5
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 29 grudnia 1999 r.
w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
/Dz.U. nr 111 poz. 1311/
Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351, z 1994 r. Nr 27, poz. 96 i Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 111, poz. 725 i Nr 121, poz.770 oraz z 1998 r . Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz. 1126 ) i art.2 ust.2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 88, poz.400, z 1992 r. Nr 21, poz.86 i Nr 54, poz.254, z 1994 r. Nr 53, poz.214 z 1995 r. Nr 4, poz. 17 i Nr 34, poz. 163, z 1996 r. Nr 106, poz.496 i Nr 152, poz. 723, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 88, poz. 554 i Nr 106, poz. 680, z 1998 r. Nr 106, poz. 688 oraz z 1999 r. Nr 45, poz. 436 ) zarządza się , co następuje:
§ 1.
1/ powiatowym,
2/ wojewódzkim,
3/ krajowym.
w sytuacjach wymagających użycia sił i środków spoza obszaru danego powiatu lub
województwa.
§ 2.
1. Na poziomie powiatowym system tworzą, następujące podmioty systemu:
1/ komenda powiatowa / miejska/ Państwowej Straży Pożarnej,
2/ jednostki ochrony przeciwpożarowej mające siedzibę na obszarze powiatu włączone
do systemu,
3/ powiatowy zespół do spraw ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa,
4/ włączone do systemu inne służby, inspekcje, straże i instytucje, o których mowa w art.
2 pkt 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81,
poz. 351, z 1994 r. Nr 27, poz. 96 i Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997
r. Nr 111, poz. 725 i Nr 121, poz.770 oraz z 1998 r . Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz.
1126 ), zwanej dalej „ ustawą”,
5/ specjaliści w sprawach ratownictwa i inne podmioty, włączeni do systemu w drodze
umowy cywilnoprawnej.
2. Na poziomie wojewódzkim system tworzą, następujące podmioty systemu:
1/ komenda wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej,
2/ wydzielone siły i środki z poziomów powiatowych stanowiące wojewódzki odwód
operacyjny,
3/ ośrodki szkolenia Państwowej Straży Pożarnej,
4/ wojewódzki zespół do spraw ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa,
5/ krajowa baza sprzętu specjalistycznego Państwowej Straży Pożarnej,
6/ podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, włączone do systemu na poziomie
wojewódzkim.
3. Na poziomie krajowym system tworzą, następujące podmioty systemu:
1/ Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej,
2/ wydzielone siły i środki z wojewódzkich odwodów operacyjnych stanowiące centralny
odwód operacyjny,
3/ szkoły Państwowej Straży Pożarnej,
4/ krajowe bazy sprzętu specjalistycznego Państwowej Straży Pożarnej,
5/ jednostki badawczo - rozwojowe ochrony przeciwpożarowej,
krajowym.
§ 3.
1. Dobrowolne wspomaganie systemu przez instytucje, jednostki organizacyjne, osoby fizyczne i prawne odbywa się na każdym z trzech poziomów, wymienionych w §1 ust. 1.
2. Wspomaganie, o którym mowa w ust. 1, może być poprzedzone uzgodnieniem współdziałania na danym obszarze ze starostą, wojewodą lub Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej.
§ 4.
2. Podstawowe elementy składowe planów określa załącznik nr 1do rozporządzenia.
§ 5.
1. Opracowanie planów, o których mowa w § 4, poprzedza się:
1/ analizą zagrożeń występujących na danym obszarze, przy uwzględnieniu gęstości
zaludnienia, warunków geograficzno – topograficznych, stanu infrastruktury oraz
zagrożeń z obszarów sąsiadujących, w tym terenów objętych prawem górniczym,
poligonów, wód przybrzeżnych oraz terenów państw ościennych,
2/ analizą zabezpieczenia operacyjnego podległego obszaru, określającą siły i środki
niezbędne do ratowania życia, zdrowia, mienia i środowiska oraz ograniczenia,
likwidacji lub usuwania potencjalnych zagrożeń, przy uwzględnieniu sił i środków
własnych systemu oraz współdziałających z systemem na poszczególnych poziomach
jego funkcjonowania.
2. Analizy, o których mowa w ust. 1, poddaje się aktualizacji co najmniej raz w roku.
systemu na jego poszczególnych poziomach funkcjonowania oraz planowania
i rozmieszczania sprzętu specjalistycznego.
§ 6.
1. Plany sprawdza się w drodze ćwiczeń aplikacyjnych i praktycznych z udziałem podmiotów systemu oraz poddaje się aktualizacji co najmniej raz w roku.
i wojewódzkiemu niezbędnych informacji do sporządzenia oraz aktualizacji analizy
i planów.
4. Plany zatwierdzają, po zasięgnięciu opinii właściwych terenowo zespołów do spraw ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa:
1/ starosta - dla obszaru powiatu,
2/ wojewoda – dla obszaru województwa.
Rozdział 2
WALKA Z POŻARAMI I INNYMI KLĘSKAMI ŻYWIOŁOWYMI.
RATOWNICTWO TECHNICZNE, CHEMICZNE, EKOLOGICZNE I MEDYCZNE.
§ 7.
stosowanie technik gaśniczych niezbędnych do zmniejszenia i likwidacji zagrożenia pożarowego.
1/ rozpoznawanie i analizowanie zagrożeń pożarowych,
2/ ocenę rozmiarów powstałego pożaru i prognozowanie jego rozwoju,
3/ ratowanie ludzi i zwierząt przed skutkami zagrożenia pożarowego,
4/ dostosowanie sprzętu oraz technik gaśniczych do rodzaju i miejsca pożaru,
5/ zlokalizowanie pożaru,
6/ ugaszenie pożaru.
1/ siłami i środkami jednostek ochrony przeciwpożarowej włączonych do systemu na
wszystkich poziomach jego funkcjonowania,
2/ wydzielonymi siłami i środkami pozostałych podmiotów włączonych do systemu
w zakresie ustalonym w decyzji o włączeniu do systemu lub umowie
cywilnoprawnej o współdziałaniu z systemem.
§ 8.
1. Organizacja walki z innymi klęskami żywiołowymi obejmuje zespół działań planistyczno – organizacyjnych i działań ratowniczych niezbędnych do ratowania życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a także oceny zagrożenia i jego eliminacji.
w zakresie wynikającym z ich możliwości sprzętowo – technicznych, ze szczególnym
uwzględnieniem środków ochrony osobistej.
§ 9.
1/ analizowanie awarii oraz katastrof technicznych,
2/ ocenę rozmiarów powstałego zdarzenia i prognozowanie jego rozwoju,
3/ dostosowanie sprzętu oraz wdrożenie technik stosowanych do poszukiwania,
uwalniania i ewakuacji poszkodowanych i zagrożonych ludzi oraz zwierząt
w zależności od rodzaju i miejsca zdarzenia,
4/ ratowania życia ludzi i zwierząt zagrożonych awarią techniczną,
5/ oznakowanie i wydzielenie strefy bezpośrednich działań ratowniczych sił systemu oraz
stref zagrożenia,
6/ przewietrzanie lub wentylowanie stref zagrożenia oraz stref bezpośrednich działań
ratowniczych sił systemu,
7/ oświetlenie oraz zabezpieczenie miejsca zdarzenia przed osobami postronnymi,
8/ wykonywanie przejść i dojść do poszkodowanych lub zagrożonych ludzi i zwierząt,
9/ usuwanie przeszkód naturalnych i sztucznych utrudniających niesienie pomocy
poszkodowanym lub zagrożonym ludziom oraz ratowanie środowiska,
10/ wypompowywanie, obwałowywanie lub uszczelnianie miejsc wycieku substancji
stwarzającej zagrożenie.
1/ specjalistyczne grupy poszukiwawczo – ratownicze Państwowej Straży Pożarnej
stosujące techniki poszukiwawcze oraz wykorzystujące do działań ratowniczych
zwierzęta i sprzęt do poszukiwania i ewakuacji osób zasypanych lub
unieruchomionych w wyniku katastrofy budowlanej, zawału, osunięcia ziemi lub
innych awarii technicznych,
2/ specjalistyczne grupy wysokościowe Państwowej Straży Pożarnej stosujące techniki
alpinistyczne i wykorzystujące do działań ratowniczych specjalistyczny sprzęt
ratowniczy, w tym statki powietrzne,
3/ specjalistyczne grupy wodno - nurkowe Państwowej Straży Pożarnej stosujące techniki
nurkowe i wykorzystujące do działań ratowniczych specjalistyczny sprzęt, w tym łodzie
ratunkowe,
4/ specjalistyczne grupy techniczne Państwowej Straży Pożarnej stosujące techniki
ratownicze i wykorzystujące specjalistyczny sprzęt do działań ratowniczych podczas
katastrof i wypadków budowlanych, komunikacyjnych oraz infrastruktury technicznej,
5/ jednostki ochrony przeciwpożarowej włączone do systemu w zakresie wynikającym
z ich możliwości sprzętowo – technicznych, ze szczególnym uwzględnieniem
środków ochrony osobistej,
6/ wydzielone siły i środki pozostałych podmiotów systemu w zakresie ustalonym
w decyzji o włączeniu do systemu lub umowie cywilnoprawnej o współdziałaniu
z systemem.
§ 10.
1/ rozpoznawanie zagrożeń oraz ocenę i prognozowanie ich rozwoju oraz skutków dla
ludzi i środowiska,
2/ analizowanie powstałych awarii oraz katastrof chemicznych i ekologicznych,
3/ ratowanie życia ludzi i zwierząt zagrożonych skażeniem substancją niebezpieczną,
4/ identyfikację substancji stwarzającej zagrożenie w czasie powstałego zdarzenia,
5/ prognozowanie rozwoju skażenia środowiska i ocenę rozmiarów zagrożenia oraz
zmian wielkości strefy zagrożenia dla ludności,
6/ dostosowanie sprzętu oraz technik ratowniczych do miejsca zdarzenia i rodzaju
substancji stwarzającej zagrożenie,
7/ przepompowywanie i przemieszczanie substancji niebezpiecznej do nowych lub
zastępczych zbiorników,
8/ obwałowywanie lub uszczelnianie miejsc wycieku substancji niebezpiecznej,
9/ ograniczanie parowania substancji niebezpiecznej,
10/ zatrzymanie emisji toksycznych środków przemysłowych,
11/ stawianie kurtyn wodnych,
12/ neutralizację substancji niebezpiecznej substancjami chemicznymi,
13/ związywanie substancji niebezpiecznej sorbentami,
14/ stawianie zapór na ciekach lub obszarach wodnych zagrożonych skutkami rozlania
substancji toksycznych hydrofobowych,
15/ zbieranie substancji niebezpiecznej z powierzchni wody lub gleby.
1/ specjalistyczne grupy ratownictwa chemicznego i ekologicznego Państwowej Straży
Pożarnej,
2/ specjalistyczne grupy wodno - nurkowe Państwowej Straży Pożarnej stosujące techniki
nurkowe i wykorzystujące do działań ratowniczych specjalistyczny sprzęt ratowniczy,
3/ jednostki ochrony przeciwpożarowej włączone do systemu w zakresie
wynikającym z ich możliwości sprzętowo – technicznych, ze szczególnym
uwzględnieniem środków ochrony osobistej,
4/ wydzielone siły i środki pozostałych podmiotów systemu w zakresie ustalonym
§ 11.
1/ bieżące analizowanie rodzaju i liczby zagrożeń prowadzących do nagłego pogarszania
się stanu zdrowia lub groźby utraty życia ludzkiego,
2/ ocenę groźby utraty życia ludzkiego lub pogorszenia się stanu zdrowia w wyniku
zdarzenia i prognozowanie rozwoju zagrożenia,
3/ dostosowanie sprzętu oraz technik niezbędnych do ratowania życia i zdrowia
ludzi w zależności od rodzaju i miejsca zdarzenia oraz liczby poszkodowanych
...
Bahera