda Robinson opuszcza wyspę.
2. Zabawa tematyczna - Wielkie zawody Robinsonowskich umiejętności (powtórzenie gier, ćwiczeń, zabaw, piosenek, pląsów).
3. Krąg Rady - Podjęcie decyzji o nadaniu sprawności.
4. Pożegnanie wyspy.

Ostatnia w cyklu sprawnościowym zbiórka jest podsumowaniem jednej wielkiej przygody. Zawody to nic innego jak sprawdzian zdobytych przez zuchów umiejętności. Zuchy poznały przygody Robinsona. Nie działały jednak w pojedynkę, stały się grupą dzieci pomagających sobie wzajemnie. Towarzysząca zbiórkom obrzędowość wzbogaciła słownictwo: wyspa - Wzgórze Nadziei, ścieżka - Aleja Wiatrów, równina - Dolina Koziego Króla. Dostarczyła szereg nowych treści związanych z poznaniem samego siebie, działaniem w trudnych warunkach, służąc wyrabianiu zaradności. Samodzielności, pomysłowości, gospodarności.

 

Bibliografia:
1. Guz S. - Rozwój i kształtowanie osobowości dzieci w okresie wczesnoszkolnym, WSP 1987 Warszawa
2. Kamiński A. - Książka drużynowego zuchów, Wydawnictwo "Śląsk" Biblioteka Szarej Lilijki 1984
3. Kowalska B., Kiewicz A. - Robinson materiały do zbiórek, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza Warszawa 1978
4. Muszyński H. - Ideał i cele wychowania, WSP Warszawa 1974
5. Wardęcki M. - Zuchy, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza Warszawa 1983

mgr Izabela Puła

Wymagania sprawności:

ROBINSON

1.     Przybyliśmy na bezludną wyspę.

2.     Urządziliśmy naszą wyspę, zbudowaliśmy i zagospodarowaliśmy szałas i zagrodę. Lepiliśmy z gliny, wyplataliśmy koszyki. Zbudowaliśmy najprostszą kuchnię i zegar słoneczny, kalendarz, prowadziliśmy dziennik.

3.     Zorganizowaliśmy wyprawę w celu poznania wyspy, sporządzenia jej mapy.

4.     Braliśmy udział w polowaniu, wyprawę po żywność, badaliśmy jakość wody.

5.     Zbieraliśmy zioła, owoce, hodowaliśmy rośliny. Przygotowaliśmy z nich posiłki.

6.     Zorganizowaliśmy wyprawę na zatopiony statek

7.     Zorganizowaliśmy wyprawę do sąsiedniego plemienia.

8.     Wyruszyliśmy na pomoc Piętaszkowi.

9.     Zorganizowaliśmy święto różnych plemion.

10. Gościliśmy na naszej wyspie załogę statku, który przybył na ratunek. Pożegnaliśmy wyspę i uroczyście powitaliśmy ziemię ojczystą.

UWAGI

  „Robinson" należy do sprawności fantastycznych. Literacki obraz Robinsona stworzony przez Daniela Defoe przedstawia człowieka działającego w samotności. Nie ma oczywiście potrzeby zalecać dzieciom działania w pojedynkę. Gromada zuchów w czasie zdobywania tej sprawności zamienia się w grupę ludzi pomagających sobie wzajemnie, działających nieco odmiennych, surowszych warunkach.

  Sprawność służy wyrobieniu zaradności, samodzielności, pomysłowości, gospodarności. Powinna ona również kształtować uczucia przyjaźni i solidarności ze wszystkim ludźmi bez względu na rasę i kolor skóry. Będąc Robinsonami zuchy poznają prawa przyrody, uczą się kontaktów z najbliższym otoczeniem.

  Sprawność „Robinsona" może być zdobywana przez każdą gromadę. Najdogodniejszą porą jej zdobywania jest lato. Szczególnie korzystne warunki realizacji tej sprawności stwarza kolonia zuchowa. Przed przystąpieniem do zdobywania sprawności drużynowy powinien przeczytać książki o Robinsonie.

BIBLIOGRAFIA

1.     Behounek F., Ksiega Robinsonów.

2.     Defoe D., Przypadki Robinsona Cruzoe.

3.     Fiedler A., Wyspa Robinsona.

4.     Gajdeczkowa B., Rządca R., Chata Robinsona.

5.     Stampfl S., Robinson Cruzoe.

6.     Stryjowski J.,, Wyspa Robinsona.

7.     Verne V., Dwa lata wakacji.

8.     „Zuchowe Wieści" nr 6/1994.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin