Wykład 1 System turystyczny --> Dr tadeusz Burzyński07.10.2008
Test jednokrotnego wyboru (ok. 30pytań), jeżeli będzie więcej możliwych odpowiedzi w jakiś pytaniach to on ma powiedzieć ile i w którym trzeba zaznaczyć wariantów.
Tabu2@o2.pl
Polityka turystyczna 2008/2009Przyszłe trendy rozwojowe w turystyce
Co wpływa na turystykę kraju?
ONZ --> Organizacja Narodów ZjednoczonychWTO --> Światowa Organizacja TurystykiWTTC --> Światowa Rada Podróży i Turystyki
Członkowie afiliowani, czyli uhonorowani (np. rząd afiliuje kogoś by był członkiem WTO)inne organizacje:CECD --> Organizacja na rzecz współpracy i rozwoju (30członków – państw, Polska była przyjęta jako 23)UNEP --> Program Rozwoju Turystyki na Świecie (coś co ma w nazwie skrót UN oznacza iż jest organizacją ONZtu)ECTAA --> międzynarodowa Organizacja Zrzeszająca Biura PodróżyPATA --> Stowarzyszenie Państw Azjatyckich (Chiny, Indie, Australia, Japonia, itp.)AIEST --> Międzynarodowe Stowarzyszenie Naukowych Ekspertów Turystyki (ok. 350 członków z całego świata)ETC --> Europejska Komisja Turystyki
Ogólne tendencje rozwoju turystyki:- zmiany społeczne następują w sposób ciągły, a trendy: * gospodarcze * społeczne * związana ze stylem życiaWpływają na turystykę, gdyż stanowi ona nieodłączny element życia społecznego.- ważne jest aby sektor turystyczny zawczasu rozpoznawał te zmiany- obecne strategie związane z: * produktami * usługami * marketingiem * inwestycjamiWymagają odpowiednich korekt w przypadkach, gdy zauważa się zmiany w preferencjach lub zachowaniach klientów. -W przeszłości podaż zawsze dyktowała popyt- Obecnie zauważa się: * coraz większe nasycenie rynku * bardziej pewnych siebie konsumentów z większymi dochodami do dyspozycji i czasem wolnym, którzy ukształtują dochodowość usługodawców w sektorze turystycznym * pomimo, iż niektóre trendy kreuje podaż należy pamiętać o prognozowaniu trendów w popycie, które zmuszają nad do dokonania korekt STRUKTURA NOWYCH TRENDÓWI. Demografia Tendencje rozwoju turystyki:- liczba osób w starszych kategoriach wiekowych gwałtownie się zwiększy- seniorzy będą zdrowsi i będą dysponować większym dochodem do dyspozycji niż dotychczas- wielu z nich skorzysta z wcześniejszych emerytur- w związku z tym liczba bardziej doświadczonych turystów w starszym wieku będzie wzrastać szybciej niż ogólny popyt na produkty sektora turystycznegoKonsekwencje dla sektora turystycznego:-wzrost popytu na jakość, wygodę i bezpieczeństwo-wzrost popytu na łatwe transporty-wzrost popytu na spokojniejsze obiekty rozrywkowe, np. pola golfowe itp.-wzrost popytu na produkty dla osób podróżujących pojedynczo-większy popyt w miesiącach przed i po sezonie-w marketingu należy mniej podkreślać wiek, a bardziej komfort-średnia liczba osób przypadających na jedno gospodarstwo domowe będzie nadal malała co będzie skutkować: * wyższym dochodem do dyspozycji * wyższą siłą nabywcząKonsekwencje dla sektora turystycznego:-zwiększenie popytu na luksus – „małe przyjemności”-zwiększenie popytu na produkty specjalistyczne, nabywane pod wpływem impulsu-zwiększenie popytu na wyjazdy z miast i inne krótkie wyjazdy zagraniczne w okresach, które wcześniej nie były preferowane (np. sylwester na Karaibach)-wyższy poziom zainteresowania imprezami zimowymi – „zimowe wakacje w słońcu”
II. ZdrowieIII. Świadomość i edukacjaIV. technologie informatyczneV. TransportVI. Zrównoważony rozwójVII. Czas wypoczynkuVIII. Doświadczenia, doznania, przeżyciaIX. Style życia
1 Justyna
shelby_lane