Upośledzenie w społecznym zwierciadle - A. Gustavson, E. Zakrzewska - Manterys.txt

(496 KB) Pobierz
Upo�ledzenie
w spo�ecznym
zwierciadle
Upo�ledzenie
w spo�ecznym
zwierciadle
POD REDAKCJ�
Andersa Gustavssona
i El�biety Zakrzewskiej-Manterys

Wydawnictwo ��ak"
Warszawa 1997
Biblioteka WPedag.
Redaktor
J�zef Marek �nieci�ski
Rysunek na ok�adce
Cecylka Sobolewska
Uk�ad graficzny
Dariusz G�rski
Korekta
Janina S�omi�ska


1092001148

bAOSk
� Copyright by Wydawnictwo ��ak", Anders Gustavsson
and El�bieta Zakrzewska-Manterys
ISBN 83-86770-39-2
Wydawnictwo ��ak"
Teresa i J�zef �nieci�scy
02-127 Warszawa, ul. Mo�dawska 13/56
tel./fax 22-82-67
Publikacja cz�ciowo sfinansowana przez
Wydzia� Pedagogiczny Uniwersytetu w Sztokholmie
i Instytut Stosowanych Nauk Spo�ecznych
Uniwersytetu Warszawskiego
Druk i oprawa:    ^mam
T�l. (0-22) 789 3ft 54
Przedmowa
Punktem wyj�cia do napisania tej ksi��ki by�a realizacja
projektu wsp�pracy mi�dzy Uniwersytetem Sztokholmskim
a Uniwersytetem Warszawskim. Wsp�ln� p�aszczyzn� zainte-
resowa� Instytutu Stosowanych Nauk Spo�ecznych w War-
szawie oraz Wydzia�u Pedagogicznego w Sztokholmie stano-
wi�y badania dotycz�ce spo�ecznych znacze� przypisywanych
upo�ledzeniu. Wkr�tce nawi�za�a si� wsp�praca mi�dzy re-
daktorami niniejszego tomu. Poprosili�my tak�e o zaprezen-
towanie swych stanowisk trzy badaczki z Polskiej Akademii
Nauk, kt�rych artyku�y zamie�cili�my w naszej ksi��ce.
W czasie przygotowywania tej publikacji prof. Robert
Bogdan z Syracuse University przebywa� w Sztokholmie jako
go�� Uniwersytetu. Problem spo�ecznych znacze� przypisy-
wanych upo�ledzeniu stanowi od dawna przedmiot jego za-
interesowa�, dlatego te� zaprosili�my go do wsp�pracy
i przedstawienia niekt�rych swoich do�wiadcze�. St�d w ni-
niejszej ksi��ce zawarte s� analizy spo�ecznych definicji upo-
�ledzenia funkcjonuj�cych w Polsce, w Szwecji i w Stanach
Zjednoczonych.
Realizacja celu naszej pracy, czyli przedstawienie r�nych
wizji spo�ecznych znacze� w r�nych krajach, napotka�a na
ogromne trudno�ci zwi�zane z terminologi�. Chcieli�my oczy-
o                                                                      Przedmowa
wi�cie znale�� sp�jn� form� prezentacji r�nych bada� i r�w-
nocze�nie jak najwierniej przedstawi� do�wiadczenia udoku-
mentowane w trzech r�nych kontekstach j�zykowych. Na-
sz� ostateczn� decyzj� mo�na potraktowa� jako kompromis.
Poniewa� ksi��ka jest publikowana jednocze�nie w j�zykach
angielskim i polskim, musieli�my podj�� pewne wa�ne decy-
zje lingwistyczne. Zdecydowali�my si� na przyj�cie praktyki
j�zykowej wsp�czesnego angielskiego. Oznacza to, �e opisu-
j�c poszczeg�lne formy upo�ledzenia {disability) zwykle u�y-
wamy poj��: �upo�ledzenie uczenia si�" {learning disability)
i �upo�ledzenie fizyczne" {physical disability). Konwencja ta
nie znajduje na og� odbicia w j�zyku polskim, w kt�rym
poj�cia powy�sze brzmi� sztucznie i niezr�cznie, pozostajemy
zatem najcz�ciej przy og�lnym poj�ciu �upo�ledzenie". Czy-
telnik napotka jednak na pewne wyj�tki od tej regu�y. Nie-
kt�re z nich wynikaj� ze specyfiki wsp�czesnych kontekst�w
j�zykowych u�ytych w poszczeg�lnych artyku�ach. Inne �
z tego, �e jeden z artyku��w przedstawia wcze�niejsze do�wiad-
czenia wyra�one w j�zyku u�ywanym przez ludzi w ich co-
dziennym �yciu. Te niekonsekwencje s� skutkiem tego, �e
starali�my si� jak najlepiej realizowa� nasz� podstawow� in-
tencj�: wiernego przedstawienia spo�ecznych znacze� upo�le-
dzenia, funkcjonuj�cych w r�nych spo�ecze�stwach. Reali-
zacji tej intencji s�u�y tak�e po��czenie w ksi��ce dw�ch
perspektyw badawczych n?.uk spo�ecznych: analizy ilo�ciowej
i jako�ciowej.
Udzia� w finansowaniu niniejszej publikacji maj�: Wy-
dzia� Pedagogiczny Uniwersytetu Sztokholmskiego, Instytut
Stosowanych Nauk Spo�ecznych Uniwersytetu Warszawskie-
go oraz Wydawnictwo ��ak".
Spis tre�ci
Przedmowa............................................................................5
Anders Gustavsson
^El�bieta Zakrzewska-Manterys
j Wprowadzenie: spo�eczny kontekst upo�ledzenia...................9
Aleksander Manterys
Idea definicji sytuacji...........................................................32
^Antonina Ostrowska
| Postawy spo�ecze�stwa polskiego                                     /
I      w stosunku do os�b niepe�nosprawnych........................\, 75
CAnders Gustausson
f Osobiste i spo�eczne znaczenia upo�ledzenia umys�owego .... 96
El�bieta Tarkowska
Ludzie w instytucji totalnej. Przypadek dom�w pomocy
spo�ecznej w Polsce....................................................... 121
Robert Bogdan
�Czy integracja dzia�a?" � problem zbyt w�sko postawiony.
Dzieci zaetykietowane w szko�ach jako upo�ledzone �
kontekst spo�eczny........................................................ 139
Hanna �wida-Ziemba
Kalectwo � pr�ba charakteru...........................................155
Anders Gustavsson
Integracja, stygmatyzacja i autonomia
� jasne i ciemne strony subkultury integracji............... 178
El�bieta Zakrzewska-Manterys
Trajektoria narodzin upo�ledzonego dziecka...................... 197
Robert Bogdan
Co m�wi� ludzie zaetykietkowani
jako op�nieni w rozwoju umys�owym?........................255
Anna Sobolewska
Maski Pana Boga...............................................................272
Informacja o autorach........................................................290
Anders Gustavsson
El�bieta Zakrzewska-Manterys
Wprowadzenie: spo�eczny kontekst upo�ledzenia
Spo�eczne konstruowanie upo�ledzenia
Jean-Jacques Stiker (1982; 1996) w swych analizach
dotycz�cych historii upo�ledzenia twierdzi, i� w obecnych
czasach kontrapunktem w rozumieniu poj�cia upo�ledzenia
jest dla ludzi Zachodu poj�cie normalno�ci. Jedn� z najbar-
dziej uderzaj�cych ilustracji tej tezy jest istnienie psychome-
trycznej definicji upo�ledzenia umys�owego. Zgodnie z t�
definicj� osob� upo�ledzon� jest kto�, czyj iloraz inteligencji
wynosi poni�ej 70, przy czym wielko�� 70 jest ustanowiona
na podstawie miar statystycznych i oznacza dwa odchylenia
standardowe od warto�ci przeci�tnej wynosz�cej 100.
Perspektywa traktowania upo�ledzenia jako zjawiska
spo�ecznie lub kulturowo konstruowanego by�a cz�sto stoso-
wana przez badaczy spo�ecznych w ci�gu ostatnich 20-30 lat
(zob. Goffman 1963; Edgerton 1967; Stiker 1982; Lea 1988;
S�der 1989). Upo�ledzenie jest zwykle rozumiane jako brak
lub ograniczenie kompetencji. Przyj�cie perspektywy spo�ecznej
lub kulturowej konstrukcji nie oznacza kwestionowania faktu,
�e pewne braki istniej�, lecz oznacza raczej akcentowanie tego,
i� znaczenia, jakie ludzie przypisuj� tym brakom, r�ni� si� w za-
le�no�ci od okresu historycznego i od �rodowisk spo�ecznych.
W niekt�rych krajach, jak na przyk�ad w Szwecji, per-
spektywa ta ma ogromny wp�yw na polityk� spo�eczn� i us�ugi
r
____---------j-
�wiadczone osobom upo�ledzonym. Przyk�adowo, krytyka
specjalnych rozstrzygni�� prawnych oraz specyficznych us�ug
dla ludzi z upo�ledzeniami by�a oparta na za�o�eniach teorii
naznaczania, w kt�rej akcentuje si� jej negatywne skutki.
W pewnym stopniu, �w wp�yw wywierany na polityk� spo�e-
czn� i us�ugi mo�e by� ujmowany jako po�rednie oddzia�ywa-
nie uchwalonego w 1980 r. przez Mi�dzynarodow� Organiza-
cj� Zdrowia (WHO) mi�dzynarodowego systemu klasyfikacji.
Rozr�nienia istniej�ce w tym systemie klasyfikacji dotycz�
poj��: �uszkodzenie" (impairement), �upo�ledzenie" (disability)
i �niepe�nosprawno��" (handicap). Wprowadzenie tych roz-
r�nie� wskazuje na wag� czynnik�w spo�ecznych i kulturo-
wych, szczeg�lnie je�li chodzi o definicj� niepe�nosprawno�ci
(handicap) jako czego�, co zale�y zar�wno od cech osobni-
czych, jak i od wymaga� otoczenia. Dana osoba mo�e by�
niepe�nosprawna (handicapped) w pewnej sytuacji, ale nie
w innej, zale�nie od poziomu wymaga� stawianych przez oto-
czenie,  a tak�e od rodzaju przystosowania wymaganego
w dw�ch r�nych sytuacjach.
Jednym z najciekawszych przyk�ad�w ukazuj�cych wag�
tych rozr�nie� s� badania przeprowadzone w warunkach
naturalnych przez Nor� Groce i opisane w ksi��ce Everybody
Her� Spoke Sign Language (Ka�dy tutaj m�wi j�zykiem migo-
wym) (1985). Groce opisuje specyficzn� populacj� zamiesz-
ka�� w miejscowo�ci Martha's Vineyard, na wschodnim wy-
brze�u Stan�w Zjednoczonych. W miejscowo�ci tej by�o
niezwykle du�o przypadk�w dziedzicznej g�uchoty. Z tego
te� powodu wi�kszo�� ludzi zna�a podstawy j�zyka migowe-
go, czego skutkiem by�o ciekawe zjawisko, i� g�uchota nie
by�a traktowana jako co� specyficznego czy dewiacyjnego.
Wprowadzenie: spo�eczny kontekst upo�ledzenia                       11
Trzy uj�cia
spo�eczno-kulturowych wymiar�w upo�ledzenia
Nawet je�li przyjmowanie perspektywy spo�eczno-kultu-
rowej ma du�� moc oddzia�ywania w tym sensie, �e jest ona
cz�sto przyjmowana przez polityk�w spo�ecznych oraz przez
osoby �wiadcz�ce rozmaitego typu us�ugi, to jednak z drugiej
strony specyficzna s�abo�� tej perspektywy polega na braku
jej teoretycznego ugruntowania. S�der (1989) przedstawi�
klasyfikacj� specyficznych podej�� spo�ecznych do upo�ledze-
nia, kt�ra � jak s�dzimy � przyczyni� si� mo�e do wpro-
wadzenia ja�niejszej i bardziej pog��bionej spo�eczno-kultu-
rowej ramy upo�ledzenia.
Pierwsze uj�cie wyr�nione przez S�dera jest uj�ciem
epidemiologicznym. Pisze on na ten temat: �Wyobra�my
sobie, �e przeprowadzamy badania nad rozprzestrzenianiem
si� g��bokiego op�nienia umys�owego w spo�ecze�stwie
i stwierdzamy, �e jest ono najbardziej reprezentowane w ob-
szarach, gdzie istnieje pewien rodzaj przemys�u. Nasza na-
tychmiastowa reakcja polega na zadaniu pytania o przyczyn�
tego stanu izzcLy. Czy istnieje co� w �rodowisku pracy robot-
nik�w, co mo�e t�umaczy� nasze odkrycie?" Tak wi�c model
epidemiologiczny koncentruje si� na zwi�zkach przyczyno-
wych mi�dzy jednostk� a otoczeniem. G��wnym za�o�eniem
jest to, �e upo�ledzenie jest pewnego typu �nienormalno�ci�"
rozumian� jako cecha jednostkowa. Uj�cie ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin