ZOFIA ZYMONIK koszty jakosci w zarzadzaniu przedsiebiorstwem.pdf

(4759 KB) Pobierz
167068728 UNPDF
ZOFIA ZYMONIK
KOSZTY JAKOŚCI
W ZARZĄDZANIU
PRZEDSIĘBIORSTWEM
WYDANIE DRUGIE POSZERZONE
OFICYNA WYDAWNICZA POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
WROCŁAW 2003
 
167068728.001.png
RECENZENCI
Zdzisław Jasiński
Romuald Kolman
OPRACOWANIE REDAKCYJNE
Alicja Kordas
KOREKTA
Aleksandra Wawrzynkowska-Dwojak
PROJEKT OKŁADKI
Zofia i Dariusz Godlewscy
© Copyright by Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003
ISBN 83-7085-744-2
OFICYNA WYDAWNICZA POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław
Ark. wyd. 19,75. Ark. druk. 14 3 / 8 . Papier offset. kl. III, 80 g, B1.
Drukarnia Oficyny Wydawniczej Politechniki Wrocławskiej. Zam. nr 742/2003.
SPIS RZECZY
WSTĘP ..................................................................................................................................... 5
1. JAKOŚĆ I JEJ ROLA W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM ............................. 12
1.1. Efektywność systemu zarządzania przedsiębiorstwem u progu XXI wieku ................. 12
1.2. Jakość podstawowym wymogiem konkurencyjności przedsiębiorstwa ........................ 17
1.3. Miejsce kosztów jakości w europejskim modelu rozwiązań projakościowych ............. 22
1.4. Konieczność uwzględnienia w zarządzaniu przedsiębiorstwem nowych wymagań
jakościowych ................................................................................................................ 27
1.4.1. Przesłanki uwzględniające prawa konsumenta w zarządzaniu
przedsiębiorstwem.............................................................................................. 27
1.4.2. Prawo do pełnej informacji o produkcie ............................................................. 28
1.4.3. Prawo do bezpiecznego użytkowania produktu.................................................. 29
1.4.4. Prawo do odszkodowania za szkody spowodowane produktem wadliwym ....... 31
1.5. Ekonomiczno-organizacyjne przesłanki zwiększenia odpowiedzialności
przedsiębiorstwa za jakość produktu ............................................................................ 32
1.5.1. Innowacyjne pojęcie producenta ........................................................................ 32
1.5.2. Model produktu wadliwego i kosztów jakości z nim związanych...................... 37
1.5.3. Koszty, korzyści i ryzyko wad w systemie działań przedsiębiorstwa................. 42
1.5.4. Koszty jakości w systemach pomiaru kosztów................................................... 46
1.6. Podsumowanie............................................................................................................... 54
2. EWOLUCJA PROBLEMATYKI JAKOŚCI I JEJ KOSZTÓW .......................................... 56
2.1. Starożytność i czasy organizacji cechowych ................................................................. 56
2.2. Rewolucja przemysłowa i skutki produkcji masowej.................................................... 61
2.3. Kontrola jakości w przemyśle wojennym USA............................................................. 65
2.4. Rewolucja jakości w Japonii ......................................................................................... 68
2.5. Zachodnie modele strukturalne kosztów jakości ........................................................... 73
2.5.1. Model Armanda V. Feigenbauma....................................................................... 73
2.5.2. Model ASQC ...................................................................................................... 75
2.5.3. Model BS 6143 ................................................................................................... 77
2.5.4. Model Johna Banka ............................................................................................ 80
2.5.5. Model ISO 9004-1:1994 ..................................................................................... 81
2.5.6. Model ISO 9004-3:1994 ..................................................................................... 84
2.6. Podsumowanie............................................................................................................... 89
3. KOSZTY W MODELACH ZARZĄDZANIA JAKOŚCIOWEGO ..................................... 92
3.1. Modele amerykańskie.................................................................................................... 92
3.1.1. Model W. Edwardsa Deminga............................................................................ 92
4
Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem
3.1.2. Model Josepha M. Jurana ................................................................................. 98
3.1.3. Model Armanda V. Feigenbauma..................................................................... 102
3.1.4. Model Philipa B. Crosby’ego ........................................................................... 104
3.2. Modele japońskie......................................................................................................... 108
3.2.1. Model Kaoru Ishikawy ..................................................................................... 108
3.2.2. Model Genichi Taguchiego .............................................................................. 109
3.3. Europejski model Waltera Masinga............................................................................. 112
3.4. Podsumowanie – próba ustosunkowania się do prezentowanych modeli.................... 118
4. KONCEPCJA KOSZTÓW JAKOŚCI JAKO ELEMENTU WARTOŚCI
KONSUMENCKIEJ........................................................................................................... 125
4.1. Wpływ jakości i marketingu na ukształtowanie pojęcia wartości konsumenckiej ...... 125
4.2. Proces kreowania wartości .......................................................................................... 132
4.3. Działania nietworzące wartości ................................................................................... 140
4.4. Kryteria i mierniki przepływu błędów w procesie....................................................... 143
4.5. Przepływ błędów w ujęciu macierzowym ................................................................... 148
4.5.1. Diagramy macierzowe jako instrument kreatywnego rozwiązywania
problemów jakości............................................................................................ 148
4.5.2. Model macierzowy przepływu błędów w procesie........................................... 152
4.5.3. Próba weryfikacji proponowanego rozwiązania ............................................... 159
4.6. Modelowanie kosztów jakości opartych na działaniach .............................................. 163
4.6.1. Tradycyjny model kosztów jakości Josepha M. Jurana .................................... 163
4.6.2. Innowacyjny model kosztów jakości Artura M. Schneidermana...................... 165
4.6.3. Efektywność działań projakościowych w ujęciu Artura M. Schneidermana
i Roberta S. Kaplana......................................................................................... 167
4.6.4. Model kosztów jakości opartych na działaniach............................................... 169
4.7. Podsumowanie............................................................................................................. 173
5. WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH....................................................................................... 175
5.1. Wprowadzenie do problematyki badań....................................................................... 175
5.2. Znormalizowane systemy jakości i modele samooceny przedsiębiorstw
oparte na zasadach TQM – ocena sytuacji.................................................................. 178
5.3. Metodyka badawcza stosowana w badaniach wybranych przedsiębiorstw ................. 182
5.4. Opis badanych przedsiębiorstw ................................................................................... 184
5.5. Interpretacja wyników badań....................................................................................... 186
5.5.1. Uwzględnienie zasad TQM w systemowych rozwiązaniach projakościowych
przedsiębiorstw................................................................................................. 186
5.5.2. Podejście procesowe w przedsiębiorstwach mających znormalizowane
systemy jakości................................................................................................ 194
5.5.3. Koszty jakości jako instrument oceny efektywności działań
w przedsiębiorstwie .......................................................................................... 203
5.5.3.1. Wady i zalety mierzenia kosztów jakości............................................ 203
5.5.3.2. Działania ujęte w dokumentacji kosztowej jakości ............................. 205
5.5.3.3. Analiza kosztów jakości ...................................................................... 209
5.6. Podsumowanie............................................................................................................. 211
ZAKOŃCZENIE .................................................................................................................... 214
BIBLIOGRAFIA .................................................................................................................... 219
QUALITY COSTS IN COMPANY MANAGEMENT.......................................................... 228
KOSZTY JAKOŚCI
W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM
Gwałtowny postęp techniczny i zmienność otoczenia, w którym działają współczesne
przedsiębiorstwa, powodują, że w procesie podejmowania decyzji menedżerskich jednym
z najważniejszych zadań jest rozpoznanie ryzyka zaistnienia wad w produktach i zastoso-
wanie bardziej racjonalnych rozwiązań problemów decyzyjnych. W konkurencyjnej gos-
podarce każdy element ma swoje odzwierciedlenie w postaci ceny (kosztu), zasugero-
wano więc, że instrumentem wspomagającym decyzje menedżerskie mogą być koszty
jakości. Zanalizowano je w aspekcie potrzeb sprawnego i efektywnego zarządzania przed-
siębiorstwem oraz zaproponowano użycie ich jako miary w procesie tworzenia wartości
konsumenckiej. Przedstawiono koncepcję pomiaru działań jakościowych w procesie two-
rzenia wartości konsumenckiej. Problem rozpatrzono z dwóch punktów widzenia: działań
nietworzących i tworzących tę wartość. Uzasadniono, że kosztami jakości należy objąć
działania związane z zasadami odpowiedzialności producenta za produkt. Koszty jakości
mogą być jako jednostki pieniężne miarą oceny stopnia realizacji zasad odpowiedzialności
za jakość produktu w strategii przedsiębiorstwa, co uwzględniono w koncepcji modelu
kosztów jakości opartych na działaniach. Zaproponowane rozwiązania częściowo zweryfi-
kowano. Na podstawie wyników badań sprecyzowano czynniki utrudniające wdrażanie
nowych zasad gospodarowania w obszarze jakości.
WSTĘP
onkurencja, od wielu lat obecna na rynkach wewnętrznych i zagranicznych, wy-
warła nacisk na badania naukowe i rozwój teorii zarządzania, w tym także na
zarządzanie jakością 1 . Lesław Wasilewski twierdzi jednak, że wkład we współczesną
wiedzę o zarządzaniu jakością ze strony nauki akademickiej jest niewielki i w głównym
____________
1 Obiegowa nazwa „zarządzanie jakością” nie jest logicznie poprawna, gdyż zarządzanie – według
powszechnie stosowanych definicji – jest dysponowaniem zasobami, a jakość nie jest zasobem, lecz
celem procesu zarządzania, dlatego poprawne określenie powinno brzmieć „zarządzanie jakościowe” (lub
projakościowe).
K
Zgłoś jeśli naruszono regulamin