Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej
lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.
(§8 ust. 2 pkt.1.)
Zadania wynikające z planu Rozwoju Zawodowego:
I. Doskonalenie własnej pracy:
1.Samokształcenie (korzystanie z różnych źródeł informacji )
Systematycznie śledziłam literaturę pedagogiczną, metodyczną, czasopisma oświatowe -„Życie szkoły”, „Biblioteka”, Eko-Świat”. Niezmiernie pomocne okazały się następujące pozycje książkowe: 1. „Twoje nadpobudliwe dziecko” – Gordon Serfontein
2. „160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III” – Jadwiga Stasica
3. „160 pomysłów na nauczanie zintegrowane z przyrody w klasach I-III” - Jadwiga Stasica
4 „ Niepowodzenia w nauce. Przyczyny – skutki – zapobieganie” – Barbara Łuczak 5. „Gry i zabawy w szkole” – Dorota Bąk
6. „Edukacja przez ruch – kropki, kreski, owale, wiązki” – Dorota Dziamska
7. „Edukacja przez ruch –fale, spirale, jodełki, zygzaki” – Dorota Dziamska
8. „Zabawy na słońce i deszcz” – Irena Zgrychowa 9. „Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej” – praca zbiorowa pod redakcją Ireny Stańczak.
Efekty:
Wspomniane pozycje były mi przydatne w codziennej pracy dydaktyczno – wychowawczej, w przygotowaniu pogadanek na spotkania z rodzicami. Lepiej mogłam zrozumieć problemy dzieci, poszukać ciekawych rozwiązań i odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.
2. Uczestnictwo w Wewnątrzszkolnym Doskonaleniu Nauczycieli zgodnie z planem rozwoju szkoły.
Wzbogacając swoją wiedzę, umiejętności oraz własny warsztat pracy brałam udział w szkoleniach w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli. Poruszały one problematykę: 1. „ Podejmowanie działań w stosunku do dzieci z zaburzonym zachowaniem” – 04.01.2007r.
2. „ Zaburzenia zachowań uczniów cz.2”- 26.03.2007r.
3. „Wykorzystanie wyników po szkole podstawowej dla poprawy efektywności kształcenia” – 09.10.2007r.
4. „ Jak uczyć uczniów uczenia się” – 12.12.2007r.
5. „Tworzenie indywidualnych projektów przez nauczycieli i dyrektorów szkół, finansowanych w ramach funduszy strukturalnych” – 14.01.2008r.
6. „ Jak pracować z uczniem zdolnym” – 17.03.2008r.
7. „Obsługa i praca z tablicą multimedialną” – 16.10.2008r.
8. „Zasady bezpieczeństwa w szkole, podczas wycieczek, rajdów oraz imprez szkolnych” – 19.01.2009r.
9. „Jak oceniając wspierać uczenie się uczniów” – 07.05.2009r. 10. „Wdrażanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół” – maj 2009r.
Efektem tych spotkań jest szersza współpraca między nauczycielami, lepsze zrozumienie uczniów, ich cech charakteru i postępowania oraz dokładna analiza swoich wiadomości i umiejętności.
3. Udział w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego.
Uczestniczyłam w następujących formach doskonalenia zawodowego:
1. Planowanie i wdrażanie programów edukacyjnych – kurs zorganizowany przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. ( październik 2006 rok) 2. 40 –godzinny warsztat przygotowujący do realizacji programu zajęć wychowawczo- profilaktycznych „Spójrz inaczej” w klasach I- III szkoły podstawowej zorganizowany przez Ośrodek Szkolenia Nauczycieli w Starachowicach. ( listopad 2006 rok ) 3. Jak pracować z podręcznikiem, by w pełni wykorzystać go do rozwoju osobistego i społecznego ucznia- szkolenie zorganizowane przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Edukator” ( marzec 2007 rok) 4. Terapeutyczne i wychowawcze funkcje muzyki w pracy z dziećmi” szkolenie zorganizowane przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Edukator” ( marzec 2007 rok) 5. Muzyka uczy, bawi, relaksuje szkolenie zorganizowane przez wydawnictwo MAC Kielce ( luty 2008 rok ) 6. Mandala i jej zastosowanie w edukacji początkowej- warsztaty zorganizowane przez wydawnictwo WIR Kraków ( marzec 2008 rok)
7. Dokumentowanie awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i przygotowanie się do wystąpienia przed komisją kwalifikacyjną- kurs zorganizowany przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach ( październik 2008 rok)
8. Konferencja rekrutacyjna na Wszechnicy Świętokrzyskiej na temat „Pierwsze uczniowskie doświadczenia – drogą do wiedzy”
9. Gry i zabawy w oparciu o pedagogikę zabawy czyli z zabawą i bajką w świecie małego dziecka”- kurs zorganizowany przez firmę Nowa Szkoła Łódź ( listopad 2008 rok)
10. Warsztaty metodyczne „Origami – baja w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej” zorganizowane przez Pracownię Pedagogiczną Poznań ( marzec 2009 rok)
11. „Czym skorupka za młodu…czyli jak wyzwalać potencjał umysłowy uczniów w obszarze edukacji przyrodniczej” ,( kwiecień 2009 rok ), zorganizowane przez wydawnictwo Nowa Era 12. „Pedagogika cyrku, czyli jak zorganizować ciekawe zajęcia” – kurs zorganizowany przez SOR – MAN EDUKACJA Łódź ( maj 2009r.)
Odbyte przeze mnie kursy, szkolenia, warsztaty przyczyniły się w większym lub mniejszym stopniu do podniesienia mojej wiedzy i umiejętności. W przeważającej większości wykorzystałam zdobytą wiedzę w praktyce zawodowej, często dzięki kursom powstały nowe plany, programy czy ciekawe zajęcia, prowadzone nowymi metodami, aktywizującymi dzieci. Ukończone przeze mnie formy doskonalenia były zawsze owocne w wymianę doświadczeń z nauczycielami z innych szkół. Szkolenia te przyczyniły się do podniesienia poziomu pracy mojej i szkoły. Wpłynęły na promocję szkoły w środowisku, a przez to na podniesienie prestiżu szkoły posiadającej nauczycieli rozwijających się zawodowo.
4. Diagnozowanie rozwoju uczniów i opracowanie wskazań edukacyjnych , wspomagających rozwój potencjalnych możliwości uczniów.
W kwietniu 2008r uczniowie mojej klasy pisali Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty przygotowany przez „Gazetę” i Wydawnictwo Pedagogiczne „Operon”. Celem sprawdzianu była ocena poziomu osiągnięć trzecioklasistów w zakresie pięciu obszarów umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji oraz wykorzystania wiedzy w praktyce. Po analizie wyników okazało się , że :
- najwyższy poziom umiejętności - 6 uczniów
- bardzo wysoki poziom- 2 uczniów
- wysoki poziom – 4 uczniów
- wyżej średni poziom – 1 uczeń
- średni – 2 uczniów
- niski – 1 uczeń
Ogółem na 100% klasa osiągnęła wysoki wynik 85%.
Opracowałam również arkusze obserwacji osiągnięć edukacyjnych uczniów.
W październiku2008 r. przeprowadziłam diagnozę uczniów klasy pierwszej poprzez test badający poziom analizy i syntezy słuchowej uczniów oraz badanie ogólnego poziomu rozwoju poprzez rysunek człowieka. W styczniu sprawdziłam również technikę i tempo czytania standardowym jednominutowym testem J. Konopnickiego , a w lutym - tempo pisania testem E. Grzegorzewskiej. Powtórny test tempa pisania uczniów przeprowadziłam w kwietniu, natomiast tempo czytania w maju. W maju 2009 roku przeprowadziłam również Sprawdzian Kompetencji Pierwszoklasisty. Najwięcej problemów sprawiło uczniom zadanie, sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem. Z pozostałymi zadaniami dzieci poradziły sobie bez większych trudności. Średnia klasy 86 %. W drugiej klasie zwrócę szczególną uwagę na umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem.
Efektem diagnozowania uczniów jest rzetelna informacja o tym, jakie są mocne i słabe strony ucznia, a więc co już umie, a nad czym musi popracować. Uczeń przyzwyczaja się do samodzielnej pracy i samodzielnego myślenia. Dla rodziców natomiast jest to jasna i czytelna instrukcja do pracy z dzieckiem. Wstępna diagnoza pozwoliła mi dokonać oceny nowych uczniów oraz wyłonić grupę dzieci z trudnościami. Dzieci te zakwalifikowałam na zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze. Jednominutowy test J. Konopnickiego sprawdził w jakim stopniu dzieci poczyniły postępy w czytaniu. Natomiast test E. Grzegorzewskiej przedstawił tempo pisania uczniów.
5. Stosowanie w pracy z uczniami metod aktywizujących.
Najczęściej w swojej pracy dydaktyczno- wychowawczej wykorzystuję techniki integracyjne , które wywodzą się z pedagogiki zabawy. Metodą zabawową jest również „Burza mózgów”, którą stosowałam w trakcie zajęć o przyjaźni. Dzieci podawały wyrazy, które kojarzą się z przyjacielem oraz układały przepis na dobrego kolegę. Metoda ta sprawdziła się też w czasie zajęć z edukacji środowiskowej, gdy określaliśmy co to jest „las”, „rośliny” „przyroda”. Poznając las dzieci pracowały również metodą projektów – kwiecień 2008r. Ewaluacją projektu oprócz albumu o lesie było wystawienie bajki ekologicznej „Królewna Śnieżka” w Dniu Ziemi, na uroczystej akademii dla klas młodszych. Metodą projektu pracowaliśmy też w kwietniu 2009roku z obecną klasą pierwszą na temat „Żyj z przyrodą w zgodzie”. Ewaluacja odbyła się na apelu szkolnym, w którym dzieci zaprezentowały hasła ekologiczne , piosenki i piękne plakaty o ochronie Ziemi i środowiska, w którym żyjemy. Technikę dramy wykorzystuję często podczas zajęć „Spójrz inaczej”. Uczniowie improwizują różne scenki z codziennego życia i pokazują jednocześnie jak postąpić, zareagować właściwie w różnych, trudnych sytuacjach. Coraz częściej na zajęciach lekcyjnych odwołuję się do metodyki zuchowej. Nic tak nie poprawia humoru jak pląs, czy piosenka, albo krótka zabawa ruchowa. Stosowana często na zajęciach praca w grupach może być np. pracą w szóstkach.
Stosowanie metod aktywnych zwiększa u uczniów aktywność, rozwija myślenie, integruje grupę w czasie wspólnej pracy czy zabawy, rozwija dzieci intelektualnie i emocjonalnie. Uczeń samodzielnie dochodzi do wiedzy a przez to lepiej ją zapamiętuje i utrwala. Dzięki metodom aktywnym udało mi się lepiej poznać dzieci, ich osobowość, słownictwo, miejsce w grupie, a także uwzględnić indywidualne zainteresowania. Dzięki metodzie projektu uczniowie korzystali z różnorodnych źródeł informacji, uczyli się sposobów zapisywania i prezentowania zebranych materiałów, samooceny, obiektywnego oceniania innych, współdziałania w grupie, odpowiedzialności. Zastosowanie metod aktywizujących znacznie podniosło atrakcyjność zajęć, przez co dzieci chętniej w nich uczestniczyły.
6. Organizowanie imprez szkolnych, turystyczno-rekreacyjnych, środowiskowych i kulturalnych.
Zorganizowałam w czasie stażu następujące imprezy:
1.„Święto Pieczonego Ziemniaka” - ognisko klasowe – wrzesień 2006r, 2007r. 2. „Zielony tydzień” : „Walka z Królem Śmieciem” – przedstawienie dla kl. O – III oraz happening uliczny z okazji tygodnia o segregowaniu odpadów - październik 2006. 3. Wigilia klasowa – grudzień 2006r. 4. Uroczyste spotkanie z babciami i dziadkami z okazji ich Święta – luty 2006r, styczeń 2009r. 5. Wycieczka do Krakowa – maj 2007 r. i do Kapkaz – maj 2009 r. 6. Zajęcia dydaktyczne w „Leśnej Klasie” na temat flory i fauny okolicznych kompleksów leśnych; ognisko integracyjne – czerwiec2008r. 7. Rajdy zuchowe – wrzesień 2007r. maj 2008r.
Organizowanie imprez środowiskowych i uroczystości szkolnych ukształtowało pozytywny wizerunek placówki, promowało osiągnięcia dzieci, aktywizowało rodziców. Występy uczniów przed publicznością wpłynęły na zintegrow...
olenka-1979