wykorzystanie.pdf

(143 KB) Pobierz
kwartalnik2.qxd
dr Monika Sajkowska
Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW
Fundacja Dzieci Niczyje
Wykorzystywanie seksualne dzieci
Ustalenia terminologiczne, skala zjawiska,
oblicza problemu społecznego
Szacunki dotyczące skali wykorzystywania seksualnego dzieci zależą od sposobu
definiowania tego zjawiska oraz od stosowanych metod pomiaru. W artykule omówione
zostały terminologiczne i definicyjne różnice dotyczące problemu wykorzystywania
seksualnego dzieci, w ujęciach różnych gremiów eksperckich oraz badaczy zjawiska.
Przedstawione zostały również dwie główne kategorie metod badawczych wykorzystywanych
do oceny zakresu problemu – szacowanie liczby przypadków wykorzystywania seksualnego
dzieci w skali roku (incidence) i badania retrospektywne.
Wykorzystywanie seksualne dzieci jako
zjawisko, które dopiero niedawno stało
się w Polsce przedmiotem zainteresowania
praktyków, teoretyków i opinii społecznej,
wymaga uporządkowania kwestii termi-
nologicznych, opisu i diagnozy. Zadania
takie przysparzają jednak wiele trudności
zarówno ze względu na krótką obecność
problemu wykorzystywania seksualnego
w dyskursie publicznym w naszym kraju,
jak i z uwagi na dylematy i ograniczenia
wynikające z charakteru samego zjawiska.
Brak standardów definiowania wy-
korzystywania seksualnego dzieci oraz
trudności związane ze skonstruowaniem
wyczerpującej definicji wynikają z różnic
granic definicyjnych zjawiska w zależności
od tego, czy analizujemy je z perspektywy
norm obyczajowych czy też norm praw-
nych, czy wreszcie bierzemy pod uwagę
doświadczenia praktyków oraz potoczne
– często rozbieżne i nieprecyzyjne – konota-
cje pojęcia wykorzystywanie seksualne dzieci .
Trudności z odpowiedzią na pytanie
o skalę zjawiska wykorzystywania sek-
sualnego dzieci są dwojakiego rodzaju.
Po pierwsze, wynikają z braku lub nie-
doskonałości danych, na bazie których
1
7158765.006.png
Sajkowska / Wykorzystywanie seksualne dzieci
dokonuje się szacunków jego rozmiarów.
Po drugie zaś, drażliwość problemu za-
równo dla ofiar, jak i sprawców sprawia,
że każdy sposób jego rejestracji lub retro-
spektywnej diagnozy napotyka barierę
wstydu, wyparcia z pamięci, strachu czy
obawy o brak społecznej akceptacji. Tym
samym więc ciemna liczba jest w przypad-
ku wykorzystywania seksualnego dzieci
wyjątkowo wysoka.
Wymienione wyżej ograniczenia sys-
tematycznej i trafnie opisującej rzeczy-
wistość prezentacji zjawiska wykorzy-
stywania seksualnego dzieci zdecydo-
wały o konstrukcji i treści tego artykułu.
Zostaną w nim przedstawione trzy różne,
choć mocno ze sobą związane, aspekty
problemu:
1. Trudności definicyjne – różnice per-
spektyw i spory wokół znaczenia poję-
cia wykorzystywanie seksualne dzieci .
2. Rozmiary zjawiska wykorzystywania
seksualnego dzieci – źródła danych i ich
ograniczenia, pułapki interpretacji.
3. Wykorzystywanie seksualne dzieci jako
problem społeczny – determinanty
ujawnienia i legitymizacji problemu.
1. Definicje wykorzystywania seksualnego dzieci
W literaturze przedmiotu dotyczącej
problemu włączania dzieci w aktywność
seksualną osób dorosłych używana jest
różna terminologia: wykorzystywanie sek-
sualne, nadużycie seksualne, molestowa-
nie seksualne, pedofilia . Terminy te stoso-
wane są zamiennie bądź używający ich
autorzy proponują, czasem kontrower-
syjne, rozróżnienia definicyjne dotyczące
niektórych z pojęć 1 . W literaturze anglo-
języcznej stosowana terminologia zależy
od aspektu zainteresowania autora – ter-
min child sexual abuse używany jest na
określenie zjawiska, gdy przedmiotem
zainteresowania jest dziecko jako ofiara
wykorzystywania seksualnego, natomiast
w badaniach sprawców problem zazwy-
czaj określa się jako child molesting bądź
pedophilia (Araji, Finkelhor 1986). W tym
artykule w odniesieniu do omawianego
zjawiska będę używała pojęcia wykorzysty-
wanie seksualne dzieci traktowanego jako
odpowiednik child sexual abuse w języku
angielskim. Termin pedofilia będzie tu sto-
sowany jako określenie szeroko rozumia-
nych zachowań tych sprawców seksual-
nego wykorzystywania dziecka, dla któ-
rych dziecko jest preferencyjnym obiektem
zaspokajania potrzeb seksualnych (Myers
1997; Czernikiewicz, Pawlak-Jordan 1998).
Podjęcie określonych decyzji dotyczą-
cych stosowanej terminologii nie rozwią-
zuje, co oczywiste, dylematów związanych
z rekonstrukcją treści definicji używanych
pojęć. Brak standardów w definiowaniu
różnych form krzywdzenia dzieci często
jest uznawany za znaczący czynnik hamu-
jących rozwój badań, rejestracji i praktyki
(National Research Council 1993). Reflek-
sja taka w dużej mierze dotyczy również
wykorzystywania seksualnego uznawane-
go za jedną z form krzywdzenia dziecka.
Ustalenia definicyjne dotyczące wykorzy-
stywania seksualnego dzieci ułatwia fakt,
iż niemal we wszystkich krajach ta forma
krzywdzenia dziecka jest penalizowana
przez prawo i tym samym regulacje praw-
ne pomagają wyznaczać zasadnicze ramy
1 I tak, na przykład A. Krawulska-Ptaszyńska i D. Rosiński proponują stosowanie terminu nadużycie seksualne
dziecka w przypadkach kazirodczych kontaktów seksualnych pomiędzy dzieckiem a członkami jego rodziny,
natomiast seksualne napastowanie lub molestowanie rezerwują na określenie relacji seksualnych dziecka z osobą
obcą (Krawulska-Ptaszyńska, Rosiński 1997)
2
7158765.007.png 7158765.008.png
Sajkowska / Wykorzystywanie seksualne dzieci
definicyjne pojęcia. Na ogół jednoznacznie
określają one minimalny wiek, powyżej
którego dziecko może, bez konsekwen-
cji prawnych, być partnerem seksualnym
innej osoby. Zdarza się, iż ustawodawcy
czeń, w przypadku wykorzystywania sek-
sualnego litera prawa dostarcza czytelnego
kryterium definiowania zjawiska w znacz-
nie większej mierze niż w przypadku in-
nych form krzywdzenia i zaniedbywania
Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której
nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie
jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest nie-
zgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystywa-
niem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi pomiędzy dzieckiem
a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź sto-
pień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Celem takiej aktywności jest za-
spokojenie potrzeb innej osoby. Aktywności taka może dotyczyć:
1) namawiania lub zmuszania dziecka do angażowania się w prawnie zabronione czyn-
ności seksualne;
2) wykorzystywanie dziecka do prostytucji lub innych prawnie zakazanych praktyk o cha-
rakterze seksualnym;
3) wykorzystywanie dziecka do produkcji materiałów lub przedstawień o charakterze
pornograficznym.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)
bardzo precyzyjnie definiują wykorzysty-
wanie seksualne dzieci, wyliczając praw-
nie zakazane czynności oraz ich okolicz-
ności. Przykładem takiej operacjonalizacji
pojęć w przepisach prawnych jest kodeks
karny obowiązujący w stanie Kalifornia 2
(Larson, Terman, Gomby, Quinn, Behrman
1994). Inne kodeksy, w tym kodeks polski
(zobacz artykuł M. Filara w tym wydaniu
kwartalnika), nie specyfikują jednak kon-
kretnych zachowań uznawanych za formy
wykorzystywania seksualnego, ogranicza-
jąc się do wskazania na czynności lub kon-
takty seksualne z dzieckiem jako aktywno-
ści prawnie zakazane. Poza tym regulacje
prawne nie zawsze obejmują pełen zakres
zachowań, które ze względu na swój sek-
sualny charakter mogą mieć traumatyczny
wpływ na dziecko. Pomimo tych ograni-
dziecka. Podział definicji wykorzystywania
seksualnego dzieci na definicje prawne
i pozaprawne nie jest jednak kluczem do
rekonstrukcji specyficznych dla danego
rodzaju definicji znaczeń przypisywanych
temu pojęciu. Oba rodzaje definicji mają
bowiem znaczącą część wspólną, są for-
mułowane na bazie systemu wartości
obowiązującego w danym społeczeństwie,
w obu też zdarza się używanie pojęć nie-
jednoznacznych i niezoperacjonalizowa-
nych – nie są wymienione zachowania lub
stany, które są desygnatami danego pojęcia.
Definicje wykorzystywania seksualnego
dzieci konstruowane są dla różnych po-
trzeb. Ustalają je gremia ekspertów wy-
znaczających politykę społeczną, ustawo-
dawcy, badacze, psychologowie i lekarze.
Są one potrzebne, by określić specyfikę
2 Kodeks karny stanu Kalifornia Sekcja 11165.1 definiuje wykorzystywanie seksualne dziecka ( child sexual
abuse ), którym jest – zgodnie z tym kodeksem – osoba poniżej 18. roku życia, jako: każdą penetrację vaginy lub odbytu
dziecka przez penis, każdy kontakt seksualny genitaliów lub odbytu osoby z językiem lub ustami innej osoby,
każde wtargnięcie w genitalia lub odbyt przy użyciu różnych obiektów (z wyłączeniem niezbędnych czynności
medycznych), intencjonalne dotykanie genitaliów lub innych intymnych części ciała (piersi, okolice genitaliów,
pachwiny, pośladki) lub ubrania okrywającego te części ciała dziecka lub sprawcy przez dziecko w celu uzyskania
seksualnego podniecenia (przepis specyfikuje sytuacje, których to nie dotyczy, jak: pełnienie czynności opiekuńczych
lub medycznych, wyrażanie emocji i uczuć), intencjonalna masturbacja w obecności dziecka.
3
7158765.009.png 7158765.001.png
Sajkowska / Wykorzystywanie seksualne dzieci
zachowań i sytuacji określanych pojęciem
wykorzystywanie seksualne dziecka, nada-
jąc tym samym temu pojęciu intersubiek-
tywne znaczenie, a także po to, by zopera-
w którym zamieszczono definicję, oraz,
co się z tym wiąże, powszechność odwo-
ływania się do wybranych definicji w li-
teraturze i innych przekazach dotyczą-
Za dziecko seksualnie wykorzystywane uznać można każdą jednostkę w wieku bez-
względnej ochrony, jeśli osoba dojrzała seksualnie, czy to przez świadome działanie, czy też
przez zaniedbywanie swoich społecznych obowiązków lub obowiązków wynikających ze
specyficznej odpowiedzialności za dziecko, dopuszcza się zaangażowania dziecka w jaką-
kolwiek aktywność natury seksualnej, której intencją jest zaspokojenie osoby dorosłej.
Standing Committe on Sexually Abused Children (SCSAC),
Wielka Brytania
cjonalizować zjawisko wykorzystywania
seksualnego w celu jego pomiaru bądź kla-
syfikacji diagnostycznej. Rozważając pro-
blem definiowania wykorzystywania sek-
sualnego dzieci, warto zastanowić się nie
tylko nad definicjami nominalnie przypi-
sywanymi temu pojęciu przez teoretyków
i praktyków, ale również nad społecznie
podzielanymi znaczeniami jemu przypi-
sywanymi przez różne segmenty opinii
społecznej bądź media. Jak z perspektywy
tych różnych rodzajów definicji zrekon-
struować można treść pojęcia wykorzy-
stywanie seksualne dzieci?
cych problematyki krzywdzenia dzieci.
Są to definicje wykorzystywania seksual-
nego dzieci proponowane przez Świato-
wą Organizację Zdrowia (WHO), Brytyj-
ski Komitet ds. Wykorzystywania Seksu-
alnego Dzieci (SCSAC), zawarte w ame-
rykańskiej, federalnej Ustawie nt. Profi-
laktyki i Przeciwdziałania Krzywdzeniu
Dzieci ( Child Abuse Prevention an d Treat-
ment Act – CAPTA) oraz definicje Davida
Finkelhora i Kathleen Faller.
Definiowanie terminu wykorzystywanie
seksualne dziecka wymaga ustaleń doty-
czących dwóch zasadniczych wymiarów
Wykorzystywanie seksualne dziecka to niewłaściwe zachowanie seksualne z udziałem
dziecka takie jak: dotykanie genitaliów dziecka i doprowadzanie do dotykania przez dziec-
ko genitaliów innej osoby, stosunek seksualny z dzieckiem, kazirodztwo, gwałt, sodomia,
ekshibicjonizm i komercyjna eksploatacja dziecka. Zachowania takie uznawane są za wy-
korzystywanie seksualne dziecka jedynie wtedy, gdy sprawcą jest osoba odpowiedzialna za
opiekę nad dzieckiem bądź spokrewniona z dzieckiem.
Child Abuse Prevention and Treatment Act (CAPTA), USA
Przedstawiona w tym artykule rekon-
strukcja treści przypisywanej pojęciu
wykorzystywanie seksualne dzieci bazuje
na analizie wielu definicji formułowanych
przez różne gremia oraz zawartych w lite-
raturze przedmiotu. Formułowane wnio-
ski, choć w dużej mierze uniwersalne,
obrazować będzie odwołanie się do kilku
przedstawionych tu definicji. Ich wyboru
dokonano ze względu na autorytet autora
(instytucji lub badacza), rangę dokumentu,
definicji: (1) rodzajów aktywności sek-
sualnej, w którą włączane jest dziecko,
oraz (2) warunków decydujących o tym,
że aktywności te uznane zostaną za
krzywdzenie dziecka (Finkelhor 1994).
Funkcjonujące definicje, zarówno praw-
ne, badawcze, jak i te, które stanowią po-
stawę klasyfikowania zjawiska przez
praktyków, w różnej mierze spełniają wy-
móg ustalenia treści wymienionych wyżej
wymiarów.
4
7158765.002.png 7158765.003.png
Sajkowska / Wykorzystywanie seksualne dzieci
Definicje ogólne koncentrują się głów-
nie na wyspecyfikowaniu warunków de-
cydujących o uznaniu pewnej kategorii
zachowań za wykorzystywanie seksualne
dziecka. Różnią się one liczbą i treścią
konstytuujących je elementów, co ma zna-
czące konsekwencje dla określenia zakre-
su zjawiska określonego terminem wyko-
rzystywanie seksualne dzieci .
powodują wykluczenia zachowań seksu-
alnych wobec dziecka poza ramy defini-
cyjne wykorzystywania seksualnego.
Sprawcą w relacjach seksualnych okre-
ślanych jako wykorzystywanie seksualne
jest, na mocy większości definicji, osoba,
która ma przewagę nad dzieckiem. W ana-
lizowanych definicjach przewaga ta doty-
czy wieku, stopnia rozwoju oraz wynika
z relacji pomiędzy sprawcą a dzieckiem.
Relacje władzy, sprawowania opieki, po-
krewieństwa między sprawcą a dzieckiem
decydują o uznaniu kontaktów seksual-
nych pomiędzy nimi za wykorzystywanie
seksualne niezależnie od tego, czy dziecko
wyraża zgodę na takie kontakty czy też nie.
Na ogół sprawca jest określany jako osoba
aktywnie działająca w celu zaspokajania
swoich potrzeb. Jednak charakter tych po-
Dziecko w kontekście wykorzystywania
seksualnego definiowane jest na ogół po-
przez odwołanie się do kryteriów praw-
nych. Z wykorzystywaniem seksualnym
mamy do czynienia, jeśli określone zacho-
wania dotyczą osoby „w wieku bezwzględ-
nej ochrony”, „nie mogącej wyrazić na nie
ważnej prawnie zgody”. Prawne definicje
formułowane w kodeksach karnych po-
szczególnych krajów precyzyjnie określają
Wykorzystywanie seksualne to każdy akt pomiędzy osobami o różnym stopniu rozwoju,
którego celem jest seksualna gratyfikacja osoby na wyższym stopniu rozwoju.
Faller 1988
granice wieku, poniżej którgo kontakty
o charakterze seksualnym uznawane są za
wykorzystywanie seksualne (patrz Regulacje
prawne na temat wieku.. w tym numerze
kwartalnika). Niektóre definicje podkreślają
takie elementy charakterystyki dziecka, jak:
niedojrzałość, niezdolność do rozumienia
sytuacji. Określenia te nie mają jednak
mocy dysjuntywnej, nie pojawiają się w de-
finicjach po to, by wyróżnić pewną kate-
gorię dzieci, którą charakteryzuje np. brak
zrozumienia seksualnego charakteru in-
terakcji z dorosłym, ale po to, by uzasadnić
zajmowanie się wykorzystywaniem sek-
sualnym dzieci jako negatywnie ocenianym
zjawiskiem. Definicje wykorzystywania
seksualnego dziecka, zarówno przytacza-
ne w tym artykule, jak i inne, jedynie wy-
jątkowo koncentrują się na określeniach
dotyczących dziecka. W zdecydowanej
większości definicji cechy, zachowania
dziecka, jego ewentualne inicjowanie bądź
przyzwolenie na aktywności seksualne nie
trzeb zazwyczaj nie jest precyzowany, nie
stanowi więc ważnego kryterium defini-
cyjnego. Zdarza się jednak, iż autor defini-
cji podkreśla (np. Faller 1988), że właśnie
seksualny charakter gratyfikacji poszuki-
wanych przez sprawcę w akcie wykorzy-
stania seksualnego decyduje o wyróżnie-
niu wykorzystywania spośród innych in-
terakcji pomiędzy dzieckiem a sprawcą.
Niektóre z definicji rozszerzają odpowie-
dzialność za wykorzystywanie seksualne
dziecka na osoby, które przez zaniecha-
nie nadzoru i opieki nad dzieckiem bądź
brak reakcji na zagrażające mu sytu-
acje dopuściły do zaangażowania dziecka
w kontakty seksualne. W tym znaczeniu
sprawcą wykorzystywania dziecka będzie
również np. matka godząca się na kon-
takty seksualne swojego partnera z córką.
W myśl definicji CAPTA za wykorzysty-
wanie seksualne uznawane są jedynie rela-
cje o charakterze seksualnym dziecka z ro-
dzicem, krewnym bądź opiekunem dziecka.
5
7158765.004.png 7158765.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin