System turystycznyWykład à 18.11.2008
10 przykazań turystów:
1. Oczekują powitania, życzliwości, gościnności – bo chcą powrócić
2. Chcą spać wygodnie za rosnącą cenę
3. Chcą umyć się w czystej łazience
4. Chcą skosztować lokalnych potraw
5. Chcą poznać góry, lasy, jeziora i inne walory wraz z _____ koniecznym oznakowaniem oraz umożliwieniem dotarcia do nich
6. Zapoznać się z dziedzictwem kultury danego kraju/regionu wraz z umożliwienie dotarcia do ośrodków kultury
7. Mieć udogodnienia w realizacji funkcji aktywnych – narty, rowery, kajaki, żagle
8. Uczestniczyć w rozrywce, posłuchać muzyki
9. Wydać pieniądze – na zakupy, pamiątki, prezenty
10. Bezpiecznie dojechać i powrócić do domu (drogi, samoloty, samochody, itd.)
Interdyscyplinarność w turystyce – niejednorodna, składa się z wielu _____
TURYSTA:-przybywa samolotem lub pociągiem do wybranego miasta-odbiera bagaż na lotnisku-korzysta z toalety-odjeżdża autobusem, taksówką, metrem do miasta-pojawia się w hotelu-bierze prysznic i dzwoni-idzie do restauracji-korzysta z autobusu miejskiego-wymienia pieniądze-zakupuje pastę, szczoteczkę do zębów, pocztówki, papierosy, itp.-zwiedza muzeum-…
Każdy turysta ma różną strukturę potrzeb.
*Wymienić przynajmniej 10 sektorów produkcyjnych, które zostały uaktywnione przez tego turystę.
Otoczenie branży turystycznej – Włochy (2001):-rolnictwo-energetyka-spożywczy-włókienniczy i skórzany-inne produkty przemysłowe-budownictwo -handel-bankowy i ubezpieczenia-wynajem i rozrywka-rekreacja-różne usługiDa się je połączyć (w Polsce nie jest to łatwym zadaniem)
Podaż jest jak koktajl: wystarczy kropla nieodpowiedniego składnika i cały smak zostaje popsuty.Gdy turysta narzeka na usługi: to w pierwszej kolejności „płaci” za to odwiedzana miejscowość.
Ewolucje sektorów w których zatrudnione są osoby, na przykładzie Włoch:
2001
1991
1981
1971
1961
1951
Rolnictwo
5,7%
8,4%
13,3%
20,1%
29%
42%
Przemysł
31,9%
32%
37,2%
39,5%
41%
Usługi
62,4%
59,6%
49,5%
40,4%
30%
26%
Ogółem
100%
=des industrializacja (zmniejszanie przemysłu)
Sposoby produkcji, a turystyka:cywilizacja rolnicza à turystyka i brak potrzebcywilizacja przemysłowa à drugoplanowość turystykicywilizacja postindustrialna à turystyka potrzebą podstawową
Hierarchia potrzeb Maslowa:SamorealizacjaAutouznanie, szacunekPotrzeba więzi, rywalizacjiBezpieczeństwoPrzeżycia
Ewolucja potrzeb:
Sposoby produkcji, a turystyka:kultura rolnicza -> produkt turystyczny – nie istniejekultura przemysłowa -> produkt podstawowy (morze, góry), przypadkowa produkcjaKultura postindustrialna -> złożony produkt:przedmiot specjalnej działalności przedsiębiorstw
Postindustrializm-przesunięcie na wyższe poziomy w hierarchii Maslowa-utworzenie nowego systemu wartości-większa złożoność produktuSpołeczeństwo postindustrialne:-spowodowało przekształcenie od turystyki przez przypadek do profesjonalnej turystyki-turystyka wymaga fachowców, bo produkt turystyczny jest bardzo złożony i turysta ma różnorodne uwarunkowania
W związku z tym należy przyjąć, że klient – turysta nie jest odizolowanym konsumentem, który może się zagubić, ale ma za swoimi plecami rynek.
Turystyka jest typowym produktem postindustrialnym szczególnie złożonym. W turystyce mamy do czynienia ze złożonym produktem, ponieważ:- jest usługą, której nie można wypróbować wcześniej-składa się na niego wiele czynników, z których te najważniejsze z punktu widzenia klienta nie są pod kontrolą producenta-motywy, które kierują popytem są nieproporcjonalne, nieadekwatne, nieprzewidywalne, różnorodne-przez 24h na dzień emocjonalnie i fizycznie angażuje konsumenta
*Wymienić przynajmniej 10dyscyplin naukowych, które są konieczne do opanowania produktu turystycznego
Ekonomia, prawo, geografia, psychologia, socjologia, historia, sztuka, hotelarstwo, marketing, turystyka, management, rachunkowość, komunikacja, statystykaekologia, informatyka, sport, archeologia, geologia, kosmetologia, rehabilitacja
Turystyka zatem wymaga podejście interdyscyplinarnego?Byłoby lepiej, gdyby turystyka stała się sama w sobie dyscypliną naukową.
Turyzm – nauka , która bada całokształt spraw i zagadnień związanych z czasowym przemieszczaniem się osób.
Ekonomia turyzmu psychologia turyzmusocjologia turyzmu techniki turyzmumarketing turyzmu
Pojęcie turystyka jest często _____ używana jako znaczenie negatywne. Ustanowienie jednorodną nauką przez nadanie rangi dyscypliny badawczej nieistniejącym w formie dziedziny nauki, zagadnieniem sprzyjałoby się prowadzeniu zintegrowanych polityk.
TEST:
1. Mianem „turysta” definiuję się:c) podróżujących chwilowo, którzy przynajmniej jedną noc przebywają poza miejscem zamieszkania
2. Różnica pomiędzy turystą , a podróżującym wynika z:a) różnych przyczyn odbywania podróży
3. Pojęcie incoming (przyjezdny) nie może odnosić się do:a) turystyki przyjazdowej (wyjazdowej tu ma chyb a być)
4. Transfer grupy turystów autokarem z lotniska do hotelu gdzie są oni zakwaterowywani jest określane mianem:b) transfer
5. Pojęcie sightseeing odnosi się do:d) wizyty w mieście (zwiedzania)
6. Podmiot specjalizujący się w ofercie podaży okna szerszej grupy odbiorców to:c) Ravel agent
7. Podróżujący, który wykonuje tygodniowy pobyt i podróż autokarem do Hiszpanii jest:d) jest turystą o ile podczas podróży nie wykonuje obowiązków wynikających z jego pracy zawodowej
8. Polak, który przebywa przez trzy dni w celach zawodowych w Tokio, jest:d) podróżującym, ale nie turystą
9. Różnica między turystyką krajową, a turystyką narodową:a) nie istnieje
10. Drużyna narodowa piłki nożnej, która przebywa w Hiszpanii gdzie rozgrywa mecz:b) nie jest zaliczana do ogółu turystów
11. Turystyka wewnętrzna jest:a) ogółem wszystkich przemieszczeń się mieszkańców w granicach kraju
12. Portal internetowy, który dostarcza usługi biurom podróży, świadczy usługę:
a) B2B (poprawna)
b) B2C
c) C2C
d) G2CB – business, C – consumer, G – government
4 J-na
shelby_lane