1. Poznawanie rodzajów ruchów ciał materialnych oraz warunków i przyczyn, na skutek których ciała poruszają się lub pozostają w spoczynkuZabawy z wiatremCele – poznawanie różnych sposobów wprowadzania w ruch lekkich przedmiotów- naśladowanie siły wiatruPomoce: wentylator, liście, skrawki papieru, wełna, słoma, piórka, wata i inne lekkie przedmioty ze „skrzyni skarbów”Miejsce: sala przedszkolnaPrzebieg: tworzenie sytuacji wzbudzającej zainteresowanie dzieci ruchem powietrza; obserwowanie wentylatora rozdmuchującego liście. Rozmowa z dziećmi o tym zjawisku: Co się dzieje? W jaki sposób powstaje wiatr? Czy znacie inne rodzaje wiatru? Jak się nazywają? Czy ktoś miał jakąś przygodę z wiatrem? Szukanie przez dzieci w otoczeniu materiału, który zachowałby się przy podmuchach wentylatora podobnie. W jaki sposób można naśladować wiatr? Zabawy eksploracyjne.2. Odkrywanie zmian stanów skupienia ciał pod wpływem ogrzewania i ciśnienia (termodynamika)Dwie łyżkiCele: poznawanie przez dzieci przewodzenia ciepła w drewnie i metalu.Pomoce: naczynie z ciepłą wodą, dwie łyżki – aluminiowa i drewniana, inne przedmioty (metalowe, drewniane, plastykowe)Przebieg: Zaproszenie dzieci do wykonania doświadczeń polegających na zanurzeniu w ciepłej wodzie łyżki aluminiowej i drewnianej. Zachęcenie do wykonania podobnych prób z innymi przedmiotami (drewno, metal, plastyk). Wnioski: Szybciej wzrasta temperatura łyżki aluminiowej i przedmiotów z metalu. Metale najlepiej przewodzą ciepło.3. Badanie zjawisk z zakresu optyki i akustyki.Kolorowi przyjacieleMiejsce : sala przedszkolna.Pomoce: dwukolorowe krążki: żółto-czerwony, czerwono-niebieski, niebiesko-żółty.Przebieg: krótkie opowiadanie o przyjaźni niektórych kolorów – czerwonego z niebieskim, niebieskiego z żółtym i żółtego z czerwonym. Zachęcenie dzieci do stwierdzenia, co z tej przyjaźni wynikło.Wykonanie wspólnie z dziećmi trzech dwukolorowych krążków i osadzenie ich na ołówkach. Wprawienie krążków w ruch wirowy poprzez kręcenie. Obserwowanie co się dzieje z kolorami. Rozmowa z dziećmi: - Jaki kolor widzisz? - Czy zawsze widzisz jeden kolor?- Jak myślisz, dlaczego?Formułowanie wniosków: Szybki ruch wirowy powoduje, że widać jeden kolor, przy ruchu powolnym widać dwa kolory. Przyjaźń kolorów spowodowała powstanie nowych barw:- czerwony + niebieski = fioletowy- żółty + niebieski = zielony- czerwony + żółty = pomarańczowy4. Zjawiska elektromagnetyczneCo przyciąga magnes?Cele: zapoznanie dzieci z właściwościami magnesu.Pomoce: magnes sztabowy w kształcie podkówki i okrągły, przedmioty metalowe (spinacze, agrafki, druciki, blaszki) i niemetalowe (papier, karton, gumka, klocki drewniane i plastykowe). Miejsce: sala przedszkolna.Przebieg zabawy: Na stolikach układamy przedmioty o różnych właściwościach. Dzieci za pomocą magnesów mają podzielić przedmioty na dwie grupy: przedmioty przyciągane przez magnes i przedmioty obojętne wobec magnesu. W wyniku tego podziału, w grupie przedmiotów podatnych na przyciąganie powinny się znaleźć przedmioty wykonane z metalu, a w grupie obojętnej na przyciąganie pozostałe przedmioty.Wniosek: Na podstawie doświadczenia dzieci ustalają, że magnes przyciąga tylko przedmioty z metalu.5. Badanie właściwości ciał stałych i cieczyJak uzyskać czystą wodę? – właściwości wodyCel: poznawanie możliwości oczyszczania wody poprzez filtrowanie.Pomoce: biała bibuła, glina, żwir, węgiel drzewny, piasek, lejek, słoik, wata, dzbanek z wodą – dla każdego dziecka.Miejsce: sala przedszkolnaPrzebieg: Ukazanie dzieciom różnic między wodą czystą i zanieczyszczoną różnymi substancjami. Zachęcenie dzieci do prób oczyszczania wody zanieczyszczonej gliną. Filtrowanie wody przez dzieci – dowolne eksperymenty, badania.Zademonstrowanie przez nauczycielkę prawidłowego oczyszczania wody. Porównywanie wody oczyszczonej z wodą zanieczyszczoną
Ustalanie poziomu wody – przewidywanie przez dzieci jak poziom wody będzie wyglądał gdy butelkę przewrócimy
kacperekb2005