wszystko.docx

(56 KB) Pobierz

KULTURA FIZYCZNA Z METODYKĄ 21.02.2012             

KULTURA FIZYCZNA-(Maciej Dernel)- obejmuje te wszystkie wartości, które wiążą się z fizyczną postacią  i fizycznym funkcjonowaniem człowieka, zarówno w jego własnym subiektywnym odczuciu jak też w obrazie społecznie zobiektywizowanym

Wartości te odnoszą się do zdrowia, budowy i postawy ciała, odporności, wydolności i sprawności. Wartości te mają charakter dynamiczny- człowiek ma duży wpływ na te wartości

Kształtowanie postawy -> to zadania dla nauczycieli.

Prowadzący zajęcia ruchowe odnoszą 3 aspekty:

·         Poznawczy- odnosi się do wiedzy z danego zakresu

·         Sfera emocjonalno-  motywacyjna – motywacja człowieka –wykształcenie chęci podejmowania działań w kierunku poprawy zdrowia

·         Czynnik behawioralny- jest związany z konkretnym działaniem

Szkoła ma obowiązek stwarzania warunków do realizowania określonych zadań :

·         Kształtowanie nawyków higieniczno-zdrowotnych

·         Hartowanie organizmu

·         Kształtowanie prawidłowej postawy , rozwijanie i doskonalenie podstawowych czynności ruchowym przydatnych w życiu codziennym: chód, bieg, skok, rzut, wspinanie, utrzymanie równowagi

·         Inspirowanie samodzielnej działalności ruchowej dziecka w domu i środowisku rówieśniczym w czasie wolnym

·         Wdrażanie dzieci  do pożytecznego organizowania sobie wolnego czasu, do podejmowania różnych zadań ruchowych w sposób twórczy  i samodzielny

·         Wzbudzanie zamiłowania do różnorodnych form rekreacji ruchowej

·         Kształtowanie i rozwijanie pozytywnych cech charakteru ( śmiałość, inicjatywa, opanowanie, wytrwałość w dążeniu do celu)

EDUKACJA FIZYCZNA- to intencjonalny przekaz wzorów i wartości z pokolenia na pokolenie i obejmuje zarówno proces fizycznego kształcenia  jak i fizyczne wychowanie

FIZYCZNE KSZTAŁCENIE- to kształtowanie kompetencji  instrumentalnych uczenie w zakresie dbałości o ciało (usprawnianie fizyczne organizmu

FIZYCZNE WYCHOWANIE- kształtowanie kompetencji aksjologicznych ucznia. Obejmujących wychowanie do życia w społeczeństwie i rodzinie oraz kształtowanie postaw :prospołeczne, pro somatyczne, prozdrowotne

Kultura fizyczna – zmierza do całościowego wychowania fizycznego dziecka

FUNKCJE KULTURY FIZYCZNEJ:

·         STYMULACYJNA -stymulacja to pobudzenie procesów rozwojowych ma aspekt biologiczny rozwoju człowieka. Odbywa się przy udziale stymulatorów-> czynniki wpływające pobudzająco na rozwój i funkcjonowanie człowieka . rodzaje stymulatorów:

o        Biologiczne ruch- główny stymulator, pociąga za sobą doskonalenie czynności i funkcji pracujących narządów, wzmacnianie organizmu dziecka, usprawnienia wszystkich układów

o        Społeczne- np. warunki ekonomiczne( rodzina) poziom pedagogicznej  świadomości rodziców, różnorodne wzory ruchowe

·         ADAPTACYJNA- adaptacja- przystosowanie. Polega na kształtowaniu zdolności przystosowawczych ustroju do zmieniających się warunków życia, do środowiska materialnego i społecznego, właściwości klimatu, do pokonywania trudności

Formy rozwoju zdolności adaptacyjnej:

·         Hartowanie- podwyższanie granic tolerancji ustroju na bodźce  i czynniki oddziałujące na organizm ze strony środowiska  a także na bodźce psychiczne

·         Przystosowanie do wysiłku fizycznego- (kondycja czyli tolerancja wysiłkowa)- systematyczny udział w zajęciach ruchowych, poprzez podejmowanie działalności  rekreacyjno- sportowej, przez udział w imprezach sportowych, turystycznych

·         Przystosowanie do zatrutego środowiska naturalnego- zajęcia wychowania fizycznego jak najczęściej prowadzone w warunkach czystych

·         Przystosowanie do środowiska społecznego- uspołecznienie dziecka -zajęcia ruchowe są do tego idealną okazją ( współpraca z partnerem , przystosowanie do grupy)

 

 

KOMPENSACJA- wyrównywanie, przywracanie względnej harmonii rozwojowej utraconej na skutek długiego pozostawiania w bezruchu. Uczestniczenie w różnych formach rekreacji

KOREKTYWNA- związana jest z naprawianiem wrodzonych i nabytych wad postawy za pomocą systematycznie i racjonalnie prowadzonych ćwiczeń fizycznych.

 

Kultura fizyczna z metodyka 13.03.12

 

PODZIAŁ I CHARAKTERYSTYKA ZABAW I CWICZEN STOSOWANYCH W KULTURZE FIZYCZNEJ

1)Zabawy i cw. Orientacyjno-porządkowe

Ich celem jest zwrócenie uwagi ćwiczących na określone sytuacje wymagające

·         Szybkiego reagowania na bodźce

·         Skupienia i dyscypliny

Maja charakter silnie wychowawczy bo:

·         Uczą umiejętności zachowania się i poruszania się w grupie

·         Wyrabiają cechy życia zbiorowego tj. ład, porządek, dyscyplinę, podporzadkowanie

2)Rodzaje ustawień wg zasady stopniowania trudności

·         Gromadka

·         Rozsypka

·         Szereg(przy ścianie, na linii lub przed linia)

·         Rząd(głowa za głowa, kolejka, gęsiego)

·         Koło(ze związanego szeregu, z gromadki, rozsypki)

·         Pary-kolumna dwójkowa(wywoływanie do par po dwoje dzieci, uliczka, dobierz sobie parę)

 

·         Cel-rozwijają narządy zmysłów przez wyrabianie spostrzegawczości i reakcji na sygnały:

 

o        Dźwiękowe- głos nauczyciela, uderzenie w dłonie, gwizdek, perkusyjne instrumenty

o        Wzrokowe- ruch ręki , kolorowe chorągiewki krążki

3)ćwiczenia kształtujące

·         Ruchy wolne z przyborem lub przyrządem (ławeczka, drabinki przyścienne), które zmierzają do wyrobienia i kształtowania prawidłowej postawy ciała człowieka

·         Pozycje wyjściowe

o        Jest unieruchomieniem całego ciała

o        Prawidłowo przyjęta jest warunkiem osiągniecia właściwego wyniku ćwiczenia

o        Każda pozycje wyjś.  W kolejno wykonanych ćw. Należy korygować

o        Rozpoczyna się od niej ruch

o        Podaje się ją dla całego układu ciała: głowy, ramiona, nogi

·         Niskie: najkorzystniejsze , pozwalają na umiejscowienie ruchu, odciążają tłów i kończyny dolne, rozkładają ciężar ciała na większa płaszczyznę

·         Wysokie: wyuczać je ze względu na stale zapotrzebowanie w życiu codziennym

·         Wysokie : stanie wkroczone, pozycja równoważna, pozycja kuczna-wyskok, pozycja kroczna- zakrok

·         Niskie : przysiad podparty, klęk obu nóż, klęk podparty, siad klęczny, siad skrzyżny, siad ugięty, siad prosty, siad plaski rozkroczny, leżenie przodem, leżenie tyłem, leżenie bokiem, leżenie przewrotne, leżenie przerzutne ”świeca”

o        Podział ćw. Kształtujących wg. zasady anatomicznej

·         ćw. Tułowia

·         ćw. Glowy i szyi

·         ćw. kończyn- ramion i nóg

·         Skłony- ćw. o charak. Dynamicznym, działające silnie na gibkość kręgosłupa oraz zwiększenie jego ruchomości zwiększenie obszerności ruchów w stawach

·         Opady tułowia: ćw. O charak. Statycznym wyrabiające siłę i wytrzymałość mięśni

SKŁONY:

·         Skłony tułowia w przód- wyrabiają ruchomość górnego odcinka kręgosłupa

·         Skl. Tułowia w tył- ruchy przeciwstawne skłonowi w przód, maja charak. ćw. Silnie wyprostnych, wzmacniają wydłużone i słabe mięsnie górnego odcinka grzbietu oraz wpływają na zwiększenie ruchomości klatki piersiowej

·         Skl. Tułowia w bok- maja za zadanie zwiększenie ruchomości stawów kręgosłupa, kształtowanie mięśni pod względem siły i długości, wyrabianie poczucia prawidłowej formy bocznych ruchów tułowia

·         Skręty tułowia- skłaniają do pracy mięsnie skośne brzucha, mięsnie grzbietu i pasa barkowego, zwiększając ruchomość kręgosłupa w części piersiowej i lędźwiowej

·         Skrętoskłony- przyczyniają się do harmonijnego rozwoju całego ciała i doskonalenia zdolności fizycznej

·         Krążenie tułowia- mają duże znaczenie dla powiększenia obszerności i gibkości ruchów tułowia. to ćw. Intensywne, poprawne ich wykonanie wymaga dużego wysiłku- nie powodują zmęczenia. Najkorzystniejsza pozycja to rozkrok.

 

 

ü      ćw. Mięśni brzucha- najlepsza pozycja wyjściowa jest leżenie tyłem. Naśladowanie ruchu rękami i nogami-np. jazda na rowerze. forma zadaniowa np. dotknij czołem kolana, zmiana pozycji z siadu do leżenia

ü      ćw. na czworakach- maja charakter wszechstronny, skłaniają do pracy wszystkie duże grupy mięśni tułowia, pobudzają oddech i krążenie, poprawiają postawę ciała. ćw. Te wykonywane na całych dłoniach i palcach stop

ü      ćw. Glowy i szyi- ich zadaniem jest ukształtowanie prawidłowej krzywizny szyjnej przez rozwiniecie i wzmacnianie mięśni szyi oraz pośrednie kształtowanie krzywizny piersiowej

ü      ćw. kończyn – ramion i nóg- służą celom utylitarnym i ogólnorozwojowym ich zadania to

·         Wyrabianie ruchomości w stawach nóg

·         Prawidłowe uksztaltowanie sklepienia stop oraz wzmocnienie mięśni i wiązadeł

·         Kształtowanie mięśni kończyn pod względem siły, długości i przekroju

·         Wyrobienie prawidłowej postawy przez poprawiony układ miednicy

·         Kształtowanie obręczy kończyny górnej i pośrednio klatki piers...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin