KULTURA FIZYCZNA Z METODYKĄ 21.02.2012
KULTURA FIZYCZNA-(Maciej Dernel)- obejmuje te wszystkie wartości, które wiążą się z fizyczną postacią i fizycznym funkcjonowaniem człowieka, zarówno w jego własnym subiektywnym odczuciu jak też w obrazie społecznie zobiektywizowanym
Wartości te odnoszą się do zdrowia, budowy i postawy ciała, odporności, wydolności i sprawności. Wartości te mają charakter dynamiczny- człowiek ma duży wpływ na te wartości
Kształtowanie postawy -> to zadania dla nauczycieli.
Prowadzący zajęcia ruchowe odnoszą 3 aspekty:
· Poznawczy- odnosi się do wiedzy z danego zakresu
· Sfera emocjonalno- motywacyjna – motywacja człowieka –wykształcenie chęci podejmowania działań w kierunku poprawy zdrowia
· Czynnik behawioralny- jest związany z konkretnym działaniem
Szkoła ma obowiązek stwarzania warunków do realizowania określonych zadań :
· Kształtowanie nawyków higieniczno-zdrowotnych
· Hartowanie organizmu
· Kształtowanie prawidłowej postawy , rozwijanie i doskonalenie podstawowych czynności ruchowym przydatnych w życiu codziennym: chód, bieg, skok, rzut, wspinanie, utrzymanie równowagi
· Inspirowanie samodzielnej działalności ruchowej dziecka w domu i środowisku rówieśniczym w czasie wolnym
· Wdrażanie dzieci do pożytecznego organizowania sobie wolnego czasu, do podejmowania różnych zadań ruchowych w sposób twórczy i samodzielny
· Wzbudzanie zamiłowania do różnorodnych form rekreacji ruchowej
· Kształtowanie i rozwijanie pozytywnych cech charakteru ( śmiałość, inicjatywa, opanowanie, wytrwałość w dążeniu do celu)
EDUKACJA FIZYCZNA- to intencjonalny przekaz wzorów i wartości z pokolenia na pokolenie i obejmuje zarówno proces fizycznego kształcenia jak i fizyczne wychowanie
FIZYCZNE KSZTAŁCENIE- to kształtowanie kompetencji instrumentalnych uczenie w zakresie dbałości o ciało (usprawnianie fizyczne organizmu
FIZYCZNE WYCHOWANIE- kształtowanie kompetencji aksjologicznych ucznia. Obejmujących wychowanie do życia w społeczeństwie i rodzinie oraz kształtowanie postaw :prospołeczne, pro somatyczne, prozdrowotne
Kultura fizyczna – zmierza do całościowego wychowania fizycznego dziecka
FUNKCJE KULTURY FIZYCZNEJ:
· STYMULACYJNA -stymulacja to pobudzenie procesów rozwojowych ma aspekt biologiczny rozwoju człowieka. Odbywa się przy udziale stymulatorów-> czynniki wpływające pobudzająco na rozwój i funkcjonowanie człowieka . rodzaje stymulatorów:
o Biologiczne ruch- główny stymulator, pociąga za sobą doskonalenie czynności i funkcji pracujących narządów, wzmacnianie organizmu dziecka, usprawnienia wszystkich układów
o Społeczne- np. warunki ekonomiczne( rodzina) poziom pedagogicznej świadomości rodziców, różnorodne wzory ruchowe
· ADAPTACYJNA- adaptacja- przystosowanie. Polega na kształtowaniu zdolności przystosowawczych ustroju do zmieniających się warunków życia, do środowiska materialnego i społecznego, właściwości klimatu, do pokonywania trudności
Formy rozwoju zdolności adaptacyjnej:
· Hartowanie- podwyższanie granic tolerancji ustroju na bodźce i czynniki oddziałujące na organizm ze strony środowiska a także na bodźce psychiczne
· Przystosowanie do wysiłku fizycznego- (kondycja czyli tolerancja wysiłkowa)- systematyczny udział w zajęciach ruchowych, poprzez podejmowanie działalności rekreacyjno- sportowej, przez udział w imprezach sportowych, turystycznych
· Przystosowanie do zatrutego środowiska naturalnego- zajęcia wychowania fizycznego jak najczęściej prowadzone w warunkach czystych
· Przystosowanie do środowiska społecznego- uspołecznienie dziecka -zajęcia ruchowe są do tego idealną okazją ( współpraca z partnerem , przystosowanie do grupy)
KOMPENSACJA- wyrównywanie, przywracanie względnej harmonii rozwojowej utraconej na skutek długiego pozostawiania w bezruchu. Uczestniczenie w różnych formach rekreacji
KOREKTYWNA- związana jest z naprawianiem wrodzonych i nabytych wad postawy za pomocą systematycznie i racjonalnie prowadzonych ćwiczeń fizycznych.
Kultura fizyczna z metodyka 13.03.12
PODZIAŁ I CHARAKTERYSTYKA ZABAW I CWICZEN STOSOWANYCH W KULTURZE FIZYCZNEJ
1)Zabawy i cw. Orientacyjno-porządkowe
Ich celem jest zwrócenie uwagi ćwiczących na określone sytuacje wymagające
· Szybkiego reagowania na bodźce
· Skupienia i dyscypliny
Maja charakter silnie wychowawczy bo:
· Uczą umiejętności zachowania się i poruszania się w grupie
· Wyrabiają cechy życia zbiorowego tj. ład, porządek, dyscyplinę, podporzadkowanie
2)Rodzaje ustawień wg zasady stopniowania trudności
· Gromadka
· Rozsypka
· Szereg(przy ścianie, na linii lub przed linia)
· Rząd(głowa za głowa, kolejka, gęsiego)
· Koło(ze związanego szeregu, z gromadki, rozsypki)
· Pary-kolumna dwójkowa(wywoływanie do par po dwoje dzieci, uliczka, dobierz sobie parę)
· Cel-rozwijają narządy zmysłów przez wyrabianie spostrzegawczości i reakcji na sygnały:
o Dźwiękowe- głos nauczyciela, uderzenie w dłonie, gwizdek, perkusyjne instrumenty
o Wzrokowe- ruch ręki , kolorowe chorągiewki krążki
3)ćwiczenia kształtujące
· Ruchy wolne z przyborem lub przyrządem (ławeczka, drabinki przyścienne), które zmierzają do wyrobienia i kształtowania prawidłowej postawy ciała człowieka
· Pozycje wyjściowe
o Jest unieruchomieniem całego ciała
o Prawidłowo przyjęta jest warunkiem osiągniecia właściwego wyniku ćwiczenia
o Każda pozycje wyjś. W kolejno wykonanych ćw. Należy korygować
o Rozpoczyna się od niej ruch
o Podaje się ją dla całego układu ciała: głowy, ramiona, nogi
· Niskie: najkorzystniejsze , pozwalają na umiejscowienie ruchu, odciążają tłów i kończyny dolne, rozkładają ciężar ciała na większa płaszczyznę
· Wysokie: wyuczać je ze względu na stale zapotrzebowanie w życiu codziennym
· Wysokie : stanie wkroczone, pozycja równoważna, pozycja kuczna-wyskok, pozycja kroczna- zakrok
· Niskie : przysiad podparty, klęk obu nóż, klęk podparty, siad klęczny, siad skrzyżny, siad ugięty, siad prosty, siad plaski rozkroczny, leżenie przodem, leżenie tyłem, leżenie bokiem, leżenie przewrotne, leżenie przerzutne ”świeca”
o Podział ćw. Kształtujących wg. zasady anatomicznej
· ćw. Tułowia
· ćw. Glowy i szyi
· ćw. kończyn- ramion i nóg
· Skłony- ćw. o charak. Dynamicznym, działające silnie na gibkość kręgosłupa oraz zwiększenie jego ruchomości zwiększenie obszerności ruchów w stawach
· Opady tułowia: ćw. O charak. Statycznym wyrabiające siłę i wytrzymałość mięśni
SKŁONY:
· Skłony tułowia w przód- wyrabiają ruchomość górnego odcinka kręgosłupa
· Skl. Tułowia w tył- ruchy przeciwstawne skłonowi w przód, maja charak. ćw. Silnie wyprostnych, wzmacniają wydłużone i słabe mięsnie górnego odcinka grzbietu oraz wpływają na zwiększenie ruchomości klatki piersiowej
· Skl. Tułowia w bok- maja za zadanie zwiększenie ruchomości stawów kręgosłupa, kształtowanie mięśni pod względem siły i długości, wyrabianie poczucia prawidłowej formy bocznych ruchów tułowia
· Skręty tułowia- skłaniają do pracy mięsnie skośne brzucha, mięsnie grzbietu i pasa barkowego, zwiększając ruchomość kręgosłupa w części piersiowej i lędźwiowej
· Skrętoskłony- przyczyniają się do harmonijnego rozwoju całego ciała i doskonalenia zdolności fizycznej
· Krążenie tułowia- mają duże znaczenie dla powiększenia obszerności i gibkości ruchów tułowia. Są to ćw. Intensywne, poprawne ich wykonanie wymaga dużego wysiłku- nie powodują zmęczenia. Najkorzystniejsza pozycja to rozkrok.
ü ćw. Mięśni brzucha- najlepsza pozycja wyjściowa jest leżenie tyłem. Naśladowanie ruchu rękami i nogami-np. jazda na rowerze. forma zadaniowa np. dotknij czołem kolana, zmiana pozycji z siadu do leżenia
ü ćw. na czworakach- maja charakter wszechstronny, skłaniają do pracy wszystkie duże grupy mięśni tułowia, pobudzają oddech i krążenie, poprawiają postawę ciała. ćw. Te wykonywane na całych dłoniach i palcach stop
ü ćw. Glowy i szyi- ich zadaniem jest ukształtowanie prawidłowej krzywizny szyjnej przez rozwiniecie i wzmacnianie mięśni szyi oraz pośrednie kształtowanie krzywizny piersiowej
ü ćw. kończyn – ramion i nóg- służą celom utylitarnym i ogólnorozwojowym ich zadania to
· Wyrabianie ruchomości w stawach nóg
· Prawidłowe uksztaltowanie sklepienia stop oraz wzmocnienie mięśni i wiązadeł
· Kształtowanie mięśni kończyn pod względem siły, długości i przekroju
· Wyrobienie prawidłowej postawy przez poprawiony układ miednicy
· Kształtowanie obręczy kończyny górnej i pośrednio klatki piers...
coliberek44