edukacja_rownych_szans- uczeń i student z dysfunkcją wzroku.pdf

(648 KB) Pobierz
95241763.001.png
EDUKACJA RÓWNYCH SZANS
Uczeń i student z dysfunkcją wzroku
- nowe podejście, nowe możliwości
pod redakcją Małgorzaty Paplińskiej
© COPYRIGHT UNIWERSYTET WARSZAWSKI 2008
Publikacja powstała w ramach projektu „Per linguas mundi ad laborem (Przez
języki świata do pracy)" finansowanego przy udziale środków Europejskiego
Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
2
95241763.002.png
SPIS TREŚCI
O D WYDAWCY Paweł Wdówik .......................................................................................... 5
C HARAKTERYSTYKA PROJEKTU „P ER LINGUAS MUNDI AD LABOREM (P RZEZ JĘZYKI
ŚWIATA DO PRACY ) Kinga Andrzejewska ...................................................................... 7
OSOBY NIEWIDOME I SŁABOWIDZĄCE ..................................................................... 14
K ONSEKWENCJE WYNIKAJĄCE Z BRAKU WZROKU Małgorzata Paplińska ...................... 14
P OTRZEBY OSÓB SŁABOWIDZĄCYCH I MOŻLIWOŚCI ICH ZASPOKAJANIA
Antonina Adamowicz-Hummel ..................................................................................... 22
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE ................................................................... 29
A DAPTACJA KLASY POD KĄTEM POTRZEB I MOŻLIWOŚCI UCZNIA Z DYSFUNKCJĄ WZROKU
Mirosława Błaziak, Aldona Kałkus .............................................................................. 29
Z WOLNIENIA Z ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY SŁABOWIDZĄCEJ
POMOCNE CZY SZKODLIWE DZIAŁANIE DOROSŁYCH ? Alicja Krawczyk ........................... 35
J AK POMÓC DZIECKU NIEWIDOMEMU W PORUSZANIU SIĘ ?
Małgorzata Walkiewicz Krutak ................................................................................... 39
STUDENT NIEPEŁNOSPRAWNY NA UNIWERSYTECIE WARSZAWSKIM ......... 49
F ORMY DOSTOSOWANIA EGZAMINÓW WSTĘPNYCH DLA KANDYDATÓW
NIEPEŁNOSPRAWNYCH NA U NIWERSYTECIE W ARSZAWSKIM Anna Szymańska .............. 49
S ERWISY DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH STUDENTÓW U NIWERSYTETU W ARSZAWSKIEGO
Anna Szymańska ............................................................................................................ 51
NOWE TECHNOLOGIE – WYPOSAŻENIE DLA UCZNIA I STUDENTA ................ 57
W YPOSAŻENIE UCZNIA Z DYSFUNKCJĄ WZROKU W SPRZĘT KOMPUTEROWY
Paweł Wdówik ................................................................................................................ 57
K SIĄŻKI W FORMACIE DAISY Michał Frelek, Michał Krajewski ................................. 65
ADAPTACJA MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH DLA UCZNIÓW
I STUDENTÓW NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH .......................................... 70
Z ASADY ADAPTACJI PODRĘCZNIKÓW DO ZAPISU BRAJLOWSKIEGO
Agnieszka Wdówik, Paweł Wdówik ............................................................................. 70
B AZA RYSUNKÓW DOTYKOWYCH Małgorzata Paplińska ............................................... 76
U WAGI DOTYCZĄCE ADAPTACJI GRAFICZNEJ PODRĘCZNIKÓW NA POTRZEBY UCZNIÓW
SŁABOWIDZĄCYCH Jolanta Jacent-Styczyńska .............................................................. 79
3
4
O D WYDAWCY
Kwestia zapewnienia uczniom oraz studentom niewidomym i słabowidzącym
równych szans edukacyjnych stanowi podstawowy problem, z jakim borykają się
nauczyciele, pracujący w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych, oraz wykładowcy,
posiadający w swych grupach osoby z niesprawnością wzrokową.
Jednym z głównych źródeł, pojawiających się trudności, jest problem zapewnienia
uczniom i studentom z dysfunkcją wzroku pełnego dostępu do materiałów dydaktycznych,
z których korzystają ich pełnosprawni rówieśnicy.
Mając świadomość tego problemu, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu
Warszawskiego od wielu lat poszukuje optymalnych sposobów jego rozwiązania.
W ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski – wzięliśmy udział
w projekcie „Per linguas mundi ad laborem (Przez języki świata do pracy), gdzie naszym
podstawowym zadaniem było stworzenie Ośrodka Adaptacji Materiałów Dydaktycznych,
a także zasad adaptacji tych materiałów do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących.
W ramach działalności ośrodka zaplanowane było uruchomienie internetowego punktu
konsultacyjnego dla nauczycieli, funkcjonującego w postaci strony internetowej.
Dzięki stałej współpracy z Akademią Pedagogiki Specjalnej mieliśmy szeroką wiedzę
o trudnościach nauczycieli szkół ogólnodostępnych i integracyjnych, w zakresie zapewnienia
uczniom z niepełnosprawnością wzrokową odpowiednich materiałów dydaktycznych.
Dlatego, tworząc serwis internetowy Ośrodka, adresowaliśmy go do jak najszerszej grupy
potencjalnych odbiorców, a jego prowadzenie powierzyliśmy specjalistce z Akademii
Pedagogiki Specjalnej, dr Małgorzacie Paplińskiej.
Portal, znajdujący się pod adresem: http://wwww.adaptacje.uw.edu.pl, przeznaczony
jest dla nauczycieli, którzy pracują z uczniami niewidomymi i słabowidzącymi na różnych
poziomach edukacji w szkołach oraz placówkach ogólnodostępnych, integracyjnych,
z oddziałami integracyjnymi, w tym także dla pracowników dydaktycznych wyższych uczelni
i niepełnosprawnych wzrokowo studentów. Portal przeznaczony jest również dla rodziców i
opiekunów dzieci z niepełnosprawnością wzrokową oraz wszystkich tych, którzy chcą
uzyskać profesjonalną wiedzę i rzetelne informacje na temat potrzeb, możliwości i form
wsparcia w zakresie wyrównywania szans osób niewidomych i słabowidzących na wszystkich
poziomach edukacji.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin