Zadanie 1 Przeanalizuj przedstawione poniżej wyniki badań krwi u pacjentów A, B, C, D, i E. Ustal u których pacjentów można podejrzewać schorzenia i jakie. Liczby krwinek dotyczą l mm".
Pacjent
Liczba erytrocytów (w
Liczba leukocytów (w
Liczba trombocytów (w
Ciśnienie krwi (w mm Hg)
A
3.2
6,1
200
130/80
B
5.0
6,0
250
120/75
C
4,5
20,0
300
110/70
D
4,8
5,8
20
125/80
E
240
180/110
Zadanie 2. Wykonaj diagram słupkowy uwzględniając różnice w zawartości hemoglobin u każdej z trzech osób.
Osoby badane
Rodzaje hemoglobiny
Ewa
Ala
Hanka
45%
98%
0%
S
95%
Inne rodzaje
10%
2%
5%
Zadanie 3 Wyjaśnij, dlaczego szczepionki wzmagają odporność organizmu na infekcje.
Zadanie 4 Podaj przykład choroby człowieka, na którą stosowane są szczepionki w naszym kraju.
Zadanie 5 Schematy przedstawiają przekroje poprzeczne przez dwa główne typy naczyń krwionośnych
Na podstawie analizy danych na schematach podaj nazwy obu naczyń. Wskaż jedno podobieństwo i jedną różnicę w budowie tych naczyń
Zadanie 6 Wymiń trzy czynniki zwiększające liczbę zachorowań na choroby układu krążenia.
Zadanie 7 Krwinki czerwone ssaka nie mają jądra komórkowego . Wyjaśnij dwie wynikające z tego korzyści i wyjaśnij jaki to ma związek z pełnioną przez nie funkcją.
Zadanie 8 Wyjaśnij pojęcie oksyhemoglobina.
Zad. 9 Rysując na tablicy schemat obrazujący skład ludzkiej krwi, uczeń popełnił błędy. Wskaż wszystkie błędy (np. wyraźnie je podkreślając) oraz wyjaśnij w dwóch przypadkach, na czym one polegają.
Zad 10
Podaj dwie, widoczne na schemacie, cechy budowy różniące układ krwionośny od limfatycznego.
Zadanie. 11 Zaplanuj doświadczenie wykazujące wpływ wysiłku na ciśnienie krwi i liczbę oddechów człowieka w jednostce czasu. Uwzględnij potrzebny sprzęt i sposób zapisu wyników doświadczenia. Sformułuj hipotezę badawczą.
cirelly