Solarczyk-Ambrozik Ewa - Przemiany współczesnego świata – globalne wyzwanie edukacyjne.pdf

(80 KB) Pobierz
6-Solarczyk-Ambrozik
prof. dr hab. Ewa Solarczyk-Ambrozik
Zakład Kształcenia Ustawicznego
Wydział Studiów Edukacyjnych
Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Przemiany współczesnego ś wiata – globalne wyzwanie edukacyjne
Contemporary World Evolution – Global Education Challenges
Owing to the dynamic processes occurring in contemporary world the issue of
continuing education has become an important factor in the development of societies
and individuals. Technological innovations, changes in mass communication, trans-
formations in work sphere, competition in the labour market, a constant need to adjust
– all of these help to create a “learning society” and at the same time present a chal-
lenge to education, which turns into continuing learning understood as a requirement
of civilisation.
The paper highlights the fact that on the one hand the global economy becomes
a challenge for self-improvement and enhancement of competencies necessary for the
efficient functioning in the labour market, and on the other hand the accompanying
changes in the sphere of economy are followed by culture transformations which define
the area of social participation and at the same time of learning.
The phenomena affecting individuals and societies should be assisted by educa-
tional policy at the European level. This is why continuing education as a civilisation
requirement has recently become one of the hottest education-related issues in social
debates.
Dynamika procesów zachodzących we współczesnym świecie stawia problem
kształcenia ustawicznego jako istotnego czynnika rozwoju społeczeństw i jednostek.
Zmiany technologiczne, rozwój technik masowej komunikacji, przeobraŜenia w sferze
pracy, konkurencja na rynku pracy, międzynarodowe zmiany składu demograficznego
siły roboczej, potrzeba stałego dostosowywania się, prowadząc do ukształtowania się
„Społeczeństwa uczącego się”, stają się równocześnie wyzwaniami wobec edukacji,
która przybiera charakter kształcenia ustawicznego, rozumianego jako wymóg
cywilizacyjny.
Zjawiskiem, na tle którego analizowane są procesy zmian w obszarze edukacji
jest globalizacja, będąca jakościowo odmiennym zjawiskiem od międzynarodowego
przepływu idei, dóbr czy ludzi, z jakimi mieliśmy do czynienia od wieków. W
obecnych czasach, gdy technologia „zacieśnia” przestrzeń i czas, niweluje w pewnym
sensie ich znaczenie, mamy do czynienia ze zmianą wymiaru ludzkiej działalności w
14
Ewa Solarczyk-Ambrozik
świecie – moŜemy mówić o jej globalizacji w wielu aspektach. W ostatnich
dwudziestu latach zjawisko globalizacji wystąpiło początkowo na płaszczyźnie
gospodarczej. Znoszenie regulacji i barier na rynkach finansowych, które nasiliło się w
wyniku postępu informatyki spowodowało to, iŜ wszystkie gospodarki stały się zaleŜne
od przepływu coraz większej masy kapitałowej a globalna ekonomia pociąga
bezprecedensową integrację produkcji. Dzięki zdobyczom telekomunikacji moŜliwa
staje się całościowa koordynacja produkcji w wielu krajach.
Na kanwie tych zjawisk moŜemy mówić o globalnym wyzwaniu stawianym
przed edukacją. Edukacja staje się wartościowym „towarem” na rynku dóbr. Zmieniają
się społeczne orientacje wobec kształcenia. Dyplom poparty uzyskanymi
kompetencjami staje się wartością poŜądaną. Szczególnego wymiaru w świecie
dynamicznych zmian we wszystkich obszarach Ŝycia nabiera kształcenie ustawiczne,
analizowane z jednej strony w jego relacji do potrzeb i aspiracji edukacyjnych
jednostek, z drugiej zaś w relacji do potrzeb gospodarki. Jej konkurencyjność i
efektywność a tym samym poziom i jakość Ŝycia jednostek i zamoŜności regionów w
coraz większym stopniu, obok czynników takich jak: praca, kapitał i ziemia, w świecie
nowoczesnych technologii i zaawansowanych technik komunikacyjnych, zaleŜy od
wiedzy, zarówno ekonomicznej, technicznej, jak i z obszaru nauk społecznych.
NaleŜy w tym miejscu bardzo mocno wyeksponować to, iŜ wiedza jako
podstawa rozwoju przyczynia się nie tylko do sukcesu gospodarczego, lecz jest takŜe
na usługach słuŜby publicznej, przejawia się w działalności obywatelskiej, w
działaniach na rzecz ochrony środowiska itp. Wiedza będąca podstawą gospodarki i
społeczeństwa działającego na jej przesłankach charakteryzuje się szczególnymi
atrybutami. Jest to wiedza o zasięgu globalnym, przy równoczesnych regionalnych i
lokalnych sposobach myślenia i działania, której mechanizmy rozwoju są wyraźnie
uwarunkowane społecznie. Podstawą realizacji idei gospodarki opartej na wiedzy jest
kształcenie ustawiczne, wykorzystujące technologie informacji i komunikacji,
zapewniające dodatkowe usługi systemowi kształcenia, zarówno jako jego dopełnienie
jak teŜ jako forma konkurencyjna.
Analiza kształcenia ustawicznego aktualizującego się w wielu krajach, pozwala
określić jego ogólną charakterystykę zasadzającą się na tym, iŜ procesy uczenia się
zachodzą w róŜnych miejscach, nie tylko w formach zorganizowanych przez system
edukacji:
·
rozmywają się granice między Ŝyciem zawodowym a okresem nauki, formalną i
nieformalną edukacją;
·
instytucje kształcenia ustawicznego uelastyczniają odpowiedź na potrzeby rynku i
kładą większy nacisk na wiedzę uŜyteczną i praktyczną;
·
zatrudnieni traktują miejsce pracy jako instytucję edukacyjną;
·
zmieniający się charakter i wzorce pracy rzutuje na konieczność stałej aktywności
edukacyjnej;
·
rozwój multimediów i rynku oprogramowania komputerowego wpływa w znaczny
sposób na kształcenie;
·
technologie informatyczne i cyfrowe stymulują kontakty między uczelniami
wyŜszymi a przedsiębiorstwami sektora ICT w zakresie kształcenia na odległość
na rynkach globalnych (OECD, 2000, s. 59-61).
Przemiany współczesnego ś wiata...
15
Jest faktem bezsprzecznym, Ŝe zapotrzebowanie na edukację w celach gospodarczych
determinowane jest postępem technicznym i modernizacją. Analizując procesy
związane z kształceniem ustawicznym stwierdzić moŜna, iŜ jednym z podstawowych
trendów jest podporządkowanie go wymogom ekonomii.
Odnosząc się do zaprezentowanej wyŜej charakterystyki trendów w obszarze
kształcenia zawodowego, szczególnie tych związanych ze sferą pracy, moŜna
zauwaŜyć iŜ zachodzące obecnie zmiany spowodowały pojawienie się nowych
oczekiwań w zakresie wymaganych umiejętności. Zmiany w sferze produkcji,
przyczyniające się do zanikania rutynowych i powtarzających się prac, które mogą być
programowane przez maszyny, powodują to, iŜ treść pracy nasycona jest coraz w
wyŜszym stopniu zadaniami wymagającymi inicjatywy i elastyczności. Zmianom
stosunków produkcji towarzyszą zmiany warunków zatrudnienia, maleje
zapotrzebowanie na prace w pełnym wymiarze czasowym i o trwaniu bezterminowym,
następuje rozwój niezaleŜnej pracy indywidualnej, a takŜe wzrost sektora handlu i
usług. Jak wskazują autorzy raportu „Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego
się społeczeństwa” okoliczności związane z pracą i okoliczności uczenia się coraz
bardziej zbliŜają się do siebie.
Globalna ekonomia staje się wyzwaniem dla samodoskonalenia się, poszerzenia
kompetencji związanych ze sprawnym funkcjonowaniem na rynku pracy. Kompetencje
komunikacyjne i umiejętności logicznego myślenia stają się podstawowe dla
kwalifikowanych prac. Akceptacja indywidualnej odpowiedzialności za rezultaty
pracy, wyobraźnia, określone predyspozycje moralne, umiejętność podejmowania
decyzji oraz umiejętność pracy w grupie, a przede wszystkim skłonność do
permanentnego uczenia się i samodoskonalenia tworzą nowy etos pracownika.
We współczesnym świecie osoby pozbawione odpowiednich kompetencji,
określonego kapitału kulturowego, bez dostępu do informacji lub pozbawione tzw. siły
rynkowej stają się dotknięte w coraz wyŜszym stopniu marginalizacją spowodowaną
bezrobociem, nieumiejętnością artykulacji własnych interesów, funkcjonalnym
analfabetyzmem itp. zjawiskami społecznymi. Ze względu na ryzyko jawiące się przed
jednostkami, organizacjami i społeczeństwami, jakie stwarza niepewność i
nieprzewidywalność współczesnego świata do opisu współczesności wprowadza się
określenie: „społeczeństwo ryzyka”. Zwraca się w tym kontekście uwagę równieŜ na
negatywne konsekwencje bezustannej konieczności uczenia się, wynikające z
nierównych szans na kształcenie, nierównego dostępu do źródeł wiedzy oraz
zróŜnicowanych kompetencji.
W społeczeństwie ryzyka istotne znaczenie ma dystrybucja szans bądź ryzyka,
szczególnie jeśli chodzi o wkład edukacji i kształcenia do społecznej alokacji jednostek
na przestrzeni biegu ich Ŝycia. Intencjonalne uczenie się staje się czynnikiem
róŜnicującym zdolności jednostek do dostosowania się do zmiennej rzeczywistości,
zarówno środowiska pracy, co zostało przedstawione wcześniej, jak i innych sfer Ŝycia
społecznego. Mimo faktu, iŜ edukacyjne drogi wiodące przez społeczne i zawodowe
struktury w społeczeństwie informacyjnym podporządkowane są w coraz wyŜszym
stopniu wymaganiom rynkowym, proces kształcenia ustawicznego ma zawsze
charakter indywidualny i biograficzny i równocześnie zawsze pociąga za sobą
społeczne implikacje. W społeczeństwie uczącym się jednostka posiada większą
16
Ewa Solarczyk-Ambrozik
wyraźnie
zakreślone dotąd granice pomiędzy kulturą i ekonomią zaczynają rozmywać się.
Kultura konsumpcji razem z urynkowieniem wyznaczają obszar społecznego
uczestnictwa i tym samym kształcenia się. Podstawową cechą zmian obserwowanych
w tym obszarze jest przesunięcie nacisku z kształcenia na uczenie się, co równocześnie
oznacza przesunięcie wagi na uczenie się poza instytucjami edukacyjnymi. 2 Wzory
dostarczone przez tradycyjnie rozumianą oświatę stają się coraz bardziej nieadekwatne
do nowych wyzwań. Świat poprzez media wkracza do naszych domów, wkracza teŜ
poprzez produkty, które konsumujemy. Miejskie i podmiejskie krajobrazy stają się
coraz bardziej podobne, właśnie poprzez znaki przekazywane przez media, znaki
rozpoznawalne w kaŜdym zakątku globu. Integracja i globalizacja prowokują
równocześnie homogeniczność i heterogeniczność. Globalizacja, wywierając presję na
to, co lokalne indukuje efekt kulturowej specjalności, renesans tradycji związanych z
miejscem i stylem Ŝycia. Centra urbanistyczne, muzea, sklepy zapewniają płaszczyznę
do nabywania nowych doświadczeń Ŝyciowych, w efekcie czego człowiek zmuszony
jest równieŜ i w tym względzie do całoŜyciowego uczenia się. Uczenie się przez
doświadczenie w przebiegu Ŝycia i kształcenie ustawiczne nie są tylko naturalną
konsekwencją ekonomicznego instrumentalizmu, lecz takŜe, w coraz wyŜszym
stopniu, środkiem wyraŜania własnej pozycji społecznej i czynnikiem rozwijającym
toŜsamość jednostki. 3
Istotną charakterystykę współczesności mającą waŜki wpływ na charakter i
jakość kształcenia ustawicznego jest to, iŜ urynkowienie wiedzy rozpowszechnia się z
obszaru komercji na obszar praktyk oświatowych. Mamy do czynienia z sytuacjami,
gdzie upowszechnianie wiedzy odbywa się poza systemem instytucjonalnym, zaś
istniejące instytucje oświatowe stają się częściami rynku sprzedając wiedzę jako towar
i konkurując w „interesie” oświatowym. 4
Oddziaływanie tego typu zjawisk na jednostki i grupy społeczne ma szczególne
znaczenie dla określenia roli kształcenia ustawicznego, co wymaga skonkretyzowania
polityki oświatowej w tym samym względzie, dlatego teŜ kształcenie ustawiczne jako
wymóg cywilizacyjny staje się w ostatnich latach jedną z najczęściej podejmowanych
w społecznych debatach kwestii edukacyjnych. Jest ono celem działań wielu
organizacji mających wpływ na politykę europejską w szerszym wymiarze.
Odzwierciedleniem rangi kształcenia ustawicznego jest zainteresowanie tą formą
edukacji takich organizacji jak, np. OECD. I tak w 1996 r. OECD zainicjowała badania
-
1 P. Jarvis: The Public Recognition of Lifetime Learning , Lline nr 1, 1996.
2 M. Featherstone: Consumer Culture and Postmodernism , London 1991.
3 J. Urry: Leisure and Social Identity. Time and Society 3, 2 , 1994.
4 R. Usher, J. Bryant, R. Johnston: Adult education and postmodern challenge , London – New York,
1997.
wolność w zakresie tego, czego i w jaki sposób chce się uczyć. 1 Ma to swoje
szczególne odniesienie do tego wymiaru kształcenia ustawicznego, który w raportach
UNESCO eksperci nazywają „uczyć się aby być”.
Analizując procesy związane z kształceniem ustawicznym stwierdzić moŜna, jak
zostało to juŜ pokazane, iŜ jednym z podstawowych trendów jest podporządkowanie go
wymogom ekonomii.
Jednak zmianom w sferze ekonomii towarzyszą zmiany kultury
188411647.001.png
 
Przemiany współczesnego ś wiata...
17
oraz program rozwoju na temat kształcenia przez całe Ŝycie jako rzeczywistości
stojącej przed kaŜdym człowiekiem; takŜe plan UNESCO na lata 1995-1998
koncentrował się na rozwoju, kształceniu ustawicznym i pokoju. W pracach UNESCO
wyraźna jest orientacja ukazująca kształcenie ustawiczne nie tylko jako kwestię
edukacyjną, ale w równym stopniu szerzej rozumianą kwestię społeczną. Kształcenie
ustawiczne stało się kluczowym pojęciem wytycznych UNESCO na 5
Międzynarodową Konferencję Oświaty Dorosłych w Hamburgu w 1997 r.
Czołową rolę w promowaniu kształcenia ustawicznego odgrywa takŜe Unia
Europejska. W 1994 r. ukazała się Biała Księga nt. „Wzrost, konkurencyjność,
zatrudnienie”, w której podkreśla się wkład polityki edukacyjnej państw
członkowskich dla całościowego widzenia problematyki w wymiarze europejskim.
Kolejną publikacją Komisji Europejskiej dotyczącą kształcenia i doskonalenia,
wydaną w 1995 r., jest Biała Księga: „Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego
się społeczeństwa”. Jak piszą autorzy „impulsem do jej stworzenia było spostrzeŜenie,
iŜ zachodzące obecnie zmiany poszerzyły dostęp do informacji i wiedzy, lecz
jednocześnie spowodowały, Ŝe konieczne są znaczne zmiany w zakresie wymaganych
umiejętności i systemu pracy. Obecne trendy podniosły poziom powszechnej
niepewności, a niektórych ludzi w niedopuszczalny sposób zmarginalizowały. Sytuacja
społeczna kaŜdego z nas będzie w coraz większym stopniu zaleŜała od zdobytej
przezeń wiedzy. Społeczeństwo jutra będzie inwestować w wiedzę i stanie się
społeczeństwem uczenia się i nauczania, w którym kaŜdy będzie tworzył swoje
kwalifikacje. Innymi słowy powstanie społeczeństwo uczące się”. 5
O doniosłości kształcenia ustawicznego świadczy równieŜ fakt, Ŝe rok 1996
uznany został rokiem kształcenia ustawicznego, co znalazło swój wyraz w działalności
i publikacjach wielu organizacji i stowarzyszeń europejskich o charakterze naukowym,
mających wpływ na charakter europejskiej oświaty dorosłych.
Efektem tak prowadzonej polityki stał się raport Międzynarodowej Komisji
UNESCO do spraw Edukacji dla XXI wieku napisany pod przewodnictwem J. Delorsa
„Edukacja. Jest w niej ukryty skarb”, a wydany w 1996 r. Jak podkreślają jego autorzy,
w obliczu rozlicznych wyzwań współczesności edukacja jawi się jako szansa na drodze
ludzkości do realizacji ideałów pokoju, wolności i sprawiedliwości społecznej,
odgrywając doniosłą rolę w stałym rozwoju jednostek i społeczeństw. W związku z
tym właśnie idea edukacji ustawicznej powinna być przemyślana i rozszerzona.
Autorzy piszą: „Poza niezbędnym dostosowaniem się do zmian wynikających z
przeobraŜeń Ŝycia zawodowego edukacja ustawiczna powinna stale konstytuować
człowieka, jego wiedzę, umiejętności lecz równieŜ jego zdolność wydawania sądów i
podejmowania działań. Powinna przyczyniać się do rozwoju jego samoświadomości,
wiedzy o jego środowisku oraz zachęcać do odgrywania róŜnych ról społecznych w
miejscu pracy i zamieszkania”. 6 Postulują, by umieścić edukację ustawiczną w centrum
zagadnień społecznych, gdyŜ koncepcja tak rozumianej edukacji jawi się „jako klucz
do bram XXI wieku”, wykracza poza tradycyjny podział na edukację wstępną i dalsze
5 Nauczanie i uczenie si ę . Na drodze do ucz ą cego si ę społecze ń stwa , Biała Księga Kształcenia i
Doskonalenia, WSP TWP, Warszawa 1997, s. 5.
6 J. Delors, Edukacja jest w niej ukryty skarb , Raport UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw
Edukacji dla XXI wieku, Warszawa. 1998, s. 16.
188411647.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin