szybkie_czytanie.doc

(33 KB) Pobierz
W niniejszym opracowaniu przedstawimy metody pozwalające w znaczny sposób przyspieszyć proces czytania

W niniejszym opracowaniu przedstawimy metody pozwalające w znaczny sposób przyspieszyć proces czytania. Wymienimy błędy spowalniające przyswajanie tekstu. Ponadto, opiszemy metodę szybkiego przyswajania "cegieł", to znaczy grubych tomów, na przeczytanie których od deski do deski potrzeba całych wieków.

Pamiętaj jednak o jednym. Przedstawione poniżej techniki wymagają poświęcenia pewnej ilości czasu na ich przyswojenie i "przestawienie" się na inny sposób pracy. Tak więc mała sugestia: jeżeli masz jutro jakiś egzamin, czy sprawdzian, lepiej jeszcze ten raz przygotowuj się po staremu. Nauka czytania wymaga czasu i trochę cierpliwości.

I jeszcze jedno. Po prostu uwierz w siebie. Masz szansę wykorzystać swój rozum, który przy wykorzystywaniu tradycyjnych metod w 95% nie jest wykorzystany. Mózg rozumie wszystko i jest w stanie pochłonąć wszystko. Trzeba mu tylko trochę pomóc.

Przed właściwą nauką musisz pamiętać o kilku podstawowych radach:

- Czytając, zajmij wygodną, rozluźnioną pozycję, plecy powinny mieć jakieś przytulne oparcie.

- Zadbaj o oświetlenie - ważne jest, aby Twoje oczy podczas czytania szybko się nie męczyły.

- Bądź rozluźniony, ale jednocześnie skoncentrowany, nie myśl o "zielonych migdałach"

- Zanim przejdziesz do czytania szczegółowego, zawsze staraj się wyłapać myśl przewodnią, która przyświeca utworowi

- Krocz w kierunku "od całości do szczegółu", a nie odwrotnie. Najpierw zarejestruj w pamięci cały temat, potem przyswajaj kolejne wątki, czy akapity tekstu. Staraj się już na początku zorientować, czego dotyczy dany tekst.

- Naucz się omijać pewne partie materiału, które nie zawierają cennych informacji, np. różnego rodzaju opisy przyrody

- Jeśli czujesz się zmęczony, odpocznij - odłóż książkę, zrelaksuj się. Powróć do czytania po przerwie

Jak czytać szybciej? Zakładamy, że masz już komfortowe warunki do nauki. Teraz parę słów, jak należy pracować nad samym tekstem?

Ogólnie rzecz biorąc, przyspieszone czytanie polega na obejmowaniu wzrokiem coraz większych "kawałków" tekstu. Jednak w ślad za tym procesem musi iść zrozumienie tekstu. Nie możesz przelatywać wzrokiem po tekście, nie rozumiejąc go. Dlatego właśnie nauka czytania wymaga trochę czasu - musisz dać sobie trochę czasu na "przestawienie się". A teraz kilka technicznych porad do pracy z tekstem:

- Skupiaj wzrok na środkowej części wiersza

- Oducz się przenoszenia wzroku na początek następnego wiersza

- Czytaj tekst po kilka wyrazów, nigdy po jednym słowie

- Utrzymuj wzrok w centralnej części wersu i kontroluj jego przenoszenie tylko pionowo w dół.

Najczęściej popełnianymi błędami spowalniającymi szybkie czytanie są:
"skoki oczu" - podczas czytania oczy nie przesuwają się po linii gładko, tylko skaczą na początek, a następnie na koniec wiersza, bądź absorbują niektóre słowa. Oducz się tego, to strata czasu. Czytaj tekst po kilka wyrazów, nigdy po jednym słowie. Utrzymuj wzrok w centralnej części wersu i kontroluj, żebyś przenosił wzrok tylko pionowo w dół. Wyeliminuj ruchy poziome.

"regresja" - kolejnym opóźniaczem czytania jest regresja, polegająca na powrocie do materiału, którego dobrze nie zrozumieliśmy. Aby tego uniknąć czytaj z ołówkiem w ręku i wódź nim tuż pod linijką. Nie pozwalaj sobie na powroty w tył. W ten sposób przyzwyczaisz oczy do płynnego, rytmicznego ruchu wzdłuż linii.

"wokalizacja" - jest to wymawianie po cichu czytanych słów. Każdy ruch ustami oznacza zwolnienie tempa czytania. Spróbuj to kontrolować, a na pewno się opłaci. Wodzenie ołówkiem pod czytanym tekstem bardzo Ci to ułatwi.

Jak czytać cegły?
Student ma raczej mały wpływ na wybór odpowiadających mu podręczników i materiałów. Jest z góry skazany na narzuconą listę lektur. Wszyscy wiemy, że podręczniki szkolne i akademickie z reguły nie należą do lektur porywających.

Uświadom sobie Drogi Czytelniku, że ta ciężka książka przed Tobą, to nic strasznego. Nawet 400-stronicowy podręcznik jest tylko w niewielkiej części zapełniony informacjami potrzebnymi do zdania egzaminu. Twoim zadaniem jest odszukanie tylko tych 100 stron. Jak się do tego zabrać?

Najpierw przejrzyj i wertuj książkę od przodu do tyłu, miarowo przewracając każdą jej stronę. W ten sposób zorientujesz się w całości materiału, według zasady od całości do szczegółu.

Teraz już wiesz o czym jest dana książka, na jakie rozdziały się dzieli. Złapałeś wiele słów, podtytułów, paragrafów. Masz już pojęcie, gdzie mniej więcej są partie materiału, które musisz przeczytać i potraktować szczegółowo, a gdzie te, które możesz spokojnie ominąć. Czujesz już, że jesteś z tą lekturą na ty, jesteś więc dobrze przygotowany do części zasadniczej - do odsiewu. Usiądź wygodnie i zacznij podkreślać te partie materiału, które są najistotniejsze.
Po tym procesie pozostało Ci tylko 100 stron zadanej lektury. Teraz proponujemy chwilową przerwę.

Można dalej? Teraz pracuj tylko z materiałem podkreślonym. Wypisz tytuły rozdziału na kartce. Następnie wypisz kluczowe zagadnienia i skrótowe dane w telegraficznej, obrazowej formie do powyższych tematów. Tym sposobem z 400 początkowych stron pozostało Ci może tylko 20. Wiadomym jest, że aby przyswoić sobie wiadomości, trzeba zaglądać do książki. Jednak przy powtórkach materiału, posługujesz się tylko 20 stronicami wiedzy, która jest Ci potrzebna do zdania egzaminu. Na tydzień przed egzaminem, poświęć codziennie 10-20 minut na przyswajanie map.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin