Matura_probna_WOS_rozsz.pdf

(68 KB) Pobierz
LWD-2011-odpowiedzi arkusz I ZR_LWD-2011-odpowiedzi
Modele odpowiedzi do arkusza Próbnej Matury z OPERONEM
Wiedza o społeczeństwie
Poziom rozszerzony
Listopad 2010
W kluczu są prezentowane przykładowe prawidłowe odpowiedzi. Należy również uznać odpowiedzi ucznia, jeśli
są inaczej sformułowane, ale ich sens jest synonimiczny wobec schematu, oraz inne poprawne odpowiedzi nie-
przewidziane w kluczu.
Numer
zadania
Przykładowa odpowiedź
Liczba
punktów
1.
1 pkt – C. Herman Van Rompuy
0–1
2.
1 pkt – B. Romowie
0–1
3.
1 pkt – D. grzywna
Uwaga! Nie uznajemy odpowiedzi „przepadek przedmiotów”, gdyż jest to środek
karny.
0–1
4.
1 pkt – C. anarchizm
0–1
5.
2 pkt – podanie 3 nazw społeczeństw
1 pkt – podanie 2 nazw
Odpowiedzi:
A. społeczeństwo globalne
B. społeczeństwo postindustrialne
C. społeczeństwo konsumpcyjne
0–2
6.
1 pkt – wypisanie nazw 2 partii
Odpowiedź:
1. Unia Wolności
2. Kongres Liberalno-Demokratyczny
0–1
7.
1 pkt – podanie poprawnej nazwy sądu
Odpowiedź:
Naczelny Sąd Administracyjny
Uwaga! Nie uznajemy skrótu NSA.
0–1
8.
1 pkt – 3 prawidłowe odpowiedzi
Odpowiedzi:
A. P
B. F
C. F
0–1
9.
1 pkt – 3 prawidłowe odpowiedzi
Odpowiedzi:
A. P
B. F
C. P
0–1
10.
1 pkt – poprawne nazwanie problemu
Odpowiedź:
Problem niedofinansowania w służbie zdrowia; brak porozumienia na linii szpitale
– NFZ.
Uwaga! Problem może być nazwany innymi słowami.
0–1
www.operon.pl
1
393991197.012.png 393991197.013.png 393991197.014.png
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Numer
zadania
Przykładowa odpowiedź
Liczba
punktów
11.
a)
1 pkt – poprawna odpowiedź
Odpowiedzi:
Powołuje Prezydent RP [na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa], na czas
nieokreślony.
Uwaga! Nie jest konieczne podanie „na wniosek KRS”.
b)
1 pkt – poprawne nazwy dwóch trybunałów
Odpowiedzi:
Trybunał Stanu i Trybunał Konstytucyjny [Stanu i Konstytucyjny]
0–2
12.
1 pkt – podanie pełnej nazwy
Odpowiedź:
Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie
0–1
13.
2 pkt – podanie 3 nazwisk
1 pkt – podanie 2 nazwisk
Odpowiedzi:
A. King [Martin King; Martin Luther King]
B. Wiktor Juszczenko
C. Gandhi [Mahatma Gandhi; Mohandas Gandhi]
0–2
14.
1 pkt – prawidłowe podanie numeru państwa oraz nazwy państwa
Odpowiedzi:
A. Austria – 3
B. Białoruś – 1
C. Chorwacja – 4
D. Wielka Brytania – 2
0–4
15.
a)
1 pkt – podanie 3 czynników
Odpowiedzi:
1. mało otwarta gospodarka, a więc mniejsze ryzyko załamania się popytu
zewnętrznego
2. obniżka podatku PIT
3. obniżka składki rentowej
Uwaga! Nie uznajemy odpowiedzi: „Ludzie nie przestali wydawać pieniędzy”, po-
nieważ jest to skutek, a nie czynnik.
b)
1 pkt – podanie 2 czynników oraz uzasadnienia
Odpowiedzi:
Pozycję ekonomiczną Polski obniżają deficyt budżetowy [deficyt sektora finan-
sów publicznych] oraz dług publiczny. Bez ograniczenia deficytu budżetowego
i długu publicznego rynki finansowe zaczną drożej wyceniać wiarygodność kraju,
co przełoży się na niższy wzrost gospodarczy.
0–2
16.
a)
1 pkt – wymienienie 2 różnic
Odpowiedzi:
Różnice w podejściu rządów do małych firm oraz wielkich korporacji podczas kry-
zysu gospodarczego (uczeń wymienia dwie z nich):
1. Wielkie korporacje otrzymują dotacje państwowe na utrzymanie miejsc pracy,
a małe firmy muszą masowo zwalniać ludzi.
2. Pomoc rządowa pomogła wielkim korporacjom wyjść z kryzysu i osiągać wiel-
kie zyski, a małe firmy bankrutują i muszą odsprzedawać się wielkim koncernom.
3. Małe firmy nie mogą uzyskać kredytu, bo upadły małe banki komercyjne, zaś
duże banki korporacyjne, które obracają złotem i rządowymi obligacjami, nie chcą
ponosić ryzyka.
Uwaga! Uczeń musi odnieść się do różnicy między wielkimi korporacjami a małymi
firmami. Jeżeli nie odniesie się – nie otrzymuje punktu.
0–2
www.operon.pl
2
393991197.015.png 393991197.001.png 393991197.002.png
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Numer
zadania
Przykładowa odpowiedź
Liczba
punktów
b)
1 pkt – podanie prawidłowej doktryny (liberalizm lub konserwatyzm) oraz 1 ar-
gument uzasadnienia
Odpowiedzi:
możliwość 1 – liberalizm
– autor sprzeciwia się dotacjom rządowym dla dużych prywatnych przedsię-
biorstw, które mogą „szantażować” rządy
– autor krytykuje ingerowanie państwa w rynek pracy, które zaburza rządzące
w nim naturalne mechanizmy
– autor jest zwolennikiem gospodarki rynkowej
możliwość 2 – konserwatyzm
– autor sprzeciwia się dotacjom rządowym dla dużych prywatnych przedsię-
biorstw [rola państwa powinna być minimalna]
– autor jest zwolennikiem gospodarki rynkowej
Uwaga! Wystarczy podanie jednego uzasadnienia do wybranej doktryny. Uznaje-
my inne logiczne uzasadnienia.
17.
1 pkt – przedstawienie zależności
Odpowiedzi:
Osoby posiadające konto w banku częściej niż ludzie niemający rachunku banko-
wego uważają, że działalność banków jest dobra, a pieniądze w nich są bezpiecz-
ne. Osoby nieposiadające konta w banku rzadziej niż ludzie posiadający konto
uważają, że działalność banków jest dobra, a pieniądze w nich są bezpieczne.
0–1
18.
a)
1 pkt – podanie 3 powodów
Przykładowe odpowiedzi:
– wywołałoby to panikę wśród inwestorów
– wiedzą, że gdyby zachowały własną walutę, zmuszone byłyby w obronie jej
kursu podnosić stopy procentowe
– zdają sobie sprawę, że gdyby zachowały waluty narodowe, to przeżywałyby
w czasie kryzysu odpływ kapitałów
– spowodowałoby to kryzys sektora bankowego
– doceniają stabilność i bezpieczeństwo strefy euro
b)
1 pkt – podanie 2 aspektów działań Europejskiego Banku Centralnego
Przykładowe odpowiedzi:
– zapewnia strefie euro praktycznie nieograniczony poziom płynności
– pozwala na zwiększenie pożyczkowych możliwości rządów, które dokapitali-
zowują krajowe banki
– dąży do stabilizacji cen
c)
1 pkt – zajęcie stanowiska (jak wpłynie kryzys na państwa aspirujące do strefy
euro) oraz podanie 2 argumentów
Odpowiedź:
Kryzys gospodarczy przyspieszy działania państw aspirujących do strefy euro
[tym chętniej będą chciały wejść do strefy euro].
Argumenty:
– kraje poza strefą euro mają zobowiązania denominowane w euro, a to skazu-
je je na zależność od podwyżek stóp procentowych
– w małych krajach, gdzie znaczna część zobowiązań bankowych jest denomi-
nowana w walutach obcych, w czasach kryzysu miejscowe banki nie są w stanie
spełnić funkcji pożyczkodawcy ostatniej szansy – trzeba więc szybko wejść
do strefy euro
– kraje uważają, że wejście do strefy euro jest ich jedyną szansą na uniknięcie
zgubnych skutków następnych kryzysów
– widać korzystną zmianę nastawienia opinii publicznej na temat wejścia do strefy
euro.
Uwaga! Uczeń wymienia dwa z powyższych.
0–3
www.operon.pl
3
393991197.003.png 393991197.004.png 393991197.005.png
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Numer
zadania
Przykładowa odpowiedź
Liczba
punktów
19.
a) 1 pkt – podanie obszaru oraz 2 argumentów
Odpowiedzi:
obszar: „dla ludzi takich jak Pan(i)” lub „dla zwykłych ludzi”
Argumenty:
– obawa o wzrost cen
– zaokrąglanie cen „w górę” przez sprzedawców po wejściu do strefy euro
– konieczność zapoznania się z nowymi monetami i banknotami
b) 1 pkt – podanie zależności
Odpowiedź:
Osoby, które chcą wejścia Polski do strefy euro, chętniej wzięłyby udział w refe-
rendum niż osoby, które nie chcą wejścia Polski do strefy euro [osoby, które nie
chcą wejścia Polski do strefy euro są mniej chętne, aby wziąć udział w referen-
dum, niż osoby, które chcą wejścia Polski do strefy euro].
0–2
20.
TEMAT 1
0–20
a) 1 pkt
Zdający wyjaśnia pojęcie „pomoc publiczna”.
b) 1 pkt
Zdający określa skalę pomocy publicznej.
c) 1 pkt
Zdający przedstawia swoje zdanie na temat pomocy publicznej podczas kryzysu
gospodarczego.
d) 1 pkt
Zdający uzasadnia swoje zdanie na temat pomocy publicznej podczas kryzysu go-
spodarczego.
e) 4 pkt, w tym: 2 pkt – podanie 2 argumentów „za” oraz 2 pkt – podanie 2 argu-
mentów „przeciw”
Zdający przedstawia dwa argumenty „za” i „przeciw” pomocy publicznej w wy-
miarze politycznym.
Argumenty „za”
– państwo powinno pomagać firmom, gdyż wtedy aktywnie bierze udział w kre-
owaniu gospodarki
– gdy politycy pomagają firmom, postępują zgodnie z żądaniami wyborców, bo
większość chce pomocy publicznej
Argumenty „przeciw”
– państwo nie powinno marnotrawić pieniędzy pochodzących z podatków
– pomoc publiczna powoduje konieczność podwyższenia podatków, czym obcią-
żeni są wszyscy podatnicy
Uwaga: Jeżeli uczeń poda więcej argumentów niż dwa, nadal otrzymuje maksy-
malnie 2 pkt.
f) 4 pkt, w tym: 2 pkt – podanie 2 argumentów „za” oraz 2 pkt – podanie 2 argu-
mentów „przeciw”
Zdający przedstawia dwa argumenty „za” i „przeciw” pomocy publicznej w wy-
miarze gospodarczym.
Argumenty „za”
– pomoc publiczna stymuluje firmy do wzrostu produkcji i rozwoju
– pomoc publiczna pozytywnie wpływa na konkurencję, szczególnie z zagranicz-
nymi firmami [państwo w ten sposób wspiera własne, rodzime firmy]
Argumenty „przeciw”
– pomoc publiczna jest udzielana przeważnie wielkim korporacjom, a to dyskry-
minuje na rynku małe firmy
– pomoc publiczna „rozleniwia” wielkie firmy, które nie przeprowadzają restruk-
turyzacji i generują coraz większe straty
Uwaga: Jeżeli uczeń poda więcej argumentów niż dwa, nadal otrzymuje maksy-
malnie 2 pkt.
www.operon.pl
4
393991197.006.png 393991197.007.png 393991197.008.png
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Numer
zadania
Przykładowa dpowiedź
Liczba
punktów
g) 4 pkt, w tym: 2 pkt – podanie 2 argumentów „za” oraz 2 pkt – podanie 2 argu-
mentów „przeciw”
Zdający przedstawia dwa argumenty „za” i „przeciw” pomocy publicznej w wy-
miarze społeczno-kulturowym.
Argumenty „za”
– pomoc publiczna gwarantuje utrzymanie miejsc pracy i chroni przed bezrobo-
ciem
– zadaniem państwa jest ochrona swoich obywateli i pomaganie im w uzyskiwa-
niu dochodów, gdyż w ten sposób obywatele kupują produkty i napędzają gospo-
darkę
Argumenty „przeciw”
– państwo przez pomaganie firmom utrzymuje sztucznie miejsca pracy, co wy-
wołuje u pracowników poczucie bezsensu wykonywanej pracy, której owoców
nikt nie potrzebuje
– państwo, aby pomóc jednej firmie i utrzymać miejsca pracy, musi zabrać środki
budżetowe komuś innemu, co nie jest sprawiedliwe
Uwaga: Jeżeli uczeń poda więcej argumentów niż dwa, nadal otrzymuje maksy-
malnie 2 pkt.
h) 2 pkt (1 pkt – 1 źródło)
Wykorzystanie materiałów źródłowych.
i) 1 pkt
Właściwa struktura pracy: wstęp, rozwinięcie, zakończenie.
j) 1 pkt
Stosowanie właściwej terminologii.
TEMAT 2
0–20
a) 1 pkt
Zdający wyjaśnia pojęcie „strefa euro”.
b) 1 pkt
Zdający przedstawia w sposób ogólny problem wejścia Polski do strefy euro.
Używa sformułowań: ważna sprawa, poważna kwestia, duży problem, zasadnicza
sprawa.
c) 4 pkt, w tym: 2 pkt – podanie 2 argumentów „za” oraz 2 pkt – podanie 2 argu-
mentów „przeciw”
Zdający przedstawia dwa argumenty „za” i „przeciw” akcesji Polski do strefy euro
w wymiarze politycznym.
Argumenty „za”
– Polska będzie postrzegana jako kraj solidny i odpowiedzialny, realizujący swoje
zobowiązania związane z wejściem do Unii Europejskiej (zyska uznanie innych
państw będących w strefie euro)
– wstąpienie Polski do strefy euro spowoduje jej ściślejsze powiązanie z Unią Eu-
ropejską, przez co stanie się bardziej wiarygodnym partnerem politycznym dla in-
nych państw (np. dla Stanów Zjednoczonych i Chin)
Argumenty „przeciw”
– Polska będzie w jeszcze większym stopniu uzależniona od organizmu między-
narodowego [UE], więc ograniczy własną suwerenność
– Polska będzie musiała zmienić konstytucję RP, a wówczas może być narażo-
na na lobbing polityków innych państw, żeby przeforsować zapisy mniej korzyst-
ne dla Polski
Uwaga! Należy uznać także inne logiczne argumenty. Jeżeli uczeń poda więcej ar-
gumentów niż dwa, nadal otrzymuje maksymalnie 2 pkt.
www.operon.pl
5
393991197.009.png 393991197.010.png 393991197.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin