SCENARIUSZ IMPREZY: WSZYSTKIE DZIECI WITAJĄ WIOSNĘ!
PRZYGOTOWAŁY, OPRACOWAŁY, PROWADZIŁY:
mgr Marzena Sanocka
mgr Katarzyna Stein
Po długiej i mroźnej zimie, wszystkie dzieci z utęsknieniem oczekiwały przyjścia wiosny.
Każdego dnia obserwowały pogodę i przyrodę. Wiosna bowiem, wszystkim dzieciom kojarzy się z przylotem bocianów, śpiewem ptaków, kwitnieniem bazi i leszczyny, pojawieniem się przebiśniegów i krokusów. Sygnałem zwiastującym nadejściem wiosny jest zbliżający się dzień kalendarzowej wiosny tj.21 marca, jak też wykonywanie przez dzieci Marzanny, która ma znaczenie symboliczne. Wykorzystując zapał i chęci dzieci wspólnymi siłami postanowiliśmy powitać WIOSNĘ w naszej szkole.
Pierwszym zwiastunem zbliżającej się nowej pory roku był telegram od PANI WIOSNY do wszystkich dzieci kl. „0” o następującej treści:
TELEGRAM!
Odbiorca:
DZIECI ZE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 31 W GDYNI
Nadawca:
ZIELONA PORA ROKU „PANI WIOSNA” 2006 ROKU!
WITAJCIE DZIECIAKI!
Ptaszki ćwierkają w lesie
Śpiew po okolicy niesie.
To wiosny pierwsze oznaki.
witajcie dzieciaki!
Zgubiłam gdzieś karteczkę,
Bo spieszyłam się troszeczkę,
Ale co nieco pamiętam,
Więc posłuchajcie chłopcy, dziewczęta.
Niedługo się zobaczymy,
a na koniec zimy przyniosłam zadania
dla was do rozwiązania.
Gdy je rozwiążecie wtedy pewność macie,
Kiedy do was przyjdę to mnie rozpoznacie.
Nie ma ich na polu ani na łące,
Więc wy w tym dniu kwiatami bądźcie.
Kolorami wszystkimi zimę odgonimy.
Wybierzcie wśród was stokrotki lub bratki,
Którym nie groźne wiosenne zagadki
I inne kwiaty polne do zawodów zdolne.
Następny list juz za parę dni,
A w nim szczegóły dalszej gry.
A po kilku dniach następny list:
NOWY LIST OD PANI WIOSNY!
KOCHANE DZIECIE!
Zdanie pierwsze w nowym liście
czy juz pomoce przynieśliście:
gałązki, watę i krepinę zielona,
A po co?
Niech to będzie niewiadomą.
Drugie zadanie, gdy jutro zjecie śniadanie.
Poszukajcie bociany na ścianie.
One przynoszą wieść radosną
spotkanie z Panią Wiosną,
gdy za nami pójdziecie
Panią Wiosnę znajdziecie.
21 marca, w dniu kalendarzowej WIOSNY, dzieci z klas „0” zostały mile przywitane przez PANIĄ WIOSNĘ - wierszem:
BIEGŁAM SOBIE TROSZECZKĘ
PRZEZ LASEK, PRZEZ RZECZKĘ I ŁĄKE W TRAWĘ PRZYODZIAŁAM ,
POTEM DRZEWKA W PĄKI PRZYOZDOBIŁAMI DO WAS NA CHWILĘ WSTĄPIŁAM
- i prozą
- Witam was dzieci serdecznie.
Nie mogłam się doczekać kiedy Was zobaczę i sprawdzę, czy zadania wykonacie!
-A to co, to? Ależ niespodzianka!
Widzę tu bałwanka! Co ty, wiosny się nie boisz!?
A juz wiem! Wy chcecie go wygonić!
-Tu zapraszam drogie dzieci.
Pokażcie, że się zimy nie boicie i ją szybko wykurzycie!
Teraz dzieci z klas „0b” powitały WIOSNĘ przygotowanym specjalnie na tą okazję przedstawieniem.
pt. „Pożegnanie zimy, powitanie wiosny”
Cele ogólne:
– poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów religijnych związanych z topieniem Marzanny, powitaniem wiosny
– przygotowanie do teatrzyku pt „Pożegnanie zimy, powitanie wiosny”
Cele operacyjne:
– dziecko rozwija pomysłowość, ćwiczy pamięć i uwagę
– posługuje się mowa głośną, zrozumiałą i dialogową
– umie współdziałać w grupie
– potrafi odegrać wybrane role
– wzmacnia więź emocjonalną z grupą
– dziecko potrafi zadbać o swój zewnętrzny wygląd
Forma pracy: z całą grupą
Metody pracy: występ klasy „0'”
PRZEDSTAWIENIE
1. Piosenka pt. „Bałwanek”
PANIE BAŁWANIE
PIĘKNIE SIĘ KŁANIAM NA POWITANIE
ZARAZ W PREZENCIE CZAPKĘ CI DAM
KTÓRĄ DLA CIEBIE ZROBIŁEM SAM /2x
2. Na scenę wychodzi dziewczynka.
Wszystkie dzieci, mówią chórem: Przyszła Kasia do bałwanka.
Dziewczynka: Jak się mamy proszę pana, czy nie zimno panu może, chyba coś na pana włożę.
Chłopiec (Bałwanek): Nie potrzeba mi niczego bo ja kożuch mam ze śniegu.
3. Piosenka pt. „Maszeruje Wiosna” (CD, „Już w szkole” cz.2 dla klas „0”)
4. Topienie Marzanny - Powitanie wiosny
Osoby:
Dziecko I, Dziecko II - niosą marzannę.
Dzieci III - IX - niosą gaik.
Dziecko X – wiosna.
Dziecko XI – słońce
Rekwizyty:
kukła marzanny, gaik - gałązki ozdobione bibułą, ławeczka.
Dzieci:
Kiedy mroźnej zimy ludzie dosyć mają, jak ją do odejścia skłonić ciągle wymyślają.Chcą, by prędzej Wiosna wreszcie zawitała, zrobili Marzannę ze słomy jest cała!
Dzieci niosące Marzannę:
Marzanno, Marzanno, Marzanno, odpływaj prosimy, już nie chcemy więcej, żadnych śladów zimy.
Dzieci niosące Gaik zielony:
Z gaikiem zielonym, co go dzieci niosą
czas powitać wszystkim Wiosenkę uroczą.
Słońce przyprowadziło małą wiosnę za rękę,
Wiosna ma dopiero jeden dzień, zielone włosy i sukienkę.
Słońce:
Choć Wiosno nie bój się, usiądź z nami na ławce przed domem.
5. Piosenka pt. „Witaj Wiosenko”
Czym powitać cię Wiosenko, gdy zielona wracasz znów,Chyba tańcem i piosenką, bo to milsze jest od słów.
ref. hej ha, hej ha i ty i ja / 2x
Naradzimy się z ptaszkami, bo z nich każdy śpiewać rad,
Zaśpiewają razem z nami gdy wiosenny zagra wiatr.
6. Wiersz pt. „A tulipan śpi!”
dzieci narratorzy, słońce, deszcz, dziadek, tulipan.
dzieci - aktorzy przebrani za postacie z wiersza, płot, krople deszczu, budzik, tło z domem.
Idą, idą ciepłe dni, a tulipan śpi!
Słońce siadło na parkanie. Wstawaj, wstawaj tulipanie, kończ zimowe sny!
A tulipan śpi!
Deszcz:
Słychać w koło deszczu granie. Wstawaj, wstawaj tulipanie, dam ci krople trzy.
Dziadek:
Stanął dziadek na ścieżce. Tulipanie śpisz jeszcze?? Postawię na grządce budzik, może wtedy się obudzisz!
Tulipan:
Kto to dzwoni! Kto mnie woła?? O, jak ciepło dookoła! Patrzcie liście mam zielone!
I na głowie masz koronę!!
A tak mało brakowało, żebym przespał wiosnę całą!
7. Piosenka pt. „Na promyku słońca”
Na promyku słońca, tuż po pierwszej burzy
Przyszła do nas Wiosna z dalekiej podróżyWitały ją bociany, skowronek i szpaki
Witały ją także wszystkie, wszystkie dzieciaki.
8. Piosenka pt. „Bociany już przyleciały” (CD „Już w szkole” cz.2)
LITERATURA
– T. Śliwiak „Przyszła Krysia do bałwana” z książki H. Trawińskiej „Zabawy rozwijające dla małych dzieci” PZWL, W-wa 1981, s.121
– D. Gellner, „A Tulipan śpi”, miesięcznik „Miś”
– Płyta CD „Już w szkole” cz.2 dla klas „0”
– Internet
Po Przedstawieniu:
Pani Wiosna zwraca się do dziewczynki:
- Hej moja mała córeczko wiosenko jesteś pewna, że zima już sobie poszła??
- A wy dzieci??
- Bo ja jeszcze ją czuję w dużym palcu u nogi. Brr, aż mnie dreszcze przechodzą.
- Proponuje wstańcie i zaśpiewajcie wszyscy piosenkę „Kuku, kuku precz zimo zła”, aby poszła sobie w siną dal.
Piosenka:
1. Kuku, kuku, precz zimo zła! / 2x
Już bociek leci
Cieszą się dzieci 2x
Wiosna, wiosna idzie przez świat.
2. Kuku, kuku, precz zimo zła / 2x
Zatańczymy w koło,
bo nam wesoło. 2x
Po piosence:
- Och teraz czuję, że rozkwitam, to dzięki wam dzieci.
- Jestem wam bardzo wdzięczna. Wszyscy zadania wykonaliście w kwiaty się zamieniliście.
- A po co? By urosnąć w górę, wysoko ponad chmurę!
- Zabawmy się w zabawę, kwiaty rosną, kwiaty śpią. Gdy usłyszycie wysokie dźwięki to kwiaty rosną, kiedy usłyszycie niskie dźwięki to kwiaty zamykają płatki i zasypiają bo zbliża się noc.
Po zabawie w kwiaty:
- A teraz obiecane zadanie, przygotowałam krzyżówkę, oczywiście z hasłem, a jakim dowiecie się, gdy ją rozwiążecie.
Krzyżówka:
1. Konwalia –
Dobrze ją znamy z prześlicznej woni, kwitnie białymi dzwonkami, ale nie dzwoni
Zdobi nam lasy, więc jej nie zrywaj. Za to odpowiedz jak się nazywa.
2. Gniazdo –
Co buduje każdy ptak, by chować pisklęta, a tylko kukułka o tym nie pamięta?
3. Ptaki –
Co za oknem za harmider, co za hałas taki, do domków na drzewie powróciły...........
4. Żaby –
Skaczą po łące, pływają po wodzie żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie.
5. Jaskółka –
Nie ma lepszej lotniczki ogon niczym nożyczki, lepi gniazdo pod strzechą, jest dla ludzi pociechą, w powietrzu zatacza kółka. Kto to taki??
6. Mrówki –
Pracowite i mądre z cienkich igieł sosnowych w krótkim czasie zbudują dom trzynastopiętrowy.
...
asasinka80