Existential%20analysis%20%97%20the%20search%20for%20an%20approval%20of%20life%202003.pdf

(393 KB) Pobierz
130853146 UNPDF
psychoterapia 2 (125) 2003
alfried Längle*
AnAlizA egzystencjAlnA — poszukiwAnie
zgody na życie
E xistEntial a nalysis thE sEarch for an approval of lifE
existential Analysis
Frankl
fundamental existential movita-
tions, existence, and meaning
Autor prezentuje niektóre osiągnięcia analizy egzy-
stencjalnej stworzonej przez Wiktora Frankla. Jej początek
bierze się z ilozoii egzystencjalnej i batalii przeciwko
antropologicznemu i technicznemu redukcjonizmowi.
Według analizy egzystencjalnej człowiek jest skierowany
na dialog ze swoim wewnętrznym światem, a potrzeba
sensu jest jego główną siłą motywacyjną. Artykuł opisuje
praktyczne zastosowania metody: w procesie psychotera-
peutycznym dociera się do emocji, traktowanych tu jako
centrum doświadczenia. W toku terapii pacjent, analizując
swe postawy wobec życia i dokonywane rozstrzygnięcia,
staje się zdolny do kierowania się w swym życiu treściami,
celami i wartościami naprawdę dla niego ważnymi.
summary: this paper presents some modern developments of existential analysis
– a main school within the range of existential-phenomenological psychotherapies
founded by Viktor Frankl. its history starts with existential philosophy and the battle
against anthropological and technical reductionism. it follows an outline of the exi-
stential-analytical anthropology with a picture of the forces operating in the individual.
this concept describes the human being as being basically directed towards a dialogical
exchange with his or her outer and inner world.
existential analysis has been further developed in the last 15 years mainly by an
enlargement of its theory of motivation. Frankl has seen the “will to meaning” as the
central motivational power in the person. three more motivational forces have been
found phenomenologically to be in vigour preceding the search for meaning: 1. to
overcome in the world with its facts; 2. to relate with one’s own life by experiencing its
quality and feelings; 3. to ind one’s own self with identity and authenticity. Together
with the search for meaning they form the four fundamental existential motivations
* Dr Alfried Längle jest austriackim psychiatrą i psychologiem, założycielem i przewodniczącym
International Society for Logotherapy and Existential Analysis. Od wielu lat regularnie prowadzi
wykłady na uniwersytetach w Wiedniu, Innsbrucku, Grazu, a od 2000 roku w Moskwie i Buenos
Aires. Stworzył system szkolenia w egzystencjalno-analitycznej psychoterapii, który jest obecnie
uznawany przez instytucje państwowe w Austrii, Szwajcarii, Czechach i Rumunii. W 2000 roku
otrzymał honorowy doktorat Wydziału Medycznego Uniwersytetu w Temesvar. Dr Längle napisał
ponad 100 prac naukowych, w tym 10 książek. Warto podkreślić jego wieloletnią współpracę z
twórcą logoterapii, Viktorem Franklem, oraz sformułowanie przez dr. Längle własnych oryginalnych
koncepcji psychoterapeutycznych.
34
alfried Längle
and give a new understanding of both the existence and the background for psy-
chopathology.
the connection between a dynamic anthropological concept and a theory of
psychopathology has been found to be of great importance for the psychotherapeutic
practice. psychodynamic reactions as well as cognitive and social behaviour can be
treated by this new approach. its practical application and evaluation is discussed
as well as its training procedure.
„Kto znalazł w życiu „dlaczego”, zniesie prawie każde „jak”
( F. Nietzsche w trawestacji Wiktora Frankla )
wprowadzenie
Analiza egzystencjalna (i jej część — logoterapia) jest metodą psychoterapeutyczną,
realizowaną poprzez werbalnie indukowane procesy. Opierając się na jej metodyce i
leżącym u jej podstaw obrazie człowieka, można ją zdeiniować jako fenomenologiczno-
personalną psychoterapię, której celem jest pomaganie jednostce w osiągnięciu (duchowo
i emocjonalnie) wolnego przeżywania, dokonywania autentycznych wyborów i samo-
dzielnego, odpowiedzialnego podejścia do własnego życia i świata. Jako taka znajduje
zastosowanie w psychosocjalnych, psychosomatycznych i psychicznie uwarunkowanych
zaburzeniach przeżywania i zachowania.
W centrum analizy egzystencjalnej znajduje się pojęcie „egzystencji”. Oznacza ono
sensowne, w wolności i odpowiedzialności ukształtowane życie w łączności ze światem,
z którym pozostaje we wzajemnych relacjach.
Celem analizy egzystencjalnej jest uwolnienie pacjenta od wpływających na jego życie
i zachowanie iksacji, zafałszowań, jednostronności i traum. W procesie psychoterapeu-
tycznym na drodze analizy fenomenologicznej dociera się do emocji, traktowanych tu jako
centrum doświadczenia. Terapia bazując na biograicznym i empatycznym uczestnictwie
terapeuty, przyczynia się do zrozumienia i lepszego dostępu pacjenta do emocji. W jej
toku pacjent, analizując swe postawy wobec życia i dokonywane rozstrzygnięcia, staje się
stopniowo zdolny do kierowania się w swym życiu treściami, celami i wartościami, które
są dla niego autentycznie ważne.
Tło historyczne
Analiza egzystencjalna, i jej część — logoterapia, została stworzona na przełomie dwu-
dziestych i trzydziestych lat przez wiedeńskiego neurologa i psychiatrę Viktora Frankla
(1905–1997) [1, 2] i była tak zwaną trzecią wiedeńską szkołą psychoterapii [3, 4]. Wczes-
ne zainteresowania Frankla psychoanalizą doprowadziły do bezpośredniego kontaktu z
Zygmuntem Freudem, swe psychoterapeutyczne wykształcenie zdobywał jednak w szkole
Alfreda Adlera, twórcy tzw. indywidualnej psychologii. Tam też odnalazł swoich właści-
wych nauczycieli, Oswalda Schwarza i Rudolfa Allersa. Pod ich wpływem sformułował
swój podstawowy cel, który miał mu następnie towarzyszyć przez całe lata działalności
psychoterapeutycznej, a mianowicie zwalczanie psychologizmu w psychoterapii.
W centrum zainteresowań Frankla stało to, co określał jako „specyicznie ludzkie”:
duchowość człowieka, która wyraża się szczególnie w poszukiwaniu sensu. Duchowość
Analiza egzystencjalna
35
ta nie powinna paść oiarą psychologicznego redukcjonizmu. Tak myśląc, Frankl szybko
popadł w konlikt z Alfredem Adlerem, który wykluczył go ze związku w 1927 r., po
odejściu Schwarza i Allersa [5, 6]. W rezultacie Frankl tym gorliwiej zajął się ilozoią
egzystencjalną i fenomenologią Maksa Schelera. Krótko przed deportacją do obozu kon-
centracyjnego, na przełomie lat 1941/42 napisał pracę, kładącą podwaliny pod analizę
egzystencjalną i logoterapię, która, niestety, zaginęła.
Frankl spędził w obozie dwa i pół roku i stracił w tym czasie niemal całą rodzinę. W
przetrwaniu tego ciężkiego czasu pomogły mu trzy „treści życia”: duchowy stosunek do
rodziny, powiązany z nadzieją na powtórne spotkanie; bezwarunkowa chęć powtórnego
napisania i pozostawienia dla potomności utraconej pracy o logoterapii oraz głęboka
religijność. W powstałym już po wojnie dokumencie Frankl, odwołując się do własnych
obozowych przeżyć, opisuje duchowe przemiany, które zachodziły w ludziach w warunkach
obozu koncentracyjnego. Podkreśla siłę, jaką dać może człowiekowi nawet w najtrudniej-
szych sytuacjach życiowych sens, rozumiany jako duchowa orientacja, i treść życia [7].
Rozwój logoterapii Frankl traktował początkowo jako dopełnienie psychoterapii lat
trzydziestych, a nie jako samodzielną metodę. Logoterapia — sądził wówczas — powinna
była znaleźć zastosowanie w każdej psychoterapii pełniąc funkcję — niejako — korekty
psychologizmu [5]. Koncentrował się więc na rozwijaniu antropologii psychoterapeutycznej
i zajmował przede wszystkim ludzkim cierpieniem wynikającym z utraty sensu życia. W
latach dwudziestych Frankl opracował technikę intencji paradoksalnej , którą zastosował w
leczeniu zaburzeń lękowych. Technika ta stała się wkrótce potem znana na całym świecie.
Poza tym logoterapia, stosowana początkowo prawie wyłącznie przez psychiatrów i z tego
względu korzystająca z ich doświadczeń, przyczyniła się do usystematyzowania wiedzy
psychiatrycznej i nadania jej — dzięki egzystencjalnej antropologii — specyicznego
piętna [2, 8, 9]. Równocześnie Frankl rozwinął żywą działalność popularyzatorską, był
zapraszany na gościnne wykłady do ponad 200 uniwersytetów na wszystkich kontynentach
i został uhonorowany 28 tytułami doktora honoris causa .
W ciągu ostatnich 15 lat Towarzystwo Logoterapii i Analizy Egzystencjalnej w
Wiedniu (Gesellschaft für Logotherapie und Existenzanalyse, GLE) rozwinęło analizę
egzystencjalną, przede wszystkim pod względem metodologicznym, tak że dziś może
być ona traktowana jako samodzielny kierunek psychoterapii. Ów proces przechodzenia
od „logoterapii jako dopełnienia konwencjonalnej psychoterapii” w stronę samodzielnej
metody psychoterapeutycznej streścić można w stwierdzeniu: psychoterapią można nazwać
tylko metodę „analizy egzystencjalnej” [10, 11].
cel analizy egzystencjalnej
Egzystencja, jako termin fachowy, określa naprawdę spełnione, „pełne” życie. W ana-
lizie egzystencjalnej człowiek nie jest człowiekiem „pełnym” sam z siebie. „Człowiekiem
w pełni jest człowiek w zasadzie tylko wtedy, gdy się czemuś oddaje, gdy poświęca się
cały innej osobie” [12, s. 160]. To odróżnia obraz człowieka w analizie egzystencjalnej
od wszystkich innych psychoterapeutycznych wizji człowieka, które zaniedbują jego
egzystencjalny wymiar.
Ze specyicznego rozumienia egzystencjalnej rzeczywistości człowieka wynika prak-
tyczne zadanie analizy egzystencjalnej: jest ona „analizą” — lepiej „rozjaśnieniem, wyjaś-
36
alfried Längle
nieniem” — sytuacji życiowych jako ważnych i wartościowych możliwości. Realizację tych
możliwości nazywa się „egzystencją”. Celem analizy egzystencjalnej jest pomoc człowie-
kowi w znalezieniu wewnętrznej zgody na życie („airmacja życia”). Teoretyczne wywody
Frankla zostały w jego własnej biograii poddane w tragiczny sposób próbie, podczas pobytu
w obozie koncentracyjnym, gdzie wielokrotnie cudem tylko unikał śmierci [7].
obraz człowieka
Człowiek jako całość jest określony jako punkt skrzyżowania trzech różnych rodzajów
bytu. Człowiek jest cielesny, psychiczny i duchowy zarazem:
Duch (osoba)
Psychika (popędy, cechy
osobowości, nastroje)
Ciało
Człowiek
rys.1 człowiek istnieje w trzech wymiarach, tworzących nierozerwalną całość,
ale przedstawiających różne formy bytu: ciało, psychika i duchowość
Te trzy wymiary tworzą między sobą specyiczne zależności, tak że nie można po-
wiedzieć, że człowiek jest ich sumą. Człowiek jest jednością, całością, wewnątrz której
„wzajemnie układają się” ciało, psychika i duch [13, s. 176]. Poza tym, każdy z trzech
wymiarów podlega własnej dynamice, która wyraża się w specyicznym dla niego napięciu
motywacyjnym.
gra sił w człowieku
Oparcie/wartość/sprawiedliwość/sens
(odpowiada to czterem podstawowym motywom egzystencjalnym)
Przyjemność
Potrzeby cielesne
rys. 2 dynamika człowieka w różnych obszarach — model ukazujący możliwe
przeciwstawne dążenia, mogące prowadzić do napięć i konliktów motywacyjnych
130853146.001.png 130853146.002.png
Analiza egzystencjalna
37
Jako istota izyczna człowiek dąży do zachowania zdrowia, co jest regulowane poprzez
potrzeby biologiczne (np. sen, jedzenie, picie, seksualność, ruch).
Jako istocie psychicznej człowiekowi są potrzebne do życia siły witalne i dobre samo-
poczucie we własnym ciele. Dąży on do przyjemnych uczuć i wolności od napięć, zgodnie
ze swoimi osobowościowymi skłonnościami. Pomyślny wynik tych dążeń jest przeżywany
jako przyjemność, porażka — jako nieprzyjemność, napięcie, frustracja.
Jako istota duchowa człowiek szuka w życiu sensu i wartości, oparcia, wiary, miłości,
sprawiedliwości, wolności, odpowiedzialności itd.
Ważne w tej antropologii jest to, że człowiek pojmuje sam siebie jako „sternika na
łodzi psychoizyczności”, z którą jest nierozerwalnie związany. Inaczej mówiąc: osobowo-
egzystencjalny wymiar człowieka ma zdolność do ścierania się z tym, co w nim cielesno-
duchowe. Oznacza to, że człowiek może zachować wobec siebie dystans („samodystan-
sowanie się”) [13, s. 234 i nast.]. Dzięki temu może rozporządzać sobą i ustosunkowywać
się względem siebie .
Ta „wewnętrzna otwartość” człowieka w stosunku do samego siebie jest jedną stroną
tego, co specyicznie ludzkie. Drugą, jest „otwarcie na świat” (Scheler). Człowiek doświad-
cza w świecie wartości i je rozpoznaje. Doświadcza sensu sytuacji, w jakich się znajduje
i może się mu poświęcić. Tym samym przekracza samego siebie, tzn. swe zamknięcie w
wewnętrznym świecie potrzeb, popędów i napięć (Frankl [12, s. 160] mówi o „samotrans-
cendencji”), staje się otwarty na prowadzenie dialogu ze światem [14, s. 10 i nast.].
antropologiczne podłoże psychopatologii
Wzajemne relacje pomiędzy antropologicznymi wymiarami pociągają za sobą praktycz-
ne implikacje. Otóż, ponieważ dymensje te różnią się między sobą, nie można żadnej z nich
redukować do pozostałych. Każdy z wymiarów rozwija własną, wewnętrzną dynamikę
niezależnie od pozostałych. Coś, co na płaszczyźnie psychicznej jest przyjemne i wesołe,
nie jest automatycznie na płaszczyźnie duchowej „sensowne, właściwe i dobre”.
sensowne/słuszne/dobre
x (b)
przyjemne
nieprzyjemne
x (a)
bezsensowne/błędne/złe
rys. 3 Przeżywania psychiczne i osobowe (duchowe) tworzą różne wymiary. ich zawartości
nie mogą się przez to wymieszać — to, co jest przyjemne, nie musi być właściwe (a);
to, co sensowne, nie zawsze musi być przyjemne (b) (wg Frankla [w: 16])
Psychiczne i duchowe przeżycia znajdują się w różnych wymiarach. Zatem ich treści
nie mogą być ze sobą mylone: to, co jest przyjemne, nie musi być właściwe (a); to, co
sensowne, nie zawsze musi być przyjemne (b) (wg Frankla [w: 16]).
130853146.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin