Gospodarowanie kapitałem ludzkim wykład 5 18.04.2009r.
Zalety i wady szkolenia pracowników na stanowisku i poza stanowiskiem pracy.
Rodzaj szkolenia
Zalety
Wady
=> Na stanowisku pracy
- niskie koszty szkolenia
- szkolenie jest dostosowane do sytuacji występującej w praktyce
- szkolenie nie musi przerywać pracy
- unika się etapu transformacji wiedzy w praktyczne działanie
- szkolony może przejąć złe nawyki szkolącego
- może obniżyć się wydajność osoby szkolącej w okresie szkolenia,
- niekiedy występuje przeświadczenie szkolących, że szukają sobie rywali,
- ograniczone możliwości wykorzystania wyuczonej wiedzy i umiejętności na innych stanowiskach czy w innych formach,
brak możliwości jednoczesnego objęcia szkolenia dużej grupy osób.
=> Poza stanowiskiem pracy
- uwalniają od stresów stresów bieżących wymagań stanowiska pracy,
- pozwalają się skupić szkolonemu na nauce,
- ułatwiają rozwój pożytecznych kontaktów,
- umożliwiają jednoczesne objęcie szkoleniem dużych grup pracowników.
- wysokie koszty szkolenia
- mogą spowodować obniżenie wydajności pracownika w trakcie szkolenia,
- wymagają dyscypliny i motywacji od szkolonego,
- programy szkoleń mogą być słabo dostosowane do realnych sytuacji na stanowisku pracy.
Rozwój kariery:
Rozwój kariery to działalność personalna organizacji, która pomaga zatrudnionym w niej pracownikom planować ich przyszłą karierę w ramach tejże organizacji, mająca na celu osiągniecie przez organizację zakładanych celów, a przez pracownika maksymalnej satysfakcji i rozwoju w wykonywanej pracy.
Planowanie kariery - to analizowanie sytuacji poszczególnych pracowników oraz określenie celów ich kariery i środków realizacji tych celów. Elementem planowania kariery jest księga sukcesów czyli lista potencjalnych następców pracownika zajmującego dane stanowisko.
Zarządzanie karierą - to proces w którym organizacja wybiera, ocenia, przeznacza i rozwija pracowników, aby zapewnić sobie grupę wykwalifikowanych ludzi, zdolnych zaspokoić przyszłe potrzeby organizacji.
Ścieżka kariery - logiczna i spójna sekwencja stanowiska, które pracownik może objąć aby osiągnąć cele osobiste i cele wynikające z oczekiwań dotyczących przebiegu kariery, sformułowanych przez organizację.
Rodzaje kariery odzwierciedlającej tendencje we współczesnych organizacjach:
1. Przejściowe, nietrwałe – zalicza się do nich kariery w których brak jest jakichkolwiek wzorców w zakresie przenoszenia się z pracy do pracy oraz te, w których brak jest ciągłości i dziedzin w odniesieniu do wykonywanej przez daną osobę pracy. Najczęściej ten typ kariery nie obejmuje kierowników.
Trwałe - charakterystyczne dla profesjonalistów, profesjonalistów którzy mogą pracować swojej profesji przez całe życie zawodowe.
2. Liniowe – model kariery kierowniczej w firmach, w ramach których wybór dziedziny
(obszaru) zainteresowania dokonuje się we wczesnym etapie rozwoju pracownika.
Późniejsze awanse są starannie planowane, a ich realizacja odpowiednio sterowana.
Spiralna – najbardziej charakterystyczna dla dzisiejszej rzeczywistości, w której
odpowiednio wykształceni i przygotowani pracownicy przemieszczają się zarówno
zarówno pionie, pomiędzy szczeblami, jak i w poziomie pomiędzy funkcjami.
DEREKRUTACJA – zwolnienia pracowników.
Przyczyny;
- spadek popytu na wytwarzane przez organizację dobra lub usługi,
- wdrażanie postępu technicznego (zastepowanie pracy pracownika maszynami),
- dążenie organizacji do obniżenia kosztów jej funkcjonowania
ZMINIMALIZOWANIE SKUTÓW ZWOLNIEŃ:
ð outplacament – zwolnienia monitowane – podejście do zwalnianych pracowników łagodzące i uwzględniające negatywne skutki zwolnień. Istote outplacamentu można określić jako system wszechstronnej i kompleksowej opieki menedżerskiej, organizacyjno-prawnej, instytucjonalnej, psychologicznej, a także opieki medycznej nad osobami zwalnianymi z pracy mającej na celu ograniczenie wszystkich negatywnych skutków redukcji zatrudniania i w maksymalnym stopniu ułatwiających przyszłą adaptację zawodową.
Najważniejsze zadania outplacementu to:
1. zapwenienie prawnikowi niezbędnego niezbędnego tej sytuacji wsparcia emocjonalnego,
2. zdiagnozowanie potencjału zawodowego zwalnianego i pomoc w zaprojektowaniu dalszych losów zawodowych,
3. dokonanie analizy rynku pod kątem zdiagnozowanego potencjału zawodowego,
4. przekazywanie wiedzy i umiejętności w zakresie poszukiwania pracy,
5. zapobieganie powstawania nastrojów zagrożenia wśród innych pracowników pozostających w organizacji,
6. budowanie reputacji organizacji na rynku,
7. przejaw troski o ludzi, którzy byli często przez lata lojalni i oddani interesowi organizacji.
I podział outplacamentu z uwagi na grupę pracowników którzy są nimi objęci;
Dwa rodzaje outplacamentu:
- zewnętrzny – dot. Pracowników zwalnianych
- wewnętrzny – dot. Pracowników pozostających organizacji
Outplacament zewnętrzny - program pomocy pracownikom zwalnianym polegający na pomocy prawnej, pieniężnej, organizacyjnej, technicznej, polegający na doradztwie zawodowym, a także polegający na zorganizowaniu szkoleń mających na celu ukierunkowanie zawodowe zwalnianych pracowników.
Outplacament wewnętrzny - jest planowanie przesunięć między stanowiskowych, przekwalifikowanie pracowników pozwalające na zmianę profilu ich kompetencji , jest także likwidacja godzin nadliczbowych, okresowe zmniejszanie wymiaru czasu pracy, wykorzystywanie naturalnej płynności pracowników, nie przedłużanie umów o pracę, wprowadzanie nowych form organizacji pracy i bezpłatne urlopy części załogi.
II podział outplacamentu z uwagi na liczbę osób objętych planem;
Outplacament indywidualny – to program który jest specjalnie przygotowany dla pojedynczych pracowników. Najczęściej dotyczy kadry kierowniczej, menedżerów średniego i wyższego szczebla. Celem outplacamentu indywidualnego jest zapewnienie danej osobie opieki konsultanta do momentu znalezienia nowego zatrudnienia.
Outplacament grupowy – skierowany jest do określonej liczby pracowników przewidzianych do redukcji, grupy te mogą być tworzone z uwagi na kryteria:
ð wieku
ð poziomu wykształcenia
ð zakresu doświadczenia zawodowego poszczególnych osób
ZASOBY W UJĘCIU TRADYCYJNYM
ð zasoby ludzkie (pracę), czyli wszelkie formy angażowania się człowieka w proces pracy,
ð zasoby naturalne (ziemię, surowce naturalne) będące nakładami wykorzystywanymi w procesie funkcjonowania organizacji, jakich dostarcza przyroda,
ð zasoby kapitału (maszyny, urządzenia, fabryki), które również są nakładami wykorzystywanymi w procesie funkcjonowania organizacji przetworzonymi jednak uprzednio przez człowieka.
Współcześnie z uwagi na fakt, iż powyższe tradycyjne ujęcie stało się zbyt wąskie, coraz częściej uzupełnia się je o kolejne zasoby ;
ð przedsiębiorczość (talent przedsiębiorczości), rozumienia jako umiejętności organizowania i kierowania organizacją, podejmowania ryzyka oraz wyszukiwania potencjalnie zyskownych obszarów działania,
ð technologię, czyli wiedzę o tym jak zasoby mogą być łączone w procesie produkcyjnym,
ð wiedzę
ZASOBY „twarde”
ð kapitał (zarówno finansowy jak i rzeczowy)
ð technologie, know-how (zarówno własne jak i nabyte)
ð strategia podejmowania jako „plan działania” w długi horyzoncie czasowym, czytelnym zarówno dla pracowników jak i rynków
ð struktura pojmowana jako sformalizowane zasady podziału zadań, wiedzy i odpowiedzialności oraz informacji w firmie.
ZASOBY „ miękkie”
ð ludzie z ich kwalifikacjami, aspiracjami, motywacjami motywacjami i postawami
ð kultura, czyli utrwalone wzorce zachowania norm i wartości
ð wiedza, czyli zasoby informacji użytecznej dla funkcjonowania firmy
ð marka, czyli społeczny odbiór firmy, jej pracowników
ð dostęp do rynku, czyli prawnie lub/i społecznie utrwalone kontrakty z nabywcami
WIEDZA – stanowi pewien zasób treści (informacji i danych) gromadzonych i utwalonych w ludzkim umyśle, stanowiących pochodną doświadczeń, ale i procesu uczenia się. Człowiek przetwarzając w umyśle zmagazynowane informacje wzbogaca je o nowe, poprzez uczenie się nadaje im nowy kształt, zdobywa doświadczenie, tworzy wiedzę.
ZARZĄDZANIE WIEDZĄ – RODZAJE WIEDZY
DANE ===è
INFORMACJE ==è
===è WIEDZA
Niezróżnicowane, niepołączone fakty bez kontekstu.
Dane, które poprzez kategoryzacje lub klasyfikację nadano strukturę i które zostały umieszczone w kontekście.
Informację posiadające osobiste i subiektywne odniesienie i zintegrowane z dotychczasowymi doświadczeniami, Jest to subiektywne wyobrażenie rzeczywistości zawsze umiejscowione w określonym polu działania.
Prace sprostowania wiedzy:
3, 30 PLN ==è
Kurs walutowy 1 EUR – 3,30 PLN =è
Mechanizm rynkowy, rynku walutowego.
Cechy wiedzy jako zasób organizacji;
ð jej nośnikiem jest człowiek i od jego woli zależy udostępnienie lub nie udostępnienie zasobu;
ð jest trudno mniemalna – jej pomiar nie jest prosty, choćby ze względu na brak metodycznej podstawy odniesienia i niehomogeniczności składników;
ð zasób wiedzy rozszerza się w miarę użytkowania – wiedza się „zużywa się”, a może być wzbogacana;
ð ulega procesom dezaktualizacji – wiedza się „starzeje” na przykład wskutek postępu techniczno–organizacyjnego.
ð Ma niestabilny charakter – istnieje ryzyko utraty wiedzy;
ð Jest zasobem najbardziej mobilnym;
ð Gromadzenie wiedzy wymaga czasu tj. dokonuje się stopniowo;
ð Pozyskiwanie wiedzy może być kosztowne;
ð Ta sama wiedza może być wykorzystywana w różnych procesach i przez różne osoby w tym samym czasie;
ð Jest źródłem przewagi konkurencyjnej
ð Ma charakter społeczny – zależny od miejsca i czasu w którym występuje, a także od kultury
Struktura wiedzy organizacji:
...
aisza24