Audit ściągamini ISO 9001(1).doc

(42 KB) Pobierz
W ISO9000- podstawy systemów zarządzania jakością i określono terminologie dotyczącą systemów zarządzania jakością

W ISO9000- podstawy systemów zarządzania jakością i określono terminologie dotyczącą systemów zarządzania jakością.

W ISO 9001- wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością.

W ISO 9004- wytyczne w których wzięto pod uwagę zarówno skuteczność jak i efektywność systemów zarządzania jakością. Celem tej normy jest doskonalenie funkcjonowania organizacji oraz zadowolenia klienta i innych stron zainteresowanych.

W ISO 9011- wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego.

Norma ISO 9001 i ISO 9004 opracowano jako spójną parę norm dotyczących systemu zarządzania jakością, zaprojektowanych tak aby uzupełniały się wzajemnie, ale też tak, by można było stosować je niezależnie, w obu zachowaną podobną strukturę  

Norma podaje wytyczne – (10011 stare podejście)

-sposób prowadzenia audytu

-kryteria do kwalifikowania audytorów systemu jakości

- sposób zarządzania programami auditu ( planowanie auditu z uwzględnieniem osób odpowiedzialnych za system auditu, w przedsiębiorstwie jest to pełnomocnik, w jednostce certyfikującej, ciała które mają uprawnienia planowania jak często i w jakim zakresie przeprowadzić audit

Zagadnienia zawarte w normie ISO19011

Rozdziały wprowadzające(pierwsze cztery); Rozdziały wykonawcze (Rozdział piąty)

Realizacja auditu(Rozdział szósty)

-Kompetencja i ocena auditorów (Rozdział siódmy

Jakość(ISO 9000)- Stopień w jakim zbiór inherentnych właściwości spełnia wymagania.

Według starej definicji:

Audit jest analizą działań systematyczną i niezależną, pod względem jakości, ale nie tylko i mającą trzy główne cele:

1.badanie czy to co robimy jest zgodne z procedurą, z instrukcją (typowa czynność kontrolna)

2. ocena czy to co robimy, robimy to  efektywnie, czy nasze działania są rzeczywiście skuteczne, sprawdzamy to co było wcześniej ustalone.

3.na poziomie zarządzania, ocena czy to co wcześniej ustaliliśmy, czy to co zaplanowaliśmy czy  jest to wystarczające żebyśmy osiągnęli cele strategiczne.( sprawdzamy czy te ustalenia są odpowiednie)

Audit- systematyczne i niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodów z auditu(zapisy , stwierdzenia faktu lub inne informacje, które są istotne ze względu na kryteria auditu i możliwe do zweryfikowania) oraz obiektywna ocena w celu określenia stopnia spełnienia kryteriów auditu(zestaw procedur lub wymagań)

Audit jest to proces systematycznie zależny i udokumentowany, proces uzyskiwania dowodów  auditu, oraz obiektywnej oceny, przy spełnionymi kryteriami.

Audit ma wiele celów :

-analiza sytuacji – wysuwanie wniosków, działanie pro-aktywne, działania korygujące.

- działania reakcyjne – naprawcze

Auditor jest to osoba, która ma kwalifikacje i upoważnienie do tego aby prowadzić audity jakości.

Kryteria auditu- zestaw polityk , procedur lub wymagań

Jakie są rodzaje auditów?

Audity generalnie dzielimy pierwszej, drugiej i trzeciej strony- to jest z racji tego, kto ten audit wykonuje.

Drugiej podział na audity zewnętrzne i wewnętrzne

Audit wewnętrzny zazwyczaj jest auditem pierwszej strony, są przeprowadzane przez same organizację lub w jej imieniu dla potrzeb przeglądu zarządzania oraz do innych celów wewnętrznych i i mogą stanowić dla organizacji podstawę do zadeklarowania przez nią zgodności. W wielu przypadkach, w szczególności w mniejszych organizacjach, niezależność może być wykazana przez brak odpowiedzialności za działania będące przedmiotem auditu.

Co to jest audiy certyfikacyjny?

Audity strony trzeciej są przeprowadzane przez niezależne organizacje zewnętrzne, takie jak te , które prowadzą certyfikacje lub rejestracje na zgodność z wym ISO 9001 lub ISO 14001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co to jest audit klientowski?

Audity strony drugiej są przeprowadzane przez strony zainteresowane organizacją, takie jak klienci, lub inne osoby występujące w ich imieniu.

Co to jest audit I strony? 

Audit wewnętrzny zazwyczaj jest auditem pierwszej strony,

Co to jest audit II strony? 

,audit zewnętrzny jest drugiej strony u dostawcy

Co to jest audit IIIstrony? 

trzeciej strony audit certyfikujący.

Wymień rodzaje auditów zewnętrznych.

Nazywane ogólnie auditami strony drugiej (u dostawcy) lub strony trzeciej – certyfikujący

Jak nazywa się punkt normy ISO 9001 poświęcony auditowi?

ISO 9001- pomiar, analiza i doskonalenie (8.2  audit wewnętrzny)są to wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością on jest podstawową normą systemu zarządzania jakością, która zawiera wymagania, które musimy spełnić wdrażając system

Rozszyfruj skrót PCBiC

Centrum akredytacji Polskie Centrum Badań i Certyfikacji

Kiedy daną obserwację auditor może uznać za niezgodną ?

1.musimy mieć określone wymagania- normy

2. wymaganie musi być nie spełnione

3. musimy mieć dowody na to, że to wymaganie jest nie spełnione

Jakimi cechami powinien charakteryzować się audytor? Cechy audytora:

-inteligencja , stały, dojrzały, umiejący wnioskować, analizować,zdolność organizacji,

szeroka wiedza z zakresu zarządzania systemami – otwartość spojrzenia z punktów biznesowych, znajomość normy (ISO 19011, 9000), znajomość systemu auditowania, zasady zarządzania procesami, musi się orientować w wyrobach których wykonujemy dla organizacji i w procedurach w których zachodzą, niezależność – nie można ulegać wpływom które mogą wpływać na decyzje audytora, potrzebna jest wiedza fachowa w danej branży w której auditujemy.

Pożądane cechy audytora: komunikatywność, -talent dyplomatyczny, otwartość, zdolność do analizy, sumienność w działaniu, umiejętność uzasadnienia oceny niezgodności, elastyczność  działania, obiektywizm

Cechy niepożądane: zaślepienie własną wizją systemu, brak umiejętności kontaktu, uprzedzenia

Wymień kryteria doboru jednostki certyfikacyjnej? Niezależność, wiarygodność

co to jest Proces zbiór działań wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziaływujących, które przekształcają wejścia w wyjścia. Wejścia procesów są zazwyczaj wyjściami innych procesów

Podejście procesowe- każde działanie lub zbiór działań w których wykorzystuje się zasoby do przekształcenia wejść w wyjścia można rozpatrywać jako proces.

Główne założenia podejścia procesowego

- zidentyfikować procesy potrzebne

- określić sekwencję tych procesów i ich wzajemne oddziaływanie

- określenie kryteriów i metody potrzebne do zapewnienia skuteczności przebiegu jak i nadzorowania tych procesów

-zapewnić dostępność zasobów i informacji niezbędnych wspomagania przebiegu i monitorowania tych procesów

- monitorować, mierzyć i analizować te procesy

- wdrażać dzialania niezbędne do osiągnięcia zaplanowanych wyników i ciągłego doskonalenia tych procesów

Informacja- znaczące dane __dokument- informacje i jej nośnik

- specyfikacja- dokument w którym podano wymagania

- księga jakości – dokument w którym określono system zarządzania jakością organizacji

- plan jakości – dokument specyfikujący które procedury i związane z nim zasoby należy zastosować kto i kiedy ma je realizować w odniesieniu do określonego przedsięwzięcia wyrobu, procesu lub umowy.

-Zapis – dokument w którym przedstawiono uzyskane wyniki lub dowody przeprowadzonych działań

Procedura – ustalony sposób przeprowadzenia działań lub procesu

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin