Działania wychowawcze ZHP w zakresie turystyki, rekreacji i edukacji leśnej.pdf

(192 KB) Pobierz
91342459 UNPDF
-
-
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE
ZWIĄZKU HARCERSTWA POLSKIEGO
W ZAKRESIE TURYSTYKI, REKREACJI
I EDUKACJI LEŚNEJ
Binasiak Marcin
Abstrakt
Sięgając w początki skautingu można odnaleźć słynne już zdanie jego założy-
ciela, gen. Roberta Baden-Powella: Istotę ducha skautowego stanowi pełne tężyzny
życie w terenie (Baden-Powell 1946). Idąc tym tropem należy zauważyć, że pier-
wszą datą uznawaną za początek funkcjonowania nowego ruchu społeczno - wy-
chowawczego, jakim stał się skauting, jest rok 1907, kiedy to Baden-Powell zorga-
nizował pierwszy obóz skautowy na wyspie Brownsea. Liczne podręczniki skau-
towe i harcerskie przedstawiają wiele sposobów poznawania środowiska natural-
nego poprzez uprawianie turystyki. Stąd już tylko krok do konstatacji, że w skau-
tingu bardzo ścisły związek mają turystyka i przyroda. Andrzej Małkowski,
założyciel harcerstwa na ziemiach polskich, przeszczepił na polski grunt te same
idee wprowadzając do nieoficjalnego (w zaborze pruskim i rosyjskim), ale dość
szerokiego obiegu własne tłumaczenie podręcznika autorstwa gen. Baden-Powella
Scouting for Boys (Małkowski 1911). Małkowski był jednocześnie członkiem
Polskiego Towarzystwa Gimnastycznego Sokół, co w znacznej mierze przyczyniło
się do rozwoju i propagowania różnorodnych form uprawiania turystyki w har-
cerstwie - polskiej odmianie skautingu. Zatem już od zarania dziejów Związku
Harcerstwa Polskiego (ZHP) obserwujemy znaczącą rolę gier terenowych, wycie-
czek, rajdów, biwaków, obozów, zwiadów w codziennym życiu zastępów i drużyn
harcerskich. Ta tendencja utrzymywała się w harcerstwie lat 20. i 30. także - choć
w nieco trudniejszych warunkach i zmieniających się formach - latach wojny i oku-
pacji. Lata powojenne ZHP również imponują bogactwem form, szczególnie roz-
wojem turystyki zimowej i letniej. Nie wolno pominąć ogromnej roli, jaką odegrała
turystyka w szeroko rozumianej edukacji leśnej. Zanim został ukuty termin ekolo-
gia, w harcerstwie używano określenia przyrodoznawstwo. Potrzeba uprawiania
turystyki wynikała z harcerskiego systemu wychowawczego - wychowania w prak-
tyce, w terenie, na świeżym powietrzu, z kolei pęd ku poznawaniu i chronieniu
przyrody miał swoje korzenie w Prawie Harcerskim. Historia związków turystyki
i ekologii w harcerstwie liczy już prawie sto lat. Dziś, kiedy minęliśmy próg XXI
152
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE ZWIĄZKU HARCERSTWA POLSKIEGO
91342459.003.png 91342459.004.png
-
wieku, mamy świadomość wypracowanej w ZHP wieloletniej tradycji. Wszystkie
formy turystyki, rekreacji w połączeniu z edukacją leśną są stosowane w ZHP.
Harcerstwo uczyniło znaczący krok naprzód, uczestnicząc w wielu działaniach na
rzecz ochrony lasów, podejmowanych w ramach szeroko pojętej edukacji ekolo-
gicznej, planując własne działania w tym zakresie i uznając je za jeden z głównych
celów.
-
Abstract
Reaching back to the beginning of scouting we can find the famous assignment
of its creator, general Robert Baden-Powell: The essence of scouting is a life full
of physical activity in terrain. (Baden-Powell, 1946) By taking a closer look we
realize that the date when the new social and education movement started is 1907-
the year when general Baden-Powell organised the first scout camp on the Brown-
see Island. Multiple scout books describe a lot of ways of exploring the natural
environment by exercising tourism. It leaves us one step away from th statement,
that in scouting the tourism and nature are closely connected. The founder of scou-
ting in Poland, Andrzej Małkowski had transplanted to Polish reality the very same
ideas by initiating an unofficial (in German and Russian annexation part) but pret-
ty broadly used, his own translation of general Baden-Powell's textbook Scouting
For Boys (Małkowski, 1911). At the same time Małkowski was a member of the
Polish Gymnastic Association Sokół, and this fact had a great influence on develo-
pment and popularisation of multiple forms of tourism in Polish scouting. Thus,
since the beginning of Polish Scouts' Association (ZHP), the outdoor games, trips,
treks, excursions, camps, bivouacs, etc., in every day's life of hosts and squads of
scouts. This tendency existed among scouts during 1920s and 1930s, and also-
though in more difficult circumstances and changing forms- during the World War
II and the German occupation. The post-war scouting (ZHP) also presents an
impressing richness of forms, especially by developing winter and summer
tourism. We simply can't bypass significant part that tourism played in broadly
understood forestry education. Before the ecology had been created we used to call
it natural history. The need of tourist activity was a result of scouts' educational sys-
tem, used in practice outdoor, in the open. On the other side this run to explore and
preserve nature has its beginning in the scout statute. History of eco-tourist bounds
in scouting is almost 100 years old. Today, when we already stepped over the XXI
century threshold, we are aware of the worked out over the years, scouting tradi-
tion. All forms of tourism and recreation, together with forestry education, are
realized in Polish Scouts' Association. The scouting had made a significant step
forward by partying in the forest preserving actions, associated with ecoeducation,
and planning their own actions in this matter and making it one of their most impor-
tant goals to achieve.
Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo Leśnej
R. 8. Zeszyt 3 (13) / 2006
153
91342459.005.png
-
Ogólna charakterystyka grup wiekowych w ZHP z uwzględnieniem ch arakte-
rystycznych form działania w obrębie grup
-
W ZHP obowiązuje następujący podział na grupy wiekowe: zuchy - 6-10 lat
(I - IV klasa szkoły podstawowej), harcerze i harcerki - 10-13 lat (IV - VI klasa
szkoły podstawowej), harcerki starsze i harcerze starsi - 13-16 lat (I - III klasa gim-
nazjum), wędrowniczki i wędrownicy - 16-25 lat (szkoła ponadgimnazjalna, stu-
dia).
Każda grupa wiekowa w Związku Harcerstwa Polskiego realizuje działania
wychowawcze w odmienny sposób. Harcerski system wychowawczy pozostaje
niezmienny, różnice polegają na zastosowaniu instrumentów metodycznych i form
pracy specyficznych dla danej grupy. Charakterystyczną formą aktywności zuchów
jest zabawa w kogoś lub w coś realizowana zespołowo przez zdobywanie spraw-
ności oraz podczas zbiórek gromady. Charakterystyczną formą aktywności
harcerek i harcerzy jest gra, rozumiana jako działanie zespołowe w zastępach i to-
warzyszące temu współzawodnictwo. Charakterystyczną formą aktywności har-
cerek starszych i harcerzy starszych jest poszukiwanie, polegające na przewartoś-
ciowywaniu dotychczasowego sposobu patrzenia na świat i autorytety. Charakte-
rystyczną formą aktywności wędrowniczek i wędrowników jest służba realizowana
wewnątrz organizacji i poza nią. Zadania realizowane indywidualnie lub zes-
połowo mają charakter wyczynu. W działalności wędrowniczej ważne miejsce zaj-
mują specjalności i specjalizacje, pozwalające na rozwijanie indywidualnych zain-
teresowań (Uchwała 24/XXXII 2003).
Kierunki programowe w ZHP, sposoby i formy realizacji
W ZHP możemy wyróżnić kierunki programowe, wspierające wszechstronny
rozwój każdego członka. Są to m.in.: edukacja prozdrowotna i profilaktyczna, bez-
pieczeństwo, wypoczynek, edukacja kulturalno-artystyczna, wychowanie patrioty-
czne, edukacja społeczna, obywatelska, europejska i praw człowieka, działania na
rzecz osób niepełnosprawnych, a także działania sportowe i turystyczne oraz edu-
kacja ekologiczna.
Program wychowawczy ZHP realizowany jest w zastępach i drużynach. Po-
przez zadania w próbach na stopnie harcerskie, podczas realizacji sprawności
zuchowych, harcerskich, zdobywanie znaków służb, realizację zadań zespołowych
i projektów członkowie ZHP w pełni wykorzystują warunki stworzone do wszech-
stronnego, indywidualnego rozwoju. I tak, charakterystyczne formy pracy zuchów,
związane z turystyką i edukacją leśną to wycieczka, zwiad zuchowy, gry i ćwicze-
nia. Formą letniej działalności gromady jest kolonia zuchowa. Z kolei wśród
typowych form pracy harcerek i harcerzy znajdują się gra terenowa, biwak, zwiad,
bieg harcerski. Drużyna organizuje samodzielny programowo obóz letni, podsu-
154
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE ZWIĄZKU HARCERSTWA POLSKIEGO
91342459.006.png
-
mowuj ący całoroczną pracę wychowawczą. Dla harcerek starszych i harcerzy
starszych zalecane są takie formy pracy, jak wycieczka, zwiad, zajęcia specjalnoś-
ciowe. Drużyna starszoharcerska organizuje samodzielny programowo obóz letni,
podsumowujący całoroczną pracę wychowawczą. Szczególną formą obozu jest
obóz tematyczny (np. ekologiczny) i obóz zagraniczny. Formy pracy wędrow-
niczek i wędrowników mają na celu stwarzanie możliwości osiągania mistrzostwa
w wybranych dziedzinach, odnalezienia swojego miejsca w społeczeństwie oraz
ugruntowania własnych przekonań, poglądów, systemu wartości. Są to głównie:
formy doskonalące (warsztaty, kursy) i gry strategiczne. Obóz wędrowny powinien
być samodzielny, organizowany własnymi siłami. Cała drużyna w aktywny sposób
powinna go organizować - dzieląc się zadaniami i pełniąc na obozie różne funkcje.
Program obozu powinien być ambitny, wyczynowy, niepowielający schematów,
stwarzający szansę sprawdzenia własnych możliwości. Najczęściej jest to obóz
wędrowny (nizinny, górski, pieszy, kajakowy, rowerowy, żeglarski etc.).
-
Turystyka i ekologia w ZHP - wewnętrzne uregulowania prawne
Turystyka i rekreacja oraz działania z zakresu poznawania i ochrony przyrody,
w tym także edukacji leśnej odgrywają tak znaczącą rolę w ZHP, że przepisy
wewnątrzorganizacyjne odnoszące się do działań z tego zakresu można odnaleźć
w najważniejszym dokumencie obowiązującym w Związku - Statucie ZHP. Także
w Prawie Harcerskim zapisane jest nieustanne dążenie harcerek i harcerzy do poz-
nawania i ochrony przyrody. Ponadto w systemie stopni i sprawności harcerskich
zawarte są wymagania z zakresu technik harcerskich, obejmujących także tury-
stykę i ekologię.
W Statucie ZHP zawartych jest pięć głównych celów działania ZHP. I tak, za
główne cele swojego działania ZHP uznaje m.in. stwarzanie warunków do wszech-
stronnego, intelektualnego, społecznego, duchowego, emocjonalnego i fizycznego
rozwoju człowieka oraz upowszechnianie wiedzy o świecie przyrody, przeciwsta-
wianie się jego niszczeniu przez cywilizację, kształtowanie potrzeby kontaktu
z nieskażoną przyrodą (Statut ZHP 2002).
Harcerskie wartości wychowawcze ZHP określa m.in. Przyrzeczenie i Prawo
Harcerskie. Szósty punkt Prawa Harcerskiego mówi: Harcerz miłuje przyrodę i sta-
ra się ją poznać.
Zapis ten zmieniał swoje brzmienie na przestrzeni dziejów, jednak można go
znaleźć w każdej redakcji Prawa Harcerskiego, zobowiązując harcerki i harcerzy
do poznawania i rozumienia przyrody oraz chronienia jej (Szala 2001).
Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo Leśnej
R. 8. Zeszyt 3 (13) / 2006
155
91342459.001.png
Działan ia ZHP w zakresie turystyki i edukacji leśnej
-
Przedstawiając działania ZHP z zakresu edukacji leśnej, realizowane podc zas róż-
norodnych form uprawiania turystyki, należy skupić się na trzech wybranych obszarach:
1) stopnie i sprawności harcerskie jako indywidualny sposób realizacji zadań
z zakresu edukacji leśnej,
2) obóz harcerski jako złożona forma pracy stanowiąca szczególną egzempli-
fikację symbiozy turystyki i ekologii w ZHP,
3) programy wychowawcze ZHP jako długofalowy plan działań podejmowa-
nych w ramach propagowania turystyki, rekreacji i edukacji leśnej.
-
Stopnie i sprawności harcerskie
Stopnie harcerskie
Każdy harcerz i każda harcerka zdobywają stopnie indywidualnie. Zadania na
pierwszy i drugi stopień harcerki i harcerze realizują głównie przez aktywny udział
w życiu drużyny. Zdobywanie stopnia trzeciego i czwartego poprzedza sformuło-
wanie przez harcerkę i harcerza indywidualnych zadań zgodnych z ideą i wyma-
ganiami danego stopnia. Zdobycie stopnia piątego i szóstego wymaga ułożenia
zindywidualizowanej próby na stopień. Planowanie i realizację prób na te stopnie
(piąty i szósty) wspiera opiekun próby. Podstawą system stopni harcerskich jest
realizację zadań odpowiednich do wieku i rozwoju zdobywających.
Poniżej zestawione są wymagania prób na stopnie harcerskie związane z tury-
styką, rekreacją i edukacją leśną. Wśród wymagań na pierwszy stopień harcerski
(ochotniczka/młodzik) czytamy:
1. Uczestniczyłam/em w wycieczce, przygotowałam/em swój ekwipunek wyciecz-
kowy, odpowiedni do warunków atmosferycznych i terenowych. Potrafię bez-
piecznie poruszać się po drodze (samodzielnie i w grupie),
2. Rozstawiłam/em namiot turystyczny, ułożyłam/em i rozpaliłam/em bezpiecznie
ognisko. Znam trzy węzły,
3. Byłam/em z zastępem lub drużyną na wycieczce w lesie. Umiem się w nim za-
chować. Rozpoznałam/em po sylwetce i liściach 5 drzew,
4. Zaopiekowałam/em się zwierzęciem lub rośliną (Stopnie i sprawności harcer-
skie 2004).
Aby zdobyć drugi stopień harcerski (tropicielka/wywiadowca) kandydat musi się
wykazać następującymi umiejętnościami:
1. Wyznaczyłam/em azymuty w terenie. Wykonałam/em szkic drogi, zaznaczając
azymuty, charakterystyczne obiekty i odległości. Posługując się busolą i ma-
pą dotarłam/em do wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam/em w nocy kierunek
północny. Prawidłowo oceniłam/em „na oko” odległość w terenie, długość
przebytej drogi oraz czas marszu. W pomiarach wykorzystałem wymiary swo-
jego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy,
156
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE ZWIĄZKU HARCERSTWA POLSKIEGO
91342459.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin