wykład 3.pdf

(116 KB) Pobierz
78307343 UNPDF
Historia Literatury Islandii 24.02.2009
1. Lausavisur – przeważnie nie są wyodrębniane z poezji skaldycznej;
-
poezja okolicznościowa;
-
krótkie, jednostrofowe utwory;
Poezja Skaldów = poezja Eddy
-
mniej więcej ten sam okres ( 800 – XIIIw ) - pojawił się również rym;
-
ten sam odbiorca ( społeczność rodowa );
-
prawdopodobnie ci sami twórcy w tych dwóch typach poezji;
Edda
Poezja Skaldyczna
- mitologia ( czasy zamierzchłe )
- tematyka współczesna poecie
uproszczona forma;
( komentuje codzienność
weryfikowalna);
- podstawa obiektywna (jak w balladach ludowych ); - poezja subiektywna – ja
mówiące jest bardzo silne;
- twórczość anonimowa;
- twórcy znani, świadomi swej sztuki;
- apeluje do uczuć;
- apeluje do intelektu
kunsztowna forma;
-
„TREŚĆ”;
- „FORMA”
- ten rodzaj poezji być może miał
pierwotnie funkcję magiczną,
stąd specyficzne wymagania do
od metaforyki i wersyfikacji;
- hipoteza;
- przywołanie wzornictwa
sztuki wikingów = kunsztowne
splątanie zdań;
2. Twórcy poezji;
a) Bragi ( Brage ) Stary – pierwsza połowa IX w - „Pieśń o Ragnane”
b) Evyind ( Evyindr ) Finsson Skaldaspillir ( 910 – 990 )
c) Egil ( Egill ) Skallagrimsson ( 900 – 980 ) - „Wykupienie głowy”, „Utrata synów”
- były to osoby znane, okres życia weryfikowalny;
1 ©
3. Tematyczny podział poezji skaldycznej;
I. pieśń na cześć zmarłego ( erfidropa, arv );
jedyne co pozostaje to pamięć – wszystko inne przemija ( forma nieśmiertelności );
II. pieśni pochwalne rodu ( aettaral );
na cześć wodzów, władców
mogły zapewnić pozycję poecie;
III. wiersze szydercze ( nidsongar );
IV. pieśni miłosne ( mansongar );
V. wiersze żartobliwe ( gamanvisur );
VI . lament ( tregrof );
podobne do I
pieśń o Egilu
VII pieśń na cześć tarczy ( skjoldkvald )
mogą zawierać treści mitologiczne;
cel wiersza = wychwalanie posiadacza takiej tarczy zdobionej scenami walk ( wykazywano
analogię między posiadaczem a bohaterami ze scen na tarczach );
VIII motywy chrześcijańskie ( XIII – XIV )
~ 1350 rok – poezja skaldyczna zaczyna wymierać;
DRAPA – 8 wersów (drótt-kvaett)
+ refren;
- z asonansami;
FLOKK – 8 wersów (drótt-kvaett)
bez refrenu;
- zwarta konstrukcja;
4. Aliteracja ( stavrim )
- poezja skaldyczna i eddaiczna – choć w eddaicznej mniej;
H liods bið ek allar h elga kindir
m eir ok m inni m ogu Heimdalar
asonanse
aliterującymi się dźwiękami ( tam gdzie
padał akcent );
- asonanse, polegają na rymie głosek ( przeważnie w środku )
Gunn la ng zwa li ł Grima
półasonans ( spółgłoski nie są takie
same );
Ginie ol brzym Ol eif
asonans ( spółgłoski są takie same );
- są umieszczone następująco – pierwszy ( nieparzysty ) wiersz winien zawierać półasonans
kolejny zaś asonans;
- Heiti – 1- zastępowanie jednego wyrazu innym ( pospolitego – wyszukanym ) - zamiast 'żona'
używano 'małżonka'; szukano słów bardziej poetyckich;
2 ©
każdy wers podtrzymywany jest 2 lub 3
-
2 - część zamiast całości = pars pro toto – zamiast 'statek' używano słowa 'ster'
- w Eddzie imiona boga, np. Odina zastępowano innymi imionami ( dziesiątki ) - element
maskowania się;
- Kenning – metoda wielostopniowa ( dwu- lub wielowyrazowa )
np. statek – rumak fal;
szubienica – drzewo Odina
władca – łamacz obręczy
( obręcz część uzbrojenia, dzielenie zbroi dla swych
sprzymierzeńców );
Drżący przed drwiną wojak
Dzierżawca ognia grzmotu
Kenning Odina: piorun;
Kenning walki: burza Odina;
Zyskać nie ma Ziemi
Kenning miecza: ogień burzy pioruna;
Kenning wojownika: miotacz ognia burzy
Zdobnej lnianą szatą
pioruna;
Przeto żem ja leżał
Na przylądku łuny
Luby ląd się ściele
Wrzosów wąż się wije
Kenningi z Sagi o Gunnlangu Wężowym
5. Wersyfikacje
I. Fornyrdislag – 8 wersowa strofa – z 2 lub 3 akcentami
- „Pieśni Epickie” ( Voluspå )
- opowiadacz o wydarzeniach
II. Ljodahattr – 6 wersowa strofa
- monologi, dialogi, reguły ( np. Hávamál )
- np. pieść Lokiego
III. Malahattr – strofa 4 wersowa
- np. Atlamál ( pieśń o Atli )
!!! wariantem fornyrdislag był kvidurhattr – strofa 8 wersowa
wersy regularne 3 / 4 sylabowe ( Sonatorrek );
6. Rym rycerski ( drótt – kvaett )
-
8 wierszowa strofa dzieląca się na połowę;
-
w wierszu 6 zgłosek – ale mogło być 5 lub 7 zgłosek;
-
stała liczba zgłosek konieczna dla rymu rycerskiego;
-
3 akcentowane;
3 ©
-
aliteracja i asonanse;
-
hrynhent – drótt – kvaett poszerzony o 2 sylaby – ca X w.
- Drapa na cześć Maryji – poemat;
- rym krzyżowy ( abab ) w jednej strofie
- motyw: historia świata
Chrystus cierpiący – zamiast Chrystusa-wodza
pochwała Maryji
- poemat graniczny – kończący poezję skaldyczną
pojawia się rym, który od tego momentu zaczyna dominować;
-
poezja skaldyczna dokumentowała, komentowała – swoista kronika/ specyficzny sposób
wyrażania prawdy;
EGILL
-
pierwszy poemat napisał by ocalić swe życie ( drótt-kvaett);
-
opowieść oddalająca moment śmierci;
-
inna jego twórczość – po utracie swych dwóch synów ( jeden zginął na morzu, a drugi jako
malec ) = utrata potomków wywołała chęć śmierci;
- odmawiał jedzenia i picia;
- nie chce mówić, ani nikogo widzieć;
- córka podstępem go uratowała (wodorosty) i nakłoniła do napisania wiersza na cześć
zmarłych – pisze o utracie synów bo nie może ich pomścić ( nie może wyzwać bogini morza
na pojedynek ) / wspomina swych zmarłych rodziców;
-
kwalifikuje się to jako lament ( wyrażenie swego smutku );
-
na koniec = zaznaczenie, że po spisaniu wiersza może spokojnie czekać na śmierć, która jest
gdzieś w oddali ( terapeutyczna funkcja poezji );
4 ©
Zgłoś jeśli naruszono regulamin