HELP.PDF

(179 KB) Pobierz
HELP.WRI
Kpt. Gajek
Kmdr Dżugosz
RATOWNICTWO
Zakres:
1. Podstawy prawne
- ratownictwo z ycia
- ratownictwo mienia
2. Organizacja ratown. morskiego - osrodki koordynacyjne;
(w PRO w osrodku)
3. Poradnik poszukiwania i ratowania dla statko w handlowych MERSAR
- zachow. statku w niebezpiecz.
- " " niosa cego pomoc
- planowanie i przeprowadzanie akcji
4. Zachowanie po wejsciu na mielizne
5. Holowanie (opcyjne)
6. System GMDSS (wykorzystanie w ratownictwie) - Kpt.Gajek
Zaliczenie kursu.
Egzamin - Kpt.Gajek - miec ze soba :
- materiaży dostarczone na kursie
- MERSAR
- Rozdz. IV SOLAS (GMDSS)
- poradnik radiokomunikacji
+++++
Mie dzynarodowe uregulowania prawne w dziedzinie ratowania zycia na morzu.
1. Konwencja o ujednoliceniu (ujednostajnieniu) niektorych przepisow dotycza cych
niesienia pomocy i ratownictwa na morzu.
Bruksela 23.09.1910
Ratyf. 1938
Art.11: Kaz dy Kapitan jest obowia zany przyjsc z pomoca kaz dej osobie, nawet wrogiej,
znajduja cej sie na morzu w niebezpieczenstwie z ycia, jesli moz e to uczynic bez
powaz nego niebezpieczenstwa dla swego statku, zażogi i pasaz ero w.
Wżasciciel statku nie jest odpowiedzialny z tytużu naruszen powyz szego posta-
nowienia.
Art.12: Kaz dy Rza d panstw ratyfikuja cych konwencje ustanowi akty ustawodawcze
gwarantuja ce karanie za niestosowanie Art.11.
2. Konwencja o bezpieczenstwie zycia na morzu SOLAS
Rozdz.5 Pkt.10 Wzywanie pomocy w niebezpieczenstwie oraz obowia zki.
- Kapitan statku znajduja cego sie na morzu po otrzymaniu- z jakiegokolwiek
Żro dża - sygnażu, z e statek, samolot, żodzie lub tratwy ratunkowe znajduja sie
w niebezpieczenstwie jest obowia zany podazyc peżna pre dkoscia na pomoc
osobom znajduja cym sie w nmiebezpieczenstwie i w miare moz liwosci po-
wiadomic je o tym.
Jez eli nie moz e tego uczynic lub ze wzgle du na szczego lne okolicznosci
w jakich sie znalazż uwaz a, z e podazanie na pomoc jest nieuzasadnione lub
niepotrzebne powinien wpisac do Dziennika Okre towego przyczyne , dla kto rej
nie podazyż na pomoc osobom w niebezpieczenstwie.
- Kapitan statku znajduja cego sie w niebezpieczenstwie po porozumieniu sie , jez eli
be dzie to moz liwe, z Kapitanami statko w, kto re odpowiedziaży na jego wezwanie
na pomoc, ma prawo zarekwirowac jeden lub wie cej takich statko w jakie uzna za
najbardziej przydatne do udzielenia pomocy, a Kapitan, lub Kapitanowie zarekwi-
rowanych statko w obowia zani sa poddac sie rekwizycji podazaja c nadal z peżna
pre dkoscia na pomoc osobom znajduja cym sie w niebezpieczenstwie.
Comments:
Z pow. akto w prawnych wynika, z e moz na nie udzielic pomocy jez eli:
- zagraz a to bezpieczenstwu wżasnego statku, pasaz erom i zażodze;
- uzyskaż informacje o rekwizycji innych statko w przez Kapitana statku be da cego
w niebezpieczenstwie i z e te statki poddaży sie rekwizycji;
- pomimo rekwizycji Kapitan dowiedziaż sie od oso b znajduja cych sie w niebezpie-
czenstwie, lub od Kapitana innego statku, kto ry dotarż do tych oso b, z e dalsza
pomoc nie jest potrzebna;
- z caża pewnoscia nie moz na tej pomocy udzielic .
Zaro wno fakt wezwania pomocy, jaki i dalszy przebieg akcji winna byc odnotowana w
D.Okre towym - oraz - w wypadku niepodje cia akcji - powo d zaniechania akcji.
----
3. Mie dzynarodowa konwencja o poszukiwaniach i ratownictwie morskim SAR 1979
Hamburg 27.04.1979
Rat. 1988
___
Krajowe akty prawne
Kodeks Morski
Art.90 - tak jak Bruksela 1910
Art.91 Par.1 - Kapitan jest obowia zany przedsie wziac wszelkie srodki dla uchronieia statku
oraz znajduja cych sie na nim oso b i żadunku przed szkoda .
Par.2 - jez eli statkowi grozi zagżada Kapitan jest obowia zany najpierw zastosowac
wszelkie doste pne mu srodki dla ocalenia pasaz ero w a naste pnie zażogi.
Kapitan opuszcz statek jako ostatni czuwaja c nad ocal;eniem, jez eli jest to
moz liwe Dziennika, dokumento w, map, kosztownosci, kasy statku.
`
Art.92 - powto rzenie Solas o rekwizycji.
---
Rozp.M.Z eglugi o organizacji sśuzby ratownictwa morskiego (12.03.1970)
---
MERSAR jest tylko poradnikiem a nie aktem prawnym.
Odpowiedzialnosc i rola Kapitana w akcjach ratunkowych. Organizacja sśuzb
ratowniczych.
Rescue - ratowanie z ycia
Slavage - ratowanie mienia
Globalny System S & R.
Aktualne wyposaz enie statku konwencyjny (pow.300 RT + wszystkie pasaz ery):
- UKF 16 156.8 KHz (abt 25 Nm)
- R/O 2182 kHz automat.odb. i nadajnik z kluczem tonowym (150 Nm)
- nadajnik r/telegraficzny 500 kHz (autom.klucz i odb.alarmu) - pow. 1,600 RT (250 Nm)
La d:
siec radiostacji la dowych : Pżn.Ameryka, wyspy Atl. i Europa - obszar ograniczony (max 250 Nm).
Pozostaże obszary to nasżuch statko w.
Zeby zaradzic "czarnym dziurom" wymyslono monitorowanie (Pżn.Atlantyk - AMVER -, Pżn.Pacyfik,
Australia) - tylko do 1999 r (wejscie nowej konwencji).
1984 - wprowadzenie obowia zku nasżuchu na Ch.16.
1979 - zażoz enie m/organizacja ża cznosci satelitarnej - INMARSAT
1979 - konwencja o poszukiwaniu i ratowani - SAR '79 (konwencja hamburska);
(swiatowy plan SAR - organizacja systemu ratownictwa na swiecie w oparciu
o istnieja cy system bezpieczenstwa lotnictwa cywilnego);
S wiat podzielono na obszary przydzielone konkretnym panstwom. Kaz de panstwo
powożuje (Krajowy) Ratowniczy Osrodek Koordynacyjny (Rescue Coordination Centre) M - morski
L. lotniczy. Konwencja ustaliża zasady wspożpracy m/osrodkami, oraz wspożdziażanie w
akcjach/przejmowanie akcji.
Utworzono swiatowy plan poszukiwania i ratownictwa.
1979 - zapadża decyzja o utworzenie swiatowego morskiego systemu alarmowania i pomocy
(ang.GMDSS).
W tej chwili faza wdraz ania systemu GMDSS. Wejscie w z ycie 1999.
------- ---------
Zaśozenia GMDSS
Zasada - la dowe sżuz by i statki be da natychmiast alarmowane, aby natychm. mogży udzielic
pomocy. System dostarcza ostrzez en (wszelkiego typu).
System dotychczasowy byż systemem lokalnym. GMDSS jest systemem globalnym ,
(Global Maritime Distress Safety System).
Kaz dy statek musi byc wyposaz one w 2 urza dzenia niezalez ne do informowania o
niebezpieczenstwie w systemie g l o b a l n y m .
Alarmowanie : ship to shore, zapewnienie ratowania shore to ship.
System NAVTEX - odbio r cia gży sygnażo w i informacji. Juz istnieje i be dzie zasta piony
GMDSS'em.
4 kategorie statko w (wg GMDSS) - wg rodzju z eglugi -:
A2 - S rednie
A3 - w zasie gu INMARSAT
A4 - w zasie gu nieograniczonym
System INMARSAT oparty na satelitach geostacjonarnych w pżaszczyz nie ro wnikowej. W tej
chwili sa 4 satelity. Nie widza wie c rejono w polarnych. INMARSAT nie zapewnia wie c globalnosci.
Funkcje śa cznosci w GMDSS
Podstawowa - alarmowanie . Musi byc zapewnione w 3 relacjach (natychmiastiowe, globalne i
zdublowane oraz z mozliwoscia komunikacji w 3 relacjach: ship - shore, shore-ship, ship - ship.
Jez eli statek znajduje sie w zasie gui stacji brzegowych to akcja organizowana jest przez brzegowe
osrodki. W innych wypadkach koordynacja/przebieg jak dotychczas.
Dotychczasowe wzywanie pomocy - UKF (fonia ), lub przycisk alarmu 2182 lub 500.
Teraz - uruchomienie radiopżawy (406 MHz) odebrany zostaje przez satelite , wysżany na la d do
osrodka przetwarzania danych, tam przetworzone i przesżany do osrodka koordynacyjnego. Sta d
naste puje alarmowanie innych statko w/osrodko w.
NRCC - National Rescue Coordination Centre
Jez eli statek jest w zasie go NRCC to osrodek organizuje akcje sam. Jez eli nie (za daleko lub nie
ma odpowiednich srodko w) to alarmuje statki w rejonie (relacja shore - ships).
Depesza SAR
43884316.001.png
Opracowuje sie system w zakresie fal kro tkich 4-22 MHz.
Relacja statek-statek
Satelity uz ywane w GMDSS to takie same jak satelity systemu transit wyposaz one w nadajniki,
odbiorniki i transpordery radarowe. Cospas/SARSAT - 406 MHz
H= 800 km - pole o pow. 5000 km 2 . Dokżadnosc okreslenia pozycji (90% radiopżaw) ca 5 km.
R/pżawy z cze stotliwoscia 121.5 kHz daważy dokżadnosc rze du 20 km.
(INMARSAT w GHz - moga byc wyposaz one statki pżywaja ce tylko w rejonie INMARSAT)
Terminale satelitarne - wszystkie wymogi GMDSS sa od azu speżnione. System dazy do
stworzenia alternatywnego systemu. Teminali do tej pory jest cedwie 15,000 (standard A).
Standard A - ża cznosc telefoniczna, telexowa
43884316.002.png 43884316.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin