edukacja_rownych_szans- uczeń i student z dysfunkcją wzroku.pdf
(
648 KB
)
Pobierz
EDUKACJA RÓWNYCH SZANS
Uczeń i student z dysfunkcją wzroku
- nowe podejście, nowe możliwości
pod redakcją Małgorzaty Paplińskiej
© COPYRIGHT UNIWERSYTET WARSZAWSKI 2008
Publikacja powstała w ramach projektu „Per linguas mundi ad laborem (Przez
języki świata do pracy)" finansowanego przy udziale środków Europejskiego
Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
2
SPIS TREŚCI
O
D WYDAWCY
Paweł Wdówik
.......................................................................................... 5
C
HARAKTERYSTYKA PROJEKTU
„P
ER LINGUAS MUNDI AD LABOREM
(P
RZEZ JĘZYKI
ŚWIATA DO PRACY
)
Kinga Andrzejewska
...................................................................... 7
OSOBY NIEWIDOME I SŁABOWIDZĄCE ..................................................................... 14
K
ONSEKWENCJE WYNIKAJĄCE Z
BRAKU WZROKU
Małgorzata Paplińska
...................... 14
P
OTRZEBY OSÓB SŁABOWIDZĄCYCH I
MOŻLIWOŚCI ICH ZASPOKAJANIA
Antonina Adamowicz-Hummel
..................................................................................... 22
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE ................................................................... 29
A
DAPTACJA KLASY POD KĄTEM POTRZEB I
MOŻLIWOŚCI UCZNIA Z
DYSFUNKCJĄ
WZROKU
Mirosława Błaziak, Aldona Kałkus
.............................................................................. 29
Z
WOLNIENIA Z
ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DZIECI I
MŁODZIEŻY SŁABOWIDZĄCEJ
–
POMOCNE CZY SZKODLIWE DZIAŁANIE DOROSŁYCH
?
Alicja Krawczyk
........................... 35
J
AK POMÓC DZIECKU NIEWIDOMEMU W
PORUSZANIU SIĘ
?
Małgorzata Walkiewicz
–
Krutak
................................................................................... 39
STUDENT NIEPEŁNOSPRAWNY NA UNIWERSYTECIE WARSZAWSKIM ......... 49
F
ORMY DOSTOSOWANIA EGZAMINÓW WSTĘPNYCH DLA KANDYDATÓW
NIEPEŁNOSPRAWNYCH NA
U
NIWERSYTECIE
W
ARSZAWSKIM
Anna Szymańska
.............. 49
S
ERWISY DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH STUDENTÓW
U
NIWERSYTETU
W
ARSZAWSKIEGO
Anna Szymańska
............................................................................................................ 51
NOWE TECHNOLOGIE – WYPOSAŻENIE DLA UCZNIA I STUDENTA ................ 57
W
YPOSAŻENIE UCZNIA Z DYSFUNKCJĄ WZROKU W SPRZĘT KOMPUTEROWY
Paweł Wdówik
................................................................................................................ 57
K
SIĄŻKI W
FORMACIE
DAISY
Michał Frelek, Michał Krajewski
................................. 65
ADAPTACJA MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH DLA UCZNIÓW
I STUDENTÓW NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH .......................................... 70
Z
ASADY ADAPTACJI PODRĘCZNIKÓW DO ZAPISU BRAJLOWSKIEGO
Agnieszka Wdówik, Paweł Wdówik
............................................................................. 70
B
AZA RYSUNKÓW DOTYKOWYCH
Małgorzata Paplińska
............................................... 76
U
WAGI DOTYCZĄCE ADAPTACJI GRAFICZNEJ PODRĘCZNIKÓW NA POTRZEBY UCZNIÓW
SŁABOWIDZĄCYCH
Jolanta Jacent-Styczyńska
.............................................................. 79
3
4
O
D WYDAWCY
Kwestia zapewnienia uczniom oraz studentom niewidomym i słabowidzącym
równych szans edukacyjnych stanowi podstawowy problem, z jakim borykają się
nauczyciele, pracujący w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych, oraz wykładowcy,
posiadający w swych grupach osoby z niesprawnością wzrokową.
Jednym z głównych źródeł, pojawiających się trudności, jest problem zapewnienia
uczniom i studentom z dysfunkcją wzroku pełnego dostępu do materiałów dydaktycznych,
z których korzystają ich pełnosprawni rówieśnicy.
Mając świadomość tego problemu, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu
Warszawskiego od wielu lat poszukuje optymalnych sposobów jego rozwiązania.
W ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski – wzięliśmy udział
w projekcie „Per linguas mundi ad laborem (Przez języki świata do pracy), gdzie naszym
podstawowym zadaniem było stworzenie Ośrodka Adaptacji Materiałów Dydaktycznych,
a także zasad adaptacji tych materiałów do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących.
W ramach działalności ośrodka zaplanowane było uruchomienie internetowego punktu
konsultacyjnego dla nauczycieli, funkcjonującego w postaci strony internetowej.
Dzięki stałej współpracy z Akademią Pedagogiki Specjalnej mieliśmy szeroką wiedzę
o trudnościach nauczycieli szkół ogólnodostępnych i integracyjnych, w zakresie zapewnienia
uczniom z niepełnosprawnością wzrokową odpowiednich materiałów dydaktycznych.
Dlatego, tworząc serwis internetowy Ośrodka, adresowaliśmy go do jak najszerszej grupy
potencjalnych odbiorców, a jego prowadzenie powierzyliśmy specjalistce z Akademii
Pedagogiki Specjalnej, dr Małgorzacie Paplińskiej.
Portal, znajdujący się pod adresem: http://wwww.adaptacje.uw.edu.pl, przeznaczony
jest dla nauczycieli, którzy pracują z uczniami niewidomymi i słabowidzącymi na różnych
poziomach edukacji w szkołach oraz placówkach ogólnodostępnych, integracyjnych,
z oddziałami integracyjnymi, w tym także dla pracowników dydaktycznych wyższych uczelni
i niepełnosprawnych wzrokowo studentów. Portal przeznaczony jest również dla rodziców i
opiekunów dzieci z niepełnosprawnością wzrokową oraz wszystkich tych, którzy chcą
uzyskać profesjonalną wiedzę i rzetelne informacje na temat potrzeb, możliwości i form
wsparcia w zakresie wyrównywania szans osób niewidomych i słabowidzących na wszystkich
poziomach edukacji.
5
Plik z chomika:
AGARR
Inne pliki z tego folderu:
mieszkanie_dostepne_ la niewidomych 02(1).pdf
(2731 KB)
Uczeń niewidomy i słabowidzący w ogólnodostępnej szkole śewdniej - Stanisław Jakubowski.txt
(489 KB)
Tyfloświat_2_2009.pdf
(2276 KB)
zalecenia_do_pracy_slabowidzacych.doc
(113 KB)
Rewalidacja dzieci i młodzieży z uszkodzonym wzrokiem - Ewa Bendych.txt
(484 KB)
Inne foldery tego chomika:
OLIGOFRENOPEDAGOGIKA- EDUKACJA OSOB UPOSLEDZONYCH
pedagogika specjalna
SURDOPEDAGOGIKA - EDUKACJA OSOB NIESLYSZACYCH
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin