0:00:09:/Niechrze�cija�ski ekumenizm Watykanu 0:00:35:Canberra, Australia|luty 1991 r. 0:00:46:Scena og�lnego zgromadzenia|�wiatowej Rady Ko�cio��w 0:00:50:Koncert rockowy aborygen�w|w namiocie-kaplicy Rady 0:01:04:W tym samym namiocie|prawos�awni ekumeni�ci sprawowali Msz� �w. 0:01:14:Aboryge�skie rytua�y,|odprawiane w namiocie zgromadzenia, 0:01:18:zawiera�y elementy poga�skie. 0:01:23:Nie by�y tylko prezentacj�|folkloru czy kultury: 0:01:28:wyra�a�y poga�skie podstawy|cywilizacji Aborygen�w. 0:01:35:To zgromadzenie jest kamieniem milowym|dla �wiatowej Rady Ko�cio��w. 0:01:46:Blu�niono przeciwko Duchowi �wi�temu. 0:01:53:G�oszono idee poga�skie, panteistyczne i animistyczne. 0:02:04:Blu�niono nawet naszemu Panu. 0:02:21:Dr Chian Kiang Kian,|korea�ska teolo�ka prezbiteria�ska, 0:02:28:razem ze wszystkim duchami stworzenia 0:02:31:wzywa�a ducha "wyzwoliciela, naszego brata Jezusa". 0:02:35:/Duch naszego wyzwoliciela, 0:02:37:/naszego brata Jezusa. 0:02:42:Obecno�� wyznawc�w innych religii|na tym zgromadzeniu jest oczywista. 0:02:47:Hindui�ci, buddy�ci, �ydzi, 0:02:51:muzu�manie i inni. 0:02:58:/Dr Anatan Rambachan, hinduista. 0:03:16:/Vidale Mahinda, buddysta. 0:03:25:Nie tylko przywitano ich,|ale nawet wzi�li aktywny udzia� w posiedzeniu. 0:03:30:/Z pewno�ci� istotne jest 0:03:35:/ustanowienia pokojowego �wiata. 0:03:40:Poga�stwo... blu�nierstwa... 0:03:44:niewierni... 0:03:46:/...ale kiedy Ko�cio�y z P�nocy i Zachodu 0:03:49:/przyjmuj� konsumeryzm, militaryzm 0:03:52:/i paternalizm naszych kultur 0:03:55:/m�wimy o... 0:03:57:...i jeszcze prawos�awni ekumeni�ci, 0:04:00:pozostaj�cy immanentnymi cz�onkami|pan-heretyckiej organizacji protestanckiej. 0:04:07:S� oni celem agresywnych wyzwa� zarzut�w|teologii Trzeciego �wiata dr Chang, 0:04:14:kt�ra nie waha si� zadeklarowa�:|"Buddyzm i szamanizm to moja matka", 0:04:20:"za� moim ojcem jest chrze�cija�stwo". 0:04:28:Takie, niestety, jest zepsucie protestant�w; 0:04:32:zepsucie, w kt�rym prawos�awni bior� udzia�. 0:04:41:W mi�dzyczasie prawos�awni ekumeni�ci|zbli�yli si� jeszcze bardziej do rzymskich katolik�w. 0:04:44:Jak jest to usprawiedliwiane? 0:04:48:Czy rzymscy katolicy maj� przypadkiem|inne nastawienie do innych religii? 0:04:56:PAPIESTWO OTWIERA SI� NA INNE RELIGIE 0:05:10:A� do mniej wi�cej po�owy XX w. 0:05:13:papiestwo pozostawa�o na pozycji|izolacji i monologu. 0:05:19:Historycznym prze�omem by� Sob�r Watyka�ski II 0:05:22:w latach 1962-1965, 0:05:26:kt�ry doprowadzi� do spektakularnego otwarcia si� 0:05:30:nie tylko na inne wyznania chrze�cija�skie, 0:05:33:ale r�wnie� na inne religie. 0:05:37:G��wny inicjator tej polityki otwarto�ci, 0:05:40:papie� Pawe� VI, 0:05:43:w �wi�to Zes�ania Ducha �wi�tego w 1964 r. 0:05:45:ustanowi� Kongregacj� ds. Religii Niechrze�cija�skich 0:05:48:w celu rozszerzania dialogu mi�dzyreligijnego. 0:05:53:Polityka tej "polityki otwarto�ci" 0:05:56:zosta�a w spos�b charakterystyczny wyra�ona 0:05:58:w tzw. podr�ach apostolskich papie�a|po ca�ym �wiecie. 0:06:20:Wiele robi�cych du�e wra�enie|podr�y papieskich na pi�� kontynent�w 0:06:26:zapocz�tkowanych bezpo�rednio po Soborze Watyka�skim II|przez papie�a Paw�a VI, 0:06:30:jak te� obecno�� rzymskich katolik�w|w krajach niechrze�cija�skich 0:06:35:postawi�o wa�ne pytanie|na temat kultury: 0:06:39:jak mo�na w��czy� do niej Ewangeli�? 0:06:42:Jak mog�aby ona zosta�|w nich zaszczepiona? 0:06:45:I jak mia�oby to by� zastosowane|wobec tak wielu r�nych kultur? 0:06:50:Jakkolwiek by to mia�o by�,|ten proces stanowi zagro�enie 0:06:54:dla integralno�ci wairy chrze�cija�skiej. 0:06:57:Czy rzymski katolicyzm zdo�a�|unikn�� tych niebezpiecze�stw? 0:07:22:Niestety, rzymski katolicyzm uzna� 0:07:26:mo�liwo�� "wzbogacenia" chrze�cija�stwa 0:07:30:przez inne kultury. 0:07:37:Ale czy jest to mo�liwe, aby chrze�cija�stwo 0:07:40:mog�o zosta� ubogacone przez inne kultury, 0:07:42:kt�re s� wytworami cz�owieka, 0:07:45:naznaczonego przez grzech? 0:07:47:A ju� zw�aszcza przez kultury, 0:07:50:kt�re s� nierozerwalnie zwi�zane z poga�skimi 0:07:53:wierzeniami panteistycznymi i animistycznymi? 0:08:06:Jest zatem jasne, �e rzymski katolicyzm 0:08:11:na skutek inkulturacji zaakceptowa� nowy,|wyrafinowany synkretyzm. 0:08:27:/B�g jest obecny 0:08:30:/w samym sercu kultur ludzkich, 0:08:34:/poniewa� jest On obecny w cz�owieku, 0:08:38:/w cz�owieku, 0:08:40:/kt�ry zosta� stworzony... 0:08:42:Jaka jest praktyczna konsekwencja 0:08:45:tej nowej rzymskokatolickiej teologii? 0:08:57:Elementy lokalnych kultur, 0:09:00:tworzonych bez Chrystusa, 0:09:02:wkroczy�y ju� do �wi�ty� 0:09:06:i zatru�y duchowo��|chrze�cija�skiego kultu. 0:09:25:Papie�, m�wi�c w skr�cie, 0:09:28:naucza o niewystarczaj�co�ci zbawienia w Chrystusie. 0:09:34:Poniewa� znajduje odpowied� w pismach hinduisty, 0:09:36:Mahatmy Gandhiego. 0:09:40:/Uwa�nie badam 0:09:42:/dzie�o i pisma 0:09:47:/Mahatmy Gandhiego. 0:09:50:/Znajduj� odpowiedzi, 0:09:53:/odpowiedzi dla mnie samego, 0:09:56:/odpowiedzi 0:09:58:/dla chrze�cijan, wsz�dzie, 0:10:02:/zasadnicze odpowiedzi. 0:10:05:/Indie maj� tak wiele 0:10:09:/do zaoferowania �wiatu 0:10:13:/w dziele zrozumienia cz�owieka 0:10:16:/i prawdy o jego egzystencji. 0:10:23:Zadziwiaj�ce, �e papie� zapomnia�|o "odnowieniu wszystkiego w Chrystusie Jezusie" 0:10:30:i ub�stwieniu cz�owieka w Chrystusie. 0:10:34:Odkry�, �e Indie i Gandhi oferuj� now� wizj� 0:10:38:cz�owieka oddaj�cego ho�d nieosobowemu Absolutowi 0:10:42:poprzez samorealizacj�. 0:10:46:Czy to mo�liwe, �e rzymscy katolicy wierz�, 0:10:50:�e chrze�cija�stwo mo�e zosta� ubogacone 0:10:52:przez takie hinduistyczne przekonania? 0:10:57:/A tym, co nam specjalnie oferujecie, 0:11:02:/jest nowa,|/duchowa wizja cz�owieka -- 0:11:07:/cz�owieka, pielgrzyma Absolutu. 0:11:13:/Czy� Mahatma Gandhi|/nie uj�� tego w ten spos�b: 0:11:20:/To, co chc� osi�gn��, 0:11:22:/to, co stara�em si� osi�gn��|/i dla czego cierpia�em, 0:11:27:/to samorealizacja, 0:11:30:/to ogl�danie Boga twarz� w twarz 0:11:36:Rzymskokatolicka teologia kultury prowadzi|do afirmacji innych religii. 0:11:43:W 1985 r. w Casablance (Maroko) 0:11:47:w obecno�ci 80 tysi�cy m�odych muzu�man�w 0:11:50:papie� usankcjonowa� dialog z islamem 0:11:53:i zapewni� muzu�man�w,|�e mamy tego samego Boga. 0:11:58:Podczas swoich podr�y po �wiecie 0:12:00:papie� sk�ada wizyty liderom miejscowych religii 0:12:05:i wyra�a sw�j szacunek dla nich|i dla ich religii. 0:12:12:Na czym rzymscy katolicy opieraj�|t� aprobat� dla innych religii? 0:12:17:Utrzymuj�, �e Ko�ci�|jest g��wn� �cie�k� do Zbawienia. 0:12:24:Religie niechrze�cija�skie s� innymi �cie�kami|Objawienia i Zbawienia. 0:12:29:Wszystkie one prowadz� do wsp�lnego Boga, 0:12:32:do wsp�lnego Ojca. 0:12:34:Teologia inkulturacji i synkretyczne|pogl�dy na inne religie 0:12:38:przygotowa�y grunt dla nowej teologii 0:12:42:�wiatowego pokoju 0:12:44:i stworzenia nowej cywilizacji 0:12:47:na drodze wsp�pracy religii z ca�ego �wiata. 0:12:51:/Dziedzictwo Mahatmy Gandhiego 0:12:54:/ci�gle do nas przemawia. 0:12:57:/WIZYTA NA GROBIE "MAHATMY" GANDHIEGO 0:13:00:/I dzisiaj, jako pielgrzym pokoju, 0:13:05:/przyby�em tu, aby odda� ho�d 0:13:09:/Mahatmie Gandhiemu, 0:13:11:/bohaterowi ludzko�ci. 0:13:15:/Mahatma Gandhi powiedzia�, 0:13:20:/�e gdyby wszyscy m�czy�ni i kobiety, 0:13:23:/bez wzgl�du na dziel�ce ich r�nice, 0:13:26:/przylgn�li do prawdy 0:13:29:/z szacunkiem dla wyj�tkowej|/godno�ci ka�dego cz�owieka, 0:13:35:/to nowy porz�dek �wiatowy 0:13:40:/i cywilizacja mi�o�ci 0:13:43:/mog�yby zosta� osi�gni�te. 0:13:47:/Niech B�g prowadzi nas 0:13:50:/i b�ogos�awi, 0:13:52:/kiedy staramy si� i�� razem, 0:13:55:/trzymaj�c si� za r�ce, 0:13:57:/i budowa� wsp�lnie �wiat pokoju. 0:14:07:/Niech Ghandi �yje na zawsze! 0:14:14:/Niech prawda i pok�j trwaj� na zawsze! 0:14:21:Otwarto�� Watykanu na inne religie, 0:14:24:na wzajemne poznawanie si�|i wzajemne ubogacanie 0:14:27:stale si� rozszerza. 0:14:30:/SPOTKANIE Z DALAJ LAM�|/PRZYW�DC� BUDDYZMU TYBETA�SKIEGO 0:14:42:??? oraz wymiana dar�w i my�li 0:14:45:to pierwszy etap. 0:14:51:Jaki jest nast�pny? 0:14:58:/ASY� 1986: HISTORYCZNY KAMIE� MILOWY|/ROZW�J POLITYKI OTWARTO�CI 0:15:03:/ASY� 1986: HISTORYCZNY KAMIE� MILOWY|/ROZW�J POLITYKI OTWARTO�CI 0:15:16:Z inicjatywy papie�a Jana Paw�a II 0:15:19:27 pa�dziernika 1986 r. w Asy�u (W�ochy) 0:15:23:mia�o miejsce pierwsze spotkanie religii|dla pokoju na �wiecie. 0:15:33:Wzi�o w nim udzia� 150 przedstawicieli|dwunastu religii. 0:15:39:Obecnych by�o r�wnie�|czterech przedstawicieli 0:15:42:wielkich og�lno�wiatowych|organizacji mi�dzyreligijnych: 0:15:47:The Interreligious Assiociation for Religious Freedom|(Mi�dzyreligijne Stowarzyszenie na rzecz Wolno�ci Religijnej), 0:15:53:The World Congress of Faith|(�wiatowy Kongres Wiary), 0:15:56:The Temple of Understanding|(�wi�tynia Zrozumienia) 0:15:58:i The World Conference on Religion and Peace|(�wiatowy Kongres Religii i Pokoju) 0:16:14:Obecni byli buddy�ci, 0:16:16:muzu�manie, 0:16:18:aborygeni z Afryki i Ameryki, 0:16:21:zoroastrianie, 0:16:23:sikhowie, 0:16:25:hindui�ci i szintoi�ci. 0:16:50:By� tak�e obecny Elio Toaf, 0:16:53:g��wny rabin najwa�niejszej synagogi rzymskiej, 0:16:58:kt�r� papie� odwiedzi�|kilka miesi�cy wcze�niej. 0:17:01:Reprezentowani byli chrze�cijanie wszystkich wyzna�. 0:17:07:�wiatowa Rada Ko�cio��w, 0:17:10:nestorianie, 0:17:11:neochaldejczycy, 0:17:13:koptowie, ormianie, malabaryjczycy, 0:17:16:rzymscy katolicy, starokatolicy, 0:17:19:anglikanie, luteranie... 0:17:21:Niestety, na tym panreligijnym spotkaniu|znale�li si� tak�e ekumeni�ci prawos�awni, 0:17:30:kt�rzy odegrali decyduj�c� rol�|w jego organizacji. 0:17:35:Byli obecni delegaci prawos�awnych Cerkwi|z Finlandii i Czechos�owacji, 0:17:41:z patriarchatu Bu�garii, 0:17:51:z patriarchatu Rumunii, 0:18:00:z patriarchatu Gruzji, 0:18:05:z patriarchatu ...
Fidelbaum