Dzieci poznają tabliczkę mnożenia już w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Jej pamięciowe opanowanie jest warunkiem przyszłych matematycznych sukcesów. Pomóżmy naszym dzieciom i zamiast żmudnego i nudnego "wkuwania" zastosujmy inne, przyjemniejsze metody.
Pamiętajmy, że "wzrokowcy" koncentrują się na obrazie, "słuchowcy" lepiej zapamiętują powtarzając na głos to czego się uczą. Niektóre dzieci uczą się szybciej będąc w ruchu lub ugniatając plastelinę. Sprawdź co pomaga Twojemu dziecku i wykorzystaj to.
1
Mnożenie przez 9Zamiast zapamiętywać wyniki mnożenia przez 9, możemy posłużyć się jednym z poniższych sposobów:
Jeśli mnożymy 9x2, to zginamy drugi palec licząc od lewej strony (czyli serdeczny palec lewej dłoni). Wyprostowane palce znajdujące się po lewej stronie od zgiętego palca wskazują ilość dziesiątek (1). Wyprostowane palce znajdujące się po prawej stronie od zgiętego palca wskazują ilość jedności (8). Wynik widać "jak na dłoni" - 18.Jeśli mnożymy 9x6, to zginamy szósty palec licząc od lewej strony (czyli kciuk prawej dłoni). Wyprostowane palce znajdujące się po lewej stronie od zgiętego palca wskazują ilość dziesiątek (5). Wyprostowane palce znajdujące się po prawej stronie od zgiętego palca wskazują ilość jedności (4). Wynik - 54.
o ilość dziesiątek (wyniku) otrzymujemy odejmując 1 od liczby mnożonej przez 9; zastanawiamy się ile trzeba do otrzymanej liczby dodać aby otrzymać 9 - to nasza liczba jednościPrzykłady:
o zamiast mnożyć liczbę (np.5) przez 9, mnożymy ją przez 10 i odejmujemy od wyniku tą liczbę (5)Przykłady:6x9=54, bo 6x10=60, a 60-6=543x9=27, bo 3x10=30, a 30-3=27
Te wyliczenia początkowo mogą wydawać się skomplikowane, ale gdy dziecko zrozumie zasadę i dobrze dodaje i odejmuje w pamięci, to czasem woli wyliczanie od zapamiętywania wyników.
2
MemoryZe sztywnego kartonu wycinamy dwa kwadraty. Na jednym piszemy działanie (np. 6x2), a na drugim wynik (np.12). Takich różnych par robimy przynajmniej pięć i gramy jak w typowe memory. Nowe pary dorabiamy stopniowo, w miarę jak dziecko poznaje tabliczkę mnożenia w szkole. Gdy par jest już bardzo dużo, do rozgrywki wybieramy tylko część z nich.Możemy także skorzystać z dostępnej w sklepach gry firmy Granna "Dwa razy dwa" (zobacz: www.granna.com.pl)
3
DuetkaBrystol (najlepiej kolorowy) tniemy na prostokąty wielkości kart do gry. Na każdym prostokącie z jednej strony (awers) piszemy działanie, a na odwrocie (rewers) jego wynik. Tak przygotowanymi kartami gra dwoje dzieci. Dostają po tyle samo kart i na zmianę każde z nich pokazuje przeciwnikowi kartkę z działaniem (awers). Samo patrzy na rewers z wynikiem. Gdy przeciwnik poda prawidłowy wynik, otrzymuje kartkę i kładzie ją obok siebie. Gdy się pomyli, kartka pozostaje u pytającego, który pokazuje prawidłową odpowiedź. Wygrywa dziecko, które uzbierało najwięcej kartek.
4
KolorowankiDzieci lubiące kolorowanie z przyjemnością zajmą się matematycznymi kolorowankami:
§ "Jaka to cyfra?" - mnożenie przez 5 i 6 wydrukuj rysunek 1
§ "Co to jest?" - mnożenie przez 7wydrukuj rysunek 2
Więcej matematycznych kolorowanek znajdziecie w: A. Kaźmierczak, A. Sowińska "Matematyka inaczej. Mnożenie i dzielenie na poziomie kl. I-III" Oficyna wydawnicza "Impuls" (dostępna w księgarniach szkolnych oraz www.impulsoficyna.com.pl)
Dwie książeczki edukacyjne z ćwiczeniami wydało również Wydawnictwo Siedmioróg: "Tabliczka mnożenia na zmywalnym papierze" oraz "Tabliczka mnożenia z plakatem" (dostępne w księgarniach oraz www.siedmiorog.com.pl)
5
PuzzleMatematyczne puzzle, jeśli to możliwe, drukujemy na grubszym papierze lub przyklejamy (dokładnie smarując klejem całą powierzchnię) na brystol i dopiero wycinamy - wtedy będą wielokrotnego użytku. Możemy też wydrukować je na cienkim papierze - wtedy po pocięciu i ułożeniu dziecko może przykleić ułożony kształt na kolorowym kartonie.
· "Domek" - mnożenie przez 3 i 4wydrukuj rysunek 3
· "Ciężarówka"wydrukuj rysunek 4
6
Gra planszowa "Ślimak"Po wydrukowaniu grę przyklejamy na tekturę i kolorujemy według uznania. Wśród graczy powinna być osoba dobrze znająca tabliczkę mnożenia (np. starszy brat). Przed rozpoczęciem gry należy przygotować pionki i kostkę.
Zasady gry:Pionki ustawiamy na polu STARTowym. Ustalamy kolejność rozpoczynania gry (np.zaczyna najmłodszy). Gracze na zmianę rzucają kostką i przesuwają się o ilość pół wskazaną przez kostkę. Jeśli gracz stanie na polu z działaniem (np. 6x4), musi obliczyć wynik tego działania (24) i przesunąć się na pole z tym wynikiem. Dzięki temu czasem przesuwa się dalej naprzód, a czasem musi się wycofać. Wygrywa zawodnik, który pierwszy stanie na polu META.
wydrukuj rysunek 5
7
SpaceryNiektórzy uczą się szybciej będąc w ruchu. Dlatego warto powtarzać tabliczkę mnożenia na spacerach, na placu zabaw, w kąpieli itp.
Bibliografia:Vera F. Birkenbihl "Szkoła bez stresu" Dom Wydawniczo-Księgarski "KOS"W.B. Śliwerscy "Edukacja w wolności. Cz.1" Oficyna wydawnicza "Impuls"
kinga2005