Przegląd WLOP - Radzieckie samoloty myśliwskie... o zmiennej geometri skrzydeł [Lotnictwo].pdf

(562 KB) Pobierz
Kwiecieñ 2006.p65
Mgr inŇ. Jerzy Grzegorzewski
Instytut Lotnictwa
Radzieckie samoloty myĻliwskie
i myĻliwsko-bombowe
o zmiennej geometrii skrzydeþ
bojowym o zmiennej geometrii skrzydeþ
byþ zbudowany przez amerykaıskĢ firmħ Ge-
neral Dynamics i oblatany w grudniu 1964
roku dwumiejscowy dwusilnikowy samolot
F-111 . Masa startowa samolotu w wersji F wy-
nosiþa ponad 45 000 kg, a kĢt skosu skrzydeþ
zawieraþ siħ w granicach od 26  do 72,5 . Sa-
molot rozwijaþ prħdkoĻę do 2335 km/h.
W ZwiĢzku Radzieckim przystĢpiono do
opracowania samolotu o zmiennej geometrii
skrzydeþ prawie w tym samym czasie co w Sta-
nach Zjednoczonych, a w Europie Zachodniej
nieco pŅniej. Do wyprodukowanych
w ZwiĢzku Radzieckim samolotw o zmien-
nej geometrii skrzydeþ naleŇĢ MiG-23 ,
MiG-27 i Su-22 w rŇnych wersjach.
nowe, mechanizm obrotu ruchomej czħĻci
skrzydþa oraz wħzþy mocowania podwiesza-
nego uzbrojenia. Ruchoma czħĻę skrzydþa ma
konstrukcjħ dwudŅwigarowĢ. Technologicznie
dzieli siħ ona na sekcjħ nosowĢ, ĻrodkowĢ
(zbiorniki paliwa), tylnĢ i owiewkħ. Ustawia-
nie skrzydeþ w celu uzyskania odpowiednie-
go skosu odbywa siħ za pomocĢ dŅwigni ste-
rujĢcej specjalnym mechanizmem obrotu
skrzydeþ; mechanizm ten skþada siħ z silnika
hydraulicznego i mechanizmw Ļrubowych.
Skrzydþa moŇna ustawię w trzech pozycjach:
16 , 45  i 72 . Elementy mechanizacji rucho-
mej czħĻci skrzydþa to czterosekcyjny rucho-
my nosek o kĢcie wychylenia 20  (zsynchro-
nizowany z wychyleniem klapy), dwusekcyj-
ny interceptor i trzysekcyjna klapa na krawħ-
dzi spþywu wychylajĢca siħ o kĢt 25  podczas
startu i o kĢt 50  podczas lĢdowania.
Kadþub ma konstrukcjħ pþskorupowĢ
i dzieli siħ na czħĻę przedniĢ i tylnĢ. W czħĻci
przedniej, nosowej, znajduje siħ ciĻnieniowy
przedziaþ mieszczĢcy stacjħ radiolokacyjnĢ
i wyposaŇenie elektroniczne, dalej umieszczo-
na jest kabina pilota wyposaŇona w wyrzuca-
Samolot myĻliwski MiG-23
MiG-23 to pierwszy radziecki samolot my-
Ļliwski o zmiennej geometrii skrzydeþ produ-
kowany w duŇej liczbie, w kilkunastu wersjach
i wariantach. Oblatano go w 1967 roku. Naj-
nowszĢ wersjĢ samolotu jest MiG-23MLD ,
w NATO oznaczony jako Flogger-H . Jest to
jednomiejscowy, jednosilnikowy, naddŅwiħko-
wy samolot myĻliwski o zmiennej geometrii
skrzydeþ wykonany w ukþadzie grnopþata.
Skrzydþa z uskokiem na krawħdzi natarcia
skþadajĢ siħ z przykadþubowych czħĻci nieru-
chomych o skosie krawħdzi natarcia 70  i z
zewnħtrznych czħĻci ruchomych, ktrych kĢt
skosu krawħdzi natarcia moŇe siħ zmieniaę od
16  do 72 . Wznios skrzydþa wynosi 4 .
W nieruchomej czħĻci skrzydþa znajdujĢ siħ:
integralny zbiornik paliwa o pojemnoĻci
90 dm 3 , anteny urzĢdzeı radiowych, butle tle-
Pierwszy prototyp samolotu MiG-23 o zmiennej
geometrii skrzydeþ (skrzydþa w pozycji 72 ).
Fot. Samoloty áMiGÑ
50
Kwiecieı 2006
P ierwszym na Ļwiecie seryjnym samolotem
378155617.001.png
 
ny fotel. Pod kabinĢ znajduje siħ wnħka, do
ktrej jest chowane przednie podwozie. Ci-
Ļnieniowa klimatyzowana kabina pilota przy-
kryta jest odchylanĢ do tyþu osþonĢ wyposa-
ŇonĢ w peryskop sþuŇĢcy do obserwacji tyl-
nej pþsfery i w dwa lusterka do kontrolowa-
nia powierzchni skrzydeþ. W sytuacji awaryj-
nej osþona zostaje odrzucona za pomocĢ pi-
ronabojw. Podczas wentylacji kabiny w cza-
sie koþowania lub w czasie dyŇurw na ziemi
osþona moŇe byę uniesiona do gry o 100 mm.
Wyrzucany fotel KM-1M umoŇliwia opusz-
czenie samolotu przez pilota w sytuacjach
awaryjnych podczas lotu z prħdkoĻciĢ od
130 km/h na wszystkich wysokoĻciach do
20 000 m. Podczas katapultowania silnik ra-
kietowy wyrzuca fotel pilota na wysokoĻę kil-
kudziesiħciu metrw od toru lotu samolotu.
Gdy fotel znajdzie siħ na wysokoĻci mniej-
szej niŇ 3000 m, automatycznie otwiera siħ
spadochron gþwny o powierzchni 21 m 2 , kt-
ry zmniejsza prħdkoĻę opadania pilota do
wartoĻci mniejszej niŇ 6 m/s. Za kabinĢ znaj-
dujĢ siħ: przedziaþ wyposaŇenia, a pod nim
przedziaþ z dziaþkiem, regulowane wloty po-
wietrza odsuniħte od bokw kadþuba o okoþo
90 mm, zbiorniki paliwa nr 2 i nr 3 oraz prze-
dziaþ silnika. W tylnej czħĻci kadþuba umiesz-
czony jest dopalacz silnika, a na czħĻci ze-
wnħtrznej kadþuba znajdujĢ siħ cztery sekcje
hamulcw aerodynamicznych i wħzþy moco-
wania usterzenia oraz odchylany statecznik
(pod kadþubem).
Usterzenie . Usterzenie pionowe skþada siħ
ze statecznika o kĢcie skosu krawħdzi natar-
cia 72  20Ó, steru kierunku wychylanego o kĢt
°25  oraz dodatkowego statecznika podkadþu-
bowego w wypadku wypuszczenia podwozia
skþadanego w prawo o kĢt 95  (patrzĢc w kie-
runku lotu). Ster kierunku ma konstrukcjħ
przekþadkowĢ z wypeþniaczem komrkowym.
Przednia czħĻę statecznika podkadþubowego
z antenĢ do naprowadzania za pomocĢ ko-
mend wykonana jest z kompozytw.
Usterzenie poziome, pþytowe, o kĢcie sko-
su krawħdzi natarcia 55 40Ó ma konstrukcjħ
mieszanĢ, nitowanĢ w przedniej czħĻci i kle-
jonĢ z duralowym wypeþniaczem w tylnej czħ-
Ļci. Podczas sterowania podþuŇnego usterze-
nie poziome wychyla siħ o kĢt od Î28 30Ó do
+8 30Ó, a podczas sterowania poprzecznego
poþwki usterzenia wychylajĢ siħ rŇnicowo:
o kĢt °10  Î jeĻli kĢt skosu skrzydeþ wynosi
do 55 , i o kĢt °6 30Ó Î jeĻli kĢt skosu skrzy-
deþ jest wiħkszy.
Podwozie jest trjpodporowe, wciĢgane
hydraulicznie, ma cieczowo-azotowĢ amorty-
zacjħ i tarczowe hamulce pneumatyczne. Pod-
wozie przednie, sterowane hydraulicznie,
wyposaŇone jest w dwa bezdħtkowe koþa
o wymiarach 520 ċ 125 mm, wciĢgane do
wnħki w kadþubie. Podwozie gþwne wypo-
saŇone jest w pojedyncze koþa o wymiarach
840 ċ 290 mm i rwnieŇ wciĢgane jest do
wnħk w kadþubie. Podczas lĢdowania z prħd-
koĻciĢ do 320 km/h, aby skrcię dobieg, uŇy-
wa siħ spadochronu hamujĢcego.
WyposaŇenie pokþadowe, ukþady i syste-
my . Samoloty MiG-23 pŅniej skonstruowa-
nych wersji majĢ doĻę nowoczesne wyposaŇe-
nie, umoŇliwiajĢce wykonywanie zadaı w trud-
nych warunkach atmosferycznych i bojowych.
WyposaŇenie pilotaŇowo-nawigacyjne
znajduje siħ w kabinie pilota. Na tablicy przed
pilotem rozmieszczone sĢ m.in. wskaŅnik KPP
(speþniajĢcy funkcjħ sztucznego horyzontu
i wskazujĢcy odchylenie od ustalonego kierun-
ku lotu), rezerwowy sztuczny horyzont,
wskaŅnik kĢta natarcia UUA-1 , wysokoĻcio-
mierz barometryczny BDI-30K oraz wskaŅ-
niki: liczby Macha, przeciĢŇeı AM-10K , po-
þoŇenia klina regulowanego wlotu powietrza
do silnika UPK-1M , prħdkoĻci obrotowej sil-
nika UTE-3 , temperatury gazw przed turbinĢ
ITG-1 i paliwa RTST-5a .
Samolot wyposaŇony jest w system pilota-
Ňowo-nawigacyjny (NPS) Polot-23 , ktry sþu-
Ňy do automatyzacji czynnoĻci w ramach tzw.
bliskiej nawigacji oraz do automatyzacji po-
dejĻcia do lĢdowania (do wysokoĻci 60 m)
w dzieı i w nocy, rwnieŇ w trudnych warun-
kach atmosferycznych. W skþad systemu
wchodzĢ: radiostacja bliskiej nawigacji RSBN-
-6S , pionowy wskaŅnik kursu SKW-2NM-2
i czujniki sygnaþw powietrznych. Informacja
z NPS przekazywana jest do systemu zauto-
PrzeglĢd Siþ Powietrznych
51
matyzowanego sterowania SAU-23AM , ktry
z kolei przekazuje jĢ do KPP i ILS (wskaŅnik
przezierny). Do wyposaŇenia samolotu nale-
Ňy takŇe system przyrzĢdowego naprowadza-
nia Lazur-SML , zapewniajĢcy zbliŇanie do
celu powietrznego zgodnie z komendami na-
ziemnego zautomatyzowanego systemu napro-
wadzania.
WyposaŇenie radiowe skþada siħ m.in.
z dwch radiostacji, urzĢdzenia odpowiada-
jĢcego SOD-57M i SO-69 , urzĢdzenia radio-
lokacyjnego (urzĢdzenia zapytujĢcego) wysy-
þajĢcego pytanie o przynaleŇnoĻę paıstwowĢ
statku, pasywnego systemu uprzedzania
o opromieniowaniu radiolokacyjnym SPO-10
Sirena , stacji zakþcania SPS-141 oraz apara-
tury gþosowej informacji RI-65B ( Rita ), infor-
mujĢcej pilota o sytuacjach krytycznych.
WyposaŇenie radioelektroniczne i celow-
nicze . MiG-23ML wyposaŇony jest w system
obserwacyjno-celowniczy OPS-23ML , w kt-
rego skþad wchodzi celownik radiolokacyjny
RP-23ML ( Sapfir-23ML ), termonamiernik
TP-ML lub TP-26 oraz celownik optyczny
ASP-17ML . Takie wyposaŇenie zapewnia wy-
krycie celw powietrznych, okreĻlenie ich
przynaleŇnoĻci (áswj-obcyÑ), uchwycenie
celu i jego Ļledzenie, przekazanie danych gþo-
wicom pociskw rakietowych przygotowa-
nych do odpalenia oraz podĻwietlenie celw
(umoŇliwiajĢce atakowanie pociskami z pþ-
aktywnĢ gþowicĢ radiolokacyjnĢ Î GSN ).
Do wykrywania celw powietrznych wyko-
rzystuje siħ takŇe termonamiernik. Pozwala on
na niezauwaŇalne zbliŇenie siħ do przeciwni-
ka na odlegþoĻę umoŇliwiajĢcĢ uŇycie poci-
skw z TGS. Jednym z podstawowych rodza-
jw pracy termonamiernika jest automatycz-
ne Ļledzenie manewrujĢcych celw. Informa-
cja ze stacji radiolokacyjnej i z termonamier-
nika wyĻwietlana jest na wskaŅniku przezier-
nym razem z siatkĢ celowniczĢ do strzelania
z dziaþka. Pilot otrzymuje rwnieŇ sygnaþy
dŅwiħkowe po przechwyceniu celw przez
GSN pociskw rakietowych kierowanych na
podczerwieı. W wyposaŇeniu samolotu znaj-
duje siħ celownik optyczny, ktry umoŇliwia
strzelanie z dziaþka i odpalanie niekierowa-
nych pociskw rakietowych oraz wskazuje
cele pociskom z TGS.
Ukþad hydrauliczny , wysokociĻnieniowy
(21 MPa), skþada siħ z ukþadu zasadniczego
i wzmacniaczy. KaŇdy obwd ukþadu ma
swojĢ pompħ, zbiorniki i agregaty. Ukþad za-
sadniczy przeznaczony jest do wciĢgania
podwozia (zsynchronizowanego z ruchem
statecznika podkadþubowego i z automatycz-
nym hamowaniem kþ podwozia podczas
wciĢgania), do sterowania goleniĢ przednie-
go podwozia, klinami regulowanych wlotw
powietrza, klapami i noskami skrzydeþ oraz
interceptorami i systemem ograniczania kĢ-
tw natarcia. Ukþad zasila jednĢ z komr
wzmacniaczy hydraulicznych ukþadu stero-
wania samolotem i jeden z silnikw hydrau-
licznych obrotu skrzydeþ. Obwd wzmacnia-
czy zasila drugĢ z komr wzmacniaczy hy-
draulicznych oraz drugi silnik hydrauliczny
obrotu skrzydeþ.
Ukþad elektryczny skþada siħ z dwch sys-
temw: prĢdu staþego o napiħciu 28 V dostar-
czanego z baterii akumulatorowych i prĢdni-
cy o mocy 12 kW napħdzanej przez silnik oraz
jedno- i trjfazowego prĢdu przemiennego
o napiħciu 36 V, 115 V i 208 V oraz czħstotli-
woĻci 400 Hz, wytwarzanego przez przetwor-
nice statyczne. Ukþad zasila energiĢ elek-
trycznĢ wyposaŇenie pokþadowe oraz instala-
cjħ oĻwietleniowĢ (dwa reflektory do lĢdowa-
nia i koþowania, Ļwiatþa pozycyjne, Ļwiatþa
kabiny i przyrzĢdw).
Ukþad pneumatyczny to ukþad podwjny:
zasadniczy i awaryjny. Ź rdþem sprħŇonego
powietrza jest butla o pojemnoĻci 12 dm 3 i ci-
Ļnieniu 12 MPa oraz butla o pojemnoĻci
1,2 dm 3 znajdujĢca siħ w schowku spadochro-
nu. Wykorzystywane jest takŇe ciĻnienie wy-
twarzane w przestrzeniach goleni podwozia
gþwnego. Ukþad zasadniczy sþuŇy do hamo-
wania kþ podwozia, uszczelniania przestrze-
ni miħdzy kadþubem a ruchomymi czħĻciami
skrzydeþ, wentylowania przedziaþw awioni-
ki, uszczelniania kabiny oraz sterowania wy-
puszczaniem i wyczepianiem spadochronu ha-
mujĢcego. Ukþad awaryjny przeznaczony jest
do awaryjnego wypuszczania podwozia, do
52
Kwiecieı 2006
hamowania kþ podwozia gþwnego i do skþa-
dania statecznika podkadþubowego.
Ukþad klimatyzacji sþuŇy do utrzymywania
odpowiedniej temperatury i odpowiedniego
ciĻnienia w kabinie pilota i w niektrych prze-
dziaþach wyposaŇenia radioelektronicznego
oraz do doprowadzania powietrza do komr
ubioru przeciwprzeciĢŇeniowego pilota.
System przeciwpoŇarowy skþada siħ z butli
o pojemnoĻci 3 dm 3 zawierajĢcej freon, z ko-
lektorw, zaworw i urzĢdzeı sygnalizujĢcych
poŇar oraz z 5 czujnikw jonizacyjnych
w przedziale silnika.
System sterowania samolotu MiG-23
wszystkich wersji skþada siħ z systemu stero-
wania w trzech kanaþach, systemu sterowania
kĢtem skosu skrzydeþ oraz hamulcami aerody-
namicznymi. Poprzeczne sterowanie samolo-
tem odbywa siħ przez wychylenie interceptora
na jednym skrzydle oraz jednoczesne rŇnico-
we wychylenie poþwek stabilizatora. Samolot
wyposaŇony jest w automatyczny system ste-
rowania SAU-23A wedþug trzech osi i system
ograniczania kĢtw natarcia SOUA , uniemoŇ-
liwiajĢcy wykonywanie lotu na zakresach, na
ktrych grozi przeciĢgniħcie samolotu.
Zespþ napħdowy samolotu stanowi dwu-
waþowy turbinowy silnik R-35-300 . Skþada siħ
on z 11-stopniowej dwuzespoþowej sprħŇarki
osiowej o sumarycznym stopniu sprħŇania
13:1, z pierĻcieniowej komory spalania z 18
wtryskiwaczami, 2-stopniowej turbiny, dopa-
lacza i dyszy o przekroju regulowanym za
pomocĢ 18 napħdzanych hydraulicznie klap.
Boczne pþatowcowe wloty powietrza regulo-
wane sĢ klinami o zmiennej konfiguracji. Od-
suniħcie wlotu od kadþuba pozwoliþo utworzyę
szczelinħ sþuŇĢcĢ do odprowadzania warstwy
przyĻciennej. Powierzchnia przekroju wloto-
wego jest minimalna podczas lotu z prħdko-
Ļciami naddŅwiħkowymi i maksymalna w lo-
cie z wypuszczonym podwoziem; regulowa-
na jest automatycznie.
Silnik uruchamiany jest na ziemi automa-
tycznie za pomocĢ pomocniczego silnika tur-
binowego TS-11 . Do uruchomienia silnika
w powietrzu wykorzystuje siħ zjawisko auto-
rotacji. W celu uþatwienia rozruchu na duŇych
wysokoĻciach do komory spalania doprowa-
dza siħ tlen.
Maksymalny ciĢg startowy silnika R-35-300
wynosi 8400 daN, ciĢg silnika z dopalaniem
Î 12 750 daN, a maksymalna temperatura ga-
zw na wejĻciu do turbiny Î 1473 K. Masa
silnika wynosi 1765 kg.
Ukþad paliwowy skþada siħ z 3 zbiornikw
znajdujĢcych siħ w kadþubie i z 4 integralnych
zbiornikw skrzydþowych o sumarycznej po-
jemnoĻci 5500 kg paliwa. MoŇliwe jest takŇe
podwieszenie trzech zbiornikw o pojemno-
Ļci 800 dm 3 kaŇdy. Tankowanie paliwa odby-
wa siħ pod ciĻnieniem. Gdy zawartoĻę paliwa
w ukþadzie jest bliska 600 dm 3 , pilot uprze-
dzany jest o tym w sposb optyczny i aku-
styczny.
Uzbrojenie . Samoloty MiG-23 wszystkich
wersji uzbrojone sĢ w dziaþko GSz-23ý kali-
bru 23 mm i 200 sztuk amunicji. MoŇliwe jest
takŇe podwieszenie pod nieruchomĢ czħĻciĢ
skrzydeþ dwch zasobnikw UPK-23/250 z ta-
kimi samymi dziaþkami, z ktrych kaŇde ma
250 sztuk amunicji.
Do zwalczania celw powietrznych sþuŇĢ
zawieszane pod nieruchomymi czħĻciami
skrzydeþ kierowane pociski rakietowe Ļrednie-
go zasiħgu R-3T z TGS lub R-23R (obydwa
zostaþy skonstruowane specjalnie dla samolo-
tu MiG-23 ) albo pociski R-24T lub R-24R . Na
podkadþubowych wħzþach uzbrojenia przeno-
szone sĢ pociski powietrze-powietrze krtkie-
go zasiħgu: po dwa R-13M lub po dwa R-3S
albo cztery R-60 lub cztery R-60M , a takŇe
pociski R-73 nowszej generacji. Do raŇenia
celw naziemnych uŇywane sĢ kierowane po-
ciski Ch-23M naprowadzane komendami radio-
wymi ze stacji Delta-NG zawieszanej pod pra-
wym skrzydþem. Do zwalczania celw na zie-
mi i na wodzie uŇywane sĢ takŇe niekierowane
pociski rakietowe S-5 (kalibru 57 mm) i S-80
(kalibru 80 mm) oraz ciħŇkie pociski S-24 (ka-
libru 240 mm) o masie 235 kg. Niekierowane
pociski rakietowe S-5 mogĢ byę stosowane tak-
Ňe do pasywnego zakþcania stacji radioloka-
cyjnych. Do tego celu stosowane sĢ teŇ spe-
cjalne pociski do dziaþka (z dipolami lub pu-
þapkami kierowanymi na podczerwieı).
PrzeglĢd Siþ Powietrznych
53
Uzbrojenie bombowe moŇe siħ skþadaę
z bomb rŇnego kalibru. W zaleŇnoĻci od po-
trzeb podwiesza siħ m.in. 6 bomb FAB-500
lub 6 bomb FAB-250 albo 16 bomb FAB-100 .
Zrzucanie bomb w locie poziomym odbywa
siħ przy prħdkoĻciach lotu od 800 do
1000 km/h. WysokoĻę zrzutu bomb klasycz-
nych nie powinna byę mniejsza niŇ 170 m,
a bomb hamowanych Î 100 m. Samolot moŇe
byę uzbrojony takŇe w kasety bombowe RBK-
-250 lub RBK-500 , lub KGMU-2 (zasobnik
þadunkw maþogabarytowych) zrzucane z wy-
sokoĻci 500 - 600 m oraz w zbiorniki z cieczĢ
zapalajĢcĢ ZB-500 o masie 500 kg.
Samoloty MiG-23MLD rŇniĢ siħ od samo-
lotw MiG-23 innych wersji ksztaþtem skrzy-
deþ, generatorami wirw na odbiorniku ciĻ-
nieı, brakiem osþony kþ podwozia przednie-
go oraz automatami BWP-50-60 zawierajĢcy-
mi po 60 flar (puþapek cieplnych) kalibru
50 mm, zabudowanymi na grnej czħĻci ka-
dþuba, po jego obydwu stronach, w pobliŇu
statecznika pionowego.
W latach 1984 - 1985 w wytwrni MMZ
zbudowano tylko 66 maszyn MiG-23MLD , ale
wiele wczeĻniej skonstruowanych samolotw
MiG-23 przystosowano do standardw wer-
sji MLD , przebudowujĢc je w wojskowych lot-
niczych zakþadach remontowych (ARZ). W la-
tach 1982 - 1986 dla WWS przebudowano
w taki sposb 560 samolotw. Maszyny
w wersji MLD eksportowano do Buþgarii, do
Syrii i Iraku. Polska w 1979 roku zakupiþa 36
jednomiejscowych samolotw MiG-23MF i 6
samolotw szkolno-bojowych MiG-23UB .
CzħĻę samolotw MiG-23 byþa wyposaŇo-
na w wħzþy do podwieszania taktycznych
bomb jĢdrowych RN-40 o mocy 30 kT.
W poþowie lat 90. ubiegþego wieku OKB
im. A. Mikojana rozpoczħþo prace nad uno-
woczeĻnieniem samolotw MiG-23 , gþwnie
ich wyposaŇenia radiowego i elektroniczne-
go. Opracowano 3 warianty modernizacji sa-
molotu. Nowej konstrukcji nadano oznacze-
nie MiG-23-98 . W trzecim etapie unowocze-
Ļniania samolotu zachowana zostanie stacja
Sapfir-23 , a na nosowej czħĻci kadþuba zbu-
dowany zostanie kanaþ radiokorekcji umoŇ-
liwiajĢcy zastosowanie, prcz pociskw R-23
i R-24 , nowoczesnego pocisku R-73 naprowa-
dzanego na podczerwieı. Nowy MiG-23 bħ-
dzie takŇe wyposaŇony w stacjħ radiolokacyjnĢ
Topaz , podobnĢ do stacji myĻliwca
MiG-29SMT . Dziħki tej stacji MiG-23 , podob-
nie jak MiG-29 , bħdzie miaþ moŇliwoĻę pro-
wadzenia walki powietrznej z uŇyciem poci-
skw R-27E , R-73 i R-77 bez kontaktu wzro-
kowego z przeciwnikiem. Samolot bħdzie mgþ
niszczyę cele naziemne i morskie. Zostanie
uzbrojony w kierowane pociski przeciwokrħ-
towe Ch-31A i Ch-35 , a takŇe w pociski Ch-29T
naprowadzane telewizyjnie i bomby korygowa-
ne KAB-500Kr . PŅniej uzbrojony zostanie tak-
Ňe w pociski Ch-25ML , S-25L i Ch-29L klasy
powietrze-ziemia oraz w korygowane bomby
KAB-500L kierowane laserowo.
Zmodernizowany samolot bħdzie napħdza-
ny przez dwuwaþowy silnik dwuprzepþywowy
AL-31F o ciĢgu startowym 7700 daN i ciĢgu
z wþĢczonym dopalaczem wynoszĢcym
12 262 daN. Masa wþasna silnika wynosi
1530 kg (silnika R-35-300 Î 1765 kg), a jed-
nostkowe zuŇycie paliwa Î 0,666 kg/daN. Na
Miħdzynarodowym Salonie áDwigatieli Î
2004Ñ pokazano ten silnik w wersji juŇ przy-
stosowanej do napħdu samolotw MiG-23-98 .
Nowy samolot, ktrego awionikħ, wyposa-
Ňenie pokþadowe i uzbrojenie opracowano
z uwzglħdnieniem najlepszych technologii,
bħdzie podobny pod wzglħdem potencjaþu bo-
jowego do samolotw czwartego pokolenia.
W 2005 roku Angola zleciþa modernizacjħ
18 sztuk samolotw MiG-23ML . Zasadniczym
Polskie samoloty MiG-23F na Air Show Poznaı Ó91.
Skrzydþa ustawione pod rŇnymi kĢtami: w pierwszym
samolocie z prawej strony Î 16 , w dwch nastħp-
nych Î 45 , w ostatnim Î 72 . Fot. J. Grzegorzewski
54
Kwiecieı 2006
378155617.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin