E Mikroekonomia, Telep Kandefer.pdf

(159 KB) Pobierz
Microsoft Word - mikroekonomia www
Przedmiot:  MIKROEKONOMIA  
Katedra:  Ekonomii  
Opracowanie:  dr hab. Jerzy Telep, dr Krzysztof Kandefer  
 
Temat:   Konkurencja monopolistyczna  
Zagadnienia:        
założenia modelu konkurencji monopolistycznej 
równowaga w krótkim okresie 
równowaga w długim okresie 
porówanianie konkurencji monopolistycznej z konkurencją doskonałą 
 
Konsulatacje:   dr hab. Jerzy Telep 
    dr Krzysztof Kandefer 
 
Literatura: 
1. Samuelson P.A., Nordhaus W.D.: Ekonomia 1, Ekonomia 2, PWN, Warszawa 2007. 
2. Begg D., Fischer S., Dornbusch: Mikroekonomia, PWN, Warszawa 2007 
3. Praca zbiorowa pod red. Romana Milewskiego: Elementarne zagadnienia ekonomii, wyd. 2, 
PWN, Warszawa 2005. 
4. Varian H.R.: Mikroekonomia, PWN, Warszawa 2005. 
5. Praca zbiorowa pod red. Romana Milewskiego: Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2007. 
6. Praca zbiorowa pod red. Romana Milewskiego: Podstawy ekonomii, ćwiczenia, zadania, 
problemy, PWN, Warszawa 2006. 
 
 
KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA 
Jest to taka struktura rynku, w której istnieje duże zróżnicowanie produktu oraz wiele 
elementów monopolistycznych i wiele elementów konkurencji doskonałej. 
Struktura ta jest monopolistyczna w tym sensie, że każda firma napotyka opadającą krzywą 
popytu na swój produkt, oznacza to, że firma posiada pewną siłę rynkową, ponieważ więcej 
ustala cenę swojego produktu niż akceptuje cenę rynkową. 
Struktura taka ma cechy konkurencji doskonałej w tym sesje, że musi konkurować z innymi o 
pozyskanie konsumentów, zarówno jeśli chodzi o cenę jak i rodzaj sprzedawanego produktu. 
Przykładem konkurencji monopolistycznej tzn. takiej struktury, która ma cechy i konkurencji i 
monopolu, jest branża, w której istnieje wiele firm wytwarzających podobne, ale nie 
identyczne produkty np. przemysł wyrobów bezalkoholowych.  
 
 
Porównanie różnych form konkurencji 
 
Rodzaj konkurencji 
Liczba producentów i 
stopień zróżnicowania 
produktów 
Przykłady rynków 
Stopień 
kontroli 
cen 
Metody konkurencji 
handlowej 
Konkurencja 
doskonała 
liczni producenci 
identyczne produkty
Niektóre rynki 
płodów rolnych 
(ziemniaki, pszenica, 
buraki), 
Układy scalone,  
Złoto, 
Akcje 
 
żaden 
Sprzedaż na 
zorganizowanym 
rynku lub na 
giełdach 
Konkurencja 
niedoskonała 
 
 
 
 
1. Konkurencja 
monopolistyczna 
liczni producenci lub 
sprzedawcy 
produkty 
zróżnicowane 
będące bliskimi 
substytutami 
 
Pasta do zębów, 
Podręczniki,  
Zeszyty, 
Długopisy, 
Handel detaliczny 
znaczący 
Konkurencja przy 
pomocy jakości, 
reklamy; ceny 
administrowane 
2. Oligopol 
      /Duopol/ 
nieliczni producenci
niewielkie 
zróżnicowanie 
produktów 
 
Rynek usług telefonii 
komórkowej i 
stacjonarnej, 
Przemysł 
samochodowy, 
Przemysł wyrobów 
tytoniowych, 
Rynek pasażerskich 
przewozów 
lotniczych, 
Rynek 
międzynarodowych 
firm kurierskich 
znaczący 
 
 
 
Monopol pełny 
jedyny producent 
jedyny produkt nie 
posiadający bliskich 
substytutów 
Niektóre usługi 
publiczne 
ogromny 
Reklama i tworzenie 
tzw. stosunków 
(układów) 
społecznych 
 
 
222846747.001.png 222846747.002.png
Założenia budowy konkurencji monopolistycznej 
produkty są bliskimi substytutami ale nie są identyczne i odznaczają się cechami, 
których nie posiadają inne produkty, a cechy te czynią je bardziej atrakcyjnymi dla 
większej liczby odbiorców. 
istnieje dość duża swoboda wchodzenia na rynek i opuszczania go. 
jest wielu sprzedających i kupujących. Liczba firm w konkurencji monopolistycznej 
jest dosyć duża ale nie aż tak duża jak w konkurencji doskonałej. Przyjmuje się, że 
każda firma w konkurencji monopolistycznej dostarcza od 1% do 10% całego 
zaopatrzenia rynku (może być od 10 do 100 firm). 
w ustalaniu cen i ilości towaru dostarczający na rynek sprzedający nie biorą zazwyczaj 
pod uwagę cen i ilości towarów dostarczanych przez konkurentów. 
istnieje doskonała informacja o rynku. 
 
Jest to taka struktura rynku przy której spełnione są jednocześnie wszystkie poniższe 
warunki: 
1. Stosunkowo duża liczba sprzedających i kupujących: 
_ mały udział w rynku pojedynczej firmy, 
_ ograniczony wpływ na cenę produktu, 
_ brak korzyści z kooperacji z innymi firmami. 
2. Zróżnicowanie produktów i istnienie bliskich substytutów: 
_ możliwość konkurowania ceną (w ograniczonym stopniu), 
_ możliwość konkurencji pozacenowej (np. reklama, jakość, marka). 
3. Niewielkie i równe dla wszystkich bariery wejścia i wyjścia : 
_ brak możliwości zyskownej kooperacji np. zmowy cenowej. 
4. Duża przejrzystość rynku i dostęp do informacji. 
 
Konkurencja monopolistyczna 
 
•  Podobieństwa do konkurencji doskonałej: istnienie wielu małych firm oraz swoboda 
wejścia i wyjścia z gałęzi.  
•  Różnice od konkurencji doskonałej: każde z przedsiębiorstw ma do czynienia z 
opadającą krzywą popytu. Produkty różnych firm tworzących daną gałąź są bowiem mniej 
lub bardziej zindywidualizowane i zróżnicowane.  
 
 
Cechy konkurencji monopolistycznej: 
 
Wchodzenie na rynek nowych konkurentów powoduje przesuwanie się krzywej popytu w 
lewo. 
Popyt całkowity gałęzi dzieli się na coraz większą liczbę konkurentów. 
Nowych konkurentów przybywa aż do momentu kiedy krzywa popytu jest styczna do krzywej 
kosztów przeciętnych. 
Przedsiębiorstwo na rynku konkurencji monopolistycznej nie produkuje przy minimalnych 
kosztach przeciętnych→ nadwyżka zdolności produkcyjnej 
Produkując więcej można obniżyć koszty przeciętne → utarg całkowity niższy od kosztów 
całkowitych, ze względu na konieczność obniżenia ceny. 
Cena jest wyższa od kosztu krańcowego → przedsiębiorstwu opłaca się sprzedać więcej, ale 
po dotychczasowej cenie. 
Sprzedaż po dotychczasowej cenie większej ilości wyrobów może być wynikiem: 
‐ zabrania klientów konkurencji 
‐ namówieniem klientów do większych zakupów (zwiększeniem popytu całej gałęzi). 
 
 
 
Dochodzenie do równowagi na rynku konkurencji monopolistycznej: 
 
W długim okresie konkurencja między istniejącymi producentami oraz możliwość pojawienia 
się nowych konkurentów eliminują możliwość osiągania zysku nadzwyczajnego. Przy 
optymalnej skali produkcji (MR = MC) następuje zrównanie utargu przeciętnego z kosztem 
przeciętnym (AR=P=AC).  
 
 
 
 
Jest to tzw. równowaga w punkcie styczności:  
 
 
 
MC
AC
 
 
   P 
 
 
D
 
 MR
 
 Q 
 
 
W konkurencji monopolistycznej głównym sposobem walki jest różnicowanie produktu (a nie 
konkurencja cenowa).  
Możliwość wpływu przedsiębiorstwa na krzywą popytu 
‐ reklama oraz różnicowanie jakości → przesunięcie krzywej popytu w prawo 
‐ Producenci wytwarzają i sprzedają produkty zróżnicowane pod względem jakości,  
opakowania i marki 
‐ Dzięki promocji, reklamie i różnicowaniu produktów starają się przechwycić popyt 
skierowany na produkty konkurentów 
‐ Wyższa cena i mniejsza oferta rekompensowana przez zróżnicowanie oferty →większe 
możliwości zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb kupujących 
 
 
Konkurencja monopolistyczna w długim okresie 
‐ Bariery broniące wejścia na rynek mogą być pokonane 
→ rynek zostanie podzielony między większą liczbę producentów 
→krzywa popytu przesunie się w dół i stanie bardziej elastyczna 
‐ Równowaga długookresowa zostanie osiągnięta kiedy krzywa popytu firmy stanie się 
styczna do krzywej długookresowego kosztu przeciętnego firmy /zysk = 0/ 
222846747.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin