SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Osoba prowadząca: Agnieszka Bok
Data: 17.12.2009r.
Grupa wiekowa: 5-latki
Temat kompleksowy: Nadchodzą święta
Temat dnia: Kolorowa choinka
Cele operacyjne: dziecko:
- słucha wiersza,
- przelicza oraz segreguje ozdoby choinkowe ze względu na kolor i kształt,
- wykonuje działania matematyczne w zakresie liczby 6,
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
- dzieli wyrazy na sylaby,
- wykonuje ozdobę choinkową – serduszko andersowskie.
Metody:
- oparte na aktywności dziecka: słuchanie, swobodna wypowiedź, przeliczanie, klasyfikowanie, dzielenie na sylaby, aktywność ruchowa, praktyczne działanie (wycinanie i składanie na zasadzie przeplatanki ozdoby na choinkę)
- oparte na aktywności nauczyciela: czytanie wiersza, zadawanie pytań, pogadanka, nadzór, pokaz, instruktaż, pochwała.
Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: wiersz G. Koby „Bombki”, powycinane bombki różnych kształtów i kolorów, duża kostka do gry, piosenka „Świeci gwiazdka”, emblematy do zabawy „Choinkowe ozdoby” (aniołek, bombka, gwiazda, łańcuchy, światełka), kolorowy papier, nożyczki, płyta z nagraniem kolęd.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie
Witam wszystkich, którzy:
- nie mogą doczekać się świąt Bożego Narodzenia,
- chcieliby, aby święta były białe,
- potrafią pięknie śpiewać kolędy,
- lubią dostawać gwiazdkowe prezenty.
Osoby, które czują się powitane machają do nauczycielki rączką.
2. Zabawa w „Miłe powitanie”
Każdy kolejno wchodzi do koła i mówi „Witam Was”, wykonując przy tym wybrany przez siebie gest, np. podaje dzieciom rękę, wykonuje piękny ukłon, itp.
3. Słuchanie wiersza G. Koby „Bombki” oraz rozmowa nt. jego treści.
4. Zabawa dydaktyczna „Kolorowe bombki”
- oglądanie przygotowanych przez nauczyciela bombek – określanie ich kształtów i kolorów;
- tworzenie zbiorów ze względu na kształt lub kolor, przeliczanie ich;
- układanie bombek tego samego kształtu według wielkości.
5. Zabawa dydaktyczna „Policz do 6”
Liczmanami w zabawie będą szablony kolorowych bombek. Dzieci rzucają kostką. Liczba wyrzuconych oczek wraz z bombkami ma dać 6.
6. Zabawa ruchowa „Świeci gwiazdka”
Dzieci ustawione na obwodzie koła. Nauczyciel śpiewa piosenkę, inscenizując do niej ruch, a następnie włącza do zabawy dzieci.
1. Świeci gwiazdka, jedna, druga - ręce uniesione do góry, trzepot
Główką kręci, oczkiem mruga - przechylają głowę na boki, „mruganie”-
zasłaniają rękami oczy
Wszystkie gwiazdki zaświeciły - zataczają rękami koła, przebierają drobno palcami
Wszystkie razem zatańczyły - ręce na biodrach, półobrót w prawo i lewo
2. Chodź, gwiazdeczko, chodź, gwiazdeczko - przywołują gestem
zabawimy się w kółeczko - obracają się z rękami na biodrach
Chodź, gwiazdeczko, chodź, gwiazdeczko - j.w.
zabawimy się w kółeczko - j.w.
3. Krążą w kółko gwiazdki obie - dobierają się w pary i kręcą w kółko
Czasem nóżką tupną sobie - przystają i tupią nogą
Czasem główką pokiwają - j.w.
I mrugają, wciąż mrugają - j.w.
7. Rozmowa na temat „Czym możemy przyozdobić choinkę?”
8. Dzielenie nazw ozdób na sylaby: łańcuch, bombki, gwiazdki, lampki, aniołek.
9. Zabawa ruchowa „Choinkowe ozdoby”
Zabawa przebiega na wzór „Sałatki owocowej”. Rozdajemy dzieciom emblematy wymienionych ozdób choinkowych i mówimy np. miejscami zamieniają się dzieci, które są bombkami, itd. Gdy padnie hasło: „przystrojona choinka” – wszystkie osoby zmieniają swoje miejsce.
10. Wykonywanie ozdób choinkowych przy melodii kolęd
Dzieci wykonują serduszka andersowskie. Wybierają dwa zaokrąglone z jednej strony paski kolorowego papieru, każdy musi być innego koloru. Nacinają je w czterech miejscach, a następnie na zasadzie przeplatanki z powstałych pasków tworzą serduszko-szachownicę.
mariadylo