Obserwacja ucznia.docx

(14 KB) Pobierz

Ilona Suszczyńska III MF

 

Obserwacja ucznia

 

 

Imię i Nazwisko ucznia: Michał Szpakowicz

Klasa: VI „c”

Wiek: 13 lat

Wychowawca: Danuta Kopała

 

 

                            Michał jest uczniem szkoły podstawowej przy ulicy Kołobrzeskiej, którego obserwowałam na lekcjach matematyki. Jest najstarszym z rodzeństwa. Ma młodsza siostrę w wieku 11 lat. Michał mieszka w jedno-rodzinnym domu w Olsztynie. Ma on własny pokój, który jest wytworem jego marzeń. Zarówno jego pokój, jak i dom są miejscami, w których czuje się dobrze i bezpiecznie oraz do których zawsze z chęcią wraca.

                            Oboje rodzice Michała pracują. Jego mama wykonuje pracę biurową na Wydziale Nauk o Żywności i pracuje 8 godzin dziennie, natomiast tata Michała ma własną firmę wykonującą prace budowlane i wykończeniowe, dlatego wiele godzin spędza poza domem. Mimo pełnego obowiązków życia rodzice Michała znajdują czas dla niego jak i dla jego młodszej siostry. Obydwoje wnoszą wkład w wychowanie i edukację dzieci, pomagając im w nauce oraz uczestnicząc w ich życiu prywatnym i szkolnym. Mama Michała pomaga mu w przedmiotach ścisłych, a jego tata w przedmiotach humanistycznych. Dodatkowo pan Szpakowicz chodzi na wywiadówki Michała. Z obydwojgiem rodziców Michał ma bardzo dobry kontakt, ale to jego mama jest osobą, której się zwierza i która daje mu rady.

                            Ulubionymi przedmiotami Michała są przyroda i historia. Jest bardziej ukierunkowany na przedmioty humanistyczne, mimo to nie czyta lektur, bo uważa, że są nudne i w tym samym czasie może przeczytać coś interesującego (jako przykład podał biografię Matki Teresy z Kalkuty). Nie ma przedmiotów, których by nie lubił, a jedyni takie, które go mało ciekawią bądź nie do końca może zrozumieć ich treść. Jednym z takich przedmiotów jest matematyka- lubi ten przedmiot, nie mniej niektóre działy sprawiają mu pewne trudności. Żeby je pokonać pracuję w domu wykonując prace domowe, ewentualnie rozwiązując dodatkowe zadania (do takich decyzji „nieznacznie” nakłania go mama lub tata).

                            W klasie Michał są osoby, które lubi mniej lub bardziej, ale nie ma osób, których nie lubi bądź, z którymi kłuci się (była jedna taka osoba, która naśmiewała się z niego, ale zaprzestała tego i teraz ich kontakty są już „bardziej pokojowe”, jak określił to Michał). Z wieloma kolegami z klasy Michał utrzymuje bliższe kontakty- to z nimi spotyka się po lekcjach, żeby pograć w piłkę nożną, jeździć rowerem bądź pograć w gry komputerowe (walki, strzelaniny), którymi się interesuje. To nie są jedyne zainteresowania Michała- w domu ma zwierzęta: szynszyla i kota. W związku z posiadaniem zwierząt, Michał musi dopełniać pewnych obowiązków: karmi i poi je oraz zmienia im ściółkę. To nie są jedyne jego domowe obowiązki- Michał dba o porządek w swoim pokoju i czasem, z władnej woli, myje naczynia. Poza tym, jeśli tylko potrafi, pomaga swojej młodszej siostrze w odrabianiu prac domowych i w nauce. Poza domowymi Michał ma także dodatkowe obowiązki szkolne: uczestniczy w przedstawieniach szkolnych, konkursach i robi gazetki tematyczne w klasach i chodzi na dodatkowe lekcje angielskiego.

                            Michał zapytany o najbliższą przyszłość odpowiedział, że zależy mu, żeby dostać się do dobrego gimnazjum, skończyć je, a w przyszłości dostać się na studia prawnicze i zostać prawnikiem tak, jak jego ojciec wcześniej.

                            Zapytany o idola bądź osobę, którą chciałby naśladować, wymienia Jana Pawła II i swoją babcię Czesię. Jeśli chodzi o babcię, nie potrafi powiedzieć, dlaczego chciałby ją naśladować, ale podejrzewa, że odeszła za szybko i pamięta o niej tylko najlepsze rzeczy (bardzo dojrzałe stwierdzenie, jak na 12-letnią osobę).

                            W klasie do matematyki Michał siedzi w piątej ławce, w rzędzie od okna. Po wejściu do klasy szybko wypakowuje podręczniki i siada do ławki, rozmawiając tylko z kolegą siedzącym obok. Zaraz po rozpoczęciu zajęć Michał jest zawsze skupiony na lekcji aktywnie w niej uczestniczy- wykonuje zadania w zeszycie i zgłasza się do tablicy. Spokojnie zgłasza się, nie wyrywając się przy tym. Po zrobieniu zadania na tablicy spokojnie wraca do ławki i kontynuuje prace w zeszycie. Dopóki jest zauważany jego aktywność nie zmienia się. Michał jest osoba, którą łatwo jest zniechęcić- jeśli przez dłuższy czas pozostaje niezauważony przez nauczyciela, to przestaje się zgłaszać. Nie wpływa to jednak jego na pracę w zeszycie- do końca lekcji sumiennie pracuje, przerywając tylko po to, by pomóc koledze z ławki, po czym wraca do obowiązków.

                            Michał jest osobą bardzo sympatyczną, koleżeńską, ale i stonowaną. Jak na osobą 13-letnią jest bardzo dojrzały (plany na przyszłość, przemyślenia).  Moją prośbę o udzielenie wywiadu potraktował bardzo poważnie i starał się udzielić wyczerpujących odpowiedzi, a nawet wspominał o rzeczach, o które nie wypadało mi pytać (zmarła babcia). Jest osobą otwartą, bardzo pozytywnie nastawioną do ludzi, mającą oczekiwania i marzenia. Nie ma problemów w nauce i chętnie pomaga kolegom. Wie jak ma wyglądać jego przyszłość i dąży do spełnienia obecnych marzeń i planów.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin