PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA 27.02.2012
RYS HISTORYCZNY:
· Subdyscyplinę psychologiczna tworzyli pedagodzy i filozofowie
· John Locke- twora empiryzmu XII/XVIII –tworca zalozenia ze dzicko rodzi sie jako tabularaza czyli biala niezapisana kartka (mozemy z dzieckiem zrobic wszystko- kluczem do rozwoju jest srodowisko).zwrocil uwage na to ze waznym elementem dzialania sa badania srodowiskowe.
· J.J Roussoe- dziecko nie jest miniatura człowieka dorosłego. Nie można od dziecko oczekiwać podobnego precyzowania swiata, jak u dorosłego. Uważał ze dzieckodo 12 r.ż nie potrafi rozumować
· Johan Tetens- jego sady to oczywistość. Jako pierwszy zaowazyl, ze istnieje zaleznosc pomiędzy rozwojem dochowym , a cielesnym. Instnieja granice optymalizacji rozwoju (nie można przesadzic z iloscia bodzcow ) . nadmiar badzcow powoduje ucieczke rozwoju: stwierdził ze kasdy człowiek jest autorem własnego rozwojuà uciekamy od determizmu rozwoju -à uciekamy od stwierdzenia ze musimy się rozwijać. Człowiek niewiele musi , dlatego ze jak mówimy „musze isc do pracy”à wcale tego nie musi – ma wybor ale sa tego pewne konsekwencje
· Jędrzej Śniadecki- był pierwszym autorem periodyzacji rozwoju:
Wyrożnia fazy takie jak:
ü I FAZA- życie płodu
ü II OKRES- epoka niemowlęca- trwała do pojawienia się pierwszych zebow mlecznych
ü III OKRES- epoka dziecięca- do pojawienia się pierwszych zebow stałych
ü IV OKRES- epoka młodzieńcza- do pojawienia się dojrzewania płciowego
ü V OKRES- epoka dojrzewania- do 25 roku zycia
ü VI OKRES- epoka trwania- do 60 roku zycia
ü VI OKRES- charakteryzuje utrata władz cielesnych i umysłowych
· Przełom XIX/XX – moment w którym psychologia rozwoju człowieka zaczęła być uprawiana empirycznie czyli zaczęto badac rozwój , które polegało na prowadzeniu dzienniczkow obserwacji rozwoju dziecka – prowadzono przez osoby które naukowo zajmowały się rozwojem m.in. Karol Darwin
· Alfred Binet- był jednym z prekursorow badania rozwoju poznawczego m.in. inteligencji. Stworzyl pierwsza skale badajaca iloraz inteligencji.
· Stanley Hall- uważany za tworce psychologii amerykańskiej stworzyl kwestionariusz mierzacy gotowość szkolna . składalsie ze 134 pytanna które musiało odpowiedzieć dziecko 6-letnie
PODSTAWOWE POJECIA:
ROZWOJ- traktowany jest jako zmiana- te zmiany które zachodzą wraz z wiekiem rozwoju fizycznego i psychicznego
PODZIAŁ ZMIAN:
1)
a) progresywne- zmiany na plus takie kiedy pojawia się cos nowego lepszego w naszym funkcjonowaniu np. gdy mamy 7 lat mamy logiczne myslenia
b) regresywne- zmiany na minus- utrata jakiejś zdolności np.wiekszosc zmian zachodzących w okresie starości (wzrok, problem z pamiecia). Ubywa nam jakiejś funkcji
2)
a)adaptacyjne-zmiany przystosowawcze – zmiany które powodują ze nadze funkcjonowanie się olepsza ( kiedy nie widzimy kupujemy sobie okulary żeby było nam lepiej)
b)dezadaptacyjne- zmiana która utrudnia nam funkcjiniwanie np. dziecko ma problemy w szkole i probuje je rozwiazac wagarujac to w konsekwencji problemy się poglebiaja
3)
a)filogenetyczne- zmiany w funkcjonowaniu psychicznym na przestrzeni całej ewolucji np.ktos się zajmuje ta psychologia tzn. ze ta osoba zajmuje się i jak zmienia się funkcjonowanie genetyczne od najmniejszego zwierzecie do najmniejszego
b)antropogenetyczne zmiany w funkcjonowaniu psychicznym na przestrzeni ewolucji gatunku ludzkiego, funkcjonowanie psychiczne od przodkow do stanu dzisiejszego
c)ontogenetyczne- zmieny zachodzące w rozwoju jednostkowym czyli od początku naszego zycia do śmierci
4)
a) uniwersalne- zmieny powszechne w rozwoju każdego czlowowieka w danym wieku- zmiany które przydazaja się większości ludzi np. 7 miesiac zycia zaczynamu gaworzyc , 7 rok zycia- pojawia się pamięć dowolna
b) wspólne- zmiany wystepujace w grupach osob podzielających podobne doświadczenia – dotycza określonych grup osob- K-at syndrom- napadow leku panicznego, tylko u osob które przebyly oboz koncentracyjny (zaburzenia gromadzenia jedzenia)
STABILNOŚĆ- cecha która się nie zmienia
3 KATEGORIE STABILNOSCI:
I STABILNOŚCI ABSOLUTNE- to cechy względnie niezmienne i niepodlegające rozwojowi np. przynaleznosc rasowa, kolor oczu
II STABILNOSCI IPSATYWNE- względnie niezmienne preferencje jednostkowe np. preferencje w zakresie strachu
III STABILNOŚCI NORMATYWNE-to cechy które wyznaczają w miare stabilna pozycje jednostkiw grupie np. iloraz inteligencji
I KLASA
141
138
129
125
Cecha się zmienia
III KLASA
147
139
135
131
Ale pozycja w grupie jest taka sama
TEMPO ROZWOJU-szybkosc z jaka dokonuje się zmiany rozwojowe np. tempo prawidłowe rozwoju (opóźnione), tempo szybkie rozwoju
RYTM ROZWOJU- stopien regularności zmian w czasie
· Rytmiczne- czyli równomierne w czasie( codziennie nabywa 10 słow na minute)
· Nierytmiczne- dziecko rozwija się nieregularnie
HARMONIA ROZWOJU-Rownomiernosc rozwoju w poszczególnych sferach(albo w jednej sferze rozwija się wolniej od wszystkich albo w jednej sferze rozwija się szybciej od innych
AKCELERACJA ROZWOJU- wszelkie przyspieszenie rozwoju. 2 rodzaje:
· Akceleracje na poziomie jednostkowym-wszelkie, nawet tymczasowe przyspieszenie rozwoju w jedej sferze bądź we wszystkich
· Akceleracja na poziomie międzypokoleniowym- z pokolenia na pokolenie stajemy się wyżsi i szybciej dojrzewany fizycznie
RETARDACJA-wszelkie opóźnienie rozwoju. 2 rodzaje :
· Retardacja na podlozu organicznym- opóźnienie rozwojowe wynikające z przyczyn biologicznych ( np. zespok downa, zaburzenia w okresie okołoporodowym)
· Retardacja na poziomie srodowiskowym- wszystkie te opóźnienia wynikają z bledow wychowawczych, popełnionych przez rodzicow opiekunow
MODELE ROZWOJU- sposoby rozumienia pojęcia rozwój
I MODEL ZMIAN FAZOWYCH- rozwój jest rozumiany jako długotrwały proces kierunkowuch zmian zmierzających ku celom wartosciujacym pozytywnie. Z tego procesu wynika jedno: ze to proces który trwa dlgo i w którym człowiek się doskonali
I TEORIA- teoria autorstwa osobowości autorstwa Erica Erikcona- twierdził, ze na każdym etapie rozwoju może się pojaiwc cecha pozytywna osobowosciowa lub negatywna
Twierdzil ze na każdym etapie rozwoju pojawia się rytualizacja- umiejetnosc spoleczna wartościowana pozytywnie
Rytualizm- umiejetnosc wartosciowana negatywnie
I FAZA- podstawowa ufność kontra podstawowa nieufność przypada na okres niemowlęcy (0-1)
· Podstawowa ufność- to przekonanie ze swiat jest zasadniczo dobry, a ludzie godni zachowania
· Podstawowa nieufność- przekonanie ze swiat jest zły, wiec ludzie sa dobrzy. Dla niemowlęcia rodzice sa dobrzy, wiec ludzie sa dobrzy
· Ubóstwianie – umiejetnosc tworzenia relacji interpersonalnych opartych na milosci
· W przypadku I fazy rytualizacja – kształtowanie umiejetnosci kochania innych liudzi. Milosc rozwija się wolno (z czasem) to ważne dla niemowlakow.
· Ekspresja pozawerbalna miłości- miłość oznacza również zaufanie ale wyraza się ja dotykiem, blizkoscia , wszystko co pozawerbalne
· Rytualizm (idolizm)- tendencja do zakochaiwania się w osobach nieznanych
II FAZA-autonomia kontra niepewność- przypada na 2-3 rok zycia
· Autonomia-to zdolność do niezaleznosci.osoba jest niezalezna potrafi sama isc przez zycie, decyduje sama. Niepewność jest odwrotnoscia niezaleznosci.rodzice nadopiekuńczy lub nieopiekunczy
o Poczucie tozsamosci
o Poczucie niezaleznosci
o Pocucie decydowania
· Rytualizacja rozsądzajaca-umiejetnosc odróżniania dobra od zla na podstawie kar i nagrod. Trzeba dostatecznie ukarać dziecko lub je wynagrodzić
· Rytualizm (legalizm)-przewaga nad duchem prawa. Osoba dotknieta legalizmem nie jest w stanie złamać przepisu.
III FAZA- (3-8 roku zycia)
coliberek44