Gospodarowanie kapitałem ludzkim wykład 4_28_03_09.doc

(76 KB) Pobierz

Gospodarowanie kapitałem ludzkim                                           wykład 4                            28.03.2009r.

 

Dokończenie wykładu z dn. 14.03.09,

 

Analiza pracy służy sporządzeniu podstawowych dwóch dokumentów kadrowych:

1.      opis stanowiska pracy ( co pracownik na określonym stanowisku pracy wykonuje),

2.      2. profil kandydata

Powyższe dokumenty powinny być w każdej organizacji, gdzie dokumenty będą wykorzystywane przy rekrutacji nowych pracowników.

Oba dokumenty nie odnoszą się do konkretnej pracy.

 

Ad.1

Opis stanowiska pracy to ogólna charakterystyka celu stanowiska i zakresu wykonywanej pracy, wymagań stawianych osobom ją wykonującym, związanych z nim obowiązków i odpowiedzialności  oraz jego powiązań z innymi stanowiskami  pracy.

Opis stanowiska pracy sporządza się na bazie informacyjnej uzyskanych w trakcie analizy pracy, tj. dokumentu papierowy lub elektroniczny powinien zawierac dane:

 

ELEMENTY OPISU STANOWISKA PRACY

 

a)      przede wszystkim informacje

identyfikacyjne stanowisko (nazwę, kod stanowiska)

 

      b) cel stanowiska pracy

 

      c) usytuowanie stanowiska pracy

w organizacji

a) komórka organizacyjna

      d) zależność służbowa

a) bezpośredni przełożony (stan nadrzędny)

b) bezpośredni podwładni (stan podrzędny)

      e) zastępstwa

a) zastępuje

b) zakres odpowiedzialnośći

      f) treść pracy

a) zakres zadań

b) zakres odpowiedzialności

     g) warunki pracy

a) wykształcenie

b) doświadczenie

c) płaca

e) obciążenia na stanowisku pracy (np. hałas, zapylenie)

     h) wymagania kwalifikacyjne

a) wykształcenie

b) doświadczenie

c) predyspozycje

d) cechy osobowe

     i) kryteria oceny -> pod jakim kątem     

        będziemy oceniać jego pracę

 

 

 

 

 

Cechy niezbędne, np. posiadanie certyfiaktu

 

 

 

Cechy zasadnicze, wynikające z naszego wykształcenia oraz teoretycznej i praktycznej wiedzy

Cechy fakultatywne -> to są dodatkowe

Kandydat nie posiadający powyższych cech jest wyeliminowany.

Powyższe cechy konieczne do prawidłowego funkcjonowania stanowiska

Cechy niekonieczne, ale mile widziane.

              \\                                                        \\                                                        \\

 

DEFINICJA PROFILU KANDYDATA

 

=>odpowiednie wykształcenie

=> praktyczne doświadczenie

=> dalsza wiedza ( otwarcie na rozwój)

=> cechy osobiste

                            - cechy fizyczne

                            - szczególne umiejętności

                            - idealny wiek

                            - cechy osobowościowe

                            - szczególne predyspozycje

 

DOBÓR PRACOWNIKÓW

 

Dobór personelu to zespoł działań mających na celu pozyskanie odpowiednich ludzi do organizacji i doprowadzenie do właściwej obsady wakujących stanowisk pracy. Aby zapewnić firmie ciągłe i efektowne funkcjonowanie procesu doboru personelu powinien zapewnić odpowiednią liczbę pracowników (aspekt ilościowy) z odpowiednimi kwalifikacjami (aspekt jakościowy) oraz w określonym wymiarze czasu na właściwych stanowiskach (aspekt strategiczny) i określonym miejscu (aspekt przestrzenny).

Do podstawowych etapów doboru personelu zalicza się:

1.      rekrutacje

2.      selekcję

3.      wprowadzenie do pracy ( inna nazwa adaptacja społeczno-zawodowa pracownika).

 

 

REKRUTACJA jest to proces poszukiwania, informowania oraz przyciągania wystarczająco dużej liczby kandydatów na określone stanowisko pracy  w organizacji w celu jego obsady.

Rekrutaca to zbiór uporządkowanych działań mających na celu:

a)      zaprezentowanie oferty firmy na danym rynku pracy (tzn. potrzeby zatrudniania ściśle określonego rodzaju pracowników)

b)     przyciąganie i wywołanie  zainteresowania odpowiednich kandydatów pod względem ilościowym i jakościowym.

 

Rekrutacja to komunikowanie się w organizacji z rynkiem pracy, gdzie firma „sprzedaje” swój wizerunek wizerunek w celu „kupienia” jak najlepszych  kandydatów na wakujące stanowiska.

METODY REKRUTACJI 

 

 

Kryterium wyróżniania danej metody

 

Charakterystyka poszczególnych zasad doboru.

 

1. Jawność zasad i kryteriów wyboru kandydatów.

 

 

 

 

 

 

Otwarta: kandydat jest podmiotem, który sam decyduje o przystąpieniu do procedury doboru, istniej jawność zasad i kryteriów wyboru kandydata.

Zamknięta: brak znajomości przez kandydata kryteriów merytorycznych wyboru zasad, występuje element uzgodnień miedzy  decydującymi.

2. Rodzaj rynku pracy.

 

 

 

 

 

 

Wewnętrzne: kandydaci do zatrudnienia SA pracownikami danej firmy.

 

Zewnętrzna: pozyskuje się kandydata z zewnętrznych organizacji.

3. Rodzaj źródła rekrutacji:

 

 

 

Niszowa: firma chce zatrudnić pracowników wyspecyfikowanych kwalifikacjach szczegółowych( do konkretnych czynnośći). Firma próbuje dotrzeć do konkurenta.

Ogólna:  firma stara się znaleźć pracownika w danym zwodzie, danej specjalności, firma odnosi się do ogólnego wizerunku danej profesji na rynku pracy.

4. Aktualne potrzeby kadrowe(popyt) firmy:

 

 

 

Aktywna: firma jest podmiotem inspirującym poszukiwania kandydatów do pracy.

Bierna: do firmy zgłaszają się kandydaci nawet bez wyrażania potrzeb zatrudnienia ze strony firmy, zbieranie informacji do bazy danych w celu wykorzystania w innych terminie.

 

 

Rekrutacja spełnia trzy podstawowe funkcje:

1.      informacyjną – mająca na celu przedstawienie warunków pracy i zatrudnienia.

2.      motywacyjną – mająca na celu skupienie uwagi odpowiednich kandydatów.

3.      wstępnej selekcji – która powoduje eliminacje niepotrzebnych zgłoszeń, nie odpowiadających wymaganiom stanowiska pracy.

 

 

Pytanie na test -> Na czym polega funkcja wstępnej selekcji?

 

 

ŹRÓDŁA REKRUTACJI

 

 

WEWNETRZNA

Odbywa się w samej

organizacji

 

 

Przemieszczenie pracowników                                                                      Przemieszczenie poziome

Pionowe:                                                                                                                              (Rotacje)

a)      awans

b)     degradacja

 

 

 

1.      Ogłoszenie wewnętrzne ( gazetki zakładowe, poczta elektroniczna, tablica ogłoszeń, radiowęzeł zakładowy).

2.      Plany następstw, plany rotacji, plany kariery.

 

 

 

ZEWNETRZNA

Rynek pracy po za

Organizacją

BIERNE – z polecenia

                   AKTYWNE

 

Bezpośrednie:

Pośrednie:

- znajomi

- ogłoszenia prasowe

- urzędy pracy

- aplikanci „z ulicy”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin