Bielizna.pdf

(369 KB) Pobierz
Bielizna
Wygląd i funkcje
Bielizna jest podstawą każdej rekonstrukcji stroju. Mimo mody i
rozwoju krawiectwa jej krój zmieniał się nieznacznie i w
ogólnym zarysie pozostawała podobna, co wiązało się z funkcjami
przez nią pełnionymi. Szyta była zazwyczaj z płócien lnianych,
zarówno barwionych na biało, jak i w kolorze naturalnym.
Bogatsi mogli nosić koszule jedwabne, a pod koniec
średniowiecza upowszechniać zaczęła się również bawełna. Na
rycinach z m. in. XIV wieku można również zauważyć koszule
barwione na niebiesko.
Najlepszym źródłem do poznania wyglądu bielizny są ryciny przedstawiające: chłopów przy
pracy i egzekucje, podczas których skazani byli bez żadnej odzieży wierzchniej oraz wiele
scen biblijnych, takich jak narodziny Marii, bądź świętych, gdzie widać dobrze koszule
noszone przez kobiety asystujące przy porodzie.
Jak w przypadku każdego stroju, tak i tu - gdy ze źródeł chcemy
się dowiedzieć o wyglądzie bielizny, pamiętać musimy, że ówcześni
artyści przedstawiali na rycinach realia swoich czasów. Dlatego przy
rekonstrukcji nie należy się sugerować tym, jakie wydarzenie jest
tam przedstawione, ale datą powstania dzieła.
W średniowieczu funkcją omawianej części garderoby
była przede wszystkim ochrona szat wierzchnich przed ciałem, a w
znacznie mniejszym stopniu ciała przed nimi. Nie znano wtedy
środków piorących, choćby tak skutecznych jak dzisiejsze, dlatego
noszenie koszuli i gaci pod każdym innym ubiorem było koniecznością (by chronić go przed
zapoceniem).
O wiele łatwiej było je wyprać niż ubiory np. wełniane. Średniowieczne metody
czyszczenia odzienia nie są zbyt dobrze znane, ale wiadomo, że praktycznie każde miasto
posiadało swoją pralnię, a nawet po oczyszczeniu samą wodą wywieszenie na słońce
pomagało wybielić bieliznę.
Elementy
K oszula męska (chemise, shirt) jest to część bielizny, która przez wieki nie ulegała
zbytnim zmianom. Ewolucyjnie pochodzi od giezła i spełnia podobne funkcje. Koszule z
reguły sięgały do pół uda i czasem mogły mieć rozcięcia po bokach, choć były wystarczająco
luźne, by nie trzeba było tego robić. Bywały rozszerzane ku dołowi, choć mogły być też
zupełnie proste (zależnie od tuszy). Dużą różnorodnością cechują się natomiast wykończenia
koszul pod szyją. Można tutaj zaobserwować wiele rozwiązań.
Wycięcie było w kształcie "T", gdzie jego górna linia przebiega wzdłuż
ramion, a pionowa na piersi pozwala wkładać głowę. Płytka "łódka" z
pionowym wycięciem na piersi. Głęboka "łódka" nie wymagająca
żadnych dodatkowych rozcięć. Prosty kołnierzyk z rozcięciem (może
być również bez rozcięcia, ale musi być na tyle szeroki, by zmieściła się
w nim głowa).
267027762.012.png 267027762.013.png 267027762.014.png
Wyżej wymienione odmiany, to tylko niektóre z wielu
występujących w użyciu. Często spotkać się można ze
współczesnymi wyrobami, posiadającymi sznurki lub tasiemki pod
szyją, ale nie ma żadnych dowodów na to, że coś takiego
występowało w interesującej nas epoce.
Ta duża różnorodność wykończeń charakterystyczna jest
dla XV wieku, gdzie często kołnierze koszul wystają z pod np.
dubletu i ich kształt ma współgrać z wyglądem stroju danej osoby.
Wcześniej koszule posiadały zazwyczaj proste rozcięcie na głowę
Gacie (braies, famulares, bracca) są podstawą ubioru męskiego i pierwszą
warstwą ubrania. Są chyba tą częścią bielizny, która przechodziła największe zmiany w
związku z przeobrażeniami stroju wierzchniego. Najbardziej charakterystyczne różnice
wystepują między braies określanymi jako XIII i XV-wieczne. Te
wcześniejsze były długie (nieraz za kolano) z
troczkiem idącym od dołu nogawki, którym
owijało się nogę i przewlekało przez dziurkę
w pasie. ten sam troczek służył do
przywiązania nogawic do pasa.
Później wraz z wchodzeniem do użycia
dubletów, jak również łączonych nogawic,
braies robiły się coraz krótsze, by w XV w. stać się niemalże opaską
wiszącą na biodrach. W pasie zaciskane były sznurkiem tak, aby trzymały się na określonej
wysokości.
Koszula damska (chemise, smock) jest z założenia tą samą częścią bielizny co
męska. Różni się właściwie długością i wykończeniem pod szyją, choć wyodrębnić można
naprawdę wiele typów koszul przeznaczonych do innych czynności i na inne okazje. Była
mocno rozszerzana ku dołowi, gdyż inaczej przeszkadzałaby w poruszaniu się. Im dłuższa,
tym szersza powinna być na dole.
W drugiej połowie XIV wieku występowały koszule ciasnochy,
noszone na ramiączkach, ze sporym dekoltem, idealne do noszenia
pod modne wówczas, obcisłe w górnej części, spodnie suknie z
długim rękawem. Niektóre koszule były pod szyją marszczone -
możliwe, że od razu były zszywane w ten sposób, choć niektóre
mogłyby być ściągane sznurkiem i miały wykończenia rękawów w
postaci mankietów (XV w.).
Koszule, które należały do bogatszych kobiet, były zdobione haftami (południe Europy -
Hiszpania), przeważnie z przodu wokół dekoltu, szczególnie zdobienie widoczne jest drugiej
połowie XV w. Te najbardziej luksusowe szyto z jedwabiu,
batystu, bądź muślinu.
N ogawice damskie , w przeciwieństwie do męskich, są bardzo
krótkie - sięgają trochę powyżej kolana i w celu umocowania
można związać je tasiemką tuż pod kolanem (tak jak nogawice
kolcze skórzanym paskiem), aby się nie ześlizgiwały.
267027762.015.png 267027762.001.png 267027762.002.png 267027762.003.png 267027762.004.png
Czepek płócienny (mycka) , oprócz użytku codziennego,
znajduje też zastosowanie podczas noszenia hełmu, ułatwia
wkładanie i zdejmowanie go, a także chroni głowę przed obtarciami.
Jest często widoczny na rycinach przedstawiających chłopów
przy pracy i rycerzy bez hełmów.
Noszony był na dużą skalę i przez wszystkie stany - dzięki
swojej uniwersalności.
Szycie
Stworzenie kompletu bielizny nie powinno nastręczać nikomu żadnych trudności.
Poszczególne części każdego elementu są na ogół kwadratowe, a zszywanie ich to zazwyczaj
łączenie ze sobą linii prostych. Zachęcam tych, którzy mają zdolności
manualne i aspiracje do posiadania historycznie poprawnego stroju, do
ręcznego szycia bielizny.
Ważne, by szwy były jak najbardziej płaskie, dzięki temu nie będą
uwierały i zapewnią komfort noszenia. Należy je wykonać dokładnie, by
wytrzymały częste pranie i intensywne użytkowanie.
Ktoś kiedyś powiedział, że pierwszą rzeczą, jaką należy mieć, gdy chce
się odtwarzać średniowiecze, są gacie. Zgadzam się z tym jak najbardziej. Przed uszyciem
jednak warto co najmniej dwa razy sprawdzić, czy zgadzają się nasze wymiary, bo nic tak nie
wścieka jak za małe braies.
Jest to szczególnie istotne w przypadku wąskich, mocno opinających
ciało XV wiecznych odmianach gaci, gdyż wcześniejsze (np. XIII
wieczne) są bardzo luźne i raczej nie sprawiają kłopotów w
przypadku różnicy kilku centymetrów w rozmiarze.
Kupując materiał musimy wiedzieć, że belki płótna lnianego w
średniowieczu miały szerokość zwykle 50 - 90 cm, stąd też koszule
można było z łatwością szyć bez szwów na ramionach, o czym
można przekonać się oglądając części ich nielicznych zachowanych szczątków.
Obecnie spotkać się możemy z materiałem o szerokości 150 cm, więc zazwyczaj robi się
szwy na ramionach, żeby lepiej wykorzystać materia, Szyjąc pamiętajmy, że o wiele ładniej
prezentuje się bielizna luźna niż obcisła.
W średniowieczu do wykonania poszczególnych części
garderoby stosowano materiały różnej jakości.
Przykładowo na koszule Władysława Jagiełły kupowano płótna po
5 groszy za łokieć, z kolei gorsze płótno (np. na gacie) kosztowało
267027762.005.png 267027762.006.png 267027762.007.png 267027762.008.png
2,5 - 3 groszy.
Najczęściej stosowano drogie płótna zagraniczne, chociaż i niektóre
krajowe cieszyły się równą popularnością.
W czym chodzono spać, sprzątano, wykonywano
zajęcia gospodarskie?
Generalnie w bieliźnie, nieraz modyfikowanej do różnych zajęć
domowych. Wyróżnia się koszule damskie, noszone na co dzień w
domu, ale na to oczywiście zakładane były suknie spodnie, zwane później domowymi.
W średniowieczu nie było osobnej odzieży do spania, kładąc się do
łóżka zdejmowano z siebie wszystko zostawiając samą bieliznę. W
tej kwestii nie było raczej różnic między szlachtą, a niższymi
stanami. Nawet królowie nie posiadali jakiejś zaskakującej liczby
bielizny, a szlachta i bogatsze mieszczaństwo miewało jej zaledwie
po kilka sztuk
Spis rycin:
1. Państwowe Zbiory sztuki na Wawelu, Kraków
2. Biblia Wacława IV 1389 - 1400, Osterreischische Nationalbibliothek, Wiedeń
3. Ołtarz Mariacki Wita Stwosza 1477 - 1489, Kościół Mariacki, Kraków
4. Tryptyk z legendą świętej Marty 1420 - 1430, zbiory Muzeum Narodowego, Warszawa
5. Scena biczowania z Ołtarza Grudziądzkiego - 1390 r., Muzeum Narodowe, Warszawa
6. Tryptyk z Połomii 1470 - 1480, Kościół połomski, Połomia
7. Miniatury z Biblii Hutterów- 1415 r., Muzeum Narodowe, Biblioteka Czartoryskich, Kraków
8. Ołtarz św. Trójcy 1467 w Katedrze, Kraków
9. Kodeks Hornigowski z 1451 r., Biblioteka Uniwersytecka, Wrocław
10. Dyptyk z Melun - Jean Fouquet z 1450 r., Musee de Beaux, Antwerpia
11. Ołtarz z Nowego Sącza z 1450 r., Muzeum Diecezjalne, Tarnów
12. Miniatury z Biblii Jarosława Bogorii-Skotnickiego z 1373 r. , Biblioteka Archidiecezjalna, Gniezno.
267027762.009.png 267027762.010.png 267027762.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin