Kategoria:
SCENARIUSZE ZAJĘĆ - OGÓLNE
Grupa wiekowa:
dzieci 6-letnie
Miesiąc (propozycja):
czerwiec
TEMAT: Zabawy piaskiem
Autor: Grażyna Majdańska
OBSZAR EDUKACYJNY: Obszar edukacji technicznej.CELE OGÓLNE:• określanie właściwości mokrego i suchego piaskuCELE SZCZEGÓLOWEDziecko:• potrafi wyciąga odpowiednie wnioskiMETODA: czynnaFORMA: grupowa, indywidualnaPOMOCE: bibuła karbowana, papier kolorowy, piasek, wiaderka z sitkami, łopatki do piasku, torba plażowa w której nauczycielka umieszcza "skarby morza": kamienie, muszelki, bursztyn.PRZEBIEG ZAJĘCIA:Zajęcia można przeprowadzić w piaskownicy mieszczącej się w przedszkolnym ogrodzie.1. Dzieci zajmują miejsca w półkolu przed nauczycielką. Przed sobą umieszczają wiaderka. (Jeżeli nauczycielka dysponuje nagraniem szumu morza prezentuje je dzieciom).2. Nauczycielka recytuje wiersz pt. Moje skarby:
B. Forma: Moje skarbyMam wiaderko i łopatkę,zrobię z piasku dużą babkę.Wybuduję piękny zamekmost zwodzony, oraz ganek.Wietrzyk wieje, szumią fale,woda chłodzi nas wspaniale.W górze mewy hałasują,wszystkich wkoło przekrzykują.A w wiaderku mym muszelkii kamyków zapas wielki.Morskie glony, bursztyn maływ którym muszki pozostały.
3. Nauczycielka kieruje do dzieci pytania związane z treścią wiersza.- Czym dzieci bawią się na plaży?- Co można znaleźć na brzegu morza?- Jak szumi morze?4. Równocześnie wyciąga z plażowej torby "morskie skarby: kamyki, muszle, bursztyn". Opowiada o ich pochodzeniu, utrwala nowe pojęcia.5. Nauczycielka rozdaje dzieciom "morskie skarby", prosząc żeby umieściły je w swoich wiaderkach. W trakcie rozdawania ponownie recytuje wiersz. Kiedy skarby są już w wiaderkach, wydaje polecenie, żeby dzieci zasypały je suchym piaskiem. Zawartość wiaderek dzieci przesypują do sita. Obserwują jak piasek przelatuje przez strukturę sita, a "skarby morza" pozostają.6. Dzieci na polecenie nauczycielki stawiają "piaskowe baby" na obrzeżu piaskownicy z suchego piasku. Obserwują co się Z nimi dzieje.7. Piasek zostaje polany wodą. Zadania objęte pkt. 5 i 6 zostają powtórzone.8. Nauczycielka zadaje dzieciom pytania. Dzieci próbują wyciągnąć odpowiednie wnioski.- Dlaczego teraz piasek nie przelatuje przez sito?- Czy można go łatwo oddzielić od "skarbów morza"?- Jak wygląda "baba" z piasku?9. Dzieci zajmują miejsca na obrzeżu piaskownicy z zachowaniem odległości na wyciągnięcie rąk w bok. Na umówiony sygnał dzieci "skaczą do wody" wskakują do środka piaskownicy.10. Dzieci wracają do sali i zajmują miejsca przy stolikach. Wypełniają ilustrację plaży karbowaną bibułą, papierem kolorowym (wycinanka, wydzieranka).
kacperekb2005