Metody logoterapia wg K. Błachnio
· Tworzą system, elementy są powiązane
· Logopedia holistyczna, całego organizmu wymaga wszechstronnych metod
-zaburzenie mowy
-objawy współwystępujące
-cechy osobowości
-różne uwarunkowania logoterapii
· Metody przeplatają się, uzupełniają
· ogólne usprawnienie organizmu, w zasadzie w każdym aspekcie
· wykorzystywane na różnych etapach pracy logoped.
· Niektóre posługują się tylko słowem, inne łączą słowo z instrumentami specjalistycznymi, lub pomocami dydaktycznymi,
1. lingwistyczne
2. fizjologiczne
3. psychologiczne
4. pedagogiczne
5. rysunkowe
6. taneczno-muzyczne
7. motoryczno-kinestetyczne
8. wzrokowo-słuchowe
-lingwistyczne-na materiale gramatycznym,
· wynika ze struktury i wypowiedzi słownej,
· wykorzystanie form gramatycznych jęz. Ojczystego
· poprawa, utrwalanie, badanie i ocena form językowych
· pozwala odróżnić elementy jęz. Ojczystego od gwarowych
· techniki szczegółowe w terapii-ogólna i szczegółowa obserwacja procesu artykulacji,
-określenie liczby liter i głosek w wyrazach
-luki fonematyczne
-odnajdywanie wyrazów podstawowych dla innych,
-klasyfikacja wyrazów,
-zamiana wyrażeń i zwrotów pojedynczymi wyrazami,
-filologiczna-ma materiale literackim
· powiązanie z gramatyka ma charakter wtórny/ gram. formy tekstu liter. Jako wypowiedź/
· zagadki, wierszyki, piosenki, opisy, inne,
· rola w ogólnym podnoszeniu kultury komunikacji i wypowiedzi, /doskonalenie osoby, ważne w wieku rozwojowym
· rozwijanie intelektu i emocji
· stosowana przy diagnozie –techniki czytania, pisania,
· kształtowanie uwagi w czytaniu, słuchaniu, swobody w wypowiedzi, użycie odpowiednich struktur zdaniowych, poprawa słownika, prawidłowej frazeologii, rozwijanie emocji, wyobraźni, pamięci, myślenia, wypowiedź,
· wykorzystuje materiał literacki, -liryczny, epicki, dramatyczny,
· rozwijanie umiejętności językowych, nawyków, kreatywności językowej,
· rozwija psychikę-intelekt, emocje, wole,
· umożliwia analizę tekstów literackich,
-psychologiczna
· oparta na empatii logopedy, i wynikach badań psychol.
· Oddziaływanie słowem na psychikę
· Kształtowanie intelektu, dążenie do optymalnego stanu mowy,
· Techniki tonujące emocje, i zachowanie osoby z zaburzeniami
· Techniki dydaktyczne wykorzystywane- podawcze, utrwalające, obserwacja, kontrola, ocena
· W codziennej pracy logopedycznej
· Stosowana w jąkaniu, logofobiach, afazji, alalii, oligofazji,
· zmiana emocjonalnego stosunku osoby z zaburzeniami do własnego zaburzenia, , ogólnemu obniżeniu napięcia emocjonalnego, zwiększenie samoakceptacji,
-pedagogiczna-opera się na dydaktyce
· łączy pracę logoterapetyczne z pedagogicznymi cechami nauczania-cele, metody, środki, / działania logoterapetyczne zgodne są z zasadami postępowania dydaktycznego/, tzn. praca logoterapetyczne musi być elastyczna, np. dobór środków, metod, zmienność w czasie ćw. , przeplatanie ćwiczeń, itd.,
są po za torów przedmiotowych, ale zgodnie z dydaktyka,
· tzn. wykorzystywanie takich sposobów pracy logop. by zgodna była z prawami dydaktycz.
-rysunkowa-przekodowanie psychiczno-motoryczne
· rysunki urozmaicają, inspirują, wyzwalają emocje, pomagają
· pomoc w usprawnianiu motoryki oralnej
· próba zmiany myśli, wrażeń na metodę plastyczną
· własny rysunek to zadowolenie, i motywacja
-taneczno-muzyczna- treści ruchowo-muzyczno-słuchowe
· jednoczesne wykorzystanie ekspresji przez ww. bodźce,
· gdy zaburzenia mowy, z dyskoordynacją słuchowo-ruchowa, ruchy niezgodne z muzyką,
· atrakcyjne techniki, śpiew, rytmika, taniec, gra na instrumentach, marsze, podskoki, ćw. w emisji głosy, dykcyjne,
· kształtuje sprawność psychofizyczna,
· obniżają napięcie psychofizyczne-u jąkających się,
· kształtowanie pamięci słuchowej, estetyki muzycznej, melodia, akcent, rytm,
· usprawnianie sprawności całego ciała,
· komunikacja niewerbalna, mimika ciała,
-motoryczno-kinestetycza- wykorzystuje treści ruchowo-czuciowe związane z realizacją głosek
· pomoc w uczeniu umiejętności i nawyków językowych –artykulacyjnych
· w dyslalią, w afazji,
· gimnastyka narządów mownych,
-wzrokowo-słuchowo-dotykowa- wykorzystuje funkcji zmysłów biorących udział w mowie
· wzrokowe-czytanie z ust, plus schematy rysunkowe, plastyczne, by urozmaicić fazy artykulacji głosek,
· ruchowe- daktylografia-przekazywanie teksty za pomocą palców
· słuchowy- np. dotyk ręki na budziku, i wyczuwanie wibracji,
· naturalne odruchy-kaszel, kichanie, głosy zwierząt, muzyka, itp.
· Dotykowy- przez odbiór cech artyk. za pomocą odczuwania wibracji narządów mownych
Błachnio K. ,,Vademecum logopedyczne,, WN UAM, Poznań 2001, str. 114-120,
ramad