ORGANY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
6.5. l. Organy stanowiące i kontrolne
Organami stanowiącymi i kontrolnymi poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego są odpowiednio: rada gminy, rada powiatu i sejmik województwa. Są to organy przedstawicielskie, kolegialne, kadencyjne i działające sesyjnie. Ich wielkość (liczebność) jest zróżnicowana i zależy od liczby mieszkańców danej jednostki terytorialnej.
Każdy z w/w organów stanowiących wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczących. Przewodniczący rady (sejmiku) organizuje pracę rady (sejmiku) i prowadzi jej obrady. Przewodniczący i wiceprzewodniczący rady (sejmiku) nie mogą wchodzić w skład odpowiednich (gminy, powiatu, województwa) zarządów. Rada (sejmik) obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego co najmniej raz na kwartał.
Rada (sejmik) powołuje stale i nadzwyczajne (doraźne) komisje do wykonywania określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania i skład osobowy. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza rady.
Omawiane organy stanowiące powołują ze swego grona (spośród radnych) komisje rewizyjne, które kontrolują działalność zarządów oraz samorządowych jednostek organizacyjnych. Komisje te opiniuj ą wykonywanie budżetów poszczególnych jednostek samorządowych oraz występują z wnioskiem o udzielenie bądź nieudzielanie absolutorium ich zarządom (gminy, powiatu, województwa).
Radni mogą tworzyć kluby radnych według orientacji politycznej, które działają na zasadach określonych w statutach poszczególnych jednostek samorządowych. Biorąc pod uwagę regulacje ustawowe odnoszące się do poszczególnych szczebli samorządu można przyjąć, iż do właściwości rady (sejmiku) należy:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu, odpowiednio - gminy, powiatu, województwa,
2) wybór i odwoływanie zarządu oraz stanowienie o kierunkach jego działania,
3) uchwalanie budżetu (gminy, powiatu, województwa) i rozpatrywanie sprawozdań z jego wykonania oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielania absolutorium zarządowi z tego tytułu,
4) uchwalanie planów zagospodarowania przestrzennego oraz programów rozwoju gospodarczego,
5) podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat (w granicach określonych ustawami), 6) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych, jak np.dotyczących nabycia i zbycia nieruchomości, zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów, tworzenia i przystępowania do spółek,
7) powoływanie i odwoływanie skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu (gminy, powiatu, województwa),
8) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady (sejmiku).
6.5.2. Organy wykonawcze
Organem wykonawczym w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego jest zarząd. W skład zarządu wchodzą:
a) w gminie - wójt albo burmistrz (prezydent miasta) jako przewodniczący zarządu, ich zastępcy oraz pozostali członkowie,
b) w powiecie - starosta jako przewodniczący zarządu, wice starosta oraz pozostali członkowie w liczbie od 2-4 osób,
c) w województwie - marszałek województwa jako przewodniczący zarządu, wiceprzewodniczący i 3 członków.
Członkostwa w zarządzie danej jednostki samorządowej nie można łączyć z członkostwem w organach samorządu innych szczebli oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła bądź senatora. Tryb wyboru zarządu kształtuje się w ten sposób, że rada (sejmik) wybiera najpierw wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę albo marszałka województwa bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady (sejmiku), a następnie na wniosek wybranego przewodniczącego zarządu pozostałych członków zarządu.
Zarządy wraz ze swoimi przewodniczącymi (wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta, starostą, marszałkiem województwa) ponoszą odpowiedzialność za swoją działalność przed odpowiednimi radami (sejmikiem). Rokrocznie rada (sejmik) podejmuje uchwałę w sprawie udzielania zarządowi absolutorium. Nie udzielenie absolutorium jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu. Zarządy wykonują zadania należące do poszczególnych jednostek samorządu (gminy, powiatu, województwa) nie zastrzeżone na rzecz rady (sejmiku) oraz innych samorządowych jednostek organizacyjnych. Do zadań zarządów w szczególności należy:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady (sejmiku);
2) wykonywanie uchwał rady (sejmiku);
3) gospodarowanie mieniem macierzystej jednostki samorządowej (gminy, powiatu, województwa);
4) przygotowywanie projektu i wykonywanie budżetu;
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników lokalnych i regionalnych samorządowych jednostek organizacyjnych.
Zarządy wykonują zadania przy pomocy odpowiednio - urzędu gminy, starostwa powiatu, urzędu marszałkowskiego oraz odpowiednich samorządowych jednostek organizacyjnych. Realizując zadania zarząd podlega wyłącznie swojej radzie (sejmikowi).
Organizacją pracy zarządów oraz urzędów gmin, starostw i urzędów marszałkowskich zajmują się odpowiednio - wójt (burmistrz, prezydent), starosta oraz marszałek województwa. Oni kierują bieżącymi sprawami poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego oraz reprezentują te jednostki na zewnątrz. W sytuacjach szczególnych (nie cierpiących zwłoki) związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających zdrowiu i życiu, a także w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, podejmują oni (wójt, starosta, marszałek województwa) niezbędne czynności należące do kompetencji zarządów. Podjęte czynności wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządów.
Wójt (burmistrz, prezydent), starosta, marszałek województwa są kierownikami odpowiednio: urzędu gminy, starostwa, urzędu marszałkowskiego oraz zwierzchnikami służbowymi zatrudnionymi w tych urzędach pracowników. Ich zwierzchnictwo rozciąga się też na kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych, a w powiecie dodatkowo na kierowników odpowiednich służb, inspekcji i straży
gosicka