Wykład 1-ST.docx

(17 KB) Pobierz
Wykład 1

Wykład 1
System turystyczny --> Dr tadeusz Burzyński
07.10.2008

Test jednokrotnego wyboru (ok. 30pytań), jeżeli będzie więcej możliwych odpowiedzi w jakiś pytaniach to on ma powiedzieć ile i w którym  trzeba zaznaczyć wariantów.

Tabu2@o2.pl
 

Polityka turystyczna 2008/2009
Przyszłe trendy rozwojowe w turystyce
 

Co wpływa na turystykę kraju?
C:\Documents and Settings\int\Pulpit\bez tytułu.bmp 

ONZ --> Organizacja Narodów Zjednoczonych
WTO --> Światowa Organizacja Turystyki
WTTC --> Światowa Rada Podróży i Turystyki

Członkowie afiliowani, czyli uhonorowani (np. rząd afiliuje kogoś by był członkiem WTO)

inne organizacje:
CECD --> Organizacja na rzecz współpracy i rozwoju (30członków – państw, Polska była przyjęta jako 23)
UNEP --> Program Rozwoju Turystyki na Świecie (coś co ma w nazwie skrót UN oznacza iż jest organizacją ONZtu)
ECTAA --> międzynarodowa Organizacja Zrzeszająca Biura Podróży
PATA --> Stowarzyszenie Państw Azjatyckich (Chiny, Indie, Australia, Japonia, itp.)
AIEST --> Międzynarodowe Stowarzyszenie Naukowych Ekspertów Turystyki (ok. 350 członków z całego świata)
ETC --> Europejska Komisja Turystyki

 

Ogólne tendencje rozwoju turystyki:
- zmiany społeczne następują w sposób ciągły, a trendy:
* gospodarcze
* społeczne
* związana ze stylem życia
Wpływają na turystykę, gdyż stanowi ona nieodłączny element życia społecznego.
- ważne jest aby sektor turystyczny zawczasu rozpoznawał te zmiany
- obecne strategie związane z:
* produktami
* usługami
* marketingiem
* inwestycjami
Wymagają odpowiednich korekt w przypadkach, gdy zauważa się zmiany w preferencjach lub zachowaniach klientów.
-W przeszłości  podaż zawsze dyktowała popyt
- Obecnie zauważa się:
* coraz większe nasycenie rynku
* bardziej pewnych siebie konsumentów  z większymi dochodami do dyspozycji i czasem wolnym, 
    którzy ukształtują dochodowość usługodawców  w sektorze turystycznym
* pomimo, iż niektóre trendy kreuje podaż należy pamiętać o prognozowaniu trendów w popycie, które
    zmuszają nad do dokonania korekt

STRUKTURA NOWYCH TRENDÓW
I. Demografia
Tendencje rozwoju turystyki:
- liczba osób w starszych kategoriach wiekowych gwałtownie się zwiększy
- seniorzy będą zdrowsi i będą dysponować większym dochodem do dyspozycji niż dotychczas
- wielu z nich skorzysta z wcześniejszych emerytur
- w związku z tym liczba bardziej doświadczonych turystów w starszym wieku będzie wzrastać szybciej 
   niż ogólny popyt na produkty sektora turystycznego
Konsekwencje dla sektora turystycznego:
-wzrost popytu na jakość, wygodę i bezpieczeństwo
-wzrost popytu na łatwe transporty
-wzrost popytu na spokojniejsze obiekty rozrywkowe, np. pola golfowe itp.
-wzrost popytu na produkty dla osób podróżujących pojedynczo
-większy popyt w miesiącach przed i po sezonie
-w marketingu należy mniej podkreślać wiek, a bardziej komfort

-średnia liczba osób przypadających na jedno gospodarstwo domowe będzie nadal malała co będzie skutkować:
* wyższym  dochodem do dyspozycji
* wyższą siłą nabywczą
Konsekwencje dla sektora turystycznego:
-zwiększenie popytu na luksus – „małe przyjemności”
-zwiększenie popytu na produkty specjalistyczne, nabywane pod wpływem impulsu
-zwiększenie popytu na wyjazdy z miast i inne krótkie wyjazdy zagraniczne w okresach, które wcześniej
  nie były preferowane (np. sylwester na Karaibach)
-wyższy poziom zainteresowania imprezami zimowymi – „zimowe wakacje w słońcu”

II. Zdrowie
III. Świadomość i edukacja
IV. technologie informatyczne
V. Transport
VI. Zrównoważony rozwój
VII. Czas wypoczynku
VIII. Doświadczenia, doznania, przeżycia
IX. Style życia

1 Justyna

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin