pokochajfotografie_04.pdf

(77676 KB) Pobierz
PokochajFotografie.pl | 4
bezp³atny kwartalnik fotograficzny
nr 4/2009
Granice
UBF 2009
Pierwsze Uliczne Bitwy Fotograficzne
Uliczne Atelier
zachwyt nad cz³owiekiem
Rekonstrukcje
100nieznajomych
projekt dla Ciebie
Œwiêty RzeŸbiarz
Grzegorz Ostrêga
Piotr Spigiel
³am wszelkie zasady fotografii
Kobieta polska
Jan Wolak-Dyszynski
Poznaj Gliwice
Ujarzmiony Ogieñ
potrzeba ciep³a
Przemyœlane zdjêcia
ISSN 2080357-5
1
9 7 7 2 0 8 0 3 5 7 0 0 8
fotograficznej fantazji - Krzysztof Kud³acik
Rekonstrukcje Historyczne - Bolek Rosiñski
warsztaty dla m³odych zdolnych
162466846.038.png 162466846.039.png
Pokochaj Fotografiê
Takiego t³umu osób kochaj¹cych fotografiê na gliwickiej starówce jeszcze nie by³o.
Niezwyk³e, emocjonuj¹ce projekty, jakie podczas tegorocznych wakacji zadzia³y siê
w³aœnie w Gliwicach, przyci¹gnê³y zarówno mniej i bardziej profesjonalnych
fotografów, jak i bardzo liczn¹ publicznoœæ. Pierwsze w Polsce Uliczne Bitwy
Fotograficzne zapewni³y du¿¹ dawkê wra¿eñ, zarówno w kontekœcie rywalizacji, jak
i bogatego w wiedzê spotkania ze znanymi fotografami. Poza tym zadzia³o siê te¿ wiele
wiêcej – jak choæby PhotoWalk, Uliczne Atelier czy Poznaj Gliwice.
Jeœli wydaje Ci siê, ¿e ten numer jest wiêc tylko o Gliwicach – zapewniam, ¿e nie. Po
pierwsze – w Bitwach brali udzia³ uczestnicy z ró¿nych miast. Specjalnie na tê okazjê
zje¿d¿ali z Gdañska, Radomia, Krakowa, Warszawy, Czêstochowy czy Poznania. Po
prostu nie mogli sobie odpuœciæ TAKIEGO spotkania, TAKIEGO fotografa, TAKICH nagród
(to niemal cytat…). Podczas Atelier sfotografowaliœmy i gliwiczan, i mieszkañców znad
morza, z Hiszpanii, z Niemiec, Kanady, USA i sam nawet nie wiem sk¹d jeszcze.
PhotoWalk odby³ siê jednoczeœnie w niemal 1000 miast na ca³ym œwiecie – Gliwice by³y
jednym z nich, chocia¿ zdecydowanie w czo³ówce jeœli chodzi o liczbê uczestników.
Jestem gliwiczaninem i w³aœnie tutaj to siê wszystko zaczê³o. Ale na tym mieœcie siê
nie skoñczy. Byæ mo¿e spotkamy siê wkrótce w Poznaniu, Gdañsku czy Warszawie.
A mo¿e jeszcze gdzie indziej?
W trakcie tegorocznych wakacji ludzi z ró¿nych stron Polski, a nawet œwiata, po³¹czy³a
pasja do fotografii. Okazja do rozwoju, do zastanowienia, do poszukania inspiracji,
a mo¿e nawet nawi¹zania nowej wspó³pracy. Takich ciekawych projektów chcemy
zrobiæ znacznie wiêcej. Dlatego nasza kolejna propozycja, o której przeczytasz w tym
numerze, to 100 nieznajomych. Prze³am siê, do³¹cz do nas, otwórz siê na nowych ludzi
i nowe wyzwania.
Pokochaj Fotografiê razem z nami!
Micha³ Mrozek
Redaktor naczelny
kwartalnik fotograficzny 4 | 2009
2
162466846.040.png 162466846.041.png 162466846.001.png 162466846.002.png 162466846.003.png 162466846.004.png 162466846.005.png 162466846.006.png 162466846.007.png 162466846.008.png 162466846.009.png 162466846.010.png 162466846.011.png 162466846.012.png
4
Uliczne Bitwy Fotograficzne
44
Granice fotograficznej fantazji
12
PokochajFotografie.pl Nr 4 | 2009
Œwiêty RzeŸbiarz
Pomys³odawca i redaktor naczelny
Micha³ Mrozek
23
Zastêpca redaktora naczelnego
Piotr Chlipalski
100nieznajomych.pl
Autorzy
Krzysztof Kud³acik
Grzegorza Ostrêga
Bolek Rosinski
Piotr Spigiel
Jan Wolak-Dyszynski
32
36
Konkurs na autoportret II
Redakcja tekstów
Gra¿yna Studziñska-Cavour
Liliana Haduch
72
Rekonstrukcje historyczne
62
Ok³adka
Uliczne Atelier
Ulicznicy
81
Opracowanie graficzne
Micha³ Mrozek
Marcin Go³aszewski
Piotr Spigiel
Ujarzmiony Ogieñ
115
95
Wydawca
Du¿e dzieci
Kobieta polska
PokochajFotografie.pl
44-100 Gliwice
Zwyciêstwa 12
110
139
tel. 032 232 38 44
redakcja@pokochajfotografie.pl
ISSN: 2080-3575
Photo Walk
130
© 2009 PokochajFotografie.pl
Wszelkie prawa do fotografii publikowanych w PokochajFotografie.pl
sà wùasnoúcià ich autorów. Kopiowanie i rozpowszechnianie ich
w jakiejkolwiek formie jest zabronione.
Uliczne Atelier
Poznaj Gliwice
kwartalnik fotograficzny 4 | 2009
3
Granice fotograficznej fantazji
162466846.013.png 162466846.014.png 162466846.015.png 162466846.016.png 162466846.017.png 162466846.018.png 162466846.019.png 162466846.020.png 162466846.021.png 162466846.022.png 162466846.023.png 162466846.024.png 162466846.025.png 162466846.026.png 162466846.027.png 162466846.028.png 162466846.029.png 162466846.030.png 162466846.031.png 162466846.032.png
Granice fotograficznej fantazji
Krzysztof Kud³acik
kwartalnik fotograficzny 4 | 2009
4
kwartalnik fotografczny 4 | 2009
kwartalnik fotograficzny 4 | 2009
162466846.033.png 162466846.034.png
[1] Zdjêcie
Ÿród³owe, jak je
zapisa³ aparat
poni¿ej, a zdjêcie
wynikowe po
obróbce powy¿ej.
Widaæ, ¿e duñski
fotograf obrobi³
zdjêcie Ÿród³owe
na wiele sposobów
(kontrast,
nasycenie itd.)
aka jest granica ingerencji autora w fotogram? Czy metoda i za-
kres obróbki zdjêcia mo¿e naruszyæ prawdziwoœæ przekazu? Czy
zdjêcie upozowane jest prawdziwe, czy te¿ jest tylko wyrazem
postawy jego autora i nie mówi nic o œwiecie? Czy mo¿na po-
kazaæ dramat wojny, bezmiar ludzkiego nieszczêœcia bez wy-
chodzenia ze studia fotograficznego? Bez ryzykownego biegania
po ulicach pod ostrza³em? W cyfrowej wspó³czesnoœci ten sam
problem mo¿na uchwyciæ nastêpuj¹co: jak bardzo mog¹ siê ró¿niæ fo-
tograficzny negatyw cyfrowy (plik RAW) od wynikowego zdjêcia, które
pokazuje siê publicznie?
Takie i podobne pytania s¹ tylko pozornie proste i mog¹ wywo³aæ
gwa³towne spory. Poni¿ej zestawi³em kilka charakterystycznych faktów
z historii fotografii, które mog¹ rzuciæ lepsze œwiat³o na zarysowane
problemy. Sprawa wbrew pozorom wcale nie wi¹¿e siê z wykorzysta-
niem wspó³czesnych technik cyfrowych. Problemy te by³y ju¿ aktualne
u zarania fotografii w po³owie XIX wieku.
Przypadkiem poniek¹d wzorcowym by³ ostatnio s³ynny case duñ-
skiego fotoreportera Klavs Bo Christensena , którego prace wprost
odrzucono z konkursu duñskiego Press Photo Awards, bo zdaniem jury
due to excessive Photoshopping ‘ – kolokwialnie ‘za bardzo podkrêca³
zdjêcia w fotoszopie’ [1].
W mojej ocenie nie mamy tutaj powodów do œwiêtego oburzenia i do-
szukiwania siê sensacji czy œwiêtokradztwa. Wydaje mi siê, ¿e doszu-
kiwanie siê na przyk³adzie tych spraw (i paru im podobnych) czegoœ
prze³omowego lub – ogólnie – znacz¹cego dla wspó³czesnej fotografii,
jest strat¹ czasu i energii. Wed³ug mnie nie ma tu nic ciekawego, ani
w zakresie rzekomego dylematu uprawnionej obróbki ( kiedy zdjêcie
przestaje byæ zdjêciem, a staje siê grafik¹ komputerow¹? ), ani w za-
kresie domniemanej etyki fotografów, ani tym bardziej w zakresie opi-
su epistemologicznego statusu fotografiki ( czy zdjêcia daj¹ prawdziwy
opis rzeczywistoœci? )
Poni¿ej zilustrujê to paroma konkretnymi przyk³adami z historii fo-
tografii. Najpierw jedna uwaga ogólniejsza. Nie jest bowiem prawd¹,
¿e wystêpuje jakoœciowa ró¿nica, jakaœ przepaœæ – miedzy zawsze
prawdziw¹, wiern¹ rzeczywistoœci fotografi¹ tradycyjn¹, analogo-
w¹, a wspó³czesn¹, k³amliw¹ i ³udz¹c¹ fotografi¹ cyfrow¹ . Nic bar-
dziej mylnego. Fotografia cyfrowa jest nieodrodn¹ cór¹ swej analogo-
wej matki. W dziedzinie fotografii od zawsze – a co najmniej od 1885 r.
– istnia³ rozdŸwiêk miêdzy materia³em wejœciowym, utrwalonym na
kliszy, p³ycie szklanej etc. a tym, co widzowie mogli obejrzeæ na fo-
togramach wisz¹cych w galeriach. Manipulacja obrazem jest wpisana
w naturê fotografii . Cyfrowa teraŸniejszoœæ manipuluje obrazem in-
nymi œrodkami, ni¿ jej dalecy poprzednicy. Oni manipulowali inny-
mi œrodkami . Zamiast fotoszopa, u¿ywano ró¿nych rodzajów klisz,
zró¿nicowanych papierów do odbitek, operowano na kontrastach
poprzez maskowanie, poprzez czas naœwietlania, poprzez dobór
chemii fotograficznych itd.
Do tego ostatnio doszed³ ca³kiem
nowy przypadek fotograficznego oszu-
stwa. Dwóch francuskich studentów – G.
Chauvin, R.Huberr – przedstawi³o w kon-
kursie Grand Prix du Photoreportage
Etudiant ( Paris Match ) seriê prac ma-
j¹cych pokazywaæ codzienne ¿ycie stu-
dentów w Brukseli. Jury przyzna³o fo-
toreporta¿owi nagrodê. Jednak skandal
wybuch³, kiedy obaj autorzy po ode-
braniu nagrody publicznie przyznali,
¿e wszystkie sceny pokazane w ich
pracach zosta³y zaaran¿owane i zain-
scenizowane . By³o to wiêc oszustwo.
Wszystkie dwa przytoczone przy-
k³ady maj¹ jeden wspólny mianownik:
maj¹ byæ ewidentnymi oszustwami. Raz
jest to oszustwo na poziomie rzekomo
nie uprawnionej obróbki, innym razem
jest to œwiadoma prowokacja wobec
szanownych jury. Obie sprawy maj¹ cha-
rakter poniek¹d sensacji – taki przynaj-
mniej jest dominuj¹cy ton komentarzy.
[2] Scena nad rzek¹
kwartalnik fotograficzny 4 | 2009
5
162466846.035.png 162466846.036.png 162466846.037.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin