Jezyk_studentow_kulturowe_funkcje_jezyka.doc

(40 KB) Pobierz
KULTUROWE FUNKCJE JĘZYKA

KULTUROWE FUNKCJE JĘZYKA

JĘZYK:

·        jest narzędziem poznania świata,

·        przenika ludzkie doświadczenie,

·        wpływa na zachowanie jednostki i zbiorowości,

·        jednoczy każdą wspólnotę,

·        umożliwia współdziałanie społeczne.

 

Funkcje języka (charakteryzują język narodowy i warianty środowiskowe tworzone przez różne grupy społeczne):

·        socjalizująca, konsolidująca – tworzy więzi, umożliwia porozumiewanie się ludzi połączonych wspólnym celem

·        poznawcza dzięki niej dana wspólnota językowa dostrzega, interpretuje i wartościuje świat, w którym żyje. Język – klasyfikator i interpretator świata, utrwala w swoich strukturach potoczną, uproszczoną wiedzę użytkowników o świecie, o zjawiskach, o przedmiotach i relacjach między nimi

·        akumulatywna – język gromadzi w swoim systemie informacje o rzeczywistości, o doświadczeniu społecznym, utrwala tradycje kulturowe, system wartości, normy moralne. Przejawem tej funkcji są takie teksty kultury: przysłowia, bajki, formuły przesądne i magiczne, stereotypy językowe

·        symboliczna – ujmowanie zjawisk abstrakcyjnych w kategoriach zjawisk zmysłowych (czas jak rzeka; być chorym z miłości), metaforyka antropocentryczna (prawy człowiek, głowa państwa), obrazowe przenośnie (np. 120 określeń głowy w polszczyźnie potocznej)  

·        kreatywna – ujawnia się w tekstach poetyckich, w wypowiedziach ekspresywnych, w rozmaitych sposobach mówienia o rzeczywistości

·        magiczna (sprawcza) – stwarzająca moc języka, przekonanie, że słowem można zmienić rzeczywistość

 

B. Bernstein 

·        każda społeczność, której członkowie powiązani są silną więzią, wytwarza własny sposób mówienia i opisywania rzeczywistości

·        określona struktura społeczna tworzy odrębne kody językowe, przekazujące kulturę (kod rozbudowany, kod ograniczony)

M. Malinowski

·        każda wypowiedź słowna może służyć celom wspólnego działania – funkcja pragmatyczna, albo może ustanawiać więź społeczną między członkami danej społeczności. Wtedy tworzy wspólnotę fatyczną.

 

ZYK STUDENTÓW

Danuta Bartol

·        analiza warszawskiej gwary studenckiej

·        analiza charakterystycznych dla słownictwa socjolektalnego procesów derywacyjnych:

Ø     sufiksacja (ubawitka zabawa, lulaj alkohol)

Ø     kontaminacja (pilnotka studentka pilna, ale nie śliczna)

Ø     derywacja wsteczna (zaskok kontrola w akademiku, seminar seminarium)

Ø     uniwerbizacja (okresówka okresowe badania lekarskie, mieloniec kotlet mielony)

Ø     tworzenie zdrobnień (magisterek magister, zakątka zajęcia)

Ø     tworzenie zgrubień (asfaltówa kawa)

Ø     aluzja leksykalna (jabcok tanie wino, łabuńdź ocena niedostateczna)

Ø     neosemantyzmy „desygnowane” (krzesło ocena dobra)

 

 

 

 

·        osiąganie ekspresywności i komizmu frazeologizmów poprzez:

Ø     wymienność składników w utrwalonych związkach frazeologicznych (wczasy pod gruszą – wczasy pod snopkiem praktyka wakacyjna)

Ø     pseudoterminologizację (pamięć kieszonkowa – ściągi)

Ø     kontaminacje frazeologiczne (zakład zbiorowego niedożywienia – stołówka)

Ø     reinterpretację utrwalonych wyrażeń (załatwić przelewem – załatwić coś przy wódce, kontrola celna – portiernia)

Ø     aluzję i ironię (dialektyczna jedność ściąg i mózgowania – egzamin pisemny, dzień dla ojczyzny – dzień szkolenia wojskowego)


 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin