Wykład 6-ST.docx

(35 KB) Pobierz

System turystyczny
Wykład  à 18.11.2008

10 przykazań turystów:

1.       Oczekują powitania, życzliwości, gościnności – bo chcą powrócić

2.       Chcą spać wygodnie za rosnącą cenę

3.       Chcą umyć się w czystej łazience

4.       Chcą skosztować lokalnych potraw

5.       Chcą poznać góry, lasy, jeziora i inne walory wraz z _____ koniecznym oznakowaniem oraz umożliwieniem dotarcia do nich

6.       Zapoznać się z dziedzictwem kultury danego kraju/regionu wraz z umożliwienie dotarcia do ośrodków kultury

7.       Mieć udogodnienia w realizacji funkcji aktywnych – narty, rowery, kajaki, żagle

8.       Uczestniczyć w rozrywce, posłuchać muzyki

9.       Wydać pieniądze – na zakupy, pamiątki, prezenty

10.   Bezpiecznie dojechać i powrócić do domu (drogi, samoloty, samochody, itd.)

Interdyscyplinarność w turystyce – niejednorodna, składa się z wielu  _____

TURYSTA:
-przybywa samolotem lub pociągiem do wybranego miasta
-odbiera bagaż na lotnisku
-korzysta z toalety
-odjeżdża  autobusem, taksówką, metrem do miasta
-pojawia się w hotelu
-bierze prysznic i dzwoni
-idzie do restauracji
-korzysta z autobusu miejskiego
-wymienia pieniądze
-zakupuje pastę, szczoteczkę do zębów, pocztówki, papierosy,  itp.
-zwiedza muzeum
-…

Każdy turysta ma różną strukturę potrzeb.

*Wymienić przynajmniej 10  sektorów produkcyjnych, które zostały uaktywnione przez tego turystę.

Otoczenie branży turystycznej – Włochy  (2001):
-rolnictwo
-energetyka
-spożywczy
-włókienniczy i skórzany
-inne produkty przemysłowe
-budownictwo
-handel
-bankowy i ubezpieczenia
-wynajem i rozrywka
-rekreacja
-różne usługi
Da się je połączyć (w Polsce nie jest to łatwym zadaniem)

Podaż jest jak koktajl: wystarczy kropla  nieodpowiedniego składnika i cały smak zostaje popsuty.
Gdy turysta narzeka na usługi: to w pierwszej kolejności  „płaci” za to  odwiedzana miejscowość.

Ewolucje sektorów w których zatrudnione są osoby, na przykładzie Włoch:
 

 

2001

1991

1981

1971

1961

1951

Rolnictwo

5,7%

8,4%

13,3%

20,1%

29%

42%

Przemysł

31,9%

32%

37,2%

39,5%

41%

32%

Usługi

62,4%

59,6%

49,5%

40,4%

30%

26%

Ogółem

100%

100%

100%

100%

100%

100%


=des industrializacja (zmniejszanie przemysłu)

Sposoby produkcji, a turystyka:
cywilizacja rolnicza  à turystyka i brak potrzeb
cywilizacja przemysłowa  à drugoplanowość turystyki
cywilizacja postindustrialna à turystyka potrzebą podstawową

Hierarchia potrzeb Maslowa:
Samorealizacja
Autouznanie, szacunek
Potrzeba więzi, rywalizacji
Bezpieczeństwo
Przeżycia

Ewolucja potrzeb:
   
 

Sposoby produkcji, a turystyka:
kultura rolnicza  -> produkt turystyczny – nie istnieje
kultura przemysłowa  -> produkt podstawowy (morze, góry), przypadkowa produkcja
Kultura postindustrialna -> złożony produkt:
przedmiot specjalnej działalności przedsiębiorstw

Postindustrializm
-przesunięcie na wyższe poziomy w hierarchii Maslowa
-utworzenie nowego systemu wartości
-większa złożoność produktu

Społeczeństwo postindustrialne:
-spowodowało przekształcenie od turystyki przez przypadek do profesjonalnej turystyki
-turystyka wymaga fachowców, bo produkt turystyczny jest bardzo złożony i turysta ma różnorodne  uwarunkowania

W związku z tym należy przyjąć, że klient – turysta nie jest odizolowanym konsumentem, który może się zagubić, ale ma za swoimi plecami rynek.

Turystyka jest typowym produktem  postindustrialnym szczególnie złożonym. W turystyce mamy do czynienia ze złożonym produktem, ponieważ:
- jest usługą, której nie można wypróbować wcześniej
-składa się na niego wiele czynników, z których te najważniejsze z punktu widzenia klienta nie są pod kontrolą  producenta
-motywy, które kierują popytem są nieproporcjonalne, nieadekwatne, nieprzewidywalne, różnorodne
-przez 24h na dzień  emocjonalnie i fizycznie angażuje konsumenta

*Wymienić przynajmniej 10dyscyplin naukowych, które są konieczne do opanowania produktu turystycznego

Ekonomia, prawo, geografia, psychologia, socjologia, historia, sztuka, hotelarstwo, marketing, turystyka, management, rachunkowość, komunikacja, statystyka
ekologia, informatyka, sport, archeologia, geologia, kosmetologia, rehabilitacja

Turystyka zatem wymaga podejście interdyscyplinarnego?
Byłoby lepiej, gdyby turystyka stała się sama w sobie dyscypliną naukową.

Turyzm – nauka , która bada całokształt spraw i zagadnień związanych z czasowym przemieszczaniem się osób.

Ekonomia turyzmu
                                          psychologia turyzmu
socjologia turyzmu
                                          techniki turyzmu
marketing turyzmu

Pojęcie turystyka jest często _____  używana jako znaczenie negatywne. 
Ustanowienie jednorodną nauką przez nadanie rangi dyscypliny badawczej nieistniejącym w formie dziedziny nauki, zagadnieniem sprzyjałoby się prowadzeniu zintegrowanych polityk.

TEST:

1.       Mianem „turysta” definiuję się:
c) podróżujących chwilowo, którzy przynajmniej jedną noc przebywają poza miejscem zamieszkania

2.       Różnica pomiędzy turystą , a podróżującym wynika z:
a) różnych przyczyn odbywania podróży

3.       Pojęcie incoming (przyjezdny) nie może odnosić się do:
a) turystyki przyjazdowej (wyjazdowej tu ma chyb a być)

4.       Transfer grupy turystów  autokarem z lotniska do hotelu gdzie są oni zakwaterowywani jest określane mianem:
b) transfer

5.       Pojęcie sightseeing odnosi się do:
d) wizyty w mieście (zwiedzania)

6.       Podmiot specjalizujący się w ofercie podaży okna szerszej grupy odbiorców to:
c) Ravel agent

7.       Podróżujący, który wykonuje tygodniowy pobyt i podróż autokarem do Hiszpanii jest:
d) jest turystą o ile podczas podróży nie wykonuje obowiązków wynikających z jego pracy zawodowej

8.       Polak, który przebywa przez trzy dni w celach zawodowych w Tokio, jest:
d) podróżującym, ale nie turystą

9.       Różnica między turystyką krajową, a turystyką narodową:
a) nie istnieje

10.   Drużyna narodowa piłki nożnej, która przebywa w  Hiszpanii gdzie rozgrywa mecz:
b) nie jest zaliczana do ogółu turystów

11.   Turystyka wewnętrzna jest:
a) ogółem wszystkich przemieszczeń się mieszkańców w granicach kraju

12.   Portal internetowy, który dostarcza usługi biurom podróży, świadczy usługę:

a)      B2B (poprawna)

b)      B2C

c)      C2C

d)      G2C
B – business, C – consumer, G – government

4 J-na

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin