Thematic-PL.pdf

(1363 KB) Pobierz
131970776 UNPDF
131970776.003.png
Edukacja specjalna w Europie
(Tom 2)
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA
NA POZIOMIE PONADPODSTAWOWYM
Publikacja Tematyczna
European Agency for Development in Special Needs Education
Niniejszy raport został przygotowany przez Europejską Agencję
Rozwoju Szkolnictwa Specjalnego przy współudziale Krajowych
Oddziałów Eurydice.
Dokument powstał przy wsparciu Dyrektoriatu Generalnego do spraw
Edukacji, Szkoleń, Kultury i Wielojęzyczności przy Komisji
Europejskiej:
http://europa.eu.int/comm/dgs/education_culture/index_en.htm
Dozwala się cytowanie fragmentów opracowania pod warunkiem
umieszczenia dokładnego adresu bibliograficznego.
Raport dostępny jest w otwartym na zmiany formacie elektronicznym
w 19 językach, aby ułatwić dostęp do zawartych w nim informacji.
Elektroniczna wersja raportu dostępna jest na stronie internetowej
Agencji: www.european-agency.org/
Redaktorzy: Cor Meijer, Victoria Soriano, Amanda Watkins
Tłumaczenie: Maria Libura
Obraz na okładce: Olivier Somme, lat 20. Olivier uczęszcza do
francuskojęzycznej szkoły specjalnej EESSCF w Verviers w Belgii.
ISBN: 87-91811-91-0
ISBN: 87-91811-90-2
EAN: 9788791811913
EAN: 9788791811906
2006
Europejska Agencja Rozwoju Szkolnictwa Specjalnego
Sekretariat
Østre Stationsvej 33
DK – 5000 Odense C Denmark
Tel: +45 64 41 00 20
secretariat@european-
agency.org
Biuro w Brukseli
3 Avenue Palmerston
BE-1000 Brussels Belgium
Tel: +32 2 280 33 59
brussels.office@european-
agency.org
www.european-agency.org
2
(Electronic)
(Printed)
131970776.004.png 131970776.005.png
 
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE............................................................................7
Rozdział 1 - EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA A PRAKTYKA
NAUCZANIA W SZKOLNICTWIE PONADPODSTAWOWYM .......11
1.1 WSTĘP.................................................................................. 11
1.2 ZAŁOŻENIA, CELE I METODOLOGIA .................................14
1.2.1 Założenia ........................................................................14
1.2.2 Cele ................................................................................ 16
1.2.3 Metodologia ....................................................................16
1.3 SKUTECZNA PRAKTYKA NAUCZANIA.............................. 18
1.3.1 Współpraca w nauczaniu ................................................ 18
1.3.2 Wspólne uczenie się ....................................................... 20
1.3.3 Wspólne rozwiązywanie problemów................................ 21
1.3.4 Zróżnicowanie grupowe .................................................. 23
1.3.5 Skuteczne nauczanie ...................................................... 24
1.3.6 System „przestrzeni przyjaznej” ......................................25
1.3.7 Alternatywne strategie uczenia się ..................................27
1.4 WARUNKI WPROWADZENIA EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ29
1.4.1 Nauczyciele.....................................................................29
1.4.2 Szkoła .............................................................................30
1.4.3 Czynniki zewnętrzne ....................................................... 32
1.5 WNIOSKI............................................................................... 34
BIBLIOGRAFIA...........................................................................37
Rozdział 2 - DOSTĘPNOŚĆ SZKOLNICTWA WYŻSZEGO DLA
STUDENTÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
EDUKACYJNYMI ...........................................................................39
2.1. WSTĘP................................................................................. 39
2.2 STUDENCI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
EDUKACYJNYMI (SPE) W SYSTEMIE SZKOLNICTWA
WYŻSZEGO (SSW) ................................................................ 40
2.3 DOSTĘPNOŚĆ SZKOLNICTWA WYŻSZEGO –
ZAGADNIENIA KLUCZOWE.................................................. 43
2.3.1 Uprawnienia związane z dostępem do studiów na
uczelniach wyższych i pomocą w trakcie ich trwania .......44
4
131970776.001.png 131970776.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin